hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestevisker - kan man ta dette alvorlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestevisker - kan man ta dette alvorlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

cecilie_stormur

Skrevet - 06/04/2006 :  12:10:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke lest halvparten av innleggene på denne topicen, men....

jeg har tro på hestehviskere til en viss grad. vi hadde en hest på stallen som hadde en slik hestehvisker/dyretolk/you name it på besøk. (også vært endel på Skauen mener jeg å huske) hun kunne fortelle om hendelser som hadde skjedd dagene før med denne hesten og hvorfor han var redd traktor. det med traktor ble skjekket opp, og det stemte :/ men, så har jeg mindre tro på de som mener at hesten blir lykkelig hvis den bytter navn eller får gå koseturer flere ganger i uka....

alt er relativt (=
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 06/04/2006 :  22:00:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
.. lurer på hvorfor noen tror at vi som er skeptiske ikke har vært borti dyretolker? For min del, (ikke på min hest, altså, men på noen rideskolehester i min omgangskrets) har jeg hørt mye rart som SLETT ikke stemmer, kunne stemme, eller vil stemme.

Og UTEN å nevne navn, så handler det om en av de mest "seriøse" som er nevnt i denne diskusjonen.

Så for min del handler det IKKE om at jeg ikke har førstehånds erfaringer, men heller nettop fordi..
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  22:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skriver under igjen...
Mitt syn bygger ikke BARE på at jeg er sneversynt og tradisjonsbundet (mine ord,ikke andres) men bl annet erfaring.

Uten at jeg ønsker å nevne hverken navn eller bosted på noen.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  17:52:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har ikke akkurat sagt at alle er like seriøse,men jeg tror det er faktisk mer mellom himmel og jord enn noen av oss kan forestille oss....
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  17:58:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det har du....
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  19:07:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nei,men jeg vet at dyretolking er sant..men er jo selvfølgelig mange useriøse for det:(

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

hvor har jeg sagt det??

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  21:07:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Puhh! Nå har jeg lest alle 9 sidene! *flink*

Dessverre er det slik at i et fag uten kvalitetssikring vil man oppleve både det ene og det andre av folk som praktiserer og tar seg betalt.
Det gjelder en god del yrker. Blant andre hovslager, akupunktør, homeopat, dyretolk og en hel rekke andre.
Problemene dette gir i annen rekke er selvfølgelig at kvaliteten på tjenesten blir deretter.
Finner man en god behandler, så blåholder man på denne og anbefaler i hytt og pine.
Om man derimot finner en heller trist utgave uten evner og kompetanse, så mister man troen på det og holder kjeft eller mumler stygt om temaet. Det er synd. Hvis man mener man får en dårlig "tjeneste" av noen bør man KLAGE. Både direkte og til andre.

Det er gjerne slik at i vår vestlige kultur må vi ha synlige, målbare bevis før vi greier akseptere noe som en sannhet. Det er viser seg overalt i samfunnet.
Den dype mistroen avslører seg i kravene om BEVIS for alt.
Jeg tror vi har mistet noe på veien dersom vi alle skal måtte veie noe i hånden for å tro på det.

Greit nok; alle vet dette med størrelsen på menneskehjernen kontra hestehjernen.
Men hvor mye av hjernen bruker vi mennesker? Vet dere det?
Og hvor mye av hjernen sin bruker en hest? Vet dere det?
Kanskje kunne det vært en liten aha-opplevelse om vi fikk rene tall, vi som må ha alt målbart før vi tror det?

I mangemange år var delfinen en fisk på lik linje med en torsk, en sei, en makrell og en laks.
Men så brått var det dette med læringsevnen ble oppdaget, og dermed ble delfinen ansett som mere intelligent enn mange andre dyr.
Hest har hatt læringsevne hele veien. Den har hatt empati hele veien. Den har beholdt sine instinkter (som vi har mistet) og bruker dem sammen med sin læringsevne.
Og allikevel våger vi betvile deres intelligens... Vi som har ødelagt våre instinkter og evner til å leve med naturen...

I stedet for all denne massive kritikken mot tolkning og telepati ville jeg heller tatt det som det det er; en kritikk mot en ukyndig tolk/telepat.

Jeg gleder meg til det blir kvalitetssikring på dette også.

