hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestevisker - kan man ta dette alvorlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestevisker - kan man ta dette alvorlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Bustetrollet

Skrevet - 30/03/2006 :  14:57:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utrolig godt skrevet, Werven Mari.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  15:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ble litt satt ut av å lese at noen av dere er så frekke at dere TØR å kritisere meg med navn, på et åpent internett.

Jeg ser ikke navnet ditt noe sted, eller mener du linken? I såfall var det en som støttet dyretolkning som la denne ut. Det kan vel ikke bebreides oss tvilsomme..

Kopi av melding:
Men av en eller annen useriøs grunn sa frøken Moe et klart NEI da jeg ville bli ferdig og ta eksamen. Hun ga ingen god grunn annet enn at jeg kan tenke meg at hun ikke hverken tåler eller liker å se at noen blir gode på dette, men helt alvorlig jeg er ikke en bedre eller dårligere dyretolk med eksamen på flammehuset. (Eksamenen er Moe's personlige godkjenning, og har ingenting med noe offentlig eksamen å gjøre.)
Lang historie kort; jeg valgte å ta avstand fra ALT som har med flammehuset å gjøre, og jeg anbefaler INGEN dit lengre.

Dette var vel heller ikke så pent sakt av deg da?

Men for all del, jeg lærte noe om emnet idag, det er jeg glad for. Jeg tror stadig ikke på det, men skal prøve å stille meg anderledes til temaet for ettertiden. Beklager om du har følt deg trått på, jeg hverken kjenner deg, har hørt om deg før, eller koblet deg til HM før du selv lagde vekt på det.

Gå til toppen av siden

Werven Mari

Skrevet - 30/03/2006 :  15:25:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei ikke pent sagt av meg, men dessverre sant.
På en annen side så syns heller ikke det er så snilt å la meg betale over ti tusen kroner for kurs (da er andre utgifter knytt opp til kursene ikke medberegnet) jeg blir hindret i å bruke ved å stoppe meg fra en eksamen, men jeg har ikke sagt så mye offentlig om dette før. Det er sikkert derfor det er blitt oppfattet som at jeg ikke er ferdig utdannet, fordi jeg har bare latt det ligge.

Men takk for ettertanken din
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  16:08:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Man trenger dessuten ingen utanning for å kalle seg dyretolk. Noen har evner som er ubevsisst, å trenger ikke å lære det. jeg fikk kontakt ved første forsøk, å etter det fortsjettet jeg videre.

Jeg har fått kontakt med døde siden jeg ble tennåring, å pga det så var det veldig lett for meg å få kontakt med dyr, å det er ikke alltid jeg kontakter dem, men de kontakter meg.

Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  16:39:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Må si jeg ble litt overrasket over at folk tør å kritisere andre med navn på internett. Det må være ganske sårende å finne slikt om seg selv på nett.

Jeg har alltid vært skeptisk til dyretolkning, men er åpen for tanken, og jeg ble overbevist etter at Michelle snakket med hesten min. Alt stemte, og det var utrolig godt å få bekreftet ting jeg har hatt mistanke om og lurt på. Det har hjulpet oss mye

Vi har også hatt en annen dyretolk på søsters hest Minjana, og alt stemte der også.

Så man kan trygt si at jeg tror det er noe i det, og jeg tror alle har disse evnene, man er bare ikke klar over det.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  17:22:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å se du er her,Michelle

Bra innlegg...*s*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  18:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så vidt jeg har sett gjennom denne debatten (som vel ikke har tatt form av en heksejakt?) så har det ikke vært hengt ut hverken den ene eller andre ved navn her,annet enn driveren (?) av dette flammehuset.

Som tidligere nevnt,jeg er ikke troende,men dum nok (i flg) real Storm) til å innbille meg at hestene rundt meg har det bra allikevel.

Dette her blir litt som de fleste andre debatter som oppnår en viss temperatur her på MIXn.
Flere veier leder til Rom.
Noen mener at hester har det best uten/med sko.
Begge deler kan fungere for den enkelte.
Noen mener hester har det best på utegang/i tradisjonell oppstalling.
Begge deler kan fungere for den enkelte BÅDE hest og eier.

