hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farlig bilde ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Farlig bilde ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2003 :  14:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
shalimon!
endelig en som har skjønt poenget mitt!!!!!!!
er helt enig med deg!! å det fungerer på samtlige hester som jeg har ridd og!

så villige hester er ikkje strie hester vist de blir ridd rikti, og vist de blir ridd rikti trenger du ikkje sterke bitt!

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 24/08/2003 :  15:33:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må først si at jeg ikke har mye erfaring med islandshest, så dette blir et inspill fra sidelinjen :). Men islandshesten er jo fysisk sett skapt ganske likt andre hester, bortsett fra at det muligens er sterker enn andre hester på samme størrelse. Derfor kan jeg ikke helt skjønne at de ikke skal kunne lære å akseptere et mildt bitt på samme måte som andre hester. Husk at selv et mildt bitt er et veldig sterkt middel i og med at man faktisk putter det i munnen til hesten.

Men i og med at de er spreke og viljesterke, krever det kanskje en spesielt dyktig rytter for å ri inn og trene en islandshest? Det er jo også mange andre hester som er spreke og viljesterke som blir kalt for "strie", og det viser seg ofte i disse tilfellene at det kommer veldig an på rytteren hvordan disse hestene utvikler seg.

Samtidig er det jo slik at islendingen er "liten og søt og snill". Kan det være slik at den ofte blir undervurdert og overlatt til ryttere som ikke er kompetente nok til en slik hest?

Er det ikke også slik at det kreves mye fremdrift av en islending for å få den til å tølte? Hvis man må ri en sprek og viljesterkt hest veldig godt frem og samtidig holde den i kontroll foran, så er mulighetene for at man blir hard i hånda ganske stor..

De islendingene jeg har vært borti, har hovedsakelig vært islendinger som ikke har vært ridd på spesielt "islandshestvis". Altså at trening av gangarter har vært mer som vanlige hester, skritt, trav og galopp. De har stort sett vært rolige og snille. Derfor lurer jeg på om det kan være den krevende treningen under gangartstrening, som kan være årsaken til det dere kaller strihet, og det at denne treningen krever enda dyktigere ryttere enn man kanskje tror.
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2003 :  19:21:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei!!

vel det med at silandshesten trenger dyktig rytter ja det gjør den så absolutt, men jeg vet om mange også som går i rideskole og nybegynnere rir på.
men som sånn det eksempelet som jeg kom med tidligere, fra det jeg hadde opplevd, der syns jeg det er teit at dere sier at rytterern er ikke dyktig, skal ikke påstå at jeg er av de ''BESTE rytterne''men jeg kan fult ut si at jeg vet hva jeg driver med oppå heste ryggen, og at jeg måtte dessverre holde hardt i tøylene noe som jeg ikke liker pleier å få skryt at jeg har en god myk hånd når jeg rir, men i det tilfelle var det nøvendig og ri hardt!!
var ikke bare meg som sleit med den hesten og alle de andre islandshestene der, alle måtte ri sånn, greit man kan prøve å sleppe opp på tøylen bruk rumpa de og låra, ja haha så kan du selv finne ut hva som skjer, greit det fungerer på mange hester må selv gjøre det med min bruke rumpa, lår og øvre sjenkler når han kan bli litt stressa eller trippe på hjemmover veien for å roe han ned, men det er osso fordi at hvis jeg bremser han med tøylene kan han enten finne på å steile eller tru at åå nå skal vi løpe nå er vi på øvrevoll:p
kom litt ut av saken nå, men hehe, men uansett noen hester fungerer det å bruke lår og rumpa og bla bla bla, men det er faktisk ikke alle hester som fungerer slikt på lystrer ikke i det heletatt!
Hvorfor ellers trur du de er skjent for å være strie og harde, jo fordi vi må holde de sånn igjen, det nytter ikke med lår bruk og alt det derre, det fungerer sikkert på en del islandshester, men i mitt tilfelle gjorde det ikke det så tvert imot, men men alle hester er forskjellige og mange islandshester er forskjellige, mange kan gå i rideskole og bli ridd av nybegynnere, noen tusler på tur med lange tøyler uten det er noe problem,mens noen må ris med stramme tøyler og man faktisk sliter seg halt i hjel der oppe på heste ryggen, GREIT! alle er forskjellige!!!!

klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 24/08/2003 :  19:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prospect: En ting er hvordan du rir på en islandshest som har vært ridd en del fra før. Det er godt mulig at du og andre som rir hesten nå er flinke. Jeg tenker både på hvordan de som har trent hesten helt fra grunnen av, og senere. Hvis en hest først er blitt hard i munnen, så er det veldig vanskelig og tidkrevende å endre på det.

