hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler- hvor vanlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hjelpetøyler- hvor vanlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  23:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette behøver ikke å bli en debatt om man skal bruke hjelpetøyler osv. Men begynte å tenke på dette med hjelpetøyler her en dag, fordi jeg både ser og hører at flere bruker dette daglig, virker det som hjelpetøyler er en normal ting å ri med når man rir på bakken. Har blant annet hørt kommentarer som "nei, hesten går ikke bra, jeg må sette på hjelpetøyler", når man ikke får til å ri hesten "pent" i oppvarmingen.. Og "jeg bare snurper sammen hjelpetøylene, så går hesten bra" osv osv.

Jeg har brukt hjelpetøyler på hester for å rettlede, under longering osv, så jeg er i grunnen ikke i mot det selv (riktig bruk!!). Men det kan virke som av og til at noen tror hjelpetøyler = dressur.. Blir litt skremt over at noen faktisk tror at bøyd hals betyr at hesten jobber riktig, spesielt på store senter med mange dyktige trenere og folk med god kompetanse. Virker på meg som dette først og fremst er latskap (men kan selvsagt også være uvitenhet eller lignende). Og vet at flere av hestene som daglig går treninger med hjelpetøyler, lett kunne bli ridd uten.
Er dette feks et "sprangrytter" fenomen? Eller er det ikke så ille generelt i Norge som jeg får det til å høres ut som? :)

Hege

carambee

Skrevet - 17/04/2006 :  23:20:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jo! Det er så ille i Norge som du får det til å høres ut som. De fleste hester kan "få det til" uten hjelpetøylene. Mulig noen fx travere i omskolering trenger litt rettledning. Men det er kun en snarvei.

Det er jo, som nevnt i mange debatter, ikke hodet som er nøkkelsen til riktig form hos hesten..
men.. hva kan man gjøre? Verden vil bedras... Har ikke til dags dato sett kombinasjonen hest som går med hjelpetøyler, og samtidig arbeider på riktig måte

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  23:22:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hva er hjelpetøyler?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 17/04/2006 :  23:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg har aldri benyttet meg av hjelpetøyler før jeg fikk varmblodstraveren min for bare noen uker siden.

Hun gikk/går høyt med hodet og har litt problemer med å søke ned på bittet. Jeg bruker strikk når vi skal trene på å gå riktig, på tur rir jeg med fortøy og martingal så hun får strukket seg godt i nakke og rygg.

Det er som du sier, superviktig å bruke hjelpetøyler riktig. Selv om hesten "bøyer" nakken så fint, så er det ikke dermed sagt at den går korrekt.

Selv synes jeg minst mulig utstyr på hesten er det beste. Ofte, eller i mange tilfeller kan det virke som at for enkelte er mest mulig dill-dall på hesten "kult".
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  23:25:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Verden vil bedras...
Opprinnelig postet av carambee

Hehe, bra sagt! For jeg skjønner rett og slett ikke at tilsynelatende flinke ryttere virkelig tror at å ri med hjelpetøyler på bakken hver enda dag vil gjøre dem selv og hesten så utrolig mye bedre. Skulle gjerne likt å sett endel "hjelpetøyleryttere" bli tvingt til å ri uten

Hege Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/04/2006 :  23:27:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Lino:
Innspenning og hjelpetøyler går innunder mitt svar. Da er det strikk, tiedemanstøyler, glidetøyler, gouge, innspenningstøyler...
Alt som kan hjelpe rytteren å få hesten til å se fin ut...

Sikkert noen det hjelper å få hesten til å jobbe bedre og... men jeg har ikke sett den effekten selv

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 17/04/2006 23:31:40 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  23:28:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ofte, eller i mange tilfeller kan det virke som at for enkelte er mest mulig dill-dall på hesten "kult".

Opprinnelig postet av Birre

Det ligger nok desverre noe i det ja...
Dessuten blir ofte trenerne "helter", og rir de på bakken med hjelpetøyler følger elevene etter. Da vil jo heller ikke trener ha noe i mot dette, men vil påstå å si at det veldig synd at vi har slike trenere..

Hege Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/04/2006 :  23:33:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ofte, eller i mange tilfeller kan det virke som at for enkelte er mest mulig dill-dall på hesten "kult".

Opprinnelig postet av Birre

Det ligger nok desverre noe i det ja...
Dessuten blir ofte trenerne "helter", og rir de på bakken med hjelpetøyler følger elevene etter. Da vil jo heller ikke trener ha noe i mot dette, men vil påstå å si at det veldig synd at vi har slike trenere..

