hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir du med hjelpetøyler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Rir du med hjelpetøyler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mix1

Norway

Skrevet - 24/12/2002 :  03:14:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Bruker du hjelpetøyler når du rir? Hvorfor eller hvorfor ikke? Hva slags hjelpetøyle(r) benytter du? Hvorfor akuratt dette valget? Hva slags hest bruker du hjelpetøyler på (ridegren hesten brukes i, alder og hestens utdanningsnivå)? Har du noe mål med og en gang kaste hjelpetøylene fra deg, eller gå over til en mildere variant? Bruker du alltid hjelpetøyler, eller bare i enkelte situasjoner?

Eksempler på hjelpetøyler kan være: Martingal, innspenningstøyler, "strikk"/halsforlenger, chambon, grammantøyler/glidetøyler og thiedemannstøyler.

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:24:15

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2002 :  14:08:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Bruker ikke hjelpetøyler når jeg rir, det har ikke vært nødvendig for min hest. Men under longering bruker jeg gjerne innspennings tøyler for å få hesten til å jobbe i riktig form.

Hesten er 17 år(snart 18), brukes til både sprang og dressur, ca. LB/LA sprang, og LB dressur( enkelte LA/MB øvelser).

Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 24/12/2002 :  14:52:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Bruker Martingal... som egentilg ikke er en hjelpetøyle?!
Men bruker den fordi hesten kaster på hodet..

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2002 :  18:40:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri brukt hjelpetøyler på hester jeg tidligere har stelt, men hun ene jeg steller nå bruker jeg glidetøyler på. Hun er litt sær, og jeg merker stor forskjell fra når jeg holder dem stramme ognår jeg slipper dem ut i slutten...

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 25/12/2002 :  19:10:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg bruker ikke hjelpetøyler på hesten jeg rir, siden jeg ikke har noe behov for det. Det går greit å lede han på tøylen, så da dropper jeg hjelpetøylene:)
Gå til toppen av siden

Mix1

Norway

Skrevet - 25/12/2002 :  21:34:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Bruker dere hjelpetøyler når dere longerer? Isåfall hvilke(n) form for hjelpetøyler? Eller benytter dere andre metoder, eller lar dere hesten løpe "fritt" med hodet?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2002 :  23:06:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri hjelpetøyler når jeg rir (rir ingen hester som trenger det).

Men bruker som oftest hjelpetøyler når jeg longerer. Har mest erfaring med å bruke strikk eller innspenningstøyler. Men i det siste har jeg longert en hest som har noe som heter pessoa-sele (likner litt på en form for innspenningstøyler). Den er genial!

Ellers har jeg sett folk longere med to longeliner hvor hvert longetau er festet i bittringen, og så i en gjordt. En måte å tømmerkjøre på. Ser utrolig lurt ut, men selv har jeg vet egentlig nok med et tau Har også sett folk bruke en innspenningstøyle festet på utvendigside av hesten, og longetauet festet i bittringen og så gjorden på innvendigside. Kan være fint, for en kan da justere innvendigtøyle lett. Men mye styr hver gang en skal bytte hånd. Ikke testa dette selv.. Men kanskje et godt alternativ til to longeliner så lenge jeg har nok med en longeline til nå

Men personlig har jeg vel mest blitt frelst av pessoa-selen for tiden. Den er enkel i bruk, og fungerer iallfall veldig bra på den hesten jeg har ridd/longert mye i det siste. Pleier å ha den ganske slakt slik at hesten bærer seg selv bra (uten å henge) når den går.

--
spoff
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2002 :  23:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker strikk eller ingenting under longering... syns det er best med strikk på hester som trenger støtten, helst på alle siden man mister støtten på tøylen...
pessoa-sele, er det en sånnen som går rundt hele hesten og lixom "rammer" den inn????(sånn som jeg har veeeldig lyst på!!??!)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2002 :  23:57:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til crazy purple

Ja, en sånn. Og så koster den sinnsykt mye (ca 1000kr, er jo Pessoa). På stallen er det flere som har spleiset på disse. Kan sikkert være lurt siden en gjerne ikke longerer så ofte, og iallfall ikke sammen.

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  19:16:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
har egentlig aldri hatt bruk for hjelpetøyler på hesten min når jeg rir. da går han ordentlig på tøylen og bruker ryggen godt. men under longering bruker jeg alltid chambong. bruker aldri strikk da det ikke er bra for hesten, og innspenningstøyler hjelper egentlig ikke så mye. ellers så bruker jeg martingal under sprangridning da hesten min blir veldig gira. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  00:32:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Fant forøvrig en bra side med litt info om hjelpetøyler. For de som lurer på hva de forskjellige tingene vi snakker om egentlig er

http://www.hooks.se/tips_maj_no.htm

Gjør oppmerksom på at du bør være en erfaren rytter for å benytte de fleste hjelpetøyler. Det er dessuten viktig at du setter de på riktig. Det er veldig vanlig at folk spenner de for stramt, og det er ikke bra.

