hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nevzorov
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 nevzorov
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lopke

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  12:12:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er "hobby-veterinær"??? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  12:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvor da?? finner bare en online versjon som kobler deg opp til pay-pal..

Opprinnelig postet av Lopke

Du må være medlem for å komme inn på disse sidene. Dersom du skal bli medlem må du være ¨motstander¨ av bitt og helst ikke være utpreget konkuranse person. Men...en lærer enormt mye på disse sidene....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 10/03/2006 12:28:17 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/03/2006 :  13:41:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sikkert mange som blir provosert men jeg har aldri hatt en pisk, ja... jeg tilstår jeg brukte ei grein EN gang jeg var sint, alt som kom ut av det var at hesten ignorerte meg og begynnte å ete (-:, så det droppet jeg. Ikke har jeg martingal, innspenningstøyler og.. vet ikke hva alt heter engang. Rir med bitt ja, fordi jeg kan ikke uten, men dette med å trene lange tøyler har jeg aldri skjønt. Hestene mine har aldri gått på annet en lange tøyler, styrer med stemmen og sjenklene som man er nødt å lære når man er alene om 3 hester og har 2 stk som båndhest (i grime)
Om de samler seg, har hodet for høyt eller lavt? Bryr meg ikke!!! De er lykkelige, rolige, har ikke vondt noen plass, er full i fanteri av og til og englebarn av og til... slik det skal være, ikke maskiner til for MIN glede og MIN tilfredsstillilse.
Noen som er sinte på meg nå eller?

Opprinnelig postet av Harneshaug

Nå blir nok mange provosert av meg og!
Er helt enig i mye du skriver angående behandling av hester rundt i verden. MEN når noe beskrives som den høye skole (som nevzorov gjør), må man kunne diskutere om det ser ut som om hesten faktisk går slik den skal... Så akkurat her var faktisk det poenget..

Når det gjelder bruk av pisk høres det ut som om du har misforstått. Og den ENE gangen du brukte pisk som du her beskriver: Dette var en situasjon du IKKE skulle brukt pisk. Jeg rir en del med pisk, men hvis jeg kjenner jeg blir irritert, så kaster jeg heller fra meg pisken. At de eneste situasjonene du tyr til en pisk er når du er sint... Ikke bra.. men du om det..

Er heller ikke for overdreven bruk av diverse bitt og hjelpetøyler. Men jeg bryr meg veldig om hvilken form min hest går, fordi hestene holder lenger hvis de jobbes fram til å kunne bære seg rett. Derfor er det de fleste av oss bryr oss om hesten har hodet opp eller ned. Noen av dine kommentarer synes jeg hentyder til noe ehm.. uvitenhet.. Blei du sint på meg nå eller?

Hvis min hest bare hadde vært der for min glede hadde jeg nok putta på all slags ting tang for å nå målet fortest mulig, men det gjør jeg ikke.
Alikevel gjør jeg mitt beste for at hesten hele tiden skal bære meg og seg selv riktig så lenge jeg sitter på ryggen hennes, uten å være slem for å oppnå dette.

Når du snakker om trening på lange tøyler. Du vet at noen trener hestene på lange tøyler fra bakken? Altså går ved siden av hesten, eller bak. Derav begrepet trening på lange tøyler, da de må være ganske lange for at man skal kunne styre hesten mens man går bak den (minner om tømmekjøring, men er ikke helt samme sak)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 10/03/2006 17:35:15 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/03/2006 :  13:45:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvor da?? finner bare en online versjon som kobler deg opp til pay-pal..

Opprinnelig postet av Lopke

Du må betale for å laste den ned. Eller som smarte jeg gjorde, betalte for å få den sendt fra Canada. Nå får jeg ikke sett på den, vet ikke om det er feilbrenning eller en annen sone på plata. Må nok bite i det sure eplet og kjøpe den en gang til her i norge. Vil jo ha den. Enda så fæl den høres ut.
Kanskje jeg skal ta den med til den lokale rideskolen og... de kunne trengt å se den

