hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "skum"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "skum"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

oleo

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  20:44:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja...jeg vet at det selges ting i butikkene som ikke har noen god hensik. Høøks er ingen unntak.
Jeg skal ta kontakt med den aktuelle veterinær, som i tilegg er utdannet hestetannlege i Gøteborg. Ikke så mange av de i dette landet. Ellen Ofstad hensviser til denne klinikken i sin video. En stor del av pensumet til disse veterinæeren under utdannelsen som tannlege er nemlig bitt og tilpassing av dette i hestens munn.
Jeg skjønner at jeg/vi er priviligert med våre veterinærer og instruktører(viser til Destrier's innlegg)
som legger vekt på slikt, da dette tydeligvis ikke er hverdagskost for mange andre. Det er jeg glad for.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  21:24:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Var på kurs med vetrinær som har fordypet seg i hestetenner.Hun sa at skumming ikke var en normal reaksjon hos hestene.Jeg har jo bestandig trodd det!!Nå husker jeg ikke hvorfor hun mente det,men skal høre med henne så legger jeg ut svaret her!
Hva jeg tror på selv er jeg sannelig ikke sikker på...hehe.

Mvh Eva
Gå til toppen av siden

mu(m)le

Skrevet - 15/12/2005 :  11:09:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det der med batterier er bare tull... man kan kjenne om det lommelyktbatteri er fullt eller tomt ved å sette tunga på det, er det strøm igjen smaker det salt, men strømmen merker man ingenting til. Pleier å gjøre det selv... Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  12:48:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
ja da må jeg innrømme at jeg husket feil fra tannkurset med ellen schmedling;)Ikke greit å få med seg alt.
Det hun svarte ang.skumming var:Det er helt normalt og önskelig at hesten skummer på bittet, men dersom det
"bare renner ut" kan det väre i meste laget og et tegn på ubehag. At det skummer
litt, er bare bra.

Mvh Eva
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  09:53:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Du spurte ikke om kobber-bitt i samme slengen da, interessant å 'se' hva hun har å si om det...

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

politano

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  10:26:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff skjønner ikke at folk velger å bruke et sånn bitt,når de ikke 100% vet at det ikke er skadeøig for hesten!!!

Stiiikir han...
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  11:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden navnet allerede er nevn så kan jeg da si at det er Ellen Schmedling som advarer mot å bruke disse bittene. Men skal ta kontakt med hun uansett...
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  12:49:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ja, og det samme sier 'læreren hennes', Torbjørn Lundstrøm. Det er fra ham jeg har informasjonen om at kobber blant annet brukes som cellegift, og at det derfor har lite i en hestemunn å gjøre.

Men for all del, dere gjør som dere vil - det er deres hester!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  13:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen interessante sider for debatten:

http://dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/materialer.htm

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  18:55:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vi har da diskutert dette med den såkalte "batteri effekten" dere mener man får av kopper bitt i elektrotimene idag, og jeg kan si at jeg ikke tror det minste på det. Noen som har dokumentasjon på dette?

Derimot at kopper ikke er så bra å bruke pga. av stoffene kopper skiller ut, er fakta.
Ville nok bekymret meg mer om det.

Therese
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  19:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tilfører kobber i foret til hesten min hver dag jeg. Det gjør dere fleste andre også, hvis dere gir vit/min-tilskudd til hestene deres. Hvis dere forer på tyskt kraftfor (hipplyt, eggersmann) får hestene deres faktisk for LITE kobber i forhold til det hesten har behov for. Den skal ha omtrent 100 mg kobber daglig, hvis jeg ikke husker feil.. Viktig for opptak av jern. Hvis hesten over tid har mangler på kobber i kroppen, vil den kunne får anemi og knokkelforandringer.

At kobber = cellegift og at man derfor ikke skal ha kobber i bittene er sprøyt. Mulig kobber er en ingrediens i slik behandling eller blir tilført i usunne mengder, men det er lov å bruke hodet når man hører slike påstander.

Kobber er kobber.

Redigert av - mint den 16/12/2005 19:34:29 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  19:46:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godeste min...
Så tungt noen har for det.

Gå hjem å prøv, helst flere ganger, det ligger i menneskets natur å ta på den varme stekeplata flere ganger for å overbevise seg selv om at den var glovarm og vond....

Destrier

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  19:55:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hestene mine får også kobber i foret, og kobber er et metall som finnes i jorden - og som dermed taes opp i plantene hestene spiser.

Jeg ser imidlertid at det er en forskjell mellom de små mengdene kobber hesten spiser, og den korte tiden det samme foret befinner seg i hestens munn mens den tygger, og det å ha et kobberbitt konstant på ett sted (i munnen).

Den største ulempen med kobber er nok at det er mykt. Bruker du bitt av kobberlegering, så slites det fort, slik at det i løpet av noen måneder oppstår skarpe kanter. Og så strekker det seg - det bittet som kansje målte 12,5cm ved innkjøp kan fort ha 'vokst' en cm eller to.

Et rustfritt bitt varer i flere år, et av kobberlegering eller med kobber i midten - kan kun ha noen måneders levetid. Dyre er de gjerne også i tillegg.

Nei takk, jeg klarer meg godt uten. Det er tross alt hånden og hvordan innvirkningen gis som er det viktige, ikke hvilket materiale bittet er laget av. Det er som tidligere nevnt variasjon som er viktigst - og derfor vil man normalt ha flere bitt og bislinger.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Zhabor

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  20:06:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
OLEO... har du slikket på batteri selv da??
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  20:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har slikket på et batteri (slike gode ideer får man jo ofte i lag med venner, en lørdagkveld eller natt..). Absolutt ikke behagelig. Det smaker surt, omtrent som å sette tungen mot "sure-føtter"-godteri. Men at man skal snakke rart i lang tid etterpå høres rart ut. Så ille er det da ikke! Forskjell på batterier, kanskje. Vet ikke. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.