hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farlig bilde ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Farlig bilde ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

eligj

Skrevet - 06/08/2003 :  22:34:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i mye av det spoff sier. En litt urolig eller hard hånd, gjør mindre skade med et mildt bitt (trinsebitt eller tredelt) enn med et skarpere bitt (vektstenger og/eller stangbitt). Og i den VIRKELIGE VERDEN er det faktisk langt flere ryttere som har en litt urolig eller litt hard hånd, enn de som har en perfekt, myk, ettergivende hånd. Siden jeg lever i den VIRKELIGE VERDEN, og ikke en i fantasiverden hvor alle ryttere er perfekte ryttere, så forholder jeg meg til ting sånn de er i den virkelige verden.

Selv foretrekker jeg trinse foran alle andre bitt. Eneste unntak er hvis jeg trenger en skarpere brems fordi jeg skal ri en hest jeg frykter jeg kan ha problemer med å stoppe ute på tur. Dette er fordi jeg setter min egen og andres sikkerhet høyere enn å ta vare på hestens munn og tillit til bittet.

Forøvrig mener jeg enhver rytter bør ri med det bittet som passer best til seg og sin hest. Men jeg har sett flere eksempler på, og erfart selv, at det bittet faktisk er trinse, og ikke et skarpt bitt, selv i de tilfellene det kan ut som at skarpere bitt er en løsning på ett eller annet problem. En tommelfingerregel bør være at man forsøker å trene seg ned på trinse eller annet mildt bitt slik at man ikke er avhengig av et sterkt bitt for å kunne styre eller stoppe hesten. Ikke fordi at det nødvendigvis er skadelig å ri på et skarpt bitt, men fordi det at man synes man trenger et skarpere bitt, ofte er et tegn på at det er et problem man bør forsøke å løse på en annen måte enn med et skarpere bitt.

Redigert av eligj den 06/08/2003 22:37:32

Redigert av eligj den 06/08/2003 22:39:20
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2003 :  23:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye bra her altså! Både Spoff og eligj.

Når det gjelder, som du sa eligj, at man burde trene seg ned på mildere bitt når man har brukt et sterkt bitt i en periode, er jeg helt enig!
Jeg kjenner en dame som kan hest. Hesten hennes var sterk og litt spess i munnen da hun fikk han. Hun rei han et par uker på pelham, så jobbet hun seg ned til trinse. Hun er veldig flink med hånden og fingrene sine. Hesten hennes er blitt den løseste hesten i munnen! Han er en stor fornøyelse å ri. Så hender det hun må gå på litt sterkere bitt, tredelt og sånn, men hun holder seg på det lave så mye hun føler at det går. Hun passer også på å bytte på bittene hun har. Så blir det en stadig forandreing i munnen på hesten, og den venner seg ikke til å "bite seg på" når den jobbes.

Jeg må bare understreke det at jeg foretrekker trinsebitt ovenfor alle andre bitt. Men hvis jeg har behov for et annet bitt en trinse blir nok pessoabittet det sterkeste jeg går på fullblodsen min. Nettopp fordi hun ikke trenger noe sterkere. Hun trenger forsåvidt ikke pessoa heller, men enkelte ganger i sprang kan hun bli litt hissig.. Da er det greit å ha et pessoa, og ta litt i det, i stedet for å sitte å "hale seg i hjel" med et trinsebitt.

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2003 :  23:14:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i det spoff sier jeg også! Men jeg bruker også litt sterke bitt innimellom, og jeg passer også på å ikke holde for hardt, har fått mye skryt for tøylebruken min. Men det har seg slik at ikke alle hester kan gå på milde bitt dessverre... Min egen rolige og snille fjordhoppe kan ikke gå på vanlig trinse, utenom i banen, for hun er rimelig stiv i trynet på tur, men jeg ville aldri brukt et bitt som jeg ikke visste hvordan skulle brukes!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 08/08/2003 :  12:12:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i at islandsheststangen i Hööks burde ha hatt en 'større advarsel'.

Må ellers si meg helt enig i det spoff og eligj sier her.

Kommentar til Stormy:

Du er ofte veldig flink til å presisere at noen skryter slik av tøylebruken din. Og så? Skal vi alle her begynne å argumentere for være handlinger med å fortelle at 'en eller annen skryter av hvor flink jeg er blablabla'??
Det synes jeg ville blitt kjedelig, for ikke å snakke om flaut!!