Jeg tror ikke at hester (eller andre dyr) får det BEDRE om man slutter å bruke dyretolker.
Jeg tror heller ikke at de nødvendigvis får det bedre om vi gjør det.

Det jeg etterlyser er en mer ansvarlig,voksen og våken holdning fra den enkelte hesteeier.
At man ikke svelger alt rått.
Pinnen er et skrekkeksempel og det er også derfor jeg nevnte den. Jeg sier ikke (som før nevnt) at alt ender slik.
Er heller ikke ute etter å "henge" noen dyretolker,hverken her eller andre steder,leser du det jeg skrev vil du (kanskje) se at de jeg er "ute etter" er eiere,som løper fra ansvaret sitt,som den som denne tråden opprinnelig henviste til.

Jeg går ikke til personangrep på deg som skrev inn over her og altså er tolk her på HM.

At det er ting som farger på utstyr eller navn på hester som blir trukket frem,vel,synes du virkelig dette er rart?
Om det er deg som har kommet med disse uttalelsene opprinnelig,er jeg lei for at du føler deg latterliggjort,men akkurat som jeg må finne meg i at folk i storhestmiljøet ler av meg fordi jeg rir "ullsokk",så stiller man seg åpen for hugg ved å velgr det yrket du gjør.
Slik er det bare.

Tror ingen her er ute etter å "ta" noen om tonen enn kan bli noe sleivete innimellom.

Jeg har selv kun møtt 2 som har kalt seg "dyretolker" og tjent penger på sin virksomhet som dette og det var for å si det pent riktig tragiske greier.

Og til frøken real Storm:
Hester HAR hjerne på str med en valnøtt.
Jeg har (tro det eller ei) en god del mer i forhold til min kroppsvekt.

Blant oss "ikke frelste" så vurderes intelligens i forhold til dette faktum.
Jo mer hjerne i forhold til kroppsmasse,jo høyere intelligens.

Dette har ikke noe å gjøre med å se på hesten som et stupid,utenkende etc dyr.Det går på dette med å tro på denne typen telepatisk kommunikasjon eller ikke.
At hester tenker har aldri vært satt i tvil her,men at hester tenker på samme måte som oss (abstrakt) det er.

Og lille frøken,det er forskjell på å humre av noe og å le rått av noen.
Man kan (som jeg) humre av ting enkelte tror på eller gjør men ALLIKEVEL ha stor respekt for dem på andre punkter.

Dette er et åpent debattforum der man må regne med at folk som er uenige med en selv vil skrive inn.
Og selv om jeg ikke har prøvd hver eneste selv eller av annen mann oppnevnte dyretolk her i landet,så har jeg fått nok av de jeg har møtt,til at det holdt i massevis.
Burde jeg lete opp en masse fler for å se om jeg ikke skifter mening?
I følge deg helt sikkert,og for all del,kom og tolk hesta mine i filler du,så lenge ikke det er meg som skal legge ut kostnadene for det.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  21:08:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som tidligere nevnt,jeg er ikke troende,men dum nok (i flg) real Storm) til å innbille meg at hestene rundt meg har det bra allikevel.

Tja, jeg skal ikke ha på meg å ha sagt noe sånt.

Jeg har heller aldri sagt at hesten tenker som mennesker. Men gud hjelpe hvor den føler i likhet med andre levende vesener. De er mer følsomme enn vi på de fleste punkter.

JEG er ingen dyretolk som jeg tidligere har sagt, men er mottakelig for mitt, og opplever en del i forbindelse med både dyr og mennesker.

Og helt OT: Å kalle meg lille frøken syns jeg du kan spare deg. Da leser jeg nedlatende umiddelbart, og selv om mitt første innlegg var passe hissig, var det til den som måtte føle seg truffet. . .

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  21:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

MEN til det jeg VIRKELIG ble forbannet for!

