hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farlig bilde ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Farlig bilde ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2003 :  11:04:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Satt å baldde i den nye hooks katalogen her om dagen, og atter en gang fikk jeg se et bilde som skremmer meg !
Driver med islandshest aktivt og har gjort det i flere år, det som skremmer meg i hooks er bilde av islandsheststangen (bare kalt islandshest bitt tror jeg..) og lav neserem...
Tenker på alle de stakkars islendingene rundt omkring som kanskje blir feilridd... Huff..
Jeg synes ikke en av verdens skarpeste bitt bør selges på postordre, og spesielt ikke med det navnet. Riktignok har de satt på advarsel, men alikevel.. skremmende !!
Islandsheststangen er en av verdens skarpeste bitt, munndelen er tynn, og skjenklene på siden er veldig lange noe som gir en enrom vektstangseffekt...

synes dere dette bør profileres som islandsbitt?

og hva slags bitt vil dere annbefale?
ikke nødvendigvis bare på islandshest

Kajsa

» VIP

Skrevet - 04/08/2003 :  05:19:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg peiling på islandshest, men i Hööks katalogen har de også et hackamorebitt (!!) - gudene må vite hvem som fant det opp. Hva pokker skal man bruke det til? Om man har så store problemer med å stoppe hesten at man trenger bitt, hakekjede og hardt press på nesenryggen til hesten så har man ingen ting oppå den hesteryggen å gjøre Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2003 :  09:43:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
det har du rett i !!!
en del skremmende ting (håper bare ingen uvettige og uerfarne sjeler kjøper det...)

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2003 :  22:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Knis* Hackamorebitt ;)
Hack er en bittløs sak (hva jeg skal kalle det). Den er kraftig på nesebeinet, og gir press på neseryggen i stedet for et bitt presser i munnen.
Den er et fint alternativ til hester som ikke trives med bitt i munnen.
Veit ikke hva du tenkte på, om det var Pelham, jaktkandar eller kandar...
Uansett er det ok, så lenge rytteren er kvalifisert til å ri med det bittet.
Husk, bittet blir så sterkt hånden til rytteren vil ha det til å bli, også vanelig trinse!

Angående islandshestbitt, liker jeg det ikke. Jeg synes enhver hest burde kunne gå på trinse uten særlige problemer.
Men dette bittet (islandshestbitt) er jo laget spess til Islandshesten. Det er vel fordi "hestekarene" på Island behandler hestene sine røft, noe som jeg ikke er tilhenger av. Hestene som kommer fra Island (jeg sier ikke ALLE) h<r en tendens til å være strie og mannevonde (noen få eksempler). Da trengs det muligens et sterkt bitt, så folk klarer å holde igjen hesten. Hehe, nå har jeg vel ertet på meg hele islandshestgjengen her inne, men jeg sier bare min mening. Har vært borti noen islandshester. Selvfølgelig er ikke alle strie, men mange av de fra Island har vært det.

Men i höökskatalogen står det på islandshestbittet: "Bør kun brukes av rutierte ryttere"

Så vil jeg bare si et par ord om kandaren, med et birdon (trinse) og en stang med kjetting. Dette bittet brukes ikke for å stoppe en sterk hest, men i høye dressurklasser av erfarne ryttere. Rytterene som rir disse klassene kan ikke ri disse klassene uten å være erfarne nok til det. Og da blir de automatisk erfarne nok til å bruke kandar.

De andre bittene som er så "forferdelige", og burde aldri vært funnet opp, er jævlige med feil rytter, men med rett rytter kan det hjelpe både hesten og rytteren. HVIS det blir brukt RIKTIG!

Jeg kan ikke si det er skremmende at det er bilde av skarpe bitt i Hööksakatalogen...
Ærlig talt, jeg tror faktisk ikke at uerfarne kjøper et slikt bitt uten at de har sjekket det opp på en eller annen måte...
Ser ikke på det som et problem.

