hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farlig bilde ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Farlig bilde ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2003 :  02:16:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
HESTER SOM BLIR REDD NÅR DE BLIR RIDD PÅ ET STERKT BITT!!! Enkelt og greit fordi de ikke liker det.

Vel, godt innridde hester kan også bli stive i trynet... Hvis du ser påå mange av disse topp dressurrytterne og hestene deres, legg merke til vinkelen sjenklene på stangbittet står... tror tilogmed de er litt stivtryna. Dessuten, den beste innridde hesten i verden på bane kan bli stivtryna utenfor, og omvendt. tror du virkelig at jeg misbruker bittene mine for å gi hesten min vondt??? Det virker nesten som om det er det du innbiller deg FRIK! Men men... Til alles opplysning bruker jeg også en del vanlig trinse, men liker best pelham, jaktkandahar og crescendo til kjøring... Så får folk syns hva de vil...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2003 :  04:04:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Synes nå pelham er et helt greit bitt egentlig. Ingen bitt er er harde før man begynner å "ta". Eneste med pelham er at jeg mener man bør ri med to tøyler fremfor med delta. Prinsippet med "stang" er en stygg ting hvis man tar for mye.

Optimalt sett skal selvsagt alle hester kunne ris med "sytråd" i enhver situasjon. De fleste av oss er imidlertid såpass oppegående at vi vet at verden er ikke slik. Problemet er ofte der når man kjøper en hest, og det å rette opp feil er vanskelig. Man bør ikke gjøre det til en prinsippsak at man skal ri på trinse hvis hesten er til fare for omgivelsene i enkelte situasjoner. Og heller ikke rakke ned på dem som velger å benytte sterkere bitt for å ha styring. Det trenger ikke være deres feil at hesten er slik. Desverre er det altfor mange som har en drakamp med hesten, og mennesket er vel egentlig dømt til å tape i det lange løp. Jo mer hesten trekker i bittet, desto mer drar rytteren tilbake. En ond sirkel som kan være vanskelig å avslutte.

Men mange hester kunne med fordel ha vært ridd på mildere bitt. Forøvrig virker det faktisk som om mange har den innstillingen at trinse er for nybegynnere. Hvor feil kan man ta? Tror de at man blir proff hvis man kjøper seg et kandar liksom...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2003 :  10:30:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er veldig enig med vixi, og det med sytråden var ganske bra forklart. Men man kan fint ri en myk hest på et sterkt bitt, for å gi finere signaler. Jeg liker å bruke pelham, foir jeg liker å ha helt lett, fin kontakt med munnen hennes uten å måtte holde, om dere skjønner... Jeg er veldig dårlig til å forklare ting og tang, hehe:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2003 :  12:48:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
vixi har endel gode poenger jeg må si meg helt enig i.

Men Stormy.. Hvis jeg ikke husker helt feil så var vel din situasjon det at du fint kunne ri med trinsebitt og hadde en fullt kontrollerbar hest da (utenom på tur, ok). Nå er det selvfølgelig et fett for meg om hvordan du rir disse hestene (ikke skal jeg overta noen av dem etter deg, og aldri skal jeg engang se dem..), men jeg synes faktisk du virker litt sånn som "trinsebitt er for nybegynnere". Mulig du rir med et stekt bitt med hensikt på tur, men hvis du fikser hesten bra på banen med trinsebitt ville jo jeg synes at dere begge ville få mest utnytte av det. Nå kommer det selvfølgelig ann på hvilke mål du har, men jeg synes man bør, i den grad det er forsvarlig, å holde seg til enkle saker i hestens munn.

Jeg har desverre sett alt for mange som ser på bitt som en moteting, nesten som flotte smykker man putter på hodelaget, og hvor de med "fine" detaljer er de kuleste. Noen tror også man blir flinkere ved å ri med noe som folk sier at "skal bare brukes av erfarne ryttere" (wow.. Bruker man det blir man jo erfaren). Litt samme greia er mye av hjelpetøylebruken jeg har sett også. Og faktisk bruk av sporer eller ikke tidlig i rideskoleårene også. SOm jeg vel har sagt tidligere.. Man rir med trinsebitt så lenge dette er forsvarlig for deg og din sikkerhet. Selvfølgelig finner man en middelvei for å tilvende hesten trinebitt hvis hesten du nettopp har kjøpt kun går på skarpe bitt. Men at man i utgangspunktet skal sitte å ri på trinse på trening er for meg veldig viktig med en hest jeg rir. Hvis hesten er så hard i kjeften at dette ikke går, så er det store muligheter for at hesten enten ikke er forsvarlig å ri, eller har så mange feil fra før at jeg ikke vil knote med å rette opp i dette (selvfølgelig ville jeg nok vurdert en hest dersom den hadde mange andre egenskaper, men en hest som må ris med sterke bitt, og det er eneste måte å kontrollere den på er for meg ikke så bra ved en hest).