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  14:56:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har jeg akkurat sett filmen og er både fysisk kvalm og rystet. Søkte på emnet for å finne ut om dette var debatert før og hva fant jeg? Jo....
"synes ikke samlingen til hesten er bra nok for å kalles høyere skole" ??!!??
Altså.. nå blir jeg så fortvilet at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne..
Enda han er så bastant, krass og ekstrem, som noen kaller det, mister folk hele poenget hans.
"ser jo ut som han har bra kontroll over hesten ja, men..." DETTE ER JO IKKE POENGET!
Samspill, forståelse og frivillig ytelse, komunikasjon!!! Tror dere målet til M.R eller P.P er kontroll? Perfekt samling med vekt på bakbena bla bla bla...
Han sier det er mulig å få hesten til å gjøre det meste man ønsker uten å være stygg med den

Kopi av melding:
Jeg er så enig så enig. Tror det sitter noen experter her og der som vil kommentere både det ene og det andre vdr rene øvelser og teknisk ridning rundt denne mannen. Men..som du sier...det er da ikke poenget. Jeg blir helt matt... Skulle likt å se alle de ¨dyktige¨dressur rytterene vi har her til lands jobbe hestene sine til samme nivå men på samme nivå.....da på samme måte som han jobber, uten snarveier, uten utstyr, uten tvang, uten straff, uten skader og belastinger..osv osv. Glem det... Riktig samling, piaffe dit, piaffe datt, overtramp, dyp, høy, ryggaktivitet, schwung bla bla bla.... Spiller ingen rolle. Hestene hans gjør dette fordi de vil, de kan og de er fri og de syns det er gøy, de har en kjærlig respekt, de har selvtillit, de er motivert, de har det gøy, de er glade, de er friske, de blir sett og de blir hørt.

Han er kanskje ekstrem, han er kanskje kommersiell, han er kanskje smågal og en trollmann... Samme det, mannen er snill, han elsker hestene sine og han har et busdskap flere bør høre.

Dere blander sammen to helt forskjellige diskusjoner...
Dersom man skal diskutere dressur og den høyere skole, er samling, piaff, om hvordvidt hesten setter seg i levader osv helt essensielt, da det er jo nettopp dette dressuren og den høyere skole dreier seg om.

Men den høyere skole har ingenting med Nevzorovs tanker om bitt/ikke bitt å gjøre. Det er en helt annen diskusjon. Mishandling er aldri bra, men vær så snill å se at det er mulig å bruke bitt riktig også, selv om det finnes folk her i verden som ikke burde burde ikke hatt lov til å ha potteplanter engang.

Og det går helt fint an å diskutere begge deler

Jeg er ikke enig i det Nevzorov sier når han sier at meningen med bittet er å skape smerte hos hesten. Poenget med et bitt (akkurat som med bittløst) er å gi signaler til hesten via ulike grader av press. Og dersom noen skulle være usikker på forskjellen mellom press og smerte, kan dere presse med en finger hvilket som helst sted på kroppen. Kjenner du smerte presser du for hardt, og det er absolutt ikke ønsket når man rir*.
Alt annet før smerten er forskjellige styrkegrader av press. Når du klemmer med sjenkelen skaper du et press, ja faktisk skaper man jo press på hesten bare av å sitte på den.

*Med unntak av nødsitauasjoner av forskjellig slag, i en nødsitauasjon der det dreier seg om noens helse eller liv er i fare må man gjøre det man kan for å få reddet seg ut av situasjonen. Men det er jo som nevnt et unntak og ikke relevant for diskusjonen.

Renate
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  15:01:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og når det gjelder pisk er jeg helt enig med Carambee.
Merk forøvrig at Nevzorov selv bruker pisk, og at det i likhet med bitt finnes måter man skal bruke pisk på og ikke skal bruke pisk på.
En pisk skal man ideelt sett ikke bruke til å slå med.

