hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Snubler hver eneste gang vi rir....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Snubler hver eneste gang vi rir....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  20:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Hesten min snubler bestandig når vi skal ut på tur, uansett gangart.
Dette gjelder kun på turen ut omtrent, for hjemover er ikke problemet så stort.
Jeg har i grunn begynt å lure på om han er ukonsentret og rett og slett ikke GIDDER å løfte skikkelig på beina. Har sjekket alle 4 beina både før, under og etter tur pga dette problemet, og han var visst slik med forrige eier også. men hun falt av i blant da han snublet, så kanskje det også er for å "sjekke" om jeg evt skulle falle av hvis han snublet akkurat da jeg ikke tenkte over saken...hehe
Dyrlegen fant ikke noe galt med beina hans heller, så er det som nevnt rett å slett at han ikke er så veldig "hypp" på å ri ut, mens på veien hjem er han mer konsentrert?
For det går bestandig treeeeegt på veien ut, og veldig raskt på veien hjem

For er ikke like arti hver gang dette skjer, engster meg jo litt for de beina hans også da, for de kan jo fort bli skrubba opp eller få seg en smell ved denne typen adferd.

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  20:15:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve å drive mer på veg ut fra stallen?

Lykke til

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  20:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
forsøker det, men virker ikke som om noe er "spennende" på veien ut, og han er spesielt slik før vi kommer inn i skogen, da snubler han ikke lenger, enda det er veldig ulendt der da... snodig type gitt..
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  21:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg hadde sjekket opp beina hans jeg,kan jo hende at han har smerter,men tyner seg litt mer når han er på vei hjem,eller det skjer noe han liker..
Hadde jeg hatt muligheten,hadde jeg fått hovslageren til å sjekke høver og beinstillingen hans godt,og eve. fått dyrlege til å gå mer nøye over beina.

Mulig han bare svimer og,men det kan jo være en annen grunn til at han er slik,i tillegg til å være litt treig.

Regner med at forrige eier har opplyst deg om tidligere skader.
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 24/04/2006 :  00:24:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det er et gammelt ordtak som sier at hester snubler på flatmark, og det skyldes nok at de alltid har gjort det.

Når bakken er så flat og fin at hesten like gjerne kunne gått i søvne er det noen hester som gjør nettopp det...
Der terrenget er ulent må den imidlertid være oppmerksom.

Sånn er det jo med menneskerogså; hvis vi gjør et ensformig arbeid er det ikke så uvanlig at vi kobler helt ut, tenker på noe helt annet eller på absolutt ingenting, og glemmer helt hva vi driver med selv om vi fortsetter å gjøre det.
Som oftest går dette bra, men det kan resultere i alvorlige ulykker - f.eks. bilulykker, derfor anbefales det ikke at man er alene i bilen når man skal kjøre langt.
(dette dreier seg om en type søvn som kalles REM, hvor man hviler samtidig som man beholder et relativt høyt bevissthetsnivå)

For å holde hesten din våken må du stadig gi ham oppgaver så han ikke kan gå og sove. Gjør holt, ri serpentiner, volter, etc. Sikkert noen her som har flere gode idéer til hva du kan gjøre.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  01:06:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
To av hestene vi hadde før var også sånn skikkelig snublete både på tur og banen....
Men den ene var ekstrem han gikk skikkelig på tryne og det samme med rytteren da flere ganger.
Det hendte meg også på stevne en gang...Litt flaut...
Men disse hestene ble sjekket grundig og alt sånn og kunne ikke finni noe gale på dem,de var bare sånn...

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  07:42:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvordan er høvene hans utformet?
ofte kan dette ha en faktor..
ellers prøv å gjør det gøy for han på tur:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  10:28:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har fått hørt om evt skader fra forrige eier fra før, men hun opplyste ikke om at han noen gang har vært halt eller andre skader med beina, og veterinær fant jo heller ingen ting. Hadde hovslager på han mandag før påske som brukte omtrent 2.5 time på å gå over beina hans å sjekke evt ting, siden forrige hovslager visst nok hadde gjort en dårlig jobb. MEn fant ikke no galt. Han er litt "kalvbeint" i skritt på bakbeina , men ikke i de andre gangartene, og det er forbeina han snubler på.. så sånn sett virker det mer som jeg har nevnt at han kjeder seg..

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  10:58:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du sjekket beina på røntgen? Snubling kan være et tegn på forkalkninger...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  13:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm. nei det har jeg ikke fått gjort ennå. Det kan nok være en god ide. Takk :)

Fröya

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  23:22:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Har du mulighet til å ta bilder av høvene og legge dem ut? Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  15:31:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
har bare mobil kamera så kan hende det blir elendig kvalitet, men skal prøve å få tatt etter kveldsstellet i dag

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  18:21:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
litt usikker på åssen jeg legger inn bilde jeg da... men har lagt inn to bilder på vipen min. ene av framfoten andre av bakfoten... beklager dårlig kvalitet.....

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=17776&galleri=show&side=1&PicID=809195
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=17776&galleri=show&side=1&PicID=809194

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  20:17:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
da vi forresten var ute på tur i dag, red vi ut i skogen for å se om problemet gjaldt på ulendt terreng også, men da snublet han ikke en eneste gang. Gikk og tittet seg omkring og virket riktig fornøyd. Han ble helt annerledes å ri. Mye mykere bevegelser også..

LisaFi

Skrevet - 25/04/2006 :  23:15:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
enig m sigyn osv osv.. Få en skikkelig hovslager til å se på hesten din. Selv om man ser på et bilde i ei bok, for eksepel hvordan vinklene på beina skal se ut, er det ikke sikkert det passer DIN hest.

Hvis hesten har ei steil skulder, for eksempel, skal den ofte skos steilere enn hva "normen" er. Om hovslageren ikke er bevisst på dette, kan det føre til krøll i bevegelsesmøsteret til hesten, og den kan snuble "uforklarlig".

Jeg hadde en sånn en gang, og den begynte punktlig å snuble hver gang den var ca fire uker "gammelskodd". Og da var det bare å få skodd igjen.

Ikke alle hester har eksteriør og høver til å vente 6-8 uker mellom hver skoing...
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 26/04/2006 :  13:21:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mens man er litt i farta her inne...

Min hest hadde også en tendens til å snuble før. Bare på flat vei, ikke i skogen. Årsaken til det var for det første at når han gikk på flat vei var det kjedelig og han gadd ikke bære opp kroppen skikkelig. Hangla litt avgårde på fremparten. I tillegg hadde han altfor sen overrulling i tåa (for lang tå) og dette var med på å få han enda mer på fremparten. Når han kom i skogen derimot kunne han ikke lenger henge på fremparten, og dra føttene etter seg. Da måtte han flytte vekten lenger bakover og løfte beina høyere for ikke å gå på tryne.

Nå går hesten uten sko (IKKE at det nødvendigvis er avgjørende), og har fått en mye kortere overrulling i tåa. Dette kan ordnes med sko også, men for å få det skikkelig til, må hesten varmskos. Eller evt med natural balance sko, som ikke er vanlig i Norge.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.