hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nevzorov
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 nevzorov
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  19:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he.. skjønner du blir forvirret. En russer Alexander Nevzorov har laget en film "The Horses Encyclopedia" som tar for seg menneskets noe brutale forhold til hesten allerede fra temming og frem til i dag. Han fokuserer først og fremst på de stygge og negative sidene ved hestesport. Dvs at mennesker setter profitt fremfor hestens ve og vel. Filmen inneholder mange grusome scener fra sprangridning i russland, veddeløp i england og div. I tillegg er der klipp hvor man får se hvordan han komuniserer/jobber med hestene sine bare ved hjelp av en peker/pisk og et løst rep rundt halsen på hesten. Han får hestene sine til å gjennomføre teknisk krevende dressurøvelser bare ved sjenklene og denne halsreima og hans poeng med dette er å bevise at hesten kan ris uten bitt som han synes påfører unødvendig smerte.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  19:33:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja jeg har sydd dyr, meg selv også, og sterilisering er ærlig talt ikke noe kunststykke. Jobbet sammen med distriksveterinæren hjemme i 2 år (da vi hedde en tilgjengelig).
Kopi av melding:
Jobbet du på kontoret eller var du med ute som assistent? Mener stadig at dyrleger med lang utdannelse og eksamen er bedre rusta til å behandle dyr uansett hva det måtte være

men gi meg et pip den dagen du ringer veterinær for en påkjørt måse (eller rev) ...eller et lam har byllfot, som man like godt åpner med skalpell, tømmer, fyller med penicilin og teiper... de hadde i alle fall fått seg en god latter på kontoret.
Kopi av melding:
Hadde jeg møtt et påkjørt dyr som levde hadde jeg ringt dyrlegen ja! Fuglen hadde jeg nok avlivet selv men jeg hadde ikke håndtert et lam eller en rev. Nå vet ikke jeg hvor i Norge du kommer fra men jeg er ganske sikker på at de ikke hadde ledd på kontoret her om noen hadde ringt pga skadde dyr.

Fremdeles snakker jeg ikke om de store inngrep og det var nevnt i en bisetning. Det er ikke alle som bor ved en klinikk, du skal være klar over at for det første tar det her minst 2 t før veterinæren kan komme seg hit med båt, dvs om han er ledig/tilgjengelig akkurat da, det koster min 1500 kr turen med skyssbåt så man må vurdere nødvendighet og kostnad, og jeg har enda tilgode å ta livet av noen ...
Kopi av melding:
Vi har heller ikke noen klinikk her. Men dyrleger er alltid tilgjengelig men ingen garanti for at de kan være på stedet innen 2 timer.
Nei, det gjelder ikke hestene eller hunden min eller kattene mine som alle er behandlet, kastrert, vaksinert og amputert hos veterinær.
Kopi av melding:
amputert?
( Dessuten heter det vel
perforere?)
Kopi av melding:
Skrivefeil er menneskelig, må nesten beklage jeg ikke skriver rent norsk (siden jeg heller ikke er norsk, Virker nesten som om du ble provosert over spørsmålet mitt om å sy dyr uten bedøvelse (hvis du ikke også har det liggende) Det var på ingen måte et angrep på deg. Men siden jeg selv har oppstallet hesten hos 2 dyrleger, den ene er tante, hører jeg også mye rart om folk som "hobby-behandler"

