hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestevisker - kan man ta dette alvorlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestevisker - kan man ta dette alvorlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Lopke

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  07:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg må bare si det - en god venninne av meg trodde fast og helt på dyretolker, og skulle bevise dette for meg. Så hun kontaktet en av dem som gjør dette om man sender dem en bilde og navn på hesten osv, og fortalte litt om hesten - bortsett fra at den er død!
Hadde dyretolkning vært fakta, ville jo tolken merket at hesten var umulig å få kontakt med, men neida - hesten hadde det veldig fint han! Han synes treningen han fikk var litt kjedelig, men ellers var alt helt flott!

Min venninne ble noe skuffet kan man si, og jeg ble ..eh.. litt lattermild!

Opprinnelig postet av lino

Hesten kontaktet dere fra hinsides..
trent av st. peter og greier.. flott
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  08:49:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mååå bare...
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  08:56:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo:
Mer mellom himmel og jord?
Ja,muligens.Intuisjon og mennesker med mer..eh..."følsomhet" enn andre,godt mulig.

"Dyretolker" ?
Nei,gitt. Desverre.Det hadde vært koselig,men etter å ha lest litt ofr mange raporter av hva de selv skriver at hesten (for eksempel) har sagt...nei.
Etter å ha snakket litt for mye med min venninne,som tilogmed har tatt seg betalt for dette,tror på det og omgås andre som tror?
Absolutt ikke.

At svært mange av de som driver med dette tror selv,DET er jeg ikke i tvil om og så lenge de gjør det kan man nok heller ikke kalle det de driver med hverken lureri eller useriøst.

Men for meg personlig?
Nope.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  10:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp Oleo, jeg er ikke et sekund i tvil på at det finnes mer mellom himmel og jord enn de aller fleste tør å tro på.
For det handler kanskje nettopp litt om det å faktisk tørre..?
Slippe litt taket på det konkrete, forutsigbare og kontrollerte og lete litt i det som kan være vanskelig å få tak på, men veldig vakkert om man får se bare en liten flik av det

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 05/04/2006 :  13:45:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oleo:
Mer mellom himmel og jord?
Ja,muligens.Intuisjon og mennesker med mer..eh..."følsomhet" enn andre,godt mulig.

"Dyretolker" ?
Nei,gitt. Desverre.Det hadde vært koselig,men etter å ha lest litt ofr mange raporter av hva de selv skriver at hesten (for eksempel) har sagt...nei.
Etter å ha snakket litt for mye med min venninne,som tilogmed har tatt seg betalt for dette,tror på det og omgås andre som tror?
Absolutt ikke.

At svært mange av de som driver med dette tror selv,DET er jeg ikke i tvil om og så lenge de gjør det kan man nok heller ikke kalle det de driver med hverken lureri eller useriøst.

Men for meg personlig?
Nope.

Opprinnelig postet av Kurre

Men de mennesker som har intuisjon og evner har de uansett om det er dyr eller mennesker, men noen får vel da mere kontakt med det ene eller andre. Så hvis du tror det finnes mennesker med sterke følelser for slikt så henger det ikke helt sammen at du overhodet ikke tror på en dyretolk, som jo har de samme evner og samme sterke intuisjon som de som jobber med folk. De som jobber med dyr har vel simpelten bare en forkjærlighet for dyr. Et menneske er født naturlig med intuisjon men noen lærer seg til å bruke den, utvikler den og vidrefører den. En kan jo kalle en magefølelse for en intuisjon...og magefølese har vi jo alle opplevd. La oss si at en bare utvikler slike følelser og slike tanker...til slutt så stoler en på den følelsen og de bilder som kommer opp i ens hodet blir da en del av svaret/forklaringen/historien. Om det stemmer er jo ikke sikkert i alle tilfeller, men en lager da aldri noen garanti for at det stemmer heller. Det må i såfall være de useriøse. Det finnes også useriøse som jobber med mennesker.

Bare synes det blir litt dobbeltmoral å si at du kanskje kan tro på at det finnes mennesker med evner for slikt men bare ikke på dyr. For det handler jo i det store og det hele om akkuratt det samme.

Men jeg blir helt skremt av å lese hitoriene folk skriver om diverse tolker de har hatt på besøk. At det går an...så sinnsykt mange useriøse det finnes. Blir kun for å tjene penger.