Man ser ofte at de virkelig flinke rytterne får til selv de virkelig vanskelige hestene, og det betyr jo at det ikke er hesten som er håpløs. Så da kan jo vi som ikke er kjempeflinke heller trene litt mer, og så kanskje vi får det til vi også. Etter en stund..
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2003 :  20:47:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
vet du hva eligj!
du for det som til å høres ut som at de som rir den islandshesten og både jeg ikke har null erfaring, isåfall litt feil!de har god peiling på ossen en islandshest skal håndteres, selvfølgelig er ikke hesten født stri og hard i kjeften det er oss menneskene som gjør det, men det skal ikke mye til for å få en islandshest til å bli stri og hard i kjeften, akkurat som at de må ha sær behandling. kan godt hende du mener det anderledes men i såfall tolker man det feil.
skrev at hun som eide den driver med oppdrett med islandshester, så derfor trener og rir dem inn selv, hun har også en berider som rir de, hun har også importert islands hester fra island, så de er litt mer problematiske å ha med å gjøre..
men de er dyktige folk de vet hva de driver med, men avlikvel er ikke hesta enkle, men slik er det bare ikke alle hester er like!!!

klemx prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 24/08/2003 :  22:03:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prospect: Tror ikke du skjønte poenget mitt i det hele tatt. Men det står ganske bra forklart ovenfor, så jeg gidder ikke skrive det en gang til. Håper noen andre fikk noe mer fornuftig ut av det. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/08/2003 :  01:43:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan eligj.

Jeg hadde ingen problemer med å fatte poenget ditt, det er jo helt logisk det du skriver.Problemet her kan nok være rytterens alder/liten erfaring og en liten dæsj med "verdens-mester"...Det beste er å legge temaet "dødt"..
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2003 :  16:13:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
til chess!

eee, var ikke noen som trur man er verdens mester, har aldri sagt det, jeg sa derimot i mot det du skrev.
og de erfaringene jeg har med de er ikke store nei, fordi jeg tok det eksempelet som jeg skrev i første innlegg var fra en annen dame som driver med islandshest oppdrett, så jeg regner da med at hun vet godt hva hun driver med og jeg sier bare ut det som er sagt, men det behøver ikke noe å si om alderen min, er ikke noen liten dritt unge uten erfaringer, jeg har holdt på med hest i 10 år og greit jeg har MYEEE å lære fortsatt, men jeg vill da heller ikke se på meg da som en liten drittunge som ikke kan noe og ikke har erfaringer, men greit det, bare vær fordomsfull du og dømm folk uten å vite noe, hehe noen er jo sånn å!

alt jeg har skrevet har jeg fått fra en annen, jeg selv har ridd på en del islandshester, men er ikke noe inn i det, da jeg heller intresserer meg ikke så mye i de, men slutt å trekk forhastende konkulosjoner...

og jeg skjønte godt hva eligj mente!!! var bare hun som sa etterpå at jeg ikke fårstod det, men men, samma for meg!!!

klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2003 :  16:16:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Greit, jeg har kanskje oppført meg litt som en dust på noe av det jeg har skrevet, men det er kanskje fordi man blir litt frustrert og da tenker man ikke helt over hva man skriver, men selvfølgelig det dere skriver kan godt stemme det også, men det betyr ikke at det jeg også skriver ikke stemmer!!!
vi alle skriver det vi har hørt, opplevd fra våres skilder, alle har vel sine egne meninger og alle kan godt stemme!!

klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/08/2003 :  17:02:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at jeg ikke mente å snakke stygt om noen i det jeg skrev ovenfor. Jeg bare påpekte noen generelle punkter slik jeg ser det fra mitt ståsted, utenfor islandshestmiljøet. Islendinger er jo også hester, og hester har jeg en del erfaring med.

Jeg synes det er helt greit at folk mener forskjellige ting, og selv om jeg mener noe forskjellig enn hva andre skulle mene, så mener jeg ikke at de er noen inkompetente idioter av den grunn. Ingen vits å bli fornærmet og rasende selv om man har litt forskjellige meninger?
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/08/2003 :  01:40:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig eligj. Og den tolkningen din ad. gangartstrening kontra strihet, virker for meg veldig logisk.

Jeg har heller ingen peiling på islandshester, men en jeg kjenner har importert noen islandshester fra Island, og ifølge ham blir de i Island ridd inn på en helt annen måte enn her i landet. Rett og slett helt 'omvendt', de lærer at de skal gå fortere når de får strammere tøyler, og at de skal ta det rolig ved hjelp av økt sjenkelpress og slakkere tøyler.
For en som ikke veit dette, kan det jo bli en svært negativ erfaring når han/hun skal ut på en hyggelig søndagstur..