Hvis jeg skal si noe om hvordan jeg oppfatter deg, så må jeg for å være helt ærlig si at jeg synes du er veldig flink til å skyve all skyld over på hesten, jeg har faktisk aldri hørt deg innrømme en feil. Og om du virkelig er en så suveren og feilfri rytter, som jeg føler du ofte forsøker å gi inntrykk av, så må jeg si jeg synes det er snodig at du ikke greier å ri hesten din på vanlig trinse.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  12:38:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er riktig at ikke alle hester er særlig kontrollerbare på milde bitt. Men i det fleste tilfeller går det an å få dem til å bli det. Problemet er at ikke alle tør prøve eller vet hvordan de skal gå fram. Ei venninne av meg tør ikke ri hesten sin på annet en pessoa. Hun haler og drar hvis hesten blir gira, og den stakkars hesten går med nesa helt inntil brystet. Han ser ut som en skikkelig sirkushest sier alle.... Synst det ser ut som om hesten har det vondt jeg!
Det argumenteres med at ryttere som er veldig flinke på ha pelham og kandar og alt det der, vet ikke helt hva som er hva. Mulig det er en god grunn til det. Men kan noen forklare meg hva for signal man kan gi hesten med et sånt bitt som man ikke kan greie med en vanlig trinse? Hester er da fullt i stand til å oppfatte fjærlette signaler på et behagelig bitt hvis de får sjansen!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 08/08/2003 :  12:50:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at man rir med kandar i høyere dressurklasser er for å gjøre hjelperne 'usynlige'

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  13:11:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Litt forklaring angående bitt, kommentar til Dagros
Kandar består av to bitt. Et bridongbitt (minner om et tynt trinsebitt med små bittringer) og et stangbitt (som har vektstenger, kalt sjenkler og en port, liten bue som gir platt til tungen). En rir med to tøyler, hvor hver tøyle er festet til hvert bitt. Til stanga er det også festet hakekjede. Kandar brukes bare av erfarne ryttere, og på hester som alt går bra med trinsebitt (går bra som i at hesten er godtskolert, er balansert, kan gå på tøylen ved å jobbe bakfra og aksepterer rytters hånd). Fordelen med kandar er at man kan velge å ha mest støtte i stangbittet eller bridongbittet utifra hvilken funksjon du ønsker. Stangbittet er f.eks. til god hjelpt når du rir rette strekninger, mens bridongbittet kan være greit å bruke i andre tilfeller. Hva som til en hver til passer best varierer også fra hest til hest. Det finnes også flere typer kandar. F.eks. kan sjenklene på stangbittet være faste eller bevegerlige, og buen for tungefrihet kan være sto eller liten. I dressur er det ikke lov til å ri på kandar før i middels og oppover (da er det faktisk påbudt). I lette klasser er det forbudt å ri på kandar, og trinsebitt er påbudt. Finnes et par klasser mellom LA og MB (FEI's innledende program for .. klassene, tror kanskje LA:4) hvor en har en viss valgfrihet mellom trinse og kandar. Problemet med kandarbitt er at det er vanskelig å ri på, og det lett røper en hardhånd hos rytter (da gaper gjerne hesten). Grunnen til at en bruker kandar på høyere nivå i dressur har nok tildels sin historiske bakgrunn, men også det at den er effektiv å ri på ved riktig bruk, og den også røper feilbruk veldig lett. Dessuten forekommer det endel ulike øvelser hvor "skifting av bitt" fra øvelse til øvelse kan være aktuelt.

Pelham er et bitt som ønsker å etterlikne kandarens virkning. Som oftest består munnstykket av en stang (et eksempel på en variant med gummi), men det finnes også pelham som er delt. Pelhamen består av kun et bitt i hestens munn. Pelhamen har også vektstenger som både kan være faste eller bevegelige, og korte og lange. En kan ri med to tøyler på pelham, eller en tøyle (vanlig å feste et delta mellom bittringen ytterst på vektstanga/sjenkelen og bittringen ved hestens munnvike).

Både kandar og pelham er forbeholdt erfarne ryttere og rutinerte hester. Og kan være svært skadelig ved feil bruk. Det er faktisk veldig vanlig at ryttere som konkurrerer høyere klasser i dressur hvor kandar er påbudt stortsett trener med trinsebitt likevel (selvfølgelig trening med kandar også, men oftest trinse). En hests lydighet skal nemlig ikke avgjøres i hestens bitt, og treningen baseres derfor ikke på det heller.. Pelham er ikke lovlig bitt i hverken lavre eller høyere klasser i dressur.

--
spoff
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  13:23:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et godt poeng jeg leste i boka "Dressur med Kyra" (av Kyra Kyrklund) var at en hest irriterer seg over fluer, et tegn på at en hest er veldig følsom. Derfor skal en hest kunne lyde det minste tøyletak, de minste sjenkelpress osv. Bare den er vant med at "det litte tøyletaket sånn og sånn" betyr en ting, og noe annet en annen ting. Nå forklarte selvfølgelig Kyra dette mye bedre enn meg, men dette med at en hest plages av en flue betyr jo at den kjenner denne flua veldig godt..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  13:44:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Ok! Takk for bra og lærerikt svar Spoff

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  22:14:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg mener virkelig ikke å prøve å fremheve meg selv, det jeg prøver å si er at det ikke er noe galt i å bruke sterke bitt om man vet hvordan de fungerer, for det virker som om mangen på en måte *ser* ned på meg fordi jeg velger å bruke sterke bitt. Skjønner??? derfor presiserer jeg litt for å vise at mine hester ikke lider under min eie. Skjønte du frik???

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2003 :  13:04:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hey.