OG TILBAKE TIL TEMA...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  19:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
okey ganske forvirrende å lese en debatt når folk kopierer og avsporer i hytt å pine, men tror jeg skjønte det nå
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  19:55:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Lopke, var ikke meningen å være krass eller rakke ned på skrivefeil. (bare litt frustrert over at poenget i filmdebatten falt bort, sorry)
Jeg jobbet som assistent for for dyrelegen ja. Satte sprøyter, fikk sy endel, rense, tømme og vaske sår, assistere på keisersnitt, beskjære betente klauver osv.
Jeg mener IKKE at jeg er noe i nærheten av å være veterinær, men det var bare for å understreke hvor sjokkert jeg var over behandlingen/julingen hestene fikk. De sto med blødende kjeft og neser,svette og utmattede, forlatt for seg selv, bundet med alt utstyret på og bittet på plass. De salte ikke av dyrene eller stelte de etter løpene engang.
Jeg mente bare å understreke at jeg syntes det var sterk kost og at jeg ikke er av de som "besvimer" for et godt ord.
Jeg kommer fra Nord-Norge og der har det mer enn 1 gang hendt at bøndene må nødslakte så store dyr som kyr for at veterinæren ikke dukker opp. For 6 mnd siden var det en hest her på Vigra utenfor Ålesund som lå ute på beitet i 2 døgn og pintes ihjel pga at veterinærene protesterte på arbeidsavtalen. (distriktsvet. altså) Den ble til slutt nødslaktet av en i viltnemda.

Gråpus måtte amputere halen etter å ha blitt påkjørt av en bil, og NEI! jeg gjorde det ikke selv.
Da håper jeg du er litt beroliget om ikke annet, jeg har vært nødt å lære meg å være litt selvhjulpen, beklager, det er ikke ment som noe annet enn presisert ovenfor.

Annbefaler deg fremdeles å se filmen

carambee

Skrevet - 10/03/2006 :  20:10:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Harneshaug: Vet ikke om du er ny her, men vi har en tendens til å avspore ganske kraftig på debattene. Lopke henger seg opp i en ting, og jeg henger meg opp i en annen ting, som helt sikkert ikke var det du ville prate om. hehe.

Vi er nok veldig enige når det gjelder det temaet som tas opp i filmen.
Når det gjelder at mange sier han er ekstrem i den andre debatten du leste, er nok dette utifra det som står skrevet på denne siden deres. Ikke filmen. Og på denne siden har han en ekstrem måte å få fram budskapet sitt, hvor han forkaster ALLE som bruker bitt osv. Kan forstå hans motsetninger mot konkurranseridning. men.. han blir litt ekstrem i måten han får fram budskapet på...

Har du vært inne å lest på hauteecole.ru?
Jeg vet hvor mye forferdelig som har skjedd med hester, men selv om jeg ser filmen, vil jeg nok fremdeles bry meg om hvordan hesten jeg rir går. Siden jeg er ganske sikker på at jeg er tålmodig, og forsiktig etter beste evne allerede..

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  20:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... ja skjønner det he he Det er bra å engasjere seg i alle fall. Kommer bare ikke over det jeg så, det brenner på netthinnen. Jeg har vært og lest på sidene ja, syntes ikke det var så ekstremt... det er jo feks ikke lov å ri dressurkonkuranse UTEN bitt... det er vel og ekstremt? Sorry... at jeg rota inn dressur altså uff... sjerpings.
Hestene han utfører "oppvisningene" på er dessuten ikke avlet med tanke på dette. Det var avdanka løpshester, ødelagte både fysisk og psykisk, eller bare regnet som farlige. Jeg blir bare så imponert over at noen forbarmer seg og klarer å motbevise alle andres spådommer. Synes det er mye fokus på at hestene skal prestere og ser jo hele tiden annonser hvor folk vil bytte ut hestene sine for de vil avansere og hesten er ikke god nok... hadde aldri klart å selge gutten min pga at han ikke hoppet høyt nok eller gikk bra nok dressur... nå tenker jeg ikke på de som lever av det, de annonserer vel dessuten ikke her, men slike som for meg blir "wanna-bees".
Nei nå sporer jeg helt av.. poenget mitt var at han fokuserer på personlighet, samspill og komunikasjon fremfor prestasjon (-:

Lopke

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  21:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja da er nok helt enige med de fleste her.. Bildene er grusomme, filmen vil jeg gjerne se!! få vel kjøpe den.
Bruker å trene Lopke i grima men har da investert i et ganske mildt bitt fordi, OM hun blir dressurhest er det greit å hun ikke føler frykt om hun fikk noe i munnen. Har en rolig hånd og bruker pisk som hjelper ikke avstraffelse. Den som bruker pisk eller andre "våpen" til avstraffelse skyter seg vel litt i benet.. for ikke å snakke om hvem som egentlig hadde vunnet slåsskampen om det skulle utvikle seg til det, så jeg holder en knapp på samarbeid og enighet.. (hvor jeg er sjefen:)