Jeg har forøvrig opplevd liknende tendenser på enkelte travhester jeg har ridd, særlig mht. tøylebruken.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2003 :  12:49:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser at mange mener det at det er i munnen de strie Islandshestene er harde og ukontrollerbare. Det er jeg enig i. Men det er jo selvfølgelig ikke alle individene det gjelder.

Men når jeg sier stri, mener jeg ikke bare når man rir! Jeg mener når man håndterer de. Jeg har vært borti en del rett og slett mannevonde islandshester. Jeg har ikke noe til overs for de hestene i det hele tatt!! Hester som er sure og slemme, har jeg ikke noe behov for å ha kontakt med. Så enkelt er det. De som liker disse hestene, må gjerne holde på med de for min skyld. :)

Ok, fullblodshoppa mi kan være både gretten og sprek å ri, men jeg har alltid kontroll over henne. Når hun er sur (hun er hoppe, bitch), har hun ALDRI gjort meg eller noen andre noe. Og når jeg rir, kan hun være sprek, men jeg kan stoppe henne fordet. Hun er eks-galopphest, og har motor bygd for full fres på banen. Det kommer hun på noen ganger. Men hun har løpt ut med meg en gang. Har hatt henne i to år snart. Den ene gangen, hadde jeg netopp fått henne. Men nok om det.

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  12:50:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
denne diskusjonen har flyttet seg litt fra det opprinnelige, men det er i og for seg allright...
Som islandshestentuiast så begynner jeg å stresse litt nå jeg. Virker som det generelle inntrykket av islandhesten i denne debatten er en mannevond, stri og feilbehandlet ponni.
ja de dinnes, men de aller fleste islandhester er snille og omgjengelige. Konkuransehestene har som oftest mye motor, men de snille familiehestene finnes det også mange av. Er ikke uten grunn at dette er norges mest kjøpte hesterase (etter travere).
Som sagt har jeg ridd mye forskjellig, og bare for å stadfeste poenget mitt at bruk av sete funker vil jeg komme med et eksempel fra etter sommerferien. Jeg rir på time, og siden sommerferien har jeg ridd en svær islending ved navn kolbakur. Han er 150 og råsterk, og siden han er skolehest er sete et ord an ikke burde vite hva betydde og munnen har vært hard som stein. Men, iløpet av de 3 gangene jeg har ridd han nå har han svart stadig bedre på sete (red han mye før, han reagerte ikke)og er snill i munnen. Grunnen? Jo jeg har utviklet meg som rytter siden sist jeg red rundt på han, har lært meg å bruke knær/ sete riktig. Og vips fikk man den seige elgen til å bli snill og lydig. Jeg er langt fra neon mester rytter, men har lært meg tålmodighet og noen enkle triks.

Islandshester er snille hester, gangarterne gjør dem ikke noe hardere i munnen eller striere i gemyttet, så fremst de blir trent riktig ! ja det finnes mannevonde islandhester, men det finnes også mannevonde fjordinger, fullbodhester, shetlandsponnier og sportsponnier. du har islandhester som løper ut, du har islandshester som ikke hører på tøylen og er harde som stein i munnen, du har islandshester som ikke hører på noe. Men du har også islandshester som hopper som guder, svarer på det minste signal fra rytteren, utfører et mangfold av dressurkunster. Islandshester som knegger i det de hører plystringen fra eieren sin på den andre siden av jordet og kommer galloperende for å si hallo.
Store hester, små hester, fullblods, araber, halvblods, shettis, kaldblod, sportsponni og islandshest. Forskjellen er ikke så stor, alle feil og mangler et eksemplar av rasen måtte ha er ikke ensbetydene med at hele rasen er slik. Du finner møkka eksemplarer av våre vakre stolte firbente venner, uansett rase og blodslinje. Det er oss mennesker som sitter med makten til å utvikle og forandre dem. Når man kjøper eller fanger en hest tar man på seg et ansvar, er man ikke dyktig nok og ansvarsfull nok til å kunne fylle dette enorme ansvaret har man heller ikke noe med en hest å gjøre.

søk hjelp hvsi du har problemer, få kunnsakp, kjøp hesten som passer deg... rett og slett velg riktig og behandle disse dyrene våre med respekt og tålmodighet, hester kan ikke menneskespråk, men vi kan lære oss litt av deres, slik at kommmunikasjonen fungerer.

legge ikke alle individer av en rase i en skuff, bare fordi du har møtt2 mishandlete og feilbehandlete dyr !

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  19:03:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
heilt enig shalimo!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  09:44:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Islandshesten er en generelt *heit* rase... Enkelt og greit. De er ikke noe mer *mannevonde* enn alle andre hesteraser!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.