Renate
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  15:02:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hobbyveterinær er en som selv tømer byller, syr og reparer ødelagte ting langt ute på landet Ikke på hestene mine altså! men lam, kaniner, måser, mus og ellers alt man berget. Poenget var bare at jeg ikke er "sart" men syntes filmen var fæl....
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  15:16:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida carambee, ingen sure mine her Om du hadde lest riktig, EN gang bikket det i feil situasjon, ikke situasjoner..sant?, det er min synd... kommer nok ikke til himmelen uansett. Etter 45 min foran ei lita UOVERKOMMELIG grøft, brukt opp alle mine tillærte NH-triks og det jeg kunne komme på, neglefrosten sprengte og jeg gav etter for avmakten, jada.. Ikke var det pisk heller for det har jeg ikke, men ei frossen høymygle som jeg knekte av i veikanten. Den dramatiske situasjonen som oppstod med at min kjære bare så på meg bøyde ned hodet og begynnte å spise, sier vel litt om hvor traumatisk han opplevde det (til hans forsvar er han kaldblods og tar det meste med stoisk ro)
Er ingen dressurekspert men ser nytten av det for å balansere, myke opp, styrke og helhetliggjøre hesten, men da på hesten sine premisser og uten kunstige hjelpemiddel.
At hesten varer lenger fordi den samler seg, nei... der er jeg ikke enig. Dvs at dressurhestene skulle bli eldre enn andre hester eller? og det er i alle fall ikke tilfellet. Det er rytterens måte og bruke hesten på som avgjør det i tillegg til rase, foring og stell. Gir meg som sagt ikke ut på noen høytflyvende dressurdiskusjoner men min første hest ble 25 år, jeg hadde den fra den var 3 og den ble ikke gammel pga "samling" det kan jeg love deg
Om alle øvelsene i sprang og dressur er så bra og flotte for hesten, hvorfor kan man ikke få hesten til å gjøre det mest mulig frivillig da? Ikke angrep bare lurer. Kanskje hesten prøver å si noe når den protesterer mot å gå med haka på brystkassen? Er jo litt rart at hesten selv ikke skjønner at det er bra for den å trampr innunder seg med bakbena, samle seg, heve/senke hodet osv... (ok litt provoserende men men.. kjekt å diskutere)

Lopke

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  15:50:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En hobbyveterinær er en som selv tømer byller, syr og reparer ødelagte ting langt ute på landet Ikke på hestene mine altså! men lam, kaniner, måser, mus og ellers alt man berget. Poenget var bare at jeg ikke er "sart" men syntes filmen var fæl....

Opprinnelig postet av Harneshaug

Syr du selv dyrene dine?? med hva? og hvilke dyr? bedøvelse? har du mulighet for sterilisering?
Jeg ble bare litt paff nå.. mener det kun er dyrleger som kan preforere hud på dyr, uansett om det er lam eller hest.

Jeg er bare litt av den oppfattelsen at "berger" du dyr som trenger dyrlegehjelp og da mener jeg også infeksjoner, sying og "ødelagte ting"hva det enn betyr, så skal man ikke selv fikle, men ringe dyrlegen..

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  16:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg har sydd dyr, meg selv også, og sterilisering er ærlig talt ikke noe kunststykke. Jobbet sammen med distriksveterinæren hjemme i 2 år (da vi hedde en tilgjengelig). Det var vel ikke dette tråden skulle handle om heller, men gi meg et pip den dagen du ringer veterinær for en påkjørt måse (eller rev) ...eller et lam har byllfot, som man like godt åpner med skalpell, tømmer, fyller med penicilin og teiper... de hadde i alle fall fått seg en god latter på kontoret. Fremdeles snakker jeg ikke om de store inngrep og det var nevnt i en bisetning. Det er ikke alle som bor ved en klinikk, du skal være klar over at for det første tar det her minst 2 t før veterinæren kan komme seg hit med båt, dvs om han er ledig/tilgjengelig akkurat da, det koster min 1500 kr turen med skyssbåt så man må vurdere nødvendighet og kostnad, og jeg har enda tilgode å ta livet av noen ... Nei, det gjelder ikke hestene eller hunden min eller kattene mine som alle er behandlet, kastrert, vaksinert og amputert hos veterinær.( Dessuten heter det vel
perforere?)
OG TILBAKE TIL TEMA...

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  16:59:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry bare et lite spørsmål Carambee..
Som du sier vil du hesten skal bære seg rett for at det skal være behagelig oh bra for henne.
Hvem forteller deg når det er bra? Hesten eller instruktøren? Om det er hesten som synes det er kjekt å gjøre det du ber den om trenger du jo ingen hjelpmidler?
Det var ikke meningen å gjøre dette til en dressurdebatt, ble bare så sjokkert av at ei som påsto å hadde sett filmen hadde hengt seg opp i DETTE av alle ting. Hvordan kan man se en film på 1time om regelrett mishandling av dyr for så å pirke på om hesten hans har godt nok undertramp når den gjør en krevende øvelse uten påvirkning av noe som helst utstyr. Jeg er sikkert full av "uvitenhet" takk gud for det, men en ting har jeg lært meg av en lang og krevende musikerutdannelse hvor du hele tiden står på utstilling og er mottagelig for angrep, man skal ikke kritisere andre om man ikke kan bedre selv!