Hva i HELV€€€ gir dere rett til å sitte her å le av et annet menneske som dere VET kansje er innom her og ser? Joda, IQ er en fin bil ikke sant? Jeg ser at mennesker tenker MYE mindre enn dyr til tider! Enkelte skulle kanjse ikke legge ut om str på hjernen til HESTEN?

Opprinnelig postet av Real Storm

Og hvordan er det da meningen at jeg skulle tolke den der som annet enn et "påhopp" på min intelligens?

Denne typen kommentarer,samt din en smule arge tone i innlegget gjør at jeg kaller deg Lille Frøken og tar på meg snurpemunn og "skolelærer-blikk".
Fornærmer du meg,så gjør jeg (nesten) mitt beste for å være i hvertfall LITT ekkel tilbake.

LisaFi

Skrevet - 30/03/2006 :  21:24:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg må som flere andre her stille meg sterkt tvilende til hele "opplegget" med å prate med dyr på denne måten. Nå skal det forresten sies at jeg forbinder utrykket "hestehvisking" med Monty Roberts og hans metoder, og det blir noe ganske annet, da han, etter hva jeg forstår, har lært seg mye om HESTENES eget kroppsspråk, og utviklet metoder for å etterlikne disse med en menneskekropp, for deretter å kommunisere på "hestevis". Korriger meg om jeg tar feil på dette, har ikke satt meg mer en sånn passe inn i det.

Å tolke menneskelige følelser og meninger inn i dyr, er en egenskap hos MENNESKET som er ganske rar, mener nå jeg da. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at de er DYR? Og reagerer på våre påvirkningsforsøk på SIN måte, med SINE forutsetninger?

Jeg har også en hest for tida, som er noe av det mest spesielle av "hestepersonligheter" jeg har vært borti, og jeg begynner nok å komme opp i å ha håndtert noen hundre forskjellige individer nå! Han er både vanskelig og snill på samme tid, og byr på endel "problemer". Men hans problemer er heste- problemer! Riktignok kanskje også litt relaterte til kommunikasjonssvikt i forhold til mennesker,- men fremdeles heste-problemer! Jeg kan også oppleve at en hest virker "lei seg" etter en trening hvor jeg ikke har vært fornøyd med den, men klarer ikke legge mer "intelligens" i det heller, enn at hesten forstår forskjell på det at vi mener at noe er "bra" eller "dårlig",- det er jo hele grunnlaget for at vi kan trene dem med ros, for eksempel??

At store dyr, som ofte viser stor hengivenhet, og virkelig setter pris på vårt selskap, har store brune "innsiktsfulle" øyne og en instinktiv forståelse for vår sinnstemning for dagen - også skal ha en menneskelig forståelse for ting,ja, jeg kan forstå at folk TROR det. Både fordi det kan se slik ut, og fordi vi, med våre intense kjærlighets (?) forhold til hestene våre så gjerne ØNSKER at det skal være slik. Vi ønsker det, fordi vi ønsker at det som for oss kanskje ser ut som om hestene våre forstår og "mener" ting - faktisk skal være sant. I vår forståelse av sant. "En ekte venn som forstår alt"....

Men hester er hester, som Kurre også ser ut til å mene. De har små hjerner, og det vi kanskje forstår som "intelligens" og "menneskelighet" vil jeg alltid se som personlige forskjeller i humør eller temperanment hos dyra, forskjellige bakgrunner,- hva hestene har opplevd og vært igjennom, hvor hesten er hen på rangstigen i sin "flokk" (både mennesker og dyr rundt den), ting som eventuellt skremmer den etc etc.

Men jeg elsker mine hester like høyt fordi! Selv om de stort sett navigerer dagen sin etter mat, trening, utslipp, stell og trening, og enda litt mer mat. At de setter stor pris på å få selskap av personer som nyter å være med dem er klart, men det gjør jo alle,- dyr og mennesker. Det ligger jo i oss helt fra vi er små, og blir passet på og stelt med og kjælt for av mødrene våre.