Opprinnelig postet av Hege J

Enig der ja. Blir fort litt "mote" med diverse utstyr. Uten at brukeren tenker over hvorfor man setter det på. Fx meg da jeg var yngre. Kryssnesereim var på moten, så da fikk min ponnis og et sånt hodelag.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/04/2006 :  23:34:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
alt som kan tvinge hesten ned med hodet. neida, se her

Opprinnelig postet av lucky june

Hvorfor sier du neida? Det var jo en god definisjon

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  23:39:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nevnt det før,men sier det igjen...
prøv å trekk haken inntil brystkassa,blir omtrent samme virkning som om hesten går med strikk..
godt i begynnelsen,å kan virke som en god ide,men etter hvert...
strikken min har blitt *omskolert* til sånn menneske treningstrikk.ta og gi.

bruker glidetøyler til nød på hester som for eksempel har gått trav,å ikke forstår at de ikke trenger å gå med hode oppi skyene.men ellers er det viktig for meg at bakbeina kommer først,så kommer stort sett nakke og tilhørende etter.
men gode ryttere stoler jeg på kan det de driver med.
men når man blir avhengi av noe sånnt,så gnisser det i hode mitt altså.å når folk sier de bruker det fordi alle andre bruker det,å egentlig ikke har peiling.tror at hesten går samla når den bøyer nakken,hmm..
må også nevne starum som et "godt" eksempel på bruk av hjelpetøyler.må ha dem av en eller annen grunn..
å en ting jeg ikke sjønner,hvorfor hjelpetøyler på tur?jeg rir på tur for at jeg og hesten skal kose oss vi.
har registrert hester med strikk,martingal og grmant-tøyler på en gang!!hva er vitsen..?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/04/2006 :  23:47:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Vitsen. Jo det skal jeg fortelle deg: Det er å ha kontroll, uten å gå den lange veien om trening. Fysj, å være tålmodig å bruke tid. nei der går grensa!!!

Martingal er den eneste hjelpetøylen jeg synes er ok å ri med på tur. At en hest må gå i ulendt terreng med strikk synes jeg er fælt! Hesten kan gjerne bes om å jobbe litt på tur og. men den må ha muligheten til å strekke halsen og balansere seg ved behov.

Hege: Tråden din kommer nok til å skli ut ifra det du mente med den... men, det er ikke lett å la vær da!

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  23:57:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
må skyte inn:man må være virkelig god for å bruke hjelpetøyler,å er man så god så trenger man dem ikke:))
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  00:06:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
må skyte inn:man må være virkelig god for å bruke hjelpetøyler,å er man så god så trenger man dem ikke:))

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Halleluja!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  00:23:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd veldig ulik trend når det gjelder dette. Jeg vokste opp i en sprangstall hvor alle rei med gramantøyler, og dette var noe som ble brukt av alle og alltid. Ingen god idé.. Hestene ble deretter..

Jeg er enig i at det å bruke gramantøyler krever sin erfaring, men jeg er ikke enig i at en erfaren rytter kan bli så god at man ikke trenger dem. Vel og merke om men rir med dem for sin hensikt. Ikke alle hester er like enkle å løfte opp i form, og for noen hester kan det være nødvendig å bruke dette i en periode, for å stykre hestens evne til å bære seg høyere. Dette skal da brukes i samsvar med trener, under en periode for å ta dem av, og av en rytter som er erfaren nok til å bruke disse riktig. Jeg har sett mye dårlig bruk av gramantøyler (grunnet sprangstallen jeg vokste opp i), men har også sett vettdug bruk av graman, med gode resultater. Vel og merke.. Det er også hester man aldri trenger å bruke graman på. Det er et hjelpemiddel for sitt bruk, og som alt annet, det kreves erfaring og riktig bruk.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  00:33:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Holder fremdeles med sigyn, brauta og rubin sitt utsagn. Om hesten er vanskelig å "løfte" opp, så er ikke hesten klar for det mener nå jeg.

Har selv løftet en hest høyere enn hun var klar for (fordi treneren ba meg om det), dette resulterte i en ansspent het, som ikke kunne strekke seg ned igjen.. Siden hun ble "tvunget" opp med hodet, uten at bakbeina var sterke nok til å gjøre det de skulle. Dette var uten hjelpetøyler, men samme prinsipp...

Ta tiden til hjelp og gå inn i rytteren, istedet for hjelpetøyler. Som sagt: har aldri sett noe positivt om det selv, derfor en noe låst holdning til hjelpetøyler..

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  00:47:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
vanlig løs martingal har jeg ingenting i mot,men fast martingal..FØSJ!!!
sitere fra bok:hesten kan ikke ta seg i mot med denne på,så dumt om hesten snubler..eller noe sånt..finne bok senere om nødvendig.

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.