hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lang tid tok det før hesten din respekterte deg?:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Lang tid tok det før hesten din respekterte deg?:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  17:52:40  Vis profil  Svar med kopi av melding

hei atter en gang

Vet ikke om det passer under dette emnet, MEN

Jeg gir meg ikke med å spørre å grave, kanskje av den grunn for at jeg er første gangs hesteeier...

Dunjar fikk jeg for nøyaktig en uke siden, og etter myyye jobbing med å sette grenser, kose, stelle og ikke minst være på rideturer virker det nå som om han endelig begynner å respektere meg.

De første dagene jeg hadde han, prøvde han seg på alt mulig, både klype, sparke i bakbeinet i håp om at jeg skulle bli redd++ men i dag drev jeg å leide han litt rundt på gårdsplassen da jeg skulle se hvordan alt lå an. Av min store overraskelse skulle jeg få gå først og han dultet etter å lød min minste komando.. Tru jeg nesten ble småstolt??!!

Noen små ting gjenstår da, som det med å løfte å sparke litt med bakbeinet da jeg skal rense og sjekke høvene og kasting på hodet. men alt er nå bedre..

SÅÅ til å komme til saken, hvor lang tid tok det fra dere fikk dere hest og til den respekterte/ adlød deg?
Artig å vite, vet jo at han garantert ikke respekterer meg 100% før det går ennå ei stund....men alikevel viser han stooore fremskritt..

Dunjar er jo en sta liten fjording så jeg kommer vel aldri til å få min hele fulle vilje:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  18:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri hatt noen store problem med mine tidligere hester, de har ikke vært til punkt og prikke oppdratt når jeg har fått dem, men de har vært veldig lett å jobbe med, og det har aldri tatt lang tid å få de til å bli som en "hund":)

Min nye hest (som er en baby på snart 5), hadde en tøff tur fra Danmark til Norge, så hun slet litt fysisk til å begynner med. Hun er også ikke oppdratt på noen måte (utenom at hun er en drøm å ri på!)- hun går bare på meg, smaker på alt, står ikke i ro osv. I dag fant hun også ut at hun skulle teste meg litt da jeg red henne:)

Men hun er heldigvis veldig fornuftig, og hun lærte mye allerede i dag. Men det vil nok ta til med henne, hun begynner å få tilbake energien nå, og en unghest er nå en gang en unghest! Men jeg har stor tro på henne, og det vil nok ikke ta så altfor lang tid før vi har lederskapet på plass:)

Hege Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  18:34:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm.... du må huske på at det er ikke allt hesten gjør bare for å få deg usikker, når den er ny og kommer til en fremmed plass trenger den å komme til ro. Den kjenner ikke deg, vet ikke at du er trygg, hva du krever, hva du kan gi osv.
Jeg har aldri startet med å ri en hest med det samme den kom hit til meg! Det har gåt minst en uke før jeg satte meg opp.
Den første tiden brukte vi på å bli kjent, bakketrening, rutiner i stallen, håndtering ut/inn, bli kjent med de andre hestene osv.
Jeg synes ikke om å hoppe hopp og sette avgårde på ny hest, men det er meg da...
Jeg har i alle fall unngått noe som helst bråk med at vi har vært mer fortrolige før jeg satte meg opp (-:
Lykke til med ny hest da, og ta deg tid, prøv å se omveltningene fra hestens ståsted også uten at du dermed skjemmer den bort
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  18:40:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke vært på direkte langt turer.. lengste turen tok vi i går, ble 4 km:)
ellers så prøver jeg å gi han god tid med å bli kjent, siden alt er nytt er det mange rare lukter å bli kjent med.. før bodde han i ett tettsted med mye trafikk og her hos meg er det skikkelig bondeland, så er ikke lett å bli vant til rare "skogslyder" og slikt heller
sprang kan han visst ikke, eller alle hester kan vel hoppe, men han er aldri blitt trent til det, så det kommer jeg ikke til å gjøre uansett..
Grunnen til at jeg salet han opp å tok en tur nedover veien 2 dagen jeg hadde han (på søndag) var for at han skulle få sett seg litt om.. men som sagt ble det bare en tur på ca 500m.
så det er de selve stallrutinene som vi må lære av hverandre:) MEN jeg skal være forsiktig så han ikke blir skjemt bort til det umulige:) å takk for svar begge to!

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  18:53:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff... beklager Angela! Mente ikke hoppe hopp he he.. hoppe opp! skulle det være, som å sette seg opp på hesten og ri (-;
Du klarer det sikkert fint om dere gir dere tid!
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  19:20:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Hestene mine var veldig grei da jeg fikk de for 5 mnd siden. Men Electra stolte ikke på meg før etter 3-4 mnd. Det tar nok tid å opparbeide gjensidig tillit.