Og som sagt tidligere.. En hest kjenner en flue som kryper på kroppen dens. At en hest ikke skal lyde et vanlig trinsebitt er ene og alene en feil hos rytter eller hvordan hesten i utgangspunktet er lært opp til å lyde ting (men selvfølgelig er hester til en viss grad frekke, og det er ikke alltid sytråd er nok. Men du kan fint ta litt mer enn "sytråd" i hesten med et trinsebitt også). Mulig jeg er helt på jorde da alle hester jeg har ridd har fungert på trinsebitt, og jeg egentlig ikke har sett noe poeng i å ri med annet (utenom da jeg var mindre og trodde erfaring lå i bruk av avansert utstyr.. Da synes jeg faktisk de med avanserte bitt var flinke. Heldigvis strekker min kunnskap og min erfaring litt lengre i dag).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 10/08/2003 :  16:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Stormy:
Javel, da misforsto jeg. Jeg trodde at det du mente var at det var et mindretall av hester som sprang ut pga. redsel (f.eks. hvis den skvetter når den ser et rådyr etc.) Så det jeg lurte på da var, hvorfor springer hesten ut, hvis den ikke er skremt?
Men det var jo ikke det du mente, så da så..

Til spoff:
Er som vanlig helt enig med deg. Du greier alltid å si akkurat det jeg tenker, men ikke får satt ned på papiret! Når jeg skal skrive noe, særlig hvis det er noe som engsjerer meg, så blir det som oftest bare rør.. Hehe! Fint at du ikke er likedan!

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2003 :  18:04:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til frik
Takk.. Men jeg rører jo av og til jeg også! Klarer å lese mellom linjene slik at jeg oppfatter at de andre mener noe annet enn det de egentlig skriver Ikke alltid det er så bra.. Vond manke f.eks.. Eller så var det en debatt Guro tok meg på hvor min ordblindhet hadde slått til og jeg hadde lest et helt annet ord enn det som stod. *hihi*

Men må også si at jeg synes du også får sagt endel bra.. Og mange andre også selvfølgelig. Hadde det ikke vært bra innlegg og interessante diskusjoner hadde det jo ikke vært noe gøy å være her

--
spoff

Redigert av spoff den 10/08/2003 18:44:10
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 10/08/2003 :  19:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, husker den vonde manken ja..

Må ellers si meg enig i at det er mange andre bra innlegg, og spennende, og ikke minst lærerike debatter. Det er mange brukere her som sitter inne med mye kunnskap, og det er ikke sjelden at jeg forlater pc`en mange hakk klokere enn jeg var da jeg satte meg foran den. Jeg synes det er kjekt å ha et slikt sted (eller fler, det er mange gode heste-debattforumer!) hvor man kan utveksle erfaringer

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2003 :  01:04:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ja, er for en eneste gangs skyld enig i at det er veldig lærerike debatter her, greit, det blir litt *hissig* av og til, men det viser jo blant annet at folk virkelig er intressert og opptatt av det de driver med:) Men tilbake til bitt! I banen rir jeg med trinsebitt. Når jeg trener dressur, for nå har jeg endelig tilgang på skikkelig bane:) I sprangen bruker jeg gjerne jaktkandahar, fordi hesten har en tendens til å bli en smule overivrig, for * detta e jo kjempeGØY*, og på tur rir jeg også gjerne med et pelhambitt, enkelt og greit fordi min lille fjording har en tendens til å bli litt bulldozer, og fordi jeg liker faktisk best å ri på litt sterkere bitt, ikke for bremsen sin skyld, men fordi det gir finere signaler og man kan på en måte slappe litt mer av. Men det er jo opp til hver enkelt hva de velger, og så lenge hesten ikke lider, så ser ikke jeg noe problem!!!=)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 12/08/2003 :  13:04:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, fint at vi er enige om noe.
Dette bitt-type-greiene blir vi nok aldri enige om, så jeg tror jeg legger inn årene og sier at mitt siste ord er sagt i denne saken. I hvertfall for denne gang..
(Syntes forøvrig spoff fikk sagt 'alt' i sitt nest siste innlegg)