Må si at er helt enig med troultey, spoff, eligj og frik!

Jeg syns at bittene til islandshesten er utrolige skarpe ting, selvom rytteren er erfaren og flink med tøybruket, så vil det uansett skjære seg inn i kjeften på den, la oss si at den løper ut, da må du bruke tøylene dine, og hvis ikke hesten avlyder selvom beitte er sterkt, for noen ganger driter hesten fullstendig i bittet, og da tenker ikke du over hvor sterkt bitt du holder i, så du vil da automatis dra hardt i tøylene, det er nok til at du har herppa kjeften til hesten!
Da hjelper det ikke hvor erfaren og god tøylbruk, du bruker, for man automatisk trekker og drar hardt i tøylene når hesten løper ut, og islandshesten er jo skjent for og ha hard munn, det er jo en av grunnene til de har disse bittene da, men vi har nok overragert med og lage disse harde bittene, ikke tru at jeg disser islandshesten nå, for jeg liker de godt, og det er jo selvfølgelig ikke alle som har den harde kjeften men mange av de har det.

Så det burde nok stå flere advarsler om de bittene i eks, høøks katalogen, jeg så ei jente jeg på høkks butikken når jeg var der, hun skulle kjøpe et bitt, hun plukket ut det sterkeste bittet'' islandshest bitt, og hun sa til moren at det ville hun kjøpe til Welsen sin, sa hun rett ut faktisk, herregud jenta var ikke mer en 6 - 7 år, kan tenke meg ossen hun bruker tøylene sine, tenk på den hesten og det bittet, nei jeg er totalt imot slikt, jeg selv bruker bare trinse på min fullblod, brukte pessoa før, på min forrige hest, det er det lengste jeg går, men jeg er jo sånn som foretrekker trinse da, selvfølgelig er ikke alle enige det, uff nå har jeg skrevet mye rart her, hehe.

Klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2003 :  19:47:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Prospect: Ja, man holder hardt igjen når hesten stikker, men man holder aldri hardere en hesten tåler, for når den ikke tåler mer, eller vil mer, da firer den...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 09/08/2003 :  23:56:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Prospect: Ja, man holder hardt igjen når hesten stikker, men man holder aldri hardere en hesten tåler, for når den ikke tåler mer, eller vil mer, da firer den...

Hadde vært fint om du kunne forklart litt bedre hva du mener med det du sier her.

Jeg tror dessuten Prospects poeng var at man ikke bør holde hardt i et pelhambitt overhodet, fordi pelhambittets konstruksjon gjør det til en svært enkel sak å ødelegge hestens munn.

Selvsagt bør man ikke sitte og hale og dra med et trinsebitt heller, men som Prospect sier - det er det mange som automatisk gjør i en nødsituasjon. Det man ofte ikke tenker på er nemlig det faktum at når en hest flykter, så er det en handling som utløses av et instinkt. Et instinkt som forteller hesten 'Fare - løp for livet!!'
Når rytteren som sitter på ryggen da reagerer med å rive og slite i hestens munn vil dette naturlig nok forsterke fluktinstinktet, da hesten tenker som så at 'Det var det jeg visste! Dette gjør vondt - løp fortere!'
Så generelt skal man prøve å unngå å reagere med å 'holde igjen' hesten, så fremt det lar seg gjøre. Se etter andre alternativer - hold hodet kaldt! Hvis ulykken først er ute, og man ikke ser noen annen utvei enn å holde hardt igjen (kanskje til og med så hardt man makter) så vil naturligvis skaden bli langt mye større hvis hesten rides på pelham.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2003 :  00:10:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jada, bare la hesten flise ivei med deg du, MEN en normal, grei, og godt innridd hest skjønner uansett ka du vil når du holder den igjen, rettere sagt en hest som stoler på rytteren. Men ja, det finnes også hester som blir redd, men de tror jeg er i mindretall.

Hesten får ikke mer en den tåler, når den ikke vil mer, firer den/kutter den ut. Skjønner???

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 10/08/2003 :  00:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig så har jeg faktisk ikke problemer med hester som stikker ut. Om de skvetter så er jeg forberedt før de rekker å stikke, og handler deretter, slik at jeg slipper å sitte og rive og slite i munnen på en løpsk hest.
Men ja, jeg har opplevd det - mange ganger! Men da jeg var yngre og trente galopphester som det hendte mer enn en gang at stakk ut med meg, fant jeg ut at det å sitte på løpske hester ville jeg i fremtiden gjøre mitt beste for å unngå.
Det har jeg også lyktes med. Enten ved å forebygge, eller ved å reagere lynkjapt når 'ulykken' først er ute.
Som du sier, så er det en forholdsvis enkel og grei sak å hanskes med en hest som stoler på deg, og som er lydig.
Og du - en godt innridd hest behøver du altså ikke å ri med pelham heller..

Stormy:
"Men ja, det finnes også hester som blir redd, men de tror jeg er i mindretall"

En merkelig vurdering må jeg si. Hvorfor løper de da?

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.