Det fantes en dame ved navn Elisabeth Westerlund i Oslo for flere år siden, tror hun er død nå. Hun har bistått politiet som jeg nevnte i tidl innlegg, i så mange saker, både her i Norge og i utlandet. Spesielt forsvinningsaker og uløste kriminalsaker. Hun kalte seg jo for synsk og var ikke spådame i den forstand vi tenker med kort og kule. Hun hadde bare en intuisjon som var sterkere enn hva vi andre naturlig har. En kan vri og vrenge dette temaet i alle rettninger... og jeg er ikke helt sikker selv, men en ting vet jeg for sikkert at jeg aldri skal si noe sikkert....

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/09/27/379533.html
http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/janei/viten.htm

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 05/04/2006 :  14:16:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... Hei Oleo! Du skriver bestandig interessante innlegg!

Jeg tenkte litt på det du skrev sist, og er egentlig helt enig med deg. Det vil kanskje høres ut som en selvmotsigelse at jeg tror det kan finnes mer mellom himmel og jord enn vi er klar over, mtp de innleggene jeg har skrevet før?

Det min skepsis hovedsaklig retter seg mot, er den kommersielle biten av dyretolkning, samt de "resultatene" enkelte viser til, som for meg virker helt fjernt. Men det trenger ikke bety at det IKKE finnes folk med spesielle evner, eller at hvermannsen kanskje kan trene opp sine evner til bedre å "føle" dyra? Hvis hestene klarer å forstå om vi er i godt eller dårlig humør (det tror jeg de gjør), så burde vel vi strengt tatt klare å forstå hesten også?

I går hadde jeg selv en litt selsom opplevelse når jeg kom på stallen. Jeg skulle kjøre rutineløp med den ene hesten min, og hadde akkurat tid til en ridetur med "gamlemor" først.

Jeg tar gamlemor ut av boksen, "hører etter" når hun når betongen i stedet for flisa i boksen, at alle sko sitter på, og ingen pigger er løse. Har det litt travelt, så jeg fyker over med en børste, og henter salen. Når den er kommet på, stusser jeg litt.
Ponnis er jo så rolig? Hun bruker jo vanligvis begynne å trippe og se litt spent ut nå? Når jeg tar tak i grima hennes, får jeg en følelse av at hun utstråler mer varme enn normalt, og jeg går og henter febermålet. OG joda, 39,6 i feber. Vi tar på teppet igjen, og avlyser treningen, mens jeg ikke klarer å se noen grunn til at hun skal ha feber. Planlegger å få noen til å ta feber neste morgen også, for å prøve å finne ut av dette.

Etter å ha kjørt rutineløp med den andre hesten, hører jeg i bakgrunnen at en av stallens 12 hester ruller seg, og jeg bare må se etter,- joda, det er gamlemor... Når hun reiser seg, gjør hun et irriter spark mot magen sin, og så er vi igang med dyrlege og kolikkbehandling og sånn.

Det var heldigvis bare en "gasskolikk", og flaks for oss så var det jo vetrinær tilstede på banen, så vi fikk medisiner umiddelbart, så det gikk over ganske fort.

Det veterinæren syntes var rart, var at jeg hadde oppdaget feberen før kolikksymptomene startet, vanligvis oppdager man ikke sånne ting før hesten begynner med rulling, svetting etc.

Så det at man kjenner hesten sin, eller noen ganger kanskje tar inn en "kanal ekstra", det kan jeg ha tro på.

Men dyretolkning i den sammenhengen jeg har hørt om det, blir litt annerledes føler jeg.Og hvertfall når folk tar betalt for å fortelle deg at "Hero" var forelsket i sin mor som liten, og nå gjerne heller vil ha blått dekken enn rødt. At hesten skal snakke "menneskespråk" og ønske seg "mennesketing" blir for meg bare rart.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  15:56:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo:
Vel,min tro på "intuisjon" strekker seg ikke så veldig mye lenger enn at noen har mer "magefølelse" enn andre.Med magefølelse tenker jeg:evne til å tyde mindre signaler.
Kan skrive mange ganger under på det Lisafi sier over her.

Det jeg reagerer på er nok ikke så mye at folk gjerne vil tjene penger på å "tolke" dyr,alle vil jo gjerne tjene mest mulig på å jobbe minst mulig...
men det å begynne å tillegge dyr evnen til abstrakt tenking og til å ikke "leve i nuet".
En hest lever NÅ.
Den tenker ikke i retninger som "tenk om jeg hadde vært på beite" eller "den gangen jeg var spranghest var jammen moro"

En hest vil ha en følelse av ubehag.
Type,jeg trives ikke / noe er vondt / er sulten / Sliten...men dette er fremdeles NÅ.