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 18/04/2006 :  14:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fulgt med på debatten en stund nå. Og for å si det kort så vet jeg at dyrekommunikasjon fungerer. Hvordan? Lurer kanskje mange, jo for jeg opplevde det selv da jeg var på kurs i helga. Jeg hadde på forhånd ingen som helst tro på at JEG skulle greie dette, mente at dette var evner som man måtte være født med for å kunne bruke. Men der ble jeg overrasket! Jeg fikk virkelig til noe! Katten fortalte meg hvordan stua hans så ut, matkoppen, den andre katten i huset og andre ting. Ting som jeg på forhånd IKKE kunne ha visst. Veldig merkelig opplevelse som jeg skulle ønske flere mennesker fikk oppleve!

Så over til de som overhodet ikke har tro på dyretolker etter å ha møtt flere. Det finnes så utrolig mange useriøse folk der ute som driver med dyretolkning. Og sier at hesten vil bytte navn, ha ny grime o.l. Men, når de ikke greier å få frem bedre ting enn dette fra hesten synes jeg det bør ringe en alarmklokke... Det er da ikke disse tingene som er viktigst? Man bør tenke seg om hvem man kontakter for å tolke dyret sitt. Sjekk bakgrunn, ev. utdannelse og erfaringer.

Til slutt vil jeg bare minne folk på at det var like stor skepsis til akupunktur, laser og massasje som hjelpemidler til behnadling av hest for 10 år siden, og se hvor langt vi er kommet med den biten! Om skepsisen til dyrekommunikasjon følger samme vei vet ingen, men det er lov å håpe!
Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 22/04/2006 :  13:17:46  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Har fått tolket noen av dyra mine (inkl. hesten min) av en dyretolk som jeg jeg tror hadde utviklet evnen sin selv. Det eneste hun hadde av dyra var navnet, alder (tror jeg) og et bilde. Det var utrolig mye som stemte.
Hun beskrivde nøyaktig hvordan katten min var, det er utrolig at det kan stemme så mye.

Jeg tror så absolutt at det er mye mer enn himmel og jord. Faren til bestevenninnen min er veldig åndelig, jeg har lært veldig mye av dem, og hun hjalp meg til å se. Jeg tror ¨på mye som dette, nettopp fordi jeg har fått det bevist\opplevd det selv =)
Har blant annet hatt kontakt med min døde farfar (han døde når jeg var 4 år.) og litt andre ting.

Er ikke så flink til å formulere meg, er mye jeg vil si men det er ikke ord for alt. Håper at det gikk an å lese..

[Karen og Irpill]
Redigert av - karen&irpill den 22/04/2006 13:19:48 Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  21:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Bare for sånn å gå heeeelt tilbake til begynnelsen av Innleggene, jeg jobber ved holmsbu turridning før og på slutten av sommeren begynte alltid hestene å bli litt lei av de samme turen. Blesi ei veldig smart og søt hoppe var en varm sommer dag forferdelig halt og dyrlegen ble ringt og han sa hun ikke var varm eller hoven, men det kunne være noe galt, strekk, betennelse hva som helst. etetr at dyrlegen hadde dratt spylte jeg benet hennes satt på litt bluegel og på med bandasjen, haltingen var værre en noen gang og hun orket ikke en gang og trave. Da vi kom til det store beite stod de andre hestene et stykke unna. Da jeg slapp henne, galopperte hun i full fart uten tegn til smerte og var frisk som en fisk dagen etter. Jeg tror hun faka, hu er slu
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  21:39:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare for sånn å gå heeeelt tilbake til begynnelsen av Innleggene, jeg jobber ved holmsbu turridning før og på slutten av sommeren begynte alltid hestene å bli litt lei av de samme turen. Blesi ei veldig smart og søt hoppe var en varm sommer dag forferdelig halt og dyrlegen ble ringt og han sa hun ikke var varm eller hoven, men det kunne være noe galt, strekk, betennelse hva som helst. etetr at dyrlegen hadde dratt spylte jeg benet hennes satt på litt bluegel og på med bandasjen, haltingen var værre en noen gang og hun orket ikke en gang og trave. Da vi kom til det store beite stod de andre hestene et stykke unna. Da jeg slapp henne, galopperte hun i full fart uten tegn til smerte og var frisk som en fisk dagen etter. Jeg tror hun faka, hu er slu