Til slutt vil jeg bare si at jeg ikke er tilhenger av skarpe bitt, men hvert bitt til rett bruk :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2003 :  01:21:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ikke noe galt i sterke bitt, men kan bli det i feile hender! Jeg har brukt både islandsheststang, pelhan om kimblewick på hesten min, men jeg vet godt hvordan det enkelte bitt skal brukes og hvordan de virker! trinsen kan ødelegge like mye som en pelhamstang! det jeg derimot syns er litt stygt er vridd trinse! den ser jeg ikke noe poeng i! husk at bittet er ikke sterkere enn hånden som holder tøylene!!! men jeg er enig i at sterke bitt bør ikke kombineres med lav neserem!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 05/08/2003 :  01:31:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*Knis* Hackamorebitt ;)
Hack er en bittløs sak (hva jeg skal kalle det). Den er kraftig på nesebeinet, og gir press på neseryggen i stedet for et bitt presser i munnen.

Hehe - jeg mente akkurat det jeg skrev. Det er en hack med trinse og hakekjede i ett!

Kopi av melding:
Ikke noe galt i sterke bitt, men kan bli det i feile hender!

Kopi av melding:
husk at bittet er ikke sterkere enn hånden som holder tøylene!!!

Ok, side 45 i den nyeste Hööks katalogen. Forklar meg hva man får ut av å bruke et slikt bitt/hack - utenom å bruke det som bremse.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/08/2003 :  01:46:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
KREMT....

DET FINNES IKKE HARDE BITT, BARE HARDE HENDER!!
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 05/08/2003 :  01:59:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hehe (igjen)

Men mitt spørsmål blir vel mer; Hva skal dette "hackamorebittet" brukes til? Jeg kan ikke se for meg annet enn et uerfarne ryttere kjøper dette for å kunne ha en "nødbremse" på hesten.

Er fullt klar over at det er hånden som holder tøylen som avgjør bittets styrke. Forresten har jeg enda til gode å se dette "bittet" i en hesteutstyrsbutikk - noen som har?
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 05/08/2003 :  09:48:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Helt enig med Kajsa, hvis man trenger et slikt kombibit( hack og stang i ett) har man ingenting med hest å gjøre. Man skal ikke kunne bruke et sånt bitt, enten er hesten feiltrent eller så skullle rytteren vært skutt( bokstavelig talt...).
Den som må bruke et slikt bitt har IKKE greie på hest. Dessverre er det en del kjendiser som bruker slikt og dermed tror vanlige folk at det er greit å bruke slike bitt. Problemet er jo at en del superkjendiser ikke er så vanvittig flinke til å handtere hest. Jo de vinner konkurranser, men på hvilken måte???

Cecilie

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2003 :  12:20:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er enig i at det er en del bitt på markedet, både hos Hööks, og andre steder, som kanskje ikke burde være så enkle å få tak i som de er. Men skal en på død og liv ha et slikt bitt, så får man jo alltids tak i det.. Uannsett om Hööks velger å ha det i sin katalog eller ikke.. Dessuten synes jeg Hööks iallfall velger fornuftige bitt i sammenheng med f.eks. hodelagbildene sine (selv om ikke bittet inngår i kjøp av hodelag). Valg av eventuelle fornuftige hodelag med bitt på andre bilder er også fornuftig valgt synes jeg (ikke utstyres hesten med upassende dillemikk i form av hjelpetøyler heller).