En hest vil også ha en følelse av trivsel.

MEN når dette presenteres som "han er så takknemmelig for at du reddet ham fra ditt eller datt" eller "Når han tenker tilbake på det han har opplevd før er han jammen glad for at det er slutt" nei,DEN typen tankegang mener jeg en hest ikke er istand til.

Og at de skal foretrekke den ene eller andre fargen på utstyret sitt?
Det blir for meg hårreisende dumt.

En observant hesteeier/håndterer VIL plukke opp de små signalene hesten gir på at ting ikke er helt som det skal.Dette har med en "finslipt" evne til å lese dyrets kroppspråk på.
Etter nok erfaring ( og ikke minst interesse for å legge merke til det) er denne evnen så god at det for en utenforstående så absolutt kan virke som telepati.

Kan liknas vid min gamle lærer,som folk sa kunne "prate med hester" men som kun hadde et meget veltrenet og godt øye for hvordan hesten avlaster de forskjellige kroppsdelene sine.

Jeg selv hadde i sin tid en hest med kroniske kolikkproblemer.
Hadde denne hesten i 4,5 år før hun tilslutt en gang ikke sto til å redde.Dette førte til at jeg utviklet en ikke bare ekstrem evne til å se de tidligste,mest mikroskopiske tegn på at HUN hadde kolikk (hun har det uttrykket i øynene igjen,dette blir en tøff natt/dag i morgen) men også andre hester.
Fordi det var tegn jeg var ekstremt "opptatt" av.
Min veterinær her hjemme spurte aldri om andre tegn etterhvert,enn at jeg hadde "følelsen" av at noe var på gang.
Dette er kun en opptrent evne til å tyde mindre fysiske tegn enn det andre ville reagert på.

All den tid hesten er et byttedyr vil den naturlig ikke gi "store" signaler om at noe er galt,før smertene/ubehaget er så stort at det ikke lar seg skjule.Er man dog observant nok vil man se og legge merke til slikt som et annerledes blikk,en rynke ekstra ved mulen,en annen måte å holde ørene på,uten at det betyr at det er noen telepatiske evner på gang.

Ei heller mellom mennesker tror jeg på telepati.
Mulig det gjør meg kjedelig og lukket for uante muligheter,men desverre.

Du nevner Anna Elisabeth Westerlund...min far kjente henne og jeg tror nok aldri han hadde spurt henne om hjelp til å finne et par forlagte bilnøkler engang.

Denne typen kommunikasjon,om det er med døde,med dyr,med "de underjordiske" er for meg kun en godt trent evne til å fortelle folk det de gjerne vil høre.

Så når jeg sier at jeg tror det kan være mer mellom himmel og jord enn det man kan ta i og se på,så gjør jeg nok det, men det innebefatter ikke for meg telepati eller dyrekommunikasjon.

Igjen langt og litt rotete...shit happens!

LisaFi

Skrevet - 05/04/2006 :  18:20:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Akkurat, Kurre!

Det med ansiktsuttrykk er i alle fall veldig utpreget på hoppa mi! Hun spiste og drakk som normalt, men ble liksom så "fjern" i blikket, med en liten ekstra "sørgerynke" over øyet. Uinteressert, liksom

Etter at dyrlegen hadde satt smertestillende, så gikk det en halvtime, og så spisset hun øra for å følge med på alt som skjedde igjen, og så så hun mer glad enn sorry ut...

Men jeg tror kanskje man må kjenne henne, eller kjenne til signaler som disse, for å kunne koble opp mot sykdom. Det var nemlig ingen andre enn meg som syntes hun var "rar" i går...