carambee

Skrevet - 10/03/2006 :  17:49:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det jeg har lært om hestens anatomi forteller meg hvordan hesten skal gå for å unngå slitasjeskader o.l. Og man kjenner faktisk når hesten setter bakbeina under seg, løfter ryggen osv. Behøver ikke instruktør eller en snakkende hest til det. Jeg bruker ikke mer hjelpemidler enn deg. Rir kun med et vanlig trinsebitt, ingen nesereim...
Jeg har ikke sett filmen, var det meg du mente som sa at jeg hadde sett den? Jeg har den, men får ikke sett den pga no tull med plata

Synes bare du kom med litt ulogiske kommentarer, derfor kommenterte jeg det du skrev. Som: Bruker aldri pisk, men en gang når du var sint gjorde du det. Du behøver ikke å forsvare ovenfor meg din bruk av pisk, mente bare at du kanskje har misforstått hva mange av oss andre bruker pisken til...

Føler meg på ingen måte angrepet når du mener at man skal klare å ri hesten i riktig form uten hjelpemidler. Det er jo liksom det jeg jobber med da...
Nei, hesten er ikke klar over at den må bære seg på en annen måte når den bærer rytter. Derfor må vi veilede den, og skånsomt bygge opp dens muskler og bevegelighet til den klarer å være seg rett. Haka inn i brystet har lite med samling å gjøre, og som du sier er dette et forsøk på å komme unna presset fra bittet.

Jepp, samling er en smule unaturlig for hesten, men det er det da å bære et mennekse på ryggen også, derfor må vi få hesten til å endre bevegelsesmønster slik at den tåler det best mulig...

Du sier at du ikke har hest for din egen tilfredstillelse, hvorfor har du hester da? Sjønner hva du mener, men du kan ikke komme å si at du har hester fordi det er det hestene ønsker. Eller at dine hester har det bedre enn min fordi de slipper å samle seg.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 10/03/2006 17:53:45 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  18:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida jeg mener ikke at de som rir med pisk pisker hestene sine, men de på filmen som jeg henviser til gjorde det! De brukte den ikke som en signalgiver men til avstraffing, hele tiden og FØR hesten hadde gjort noe som helt galt. Startet med å piske den lenge før de kom til hinderet, ved refusering osv.
Jeg har ridd dressur for utdannet instruktør jeg også selv om jeg sikkert ikke er så langt kommet som deg, poenget mitt var at det er beundringsverdig hva den mannen får til ved å appelere til hestens vilje og at jeg synes det veier opp for evt. unøyaktigheter ang. små detaljer. (detaljer for meg i alle fall)
Jeg vet du ikke har sett den, håper du får gjort det, kjenn etter om "samling" er det første du tenker på når du har sett den! Var ikke jeg som startet den der en gang men det er jo fremdeles ikke poenget.
Han er imot konkuranser hvor hestene blir tynt for å tilfredsstille folk og slik er det jo i både sprang, dressur, trav, galopp, polo osv.
Det jeg kunne finne av tidligre innspill var at folk syntes denne mannen var ekstrem. Det var de DE hadde hengt seg opp i. Det skuffer meg enormt at ikke noen får noe annet ut av denne filmen enn at de synes mannen er fanatisk mot bitt? Da har de jo mistet hele poenget.... begynner egentlig å lure på om det ER noen som har sett den, eller om jeg er tidlig ute?
Dine hester har det helt sikkert veldig fint Carambee akkurat som mine så kan nå jeg og du "samle" oss om det da. Det ER faktisk mange i lille norge som IKKE er snill med hestene sine...dessverre...

slettet1

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  18:59:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Har dere sett hvordan den enne hesten så ut før di kjøpte den (på en av linkene) Innpå horses å så det første navnet.
Redigert av - slettet1 den 10/03/2006 19:04:48 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  19:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner ikke helt dette her jeg? er det en mann som har lagen en film om hvor grusomme folk er mot dyr, eller en film som skal handle om noe annet der han er grusom?
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.