Nå har jeg aldri vært aktiv i islandshestmiljøet, og vet ikke om dette såkalte islandshestbittet ofte dukker opp i gale hender der. Men jeg har vært endel i sprangmiljøer, typisk hobbyhestmiljøer og dressurmiljøer. Særlig de to førstnevnte miljøene var det litt "bitt-mote" ute og gikk (dressurmiljøet er veldig greit slik.. Det er ikke lov til å starte med noe annet enn trinsebitt i lavre klasser, og da rides det gjerne bare på dette også). Heldigvis har jeg ikke opplevd dette kombinasjonsbittet brukt av feil rytter noen gang, men den vanlige hacken har jeg sett mye feil bruk av. Sett tildels feil bruk av pelham, og endel feilbruk av pessoabitt også. Jeg tror faktisk de fleste har vett til å holde seg unna de største dillemikkene så lenge de ikke er erfarne. Men endel av de mildere variantene tror jeg mange faktisk tror er snillere og enklere å bruke enn de er. Da tenker jeg særlig på pessoabitt og vanlig hack. Selvfølgelig kommer bittbruk mye av hvilken hånd som bruker det. Men min erfaring er at folk tror at hack som er en bittløs variant er veldig snilt nettopp fordi det er bittløst. Og Pessoabittet tror mange at er et helt vanlig trinsebitt. Og ofte går det jo bra å bruke disse bittene også, men det blir desverre vanskelig å gå tilbake fordi hesten begynner å lyde sterkere signaler enn normalt, og blir mer døv på et enkelt trinsebitt. Nå er det de som trenger en hack eller et pessoabitt, som bruker dette med vett og er flinke og ri med det osv. Men en har desverre også de som bare ser på dette som "bitt-mote", og uten særlig erfaring og uten mål og mening benytter seg av slike bitt. Og det er kanskje det jeg ser på som den største faren. Ofte tar litt uerfarne ryttere av de mer erfarne, og ønsker å bruke det samme som dem. Dette gjelder bitt, det gjelder hjelpetøyler, det gjelder helt "uskyldige" ting som merke på ridehjelm, farge og fasong på sal osv også.. Men heldigvis bruker ikke de mest erfarne rytterne de sterkeste bittene heller. Mange rir på trinsebitt.. Mens andre bruker litt sterkere bitt med sund fornuft. Jeg tror det desverre er dette som kan være et problem. Herming etter de erfarne, uerfarenhet om at de bittene som mange oppfatter som milde, faktisk ikke er så milde som mange tror..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2003 :  20:02:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kajsa:
Jeg fant det ut etterpå :) hehe, men det heter jo et kombinasjonsbitt ;) Tenkte ikke over det :)

Jeg kunne godt ha brukt det kombinasjonsbittet til f.eks. å venne dølen min til hack (han fortsår ikke høyre/venstre). Bittet kan hjelpe han å skjønne presset på hacken. Har faktisk vurdert å gjøre det, men jeg fant ut at han ikke trenger hack, nettopp fordi han går bra på trinsa si :)
Jeg har forresten sett dette bittet i en hesteutstyrsbutikk.

Cecilie M:
Hvis du ser på det kombinasjonsbittet i Hööks, er det ikke stang, men det er et vanelig epletrinse (et slags pessoa).

Enig med Spoff når det gjelder det at de som vil ha et sånt bitt får ta i det hvis de går inn ofr det. Uansett om det står i en katalog eller ikke.

Når det gjelder det med at de yngre tar etter de eldre, er jeg til dels enig.

Må bare si en ting til. Døla hesten min er en pussig skrue. Da jeg fikk han var han helt propell. Han var sterk (var veldig sterk i halse, da han hadde en kraftig "hingstenakke", selv om han er vallak. Pluss at han var velig sterk i munnen.). Han var veldig flink til å bare låse kjeven. Jeg hadde et tynt trinsebitt som fulgte med han. Jeg tror jammen det er en birdon. Tredelt. For lite var det og. Så skulle jeg få hjelp av en dame jeg kjenner. Hesten hennes bruker samme lengde på bitt som min hest, så det var bra. Jeg fikk låne et pessoabitt, en jaktkandar, et pelham og det tredelte eplebittet med rulle (den gamle modellen som var rett).
Gjett hvilket som funka best? Jo det var epletrinsa.
På jaktkandaren var han fin i førsten, men etterhvert blei han så sterk at jeg trodde han hadde jernkjeve. Nå er ikke jeg av den rytteren som haler og drar i hestens munn, nei tvert imot, jeg lirker. Har kontakt med hestens munn hele tiden (når jeg har stramme tøyler) ved å bevege fingrene mine (ikke noe kraftig, men sånn at man ikke ser det). Da stivener ikke hesten i munnen.
Pessoabittet gikk ok, men jeg var ikke helt fornøyd med det. Pelhamen gadd jeg ikke prøve, for jeg skjønte det ikke ville funke uansett.
Så gikk han på epletrinsa i ett år, da hadde han tygd seg gjennom bittet, inn til gjernstrengen som er inni eplebittet (så hvis dere lurer på hva som er inni, så har dere svaret nå hehe).
Da fant jeg ut at jeg skulle kjøpe en vanelig trinse til han. Kjøpte et tykr og tungt et. Det fungerer han helt fint på :)

Fullblodsen min går veldig lett ned på pessoabitt, derfor bruker jeg det så og