hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir du med hjelpetøyler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Rir du med hjelpetøyler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2003 :  13:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å bruke en martingal til sprang.
Synes det er bra,for at man har bedre kontroll på hesten, og den tar ikke hodet så høyt opp!

Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  23:14:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg rir med hjelpe tøyler.
Hesten er en varmblods på 7 år og nå lærer jeg henne og gå på tøylene for det har vært en traver.
Hun har gått veldig fint på den så nå har jeg brukt den 3 ganger og kan nå tå den av under veis nå.
For nå går hun ganske stabilt og trokker ordentelig under seg.
Jeg synes glide tøyler er veldig bra.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/09/2003 :  01:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det hender jeg bruker hjelpe-tøyler når jeg skal lære hesten nye momenter som side-flyttninger,vendinger osv.Men jeg har ellers ikke behov for det da hesten er helt ok.Drar nesten av meg håret når jeg ser yngre/uerfarne ryttere sitter på 4 kantsporet og rir kun på hjelpetøylen..hesten knekker i nakken, men der stopper det også.En skal være dyktig og følsom som rytter for å bruke dette,mange uerfarne blir passive og "tuttler" rundt og tror det skal være sån..Off..
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 15/09/2003 :  10:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den eneste av hestene mine jeg til tider bruker hjelpetøyler på er araberen min. Det er fordi at vist han blir heit hender det jeg nesten får hodet hans i ansiktet (typisk arabere). I sprang har han martingal. Og av og til når han er godt oppvarmet i dressur setter jeg på en strikk i kortere perioder. Han fungerer veldig godt med strikken og jeg har positiv erfaring med det.
Han er en av de hestene man må ri med "silke hansker" fordi han er meget følsom.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  12:32:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke brukt hjelpetøyler på hesten min uten om innspenning i longen. Da har jeg brukt en de gouge. Har aldri hatt behov for det da hun er flink å søke ned, har heller aldri hatt behov for det da vi har lært henne ting og tang... Jeg bruker martingal en sjelden gang innimellom, men en martingal er IKKE ment for å være en hjelpetøyle.
Men på hester som steiler er gramanttøyler/glidetøyler en ok sak...
Er enig med chess i at folk som ikke har peil på å bruke hjelpetøyler skal bruke det heller, det ser ofte ikke særlig bra ut...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  19:44:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
jeg bruker mest glide tøyler og martin gal når jeg rir sprang.. mendette kommer ann på hesten..
av og til tar jeg av glidetøylene litt etterhvert,....

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  15:21:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Etter min mening er det altfor mange som bruker de forskjellige typene hjelpetøyler galt.
Enten fordi de er satt på feil, brukes feil (en bøyd nakke er ikke nok!) eller at de brukes for ofte/lenge. De fleste typer hjelpetøyler kan fungere bra, men til sitt bruk!

Mitt inntrykk er at folk ikke setter seg godt nok inn i hvordan de fungerer og tenker ikke hva som er riktig hjelpemiddel for det problemet den enkelte ekvipasje har.
Selvom en annen hest går strålende med ett hjelpemiddel betyr ikke det at du og din hest nødvendigvis bør bruke det samme!

Jeg er positiv til at man bruker hjelpemidler til å vise hesten "riktig vei", og har man rutine eller kyndig veiledning slik at hjelpetøylen brukes korrekt er det stort sett bare til hestens beste.
Har man en hest med et konkret problem (feks steiling) som bør løses så BØR man bruke de hjelpemidler man har for hånden, men mitt inntrykk er at alfor mange bruker hjelpetøyler av ren forfengelighet og latskap!

Er vel ikke den eneste som er møkklei av å se hester som knapt får gå ut av boksen uten å være snurpet inn med strikk eller ryttere som tror de er verdensmestere når de bare har en hest med knekk i nakken tungt på forparten med bakbena milevis unna undertramp.

Selv bruker jeg ikke helpetøyler annet enn når jeg en veldig sjelden gang longerer med bare én line og kanskje tar på strikk.
Tror strikken har vært brukt omtrent 3 ganger totalt, gramantøylene har fått samle støv siden åttitallet og chambonen siden tidlig på nittitallet en gang...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2004 :  04:27:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nei, bruker ikke hjelpetøyler når jeg rir.

Hun som red inn hesten min brukte strikk de 4-5 første gangene hun satt på den - hun lonsjerte noen minutter først, og den ble sittende igjen... strikken hadde sånn sett ingen "form"virkning, men den var da der.

Som sagt hundre og f... ganger før så liker jeg ikke gramant. Av den grunn at jeg har sett for mye misbruk. Man gjør som regel flere feil enn man selv tror og merker. De færreste kan å bruke en gramant korrekt, bare så det er sagt .

Innspenningstøylene har jeg heller ingen særlig sans for. Strammes de opp synes jeg man får litt "sageeffekt", er de slakke har de tendens til å slenge, og gi uro i bittet. Dessuten er dette "redskap" for lonsjering, og gir hesten liten mulighet til å strekke nesa frem/ ned. Synes det er for liten fleksibilitet rett og slett. Men nå er unghester mitt "felt", og de vil jeg så absolutt ikke "dra" inn på noen måte.

Bruker "hjelp" under lonsjering. Helst brukes tømmer, men prøver å variere litt med strikk av og til + har prøvd med innspenningstøyler. Begge deler slakt! Ser ikke poenget med å tvinge hesten inn i holdning - når resten fungerer kommer rett form av seg selv. Vil ha hesten ned og frem, ikke opp og inn.

Folk rundt om har misforstått ordet "hjelpetøyle". De er ikke der for å lage en "pen" form i fronten. Hva som skjer bak deg er mye viktigere.

Forøvrig, hvordan i all verden er det dere (vel, noen da) bruker strikk? Hvis man får hesten til å "henge" i den - bør det ikke da si "pling", jeg har gjort noe feil??? Min kjempelange hest (med tilhørende laaaang hals) har ingen mulighet til å henge i strikken - så lang er ikke engang hun, og det sier ganske mye (type giraff lengde). Til opplysning en helt ordinær strikk fra Hööks.

Må si meg hjertens enig i følgende fra Elx;
"mitt inntrykk er at alfor mange bruker hjelpetøyler av ren forfengelighet og latskap"

Ofte er det rytters ferdigheter det er mangel på. Ulike måter å kompensere for det på.

Selvsagt, de fleste typer hjelpetøyler har sine positive sider også - i det de benyttes av noen som KAN.

Beklager, ble rotete - sent, og jeg er trøtt... god natt!

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 17/01/2004 :  10:41:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vixi: Hvis man har en hest som ikke er så følsom, og forsøker å spenne inn med strikk (altså som man ville gjøre med innspenningstøyler feks), så kan hesten lene seg på strikken. I og med at den gir så veldig etter, gir den ikke tydelig beskjed hvis hesten legger seg på den. Derfor liker jeg den best som halsforlenger, først og fremst under ridning, eller under longe hvis man ikke har noe behov for å spenne inn.

Det er forøvrig ganske lenge siden jeg har brukt strikk, og forsåvidt andre former for hjelpetøyler. Har ikke hatt behov for det, så da bruker jeg det selvsagt ikke bare for gøy ;).
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2004 :  14:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Riktig, det er jo en halsforlenger strikk er ment som - den fungerer ikke som innspenning slik jeg mener det skal fungere. Det er vel der mange går seg bort... og strammer inn.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.