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Gakken

» VIP

Skrevet - 14/08/2003 :  15:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man kan ri islandshesten sin i et fint tølt og når den går bra, så bruker man islandshest bittet til den siste finpussen, for å få den til gå ENNÅ bedre.. Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  18:01:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
troultey!
det er svært få islandshester som er strie, det er bare at på island så avler de hester villige,og for en sprang/dresur rytter vil de kantsje vere strie, pga at de har en tendens til å bruke sjenkler, og på enkelte islandshester kan det vare nermere farlig, pga at de er opplærte til å tyde små signaler, så du ikkje skal behøve å bruke skjenkler....
slike hester kaller jeg veldig lette hester, ikkje strie...
og foresten så er det ikkje så mange "gamle islandshestkarer" igjenn på island,for det er komt mye ny lærdom til island også,eks.horsemansheep...

NB! NB! husk at de fleste islandshester som kommer fra island har gått ville helt til de ble temt, og vist ikkje den er temt når den kommer til norge og er veldig redd for folk så kan en av grunnene vere at de er jaga fra beite og inn på en konteiner som frakter de til norge (har vert borte i noen slike hester, og det er offte de som blir best temt, og raskest temt,"dulle" hester er mye vanskeligere og temme en de som er helt ville....)

-jeg synest det er bra at de selger forskjellige typer bitt i hooks men jeg er enig i at de kan lat vare og selge de aller sterkeste, og vertfall så kan de skrive advarselen enda større!

Men dette er mine erfaringer, og meninger!!!!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  22:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tøft!!
Hehe, jeg synes det er komisk at du synes de strie hesta er lette hester!
Det er litt ulogisk for mitt vedkommende for å si det sånn...

Jeg har snakka med mange hestefolk som har vært borti Islandshester, og alle (så og si) er enige med meg i det at hesta fra Island er strie i forhold til de som er normalt innridd og sånne ting her i Norge. Islendingene har hest for "produksjon", og tjener penger på det. De får ikke det forholdet til hver enkelt hest som de burde ha for å kunne behandle hestene med respekt.

Selvfølgelig vil du dom Islandshest-tilhenger forsvare det med at en god del isladshester er strie, men jeg vet hva jeg mener om det... For å si det sånn da...
Har ikke så mye imot de hesta som er snille og greie, men de som ikke er det, har jeg ikke særlig mye til overs for... Desverre...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  19:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette er hvike sort hester du liker og hvordan du liker dem... jeg likker ikkje late hester, fordi jeg synest de er kjedelige, men derimot så liker JEG hester med vilje! for en hest som er villi og går uansett, er ikkje nødvendig vis en stri hest!, men dette er etter hva man er vandt til.

men islandshesten er ingen vanelig hest, for den har alltid blitt avlet frem som ridehest, og ikkje slik som mange andre hester som er blitt avlet til bruks hester, det er derfor den har bevart tølt og pass.det er en av grunnene til at jeg liker islandshesten.
men hvilke hester folk liker er forskjellig,og det er forskjellig fra folk til folk hvordan de liker hestene sine...

hvis du snakker med en person som driver profesjonelt med avel av islandshest vil nesten alle svare at de liker hester med vilje. jeg har vedt borti, ganske mange islandshester (over 100) go det er et fåtall av de som har vert strie! men dette er vell lit etter hva man beteiner som strie hester... hvist du beteiner alle som har litt over middels vilje for strie hester er det ikkje rart at du synest at det er en del islandshester som er strie,men det er slik de er frem avlet og det er jeg glad for...

men som sagt hver sin smak!