(undres i tillegg over de hester som er på denne måten "nomalt sett". Er dette kronisk syke hester, eller hester med et annet grunn-temperanment, dvs litt mer "originalt sløve"?... )
Gå til toppen av siden

Milda+Tilla

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  18:25:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMilda+Tilla  Svar med kopi av melding
Hei!
Er ikke ofte jeg skriver innlegg i forumet her, men følger en del med for det. Orket ikke å lese hele denne diskusjonen her (fikk med meg de 4 første sidene), så jeg svarer til det av dette jeg har lest;)

Jeg fikk vite om dyrekommunikasjon for et halvt år siden, og i løpet av tiden etter har det bare ballet på seg. JEg har alltid vært overbevist om at dette funker, og at det er sant. Nå i mars var jeg på kurs hos Sissel ( dyretolk i forumet på hest.no). Og, det er noe av det villeste jeg har vært med på. JEg fikk faktisk inn beskjeder fra dyrene! Fikk både via bilder, følelser og via helse. En meget sterk opplevelse. Så, dette er faktisk sant, og noe jeg ikke kommer til å slutte med med det første!

Det er dårlig gjort å kritisere dyrekommunikasjon når man ikke vet noe om det. Men, det er en useriøs bransje, og det er lett å bli lurt.:(

Vil si takk til Michelle, sendte henne en mail for ca et halvt år siden, og fikk fyldig svar tilbake igjen. Det har gjort at jeg har satset videre på dette, så tusen takk!

Klem fra Milda
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  19:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
LisaFi: Der har du den!
Akkurat det litt...eh...bortreiste uttrykket jeg forbinder m kolikksymptomer.
Det er faktisk litt spesielt akkurat det der...

Ikke minst hester som har hatt mye smerter over tid får lett et konstant "plaget" uttrykk.
Litt ekstra spenninger i muleregionen,et eget uttrykk i / rundt øynene...lett å se når man først er klar over det og ganske eget for akkurat disse.

Oi da. litt OT her.
Jaja,det skjer avogtil på MIXn gitt...

oleo

» VIP

Skrevet - 06/04/2006 :  00:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig i alt dere skriver...og når en dyretolk forteller som du nevner Kurre, at den helst vil ha et annet navn, at det er kulest med grønt dekken osv så må jeg si at dette er ikke hva jeg legger i det jeg mener er intuisjon. Jeg vet at de existerer men jeg har selv aldri vært borti akkuratt den slags kommunikasjon og ville, som den skptikeren jeg er, stilt meg meget skeptisk til et slikt menneske. Hun jeg har erfaring med snakket mest om sinnstilstand, helsetilstand og hjertefølelse. Når du LisaFi forteller det du opplevde med din hest i går så vil jeg kalle det en magefølelse helt klart, men også i kombinasjon med at du er vant til hesten og kjenner den ut og inn... Det tar ikke mange sekunder før en kan registrere at noe ikke er som det skal med det vante. En kan ikke alltid sette fingeren på det men noe er galt/ikke som vanlig....

Det som er sykt er når en som har sett hesten i 5 minutter uten å vite noe som helst annet enn at den heter xxxxx og er xxxx år gammel...kan fortelle/sette ord på den føleslen du har hatt som du ikke har klart å sette fingeren på. Som kan se det du har sett i øynene til hesten...uten at personen vet hvordan hesten er til daglig. Som kan poengtere eller stille sprøsmålstegn til ting som har skjedd tidligere.
Det kan jo være verdt en liten tanke, om man tør

Ang A. Elisabeth Westerlund så sier jeg igjen det jeg sa tidligere. Hvis man ønsker å finne noe negativt så kan man finne det om alt, bare man leter lenge nok.

De gærne har det godt...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  03:12:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg skulle så gjerne ønske dere "skeptikere" kunne oppleve dette selv.

Dere vet virkelig ikke hva dere snakker om overhodet, og skjærer alle dyretolker og synske over en kam. Kjempesynd. Virkelig...

Ang. dette med hjernestørrelse... Er det ikke så at mannen har større hjerne enn oss kvinner? Om noen skjønner hvor jeg vil hen hihi

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  07:23:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ang. dette med hjernestørrelse... Er det ikke så at mannen har større hjerne enn oss kvinner? Om noen skjønner hvor jeg vil hen hihi

Opprinnelig postet av Real Storm

Får sikkert pepper nå, men menn har gjennomsnitlig 5 poeng høyere IQ enn kvinner.. skjønner du hvor jeg vil hen?
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  11:07:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Tja, intelligens kan ikke alltid måles i poeng da... Men, det var et forsøk på å putte inn et smilepunkt;)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  11:20:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med menn og hjerner kom opp i en tlf samtale jeg hadde m en venninne idag.
I flg henne har hennes samboer:Store hjerne,Lille hjerne og vil gjerne...

(og så var vi OT igjen...deilig det.)

Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.35 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.