Det jeg synes er betenkelig, er at så mange glatt svelger at hestene har "menneskelige" ønsker og interesser. Og enda verre, betaler i dyre dommer for at noen skal "tolke" hestene deres. Lureri og *pengesnyteri* i alle retninger, selv om "tolken" tror aldri så mye på dette selv også, føler jeg. At hester ønsker seg nytt navn, annen farge på dekkenet - hester er jo tildels fargeblinde, til og med, det er kun få farger de ser klart! (...og ja, jeg har opplevd o- store- dyretolkguru sluppet løs på diverse skolehester...)

Det blir for "far fetched" for meg.

... Men hvis folk mener at de har nytte av det, så er det ikke mine penger! ;) Mine penger blir heller brukt hos veterinæren, om noe virker galt...
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  22:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk LisaFi for kjempefint, beskrivende og saklig innlegg. Jeg må få lov å si meg helt enig. (liker veeeeldig godt Kurre sine "snurpemunn-lærerskoleblikk"-inlegg også, både seriøse og underholdende!!!)
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  22:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
LisaFi: Godt innlegg.

Werven Mari

Skrevet - 30/03/2006 :  23:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om dere tror på dyretolking eller ikke det bryr meg egentlig fint lite. Alle må få ha sine meninger, jeg tvinger ALDRI dette på NOEN.
Det som er saken her er at det er diskutert meg og min hest som fritt bytte under sladder. Det er personangrep...

Dere kan gjerne diskutere dyretolking og det som omhandler det, om det er jeg som er tolk eller andre, diskuter i vei. Men begynner dere å snakke om mitt privatliv så gir jeg beskjed.

At dere har så lange fine innlegg her forteller meg bare en ting og det er at dere har det dere trenger for å ha et flott hestehold; og er fornøyde med det. Men noen, mange faktisk, søker noe mer. De søker innsikt, og jeg er en av mange som kan gi det. Innsikt er søken etter noe dypere, noe med mer mening. Med dyretolking beveger man seg over på det åndelige, og det er langt i fra alle som aksepterer at denne verdenen i det hele tatt eksisterer. Såklart respekterer jeg at noen ikke tror at den eksisterer.
Dette fungerer litt som homofili føler jeg, 'Jeg aksepterer at du er homofil, men ikke kom her og tro du skal få meg til å bli det!!', det virker som mange tror jeg skal frelse dem. Vel tro om igjen, hva får jeg igjen for å frelse noen??

Jeg er litt skeptisk til at dere kaller det for hestehvisking, fordi dette er et ord som knyttes opp til natural horsemanship og det er IKKE dyretolking. NH er en treningsmetode, dyretolking er telepati på sitt reneste.
Alle kan telepati, men det er som for eksempel dressur, alle kan ri dressur men kun noen har interessen og gløden til å bli virkelig god, mens andre har andre talenter innenfor hest.
Barfot, dekken/ikke dekken, utegang osv... Alt passer ikke for alle, man må aseptere mangfold, for det er mangfold som gir farger!!

Diskuter i vei, men hva jeg kaller hesten min skal ikke dere bry dere om syns jeg!

(P.S. Hvis jeg kom til en hest som bare snakket om utstyret sitt, så ville jeg faktisk reagert for da er det noe gale. En hest skal ideelt sett ikke snakke om materielle ting den har fått, da kan det være snakk om andre ting som får hesten til å prate om det.
Muligens sitter dyret med en følelse av kommunikasjonsproblemer, eller -svikt. Det kan i andre tilfeller være et skjult ønske om for eksempel omsorg eller oppmerksomhet at et dyr ønsker seg en ting. Det er mye lettere å be om nye klær fra sine foreldre selv om en 'bare' ønsker seg litt oppmerksomhet, tenk selv etter hvor lett eller vanskelig du hadde hatt til å be om oppmerksomhet eller omsorg.
Jeg har mange fine eksempler både på utstyrsprating, annet språk-prating og egne valg av ord men jeg lar det være.
Jeg greier likevel ikke å dy meg når det gjelder den ene katten min. Da han var fire uker gammel satt jeg å lurte på navn som kunne passe. Akkurat da jeg satt og funderte på dette så så han opp på meg med de klare, runde, rampete, nydelige øynene sine og i løpet av et millisekund så hadde jeg navnet; Pote.
Om det er jeg som kom på det i det rette øyeblikket, eller om det er han som valgte det selv det kan så være. En søt liten historie er det likevel.)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 31/03/2006 :  00:14:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Har fulgt denne debatten litt og tenkte jeg bare skulle komme med en historie som går motsatt vei. Jeg må bare si at jeg er ganske passiv og nøytral til teamet. Jeg har hatt reading på hesten min men sitter alikevel igjen med samme følelse som når jeg ser på filmer/dok om åndelige og spirituelle ting, eller om utenomjordiske fenomener. Er ikke sikker men til ettertanke alikevel....