Men nå har åringen Ozzy begynt å teste grenser... Sikkert fordi han er trygg på oss og vil finne ut om grensene gjelder i alle situasjoner.

Ellen Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  19:38:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok.. ja gjensidig tillit tar nok tid, spes på Dunjar siden han har hatt en del eiere i løpet av sine 12 år tror jeg.. Så tar vel litt tid før han finner ut hvem jeg er og hvordan jeg oppfører meg..
Harneshaug: ok ..hehe da skjønner jeg... fort gjort å skrive litt feil:) like ord det der!
Skal ha Dunjar på for ca en mnd før jeg betaler han, men vet sjekk å alt er i orden og han har ett SUPERT gemytt ellers på alle måter så håper det går seg til med det andre etterhvert også:)

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  19:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har aldri startet med å ri en hest med det samme den kom hit til meg! Det har gåt minst en uke før jeg satte meg opp.
Opprinnelig postet av Harneshaug

Hører det er endel som gjør dette, og selvfølgelig vil ikke alltid en hest være seg selv til å begynne med på en ny plass. Men å ikke ri hesten kan i noen tilfeller gjøre ting værre.. Hester trenger å bli brukt, og det er bare godt for dem å ridd (altså gjøre det de er vant til). Dessuten får man jobbet med lederskap fra "toppen" også:)

Måtte bare kommentere det, men det er selvsagt ens eget valg. Men for min del, har jeg aldri, og kommer heller aldri til å vente med å sette meg oppå en ny hest. Feks så hoppet jeg bane med den forrige hesten min den dagen hun kom, men da hadde hun reist "hele" 20 min:)

Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  22:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg gjør som Helen.
Og jeg setter meg aldri opp på hesten før jeg har jobbet med den såpass fra bakken at den respekterer meg som leder. Noen hester kan det ta lenger tid med enn en uke, mens andre har en "i sin hule hånd" fra første stund. Alle er forskjellige.
Når jeg kjenner hestens reaksjonsmønster og temperament, vet at den ikke har noe fysisk problem, og vet at utstyret passer, da setter jeg meg opp. Ikke før.

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  22:44:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Nå er det snart 10 år siden jeg fikk Holter, men kan ikke huske at hun prøvde seg på noe tull, alltid vært en veloppdragen og høflig frøken (det var også hovedgrunnen til at jeg kjøpte henne)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  18:51:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Da jeg fikk ansvaret for Miss, ser jeg utifra treningsnotatene mine (fører egen treningsdagbok for dyret), at det tok ca. 2 uker før jeg følte at jeg var sjefen. Og det var først etter masse arbeid fra bakken. Etter de to ukene begynte vi med vanlig trening - før det kun leieturer og litt NH.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 02/04/2006 :  11:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har igrunn bare hatt en hest jeg har fått til stallen som ikke har hatt respekt for mennesker.... utover det har alle hatt en god fin respekt. At ikke de har vært oppdratt slik jeg ønsker det, har ingenting med respekt og gjøre. Da har jeg lært dem hvordan JEg vil de skal oppføre seg :)

Men respekt har de fleste ja.

Tillit og bli kjent og trenign og opplæring av ønsket adferd er noe helt annet ....det tar forskjellig tid etter hvordan gemyttet og tidligere erfaringer som hesten har
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 05/04/2006 :  11:40:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå virker det som om hesten min har blitt tryggere på meg, og han hører på meg og kommer løpende da jeg roper på han. Men så har jeg brukt den siste tiden til å bygge opp tillit også da, men nå ser det ihvertfall bra ut:)

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  00:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har faktisk aldri testet meg. Nå skal det sies at han er meget godt oppdratt og er svært lydig... han respekterer meg og det har han gjort fra dag 1... Han er vel en ganske enkel sjel... Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  15:30:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det spørs egentlig på hesten.tar cirka like lang tid som det tar for meg å respektere den..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  20:45:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vet ikke hvor lang tid det tok før Eikdokka respekterte meg, men jeg håndterte henne mye fra bakken før jeg ridde henne. Må legge til at jeg var bare 13 år da så jeg fikk litt hjelp av eieren i begynnelsen.

Jeg og Eikdokka fikk god kontakt ganske fort, så det var mest hyperaktiv-tull fra hennes side de første månedene Ettersom hun ikke var ridd på 2 år før jeg fikk henne..

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.