hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir du med hjelpetøyler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Rir du med hjelpetøyler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

amayan

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  22:04:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
etter hva jeg har hørt, så er IKKE strikk bra, men jeg kan ikke huske hvorfor. chambong skal man kun bruke i skritting når man rir.

Gå til toppen av siden

Ingrid02

Skrevet - 02/01/2003 :  23:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet med strikk i forhold til glidetøyler/gramantøyler er at man ikke kan gi ettergift når man ønsker. Du kan velge hvor stram du vil holde glidetøylen og på den måten regulere hestens fom. En srikk fester du før du setter deg opp og du må hoppe av hesten om du vil forandre den.

Må legge til at jeg personlig ikke har hatt suksess med noen av delene, rir derfor aldri med hjelpetøyler.
Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2003 :  01:09:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker ikke noen form for hjrlpetøyler på hesten min(fjordingvallak), synest han fungerer mye bedre uten.
har prøvd en del hjhelptøyler opp igjennom årene, men funnet ut at tålmodighet og riktig ridning lønner seg mye mer.

strikk er ikke bra fordi hesten kan bøye hele halsen for og unngå den, og da er all effekt borte. ender ofte opp med hesten begynner å henge på tøylene.
liker heller ikke innspenningstøyler da disse napper og drar i bittet. har heller ikke mulighet til og regulere stillingen i nakken på hesten( ved øking minsking av volten)

når jeg longerer bruker jeg brystsele el loneringgjord og kjøretøyler.
får på den måten bedre kontroll over hesten, og omtrent samme tøyletak som ved ridning. det er også mye lettere og bøye/stille hesten på denne måten. kan også gi hesten full frihet uten og måtte stoppe opp for og fikse på ting og tang.
man kan også lære hesten å akseptere bittet bedre, ved å jobbe hesten i form, gi etter og tilbake i form uten avbrytelser!

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2003 :  02:13:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Men har ikke en chambong omtrent samme virkning som strikk?
Jeg har aldri brukt det så jeg er ikke sikker..

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 07/01/2003 :  15:05:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
nei, chambongen er ikke like ille som strikk. den virker på en annen måte. strikken drar hodet til hesten ned da den festes i gjorden, chamongen som festes i hodelaget gjør at den ikke kan kaste på hodet eller dra det opp slik at ryggen synker.

Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  00:15:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker MYE heller faste innspenningstøyler når jeg longerer enn strikk. Dette fordi faste innsp. tøyler gir ettergift når hesten kanskje bare viker en cm, mens med strikk så kan de tøye og tøye, og når de DA gir etter, så må de gi etter en halv meter, før de får ettergift... Dessuten har jeg fått mye bedre resultat, syns jeg, når jeg har longert med innspenningstøyler enn med strikk.

Når jeg rir, bruker jeg aldri strikk. Da bruker jeg heller hjelpetøyler...

[link]http://www.home.no/akh[/link]~Kristin~
Gå til toppen av siden

h_grong

Skrevet - 14/01/2003 :  16:24:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker både hjelpetøyler og strikk når jeg rir hestene mine. Når jeg skal jobbe gutten på bakken, så er det veldig fint å begynne med til han løsner opp litt. Da kan jeg ta dem av, og jobbe ham ned på naturlig vis. Men jeg bruker det ikke så mye.

Synes strikk er en fin løsning når man jobber på hesten muskler i oppoverbakke, da må de jobbe litt og man får mye utbytte av det.
Strikk fungerer veldig bra spesielt på den ene hoppa mi. Hun blir mye enklere og jobbe hvis jeg rir henne med strikk når jeg varmer opp til en ridetime f.eks. Da får jeg større utbytte av timen.

Bruker strikk som innspenning når jeg longerer, såfremt jeg ikke bruker to longeliner som jeg jobber dem ned med. Det siste funker desidert best.

Mvh meg
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  16:31:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Vanligvis rir jeg med enkelt hodelag uten nesereim, vanlig trinsebitt og curb strap. Delte tøyler.
Under innlæring har jeg brukt glidetøyler/Gramantøyler for å lettere få hesten til å forstå hvordan den skal gå med holdning. Ikke alle hester trenger denne hjelpen for å forstå hva jeg mener, men noen trenger 5 minutter med dem for å forstå hva jeg mener.
Gå til toppen av siden

CC

Skrevet - 14/01/2003 :  17:18:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har brukt både glidetøyle, strikk og chambon når jeg har ridd. Det eneste jeg oppnådde var en ehst som konsentrerte seg mer om hjelpetøylene enn hva den egentlig skulle gjøre. Me nå brukte jeg disse uten å vite godt nok hva jeg egentlig holdt på med. Chambon virket mye mildere på min ehst, da kjempet hun ikke noe imot. Strikken var hun helt imot! Det samme med glidetøylene.

Bruker innspenninger når jeg longerer for å få hesten til å jobbe i en bedre form.

Kommer ikke til å bruke hjelpetøyler igejn. Ser ikke vitsen, for klarer du ikke å ri hesten skikkelig uten så bør du heller prøve å rette på det fremfor å bruke hjelpetøyler. Unntakene finnes, men de er ikke så mage synes jeg. Det er så alt for mange som bruker slikt uten å vite hva det gjør med ehsten. Heldigvis så har iallefall jeg lært leksa mi

Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  22:41:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Det er bedre å ri med hjelpetøyler/glidetøyler enn med strikk! Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  22:54:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Måtte bare dele med dere at jeg har ingen anelse av hva alle disse tøylene er for noe. Jeg har selv bare hørt om webbtøyler, strikk og martingal Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  00:44:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hei Brynja
Strikk og martingal er to varianter av hjelpetøyler. Webtøyler er vanlige tøyler. Hjelpetøyler brukes som oftest sammen med vanlige tøyler ved ridning.

Hööks har en bra side om hjelpetøyler. Ta en titt på den!

--
spoff
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  19:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har prøvd glidetøyler en gang på fullblodsen min, men hun er såpass grei og ri uten at jeg ikke trenger det.
men dølen min har ei vennine av meg ridd en del før et dressur stevne, og da funka glidetøylene bra på han. hun strammet de ikke så mye, men han gikk i fin form, så da var det ikke noe poeng i å staramme de så mye. men etter 4-5 ganger rei jeg han uten, og da var han en helt annen hest å jobbe med. han var mye lettere/løsee. så på han hadde glidetøylene en innmarig positiv funksjon på han.

ellers rir jeg med martingal på fullbloden min, utenom når jeg rir dressur. det er fordi hun får hodet så høyt opp, spesiellt på tur og i sprang. hun har nemlig en tendens til å bli hissig. men i dressuren er hun mer balansert i hodet, og hun er bedre å jobbe med uten martingal. så da rir jeg uten.

rei litt med strikk på henne en stund, men jeg syns det på en måte var "juks" og ville heller gjøre det på vanlig måten.
jeg har lonsjert henne med gjort og innspenningstøyler. det går hun innmarig bra med. men nå må jeg bruke strikk for å få spent henne inn i lonsjeringa, siden jeg ikke har tilgang til gjort/innspenningstøyler lenger.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 06/02/2003 :  21:56:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Syntes egentlig at f.eks. strikk tvinger hesten ned på tølen utan at den bruker ryggen og går sammla. det er bedre å trene hesten til å bli myk og smidig;) Martingal er helt oky hvis man rir sprang eller rir en "vanskelig" hest på tur;)

Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 06/02/2003 :  22:01:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
jeg bruker ingen hjelpetøyler. jeg bruker kun gummitøyler (og martingal) fordi hesten ikke trenger noe mer Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.