Kjenner ikke så mye til denne mannen men ble da gevaldig imponert over bildene. Dette tror jeg vitterlig ikke man kan tvinge en hest uten "verktøy" til å gjøre, så ros for det. Han må være genial.
Men det er det så mange som er. Liker ikke rollkur og innspenningsgreier, sporer osv, men kan allikevel ikke være "bedrevitende" å se ned på dem som får resultater av det. Det jeg misliker er de uerfarne som investerer i slikt utstyr uten hjelp eller peiling på hvordan det brukes..

Av samme grund stusser jeg noen ganger over sterkt utstyr som markedsføres på hestesider mot unge jenter, som slet ikke er klar til det. Auksjonen her har vel både hatt brems, hingstebitt og hovslagerutstyr til salg og ja det synes jeg er foruroligende.. andre kanskje ikke..

Har sett en del med Honza Blaha og han imponerte meg og!! masse hestefolk som er flinke heldigvis, desværre nok mange som ikke er det og.

Harneshaug: jeg har det med å kjøre litt i smågreier jeg stusser over. Ønsker bare svar og er vel mildt sagt en nysgerrig person :)
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  21:34:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å høre Lopke Er jo nysgjerrig jeg også derfor jeg kjøpte denne videoen uten å vite noe fra før, kom bare over en link og poff... der lå den i postkassa. Er også bokorm og sluker alt fra Kyra, Monty, TTouch, bakkearbeid osv osv. Leser mye i boksen til Ulskaug så han også skal plukke opp et og annet triks he he..
DET ER BRA Å VÆRE NYSGJERRIG

Dikselen

» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  22:56:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når det gjelder at mange sier han er ekstrem i den andre debatten du leste, er nok dette utifra det som står skrevet på denne siden deres. Ikke filmen. Og på denne siden har han en ekstrem måte å få fram budskapet sitt, hvor han forkaster ALLE som bruker bitt osv. Kan forstå hans motsetninger mot konkurranseridning. men.. han blir litt ekstrem i måten han får fram budskapet på...

Bare til info - han(Nevzorov) har ingenting med forumet å gjøre, han leser ikke engang mail.. Det er hans kone som har opprettet forumet(egentlig mot hans vilje) fordi hun ønsker å videreformidle et budskap.

Jeg tror det er viktig å se filmen(og forumet) i lys av hvilke situasjoner som faktisk eksisterer for hester i både Russland og andre steder i verden. Hesteholdet i Russland er for de fleste noe helt annet enn det som er for mange i Norge i dag. Et eksempel - jeg fortalte om oppstallingsforholdene hestene mine har(utegang sammen med andre hester). For mange er det helt utenkelig, de har ikke den samme muligheten som vi har, de synes at situasjonen hos meg er helt topp og misunner det. Jeg er selv fornøyd men har allikevel et ønske om enda bedre forhold, enda større områder, bedre underlag osv - jeg selv føler ikke at det er 100% optimalt! Men i forhold så ja - hestene mine har det utrolig bra..

Jeg selv bruker ikke bitt og kommer nok aldri til å bruke det. Men det betyr ikke at jeg stempler alle som rir med bitt som dyreplagere!

Eksemplene i filmen viser det verste av det verste(og det er hjerteskjærende å se på, det tror jeg alle som har sett filmen kan skrive under på). Samtidig - det betyr ikke at samtlige som rir med bitt mishandler hesten sin, det handler om å gi så små og presise signaler som overhodet mulig. Alt utstyr kan misbrukes - både bitt, hack, sidepull, pisk, feil sal osv.. Men når en russisk trener videreformidler(og lærer sine "undersåtter") at det er en nødvendighet å piske en hest over hindrene(jo høyere den hopper jo mer viktig er pisken) - da blir det riv ruskende galt(og man følger jo ofte det treneren sier? Ihvertfall om man er "ung og naiv" og ikke vet bedre). Og slik er nok situasjonen for mange i Russland, det er det som blir formidlet av "erfarne" hestemennesker.