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2003 :  12:53:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei!
jeg må bare blande meg inn i denne gruppa her jeg ass, hehe, må si at jeg er helt enig med Troultey & Spoff og mange fler selvfølgelig, men til deg Tøft, er enig med at du sier at alle har jo hver sin smak, men jeg har også vært borti EN DEL islandshester, og da fra min side har jeg møtt flertall av strie hester, eksempel; her jeg bor så er det ikke langt i fra meg en som driver litt oppdrett med islandshesten, ja hun syns de har vilje, men hun er så å si dritt lei nå, hvertfall når hun er ute å rir, de er så strie og vonde i munnen at det går ikke ann, og det er ikke PGA hennes ridning så tvert imot, flere som har ridd de og alle har av samme mening, jeg har også prøvd den ene, hun sa at jeg fikk av en av de snille, men osso kunne være stri, og når hun mente at den var litt stri, wow det syntes ikke jeg at den var litt ass, jeg hadde seriøst vondt i hånda min i langt tid etter på, for jeg måtte holde og holde igjen hele tiden, og slik skal man ikke gjøre, men hva ellers skulle je ha gjort? ikke noe vits i å si til meg at jeg skulle bare ta å gi på tøylen eller slippe ut, for tru meg, det ville ikke ha funka, jeg vet godt ossen man egentlig skal bruke tøyl bruk, men når det kom til disse hestene fungerer altså ikke det, kanskje det da er en mening for at vi skal ri med disse sterke bittene, men da kommer vi jo osso over til at hvorfor må de ha disse bittene? fordi de er så strie? fordi de er avlet fram til det? er vel ikke bare pga at de går tølt og pass? og at de er avlet fram til ridehest? for det er en god del andre hester og det er mange som er avlet fram til ridehest, ikke bare bruks hest som du sier tøft!

Men som sagt jeg skal ikke gå inn på noe hva andre skriver, har vel egentlig gjort det nå, alle har sine meninger, ''men'' isåfall hver klar over at det du sier stemmer, nå tok jeg bare det ene eksempelet fra hun ene dama som drev med oppdrett eller hva jeg nå skal kalle det, men jeg kunne godt ha sitti her og nevnt mange flere like tilfeller, men syns ikke det er noe poeng i det, ga nok opplysninger i fra den første, var vel ikke helt presis på alt, men det kan jeg godt komme tilbake til:)

hehe, men nå har vi jo kommet en del inn på islandshesten, var ikke dette mere rettet mot sterke bitt? eller bare meg som ikke har fulgt ordentlig med, hehe.

da har jeg et par ord til, om bitt!
ikke noe fakta for å si det sånn, men er selv tilhenger av milde bitt, altså trinse bruker jeg på min, han kan noen ganger bli litt hard, men jeg holder meg til trinsa, prøvde det derre applemouth pessoabittet på han en gang, siste gang jeg gjorde det!
etter bare det ene bruket var det emere problematisk og gå over til trinse igjen, men noen ganger er det jo smart og skifte bitt så vi kan regulerer styrkeheten på bittet, men min hest fungerte ikke på pessoabittet kanskje han vil fungere bedre med det i sprangen har ikke prøvd det faktisk, hmm kanskje jeg skal prøve det, hehe:)

men det er jo ikke alle hester som kan bruke trinse da, noen er å blir litt strie eller bare harde i munnen, men egentlig så er de oss selv som har gjort de til slik skapt de sånn, så vi for ta skylden ikke skylde på hver enkelt rase, FY oss menskene :p hehe ikke ta det der siste seriøst, litt ironi i det der:p

uff nå har jeg skrevet mye, jeje.

klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2003 :  13:56:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
islandshester blir desverre ofte ridd med alt for hard hånd... de er viljesterke og spreke ponnier med mye motor... og da blir det veldig for til at man sitter å holder på dem, problemet er bare at d blir de ENDA verre... greit, følelsen av å slippe ut tøylen på en hest som det føles at stikker vært sekund er ikke spesielt behagelig, men av alle de "strie" islandshestene jeg har ridd hjelper det,. Slipp ut på tøylen, og bruk sete og knær til å bremse... det har funket på samtilige hester jeg har ridd... men det krever at rytteren som sitter oppå vet å bruke det riktig, og IKKE blir redd hvis hesten løper. Og ja, dette er lettest å gjøre på banen, på tur er man ikke fullt så villig, får hestene løper gjeren først, for deretter å roe ned... men prøv det.. det funker :)

og til slutt en takk til alle som engasjerer seg i debatten min... virker som dette vare t tema folk tente litt på :)

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.