Opprinnelig postet av Tia-Smashing

Har også vært borti noe lignende. En hest som ble mye brukt, i krevende arbeid (ridning og travløp) Hver gang hun så sal/seletøy haltet hun plutselig, men da hun ble satt tilbake på jordet, var hun helt haltfri

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  21:21:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trist at dere mener hester gjør slikt.
En av de jeg selv var mye borti som ble anklaget for å "fake" hadde løse beinbiter i et kodeledd som beveget seg rundt i leddet og dermed kunne gjøre hesten blokkhalt og haltfri i løpet av en runde på ridebanen.

En ponni fra min barndoms rideskole som uttallige ganger fikk høre hvor "smart" "utspekulert" "lat" "sleip" "orker å løpe rundt på beitet,men med en gang vi skal ri så er den liksom helt utslitt"...den hadde hjertefeil,en dag stupte den.

En annen hadde brist som utviklet seg til brudd i hofta,men dette kom kun frem som halte (først) på bøyde spor.

En annen som skulle "fake" vondt fordi den ikke "likte å bli ridd" hadde brukket bommen i salen.Den reagerte når rytteren satte seg tungt,skjevt..etc.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  21:41:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig Kurre, jeg tror ikke dette begrepet eksisterer i dyrenes verden. De kan lære et mønster og en sammenheng med ting og erfaringer.....og det de kan er innlært bevisst eller ubevisst...

Det er skummelt å tilegge hesten våre slike egenskaper da en lett kan glemme at de er hest med et helt annet tankesett enn hva vi mennesker har. Jeg tror på at hester/dyr kan ha evner over hva vi egentlig tror og vet, og jeg er sikker på at de både føler glede, sorg, smerte, sjalusi, lykke, humor og til og med kan le på deres språk.. Men at de har en utspekulert, bevisste baktanker og sleip måte å tenke på, det tror jeg ikke...... Det er kun vi mennesker som er så uærlige og falske...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  22:59:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå var ikke dette min hest, men det spiller ingen rolle. Selv mener jeg i akkurat det tilfelle var det var en lært atferd. Hesten utførte en handling og ble "belønnet" med å bli satt ut i luftegården sammen med sine hestekompiser fremfor å dra ut på trening alene. Hester tenker/planlegger jo ikke fremover som vi mennesker gjør, det vet jeg også.
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/04/2006 :  06:35:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. hvilke følelser hester har og ikke har er interessant tema, for det har vel ingen fasit svar på... svarene her kommer vel ut i fra hva vi tror.

Jeg tror hester har følelser, men i en primitiv form... smerte,ubehag/nedstemthet, glede/velbehag, sinne og redsel som de viktigste...

Jeg tror hester husker godt, (synes å huske å ha lest en plass at en skal ha det til at av dyreartene er det kun elefanten som har bedre hukommelse...) og på grunnlag av dette tror jeg også det ligger en viss form for følelser...

Men er enig i det Oleo sier om at hester ikke har "kompliserte" følelser...og at det er feil å tillegne de slike mennskelige egenskaper. Dette er bare tåpelig for meg.. Det blir å fantasere og romantisere... Hester lever i nuet og er enkle ærlige vesener. Tror nok ikke at hester kan "fake" nei...

Jeg tilhører skeptikergruppen, og er mest enig med LisaFi og Kurre sine holdninger til dette med dyretolkning.. skikkelig bra innlegg dere har skrevet, begge to...

Jeg hadde aldri i livet brukt penger på dyretolk selv, også mine penger går til dyrlegen om det skulle være behov for det....
Vi er heldige og har i distriktet mitt dyrleger som er flinke på hest, med utviklingspotensiale og evner til å tenke helhetlig...
For meg er dette mer enn godt nok...

Jeg blir også oppgitt over alt det noen mennesker kan ta seg betalt for å gjøre...
At noen har spesielle "evner" i seg til å "snakke med dyr" mener jeg er bullshit... (sorry!)
At de de i tillegg krever hundrelapper for å gjøre dette mener jeg er helt på trynet...
Beklager til dere som driver med det, ingen ting vondt ment, men dette er min personlige mening om emnet....

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.