Personlig benytter jeg aldri hjelpetøyler under ridning. Har igrunn ikke noe imot martingal, men hopper svært sjelden, og når det hoppes så er det ikke med hester som slenger med hode.

Jeg benytter derimot hjelpetøyler under longering (som nevnt tidligere).

--
spoff
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  21:13:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Amayan hvorfor er ikke strikk bra for hesten?
Jeg vil ikke si at innspennings tøyler er så mye bedre... Heller strikk enn innspenningstøyler! Jeg pleide å bruke strikk under longering før jeg fikk pessoa selen! Nå bruker jeg kun den for den er kjempe bra :)

Gå til toppen av siden

~Stine~

» VIP

Skrevet - 31/12/2002 :  22:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker Martingal på hesten min, nå noen som ikke har ridd den så mye, og er uerfaren skal ri den.
den er fæl med å slenge med hodet hvis man ikke jobber den ned på bittet.
Kunne tenkt meg til å prøve gramantøyler(glidetøyler) på den, for å få den til å jobbe i rett form.
Den vil liksom aldrig bøye seg og gå rett.
Henger bare i bittet, og drar hodet frem...
Noen som har tips til meg?
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  19:40:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
husker ikke helt hvorfor strikk ikke var bra, men det er i hvertfall ikke det. derfor bruker jeg aldri det. innspenningstøyler hjelper heller ikke, den bare er der.

men chambong synes jeg virker veldig bra. hesten får ikke dratt opp hodet, dermed løfter den ryggen og jobber skikkelig!skal jeg love deg.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  21:36:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Med en chambong tvinger du jo hesten til å ha hodet ned. Hva med ettergift da? Da mener jeg at graman tøyler er mye bedre, for da har du mulighet til å gi hesten ettergift. Og vil vi ikke oppnå at hesten frivillig går på tøylen uten å tvinge hodet ned? Med en chambong vil ikke dette skje!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  21:54:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
(Snakker utifra longering da jeg aldri benytter hjelpetøyler ved ridning)

Jeg synes strikk er en av de bedre hjelpetøylene. Den er elastisk, og er enkel å regulere. Du har dessuten muligheten for å feste den i gjorden mellom forbeina, eller på siden.

At hjelpetøyler kan være skadelig hvis de brukes feil er absolutt tilfelle. At strikk skal være noe verre enn chambon tviler jeg på. Strikken er trossalt mildere. Begge bør settes på riktig. Og det er lettere å sette på en strikk rett enn en chambon. Og hvis du først setter strikken eller chambonen feil, vil jeg nettopp pga elastististeten i strikken tro at strikk gir minst skade. Uhelig å sette på noen av dem feil..

Jeg synes hesten lett kan bli litt høy og gå med senket rygg dersom en bruker chambon. De færreste hester går i så høy holdning, og samtidig riktig form i begynnelsen av timen med en gang. Mulig chambonen sitter for slakt når hesten går med senket rygg slik jeg beskriver, men om en strammer mer blir det mye slitasje på hestens munn (jeg mener den da blir for stram. Kan ha strikken langt slakkere). Hesten skal gå dyp i begynnelsen av timen, og heller komme lengre opp etterhvert. Dersom en longerer med chambon blir dette vanskelig. Med en strikk kan en da begynne med strikken mellom forbeina, og heller flytte den ut på sidene etterhvert.

Men aller best liker jeg denne pessoaselen som sagt Den kan en ha veldig slakk, og alikevel fungerer den. Jo slakkere, og fortsatt riktig form på hesten, jo bedre mener jeg.. Med pessoaselen har du dessuten mange muligheter når det gjelder hvor høyt eller lavt du ønsker å legge hesten (PS: Egner seg dårlig til ridning).

PS: Selv om jeg snakker utifra hjelpetøyler brukt ved longering gjelder mye av det samme for bruk av hjelpetøyler ved ridning. Årsaken til at jeg ikke benytter hjelpetøyler ved ridning er at jeg synes det er bedre at hesten og ryttern finner balansepunktet selv. Det er trossalt til tøylen en vil at hesten skal gå, og hesten kobler ikke at den fortsatt skal gå likt med nakken om en tar av hjelpetøylene. At hesten skal gå til tøylen betyr dessuten ikke bare at hesten gå med krum nakke. Den skal arbeide bak fra også. At både hest og rytter lærer å ri hesten på tøylen i form av ridning er det beste.

Hvilken hjelpetøyle som passer best for deg og din hest er en smakssak. Jeg liker ikke hjelpetøyler, så jeg er mest for de enkle og milde. Mener at strikk er mild. Mange liker gramantøyler, men disse er vanskelig å ri med og de er ikke elastiske, noe jeg mener er uheldig når hesten stritter imot. Pessoaselen er riktignok heller ikke elastisk, men jeg er så fornøyd med at en kan sette den såpass slakk og at den likevel fungerer. Hesten bærer seg da mye lettere da.

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.