Da vi hadde dyretlk på stallen vår for flere år siden var det vel enda ganske lite moderne med den slags så alle var nysjerrige. Alle hadde reading på hestene sine og samtlige hadde sine opplevelser og sine historier å fortelle, deretter eiere om sine åpenbaringer som følge av readingen. Noen stygge historier dukket opp og noen bånd ble sterkere knyttet...(som jo er bra på en god måte).

Av ti hester var det kun en av hestene som fikk en heller dyster reading. Dyretolken sa hun vanligvis aldri ville blande seg med veterinærer og eksperters utsagn. Hun hadde bare følelsen og den kunne ikke avgjøre en hests sjebne så dette var hun åpen og klar om. Hun fikk alikevel en meget sterk negativ følelse til en av hestene som hun tolket og sa til eier at hun egentlig ikke ønsket å lese hesten videre. Eier ville jo så klar vite grunnen og dyretolken sa kort at denne hesten led og smertet så innvendig, samt med gamle skader som ga kronsike smerter og hodepine så mente hun at det eneste riktige var å la denne hesten slippe. Hun presiserte at det var første gangen hun hadde fått en slik følelse så klar. (alt dette ble sagt i fortrolighet til eier, vi har fått fortalt av eier).

Eier hadde en tøff tid og tankene surret og gikk. Som tiden gikk bygget raseriet og sinnet over dyretolken seg opp, og eier bestemte seg for å la dyretolk være dyretolk og glemme hele saken. Hun ville bruke veterinær og forsøke på nytt å få hesten i ridbar stand. Hesten har fungert sporadisk i ridningen og eier har følt at hesten hadde laster hun ikke kunne finne ut hva var.

Enden på hele hitorien er da etter at eier har strevet i mange smertefulle år for å holde hesten i form, at en siste veterinær fastslår at hesten mentalt og fysiksk har gitt opp og burde trolig vært avlivet for lenge siden. Hesten er nå avlivet....

Jeg mener ikke at en skal avlive/gjøre drastiske endringer til/ hesten sin etter en slik dom fra et ukyndig menneske som bare jobber med intuisjon og følelser. Jeg ville aldri gjort noe uten å være mere eller mindre 100% sikker...så jeg skjønner så inderlig eiers besluttning om å la veterinærer avgjøre saken. Saken er bare det at jeg tror dyretolken i dette tilfelet så mer enn vi egentlig var villige til å forstå... Selv om hun ble stemplet som sinnsyk og gal der og da så endte det til slutt slik dyretolken så for denne hesten alikevel. Bare akkuratt denne hesten... Hvorfor det?!! Ja..det kan en undres over...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 31/03/2006 :  13:56:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... må bare legge til...

Hvis nå denne tolkingen av dyr fungerer omtrent som et "kall" , som jeg får inntrykk av her, at man lærer å høre sin og dyrets "indre stemmer" (what do I know...) ,- hvorfor tar da de som driver med dette så mye PENGER for dette?

Hvis innfallsvinkelen er at dette er til det beste for dyra etc, hvorfor gjør ikke tolkene dette gratis?

Får bare ikke dette til å bli riktig jeg, altså...

*spekulere*.....
Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.