Jeg tror at filmen er en tankevekker for de fleste. Og den setter fokus på en ting - å handle utifra hestens premisser eller egen egoisme. At Nevzorov er en ekte hestemann er det ingen tvil om. Det han får til er noe de fleste av oss kan drømme om å oppnå. Men det det bunner i, til syvende og sist - er kommunikasjon på en måte hesten forstår - uten bruk av tvang og straff, det skjer i full frihet og harmoni - og et ekte vennskap. Å begynne og pirke på "samlingsgrad" i piaffen da blir for meg litt for dumt..
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  23:16:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
begynte å lese debatten men falt ut gaske fort:P Hva syns dere om nevzorov egentlig? fikk ikke helt med meg det. Syns det er litt krast at raker ned på Monty Roberts.( hvis jeg ikke har misforstått da) Leser bare deler av ditt og deler av datt er litt lat. engelsken min er vel heller ikke den beste.

Monti Roberts is a completely different story. Alexander Nevzorov again gave him a quite correct description in his book “Horse Encyclopedia”:

"There is someone called Monty Roberts, but he simply serves the horse-devouring mechanism of racing. Being a part of this structure, that by its nature is hostile to horses, he simply cannot be called a teacher or a master. He is on the other, the torturers’ side of the barricade. Horses’ psychoses and tragedies for Monty are like shooting in a saloon for an undertaker. Using some primitive techniques he “repairs” a little bit horse’s injured mind, and, rubbing his hands, watches how jockeys will break it again”.

Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  23:31:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Har kanskje ikke så mye med dette å gjøre, så sorry for at jeg bryter inn, men må bare legge til dette bilde

Sån skulle verden vært!

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  00:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
ÅH.... SUKK HJERTE
se på det uttrykket på hesten da....

oleo

» VIP

Skrevet - 11/03/2006 :  01:02:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
begynte å lese debatten men falt ut gaske fort:P Hva syns dere om nevzorov egentlig? fikk ikke helt med meg det. Syns det er litt krast at raker ned på Monty Roberts.( hvis jeg ikke har misforstått da) Leser bare deler av ditt og deler av datt er litt lat. engelsken min er vel heller ikke den beste.

Monti Roberts is a completely different story. Alexander Nevzorov again gave him a quite correct description in his book “Horse Encyclopedia”:

"There is someone called Monty Roberts, but he simply serves the horse-devouring mechanism of racing. Being a part of this structure, that by its nature is hostile to horses, he simply cannot be called a teacher or a master. He is on the other, the torturers’ side of the barricade. Horses’ psychoses and tragedies for Monty are like shooting in a saloon for an undertaker. Using some primitive techniques he “repairs” a little bit horse’s injured mind, and, rubbing his hands, watches how jockeys will break it again”.

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Hva er så enestående med Monty Roberts? !!!

Har ikke helt sansen for denne karen selv jeg.. Godt er det at noen tør si(skrive) det høyt, slik Nevzorov gjør, Monty fremstilles nesten som en gud for et mottakelig sinn og øye.....
Er vel en grunn til at enkelte trenere kaller han for Monty Pyton...

Nå blir jeg vel poppis tenker jeg..... Henge ut Monty å greier!!! Men, drar til England i morgen, så jeg ser ikke svaret før om 14 dager...hihi...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 11/03/2006 01:10:43 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  01:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ha ha ha..... GO GO GO OLEO!!!
Den satt tenker jeg, nå er det vel noen som ryker he he.. du må åpne posten forsiktig når du kommer tilbake

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  11:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Faktisk så har jeg 0 meninger om Monty Roberts selv Veit så godt som ingenting om karen. Bare hørt at han er veldig flink osv. Han har nok mange fans så mulig det er lurt å åpne posten litt forsiktig oleo. God tur til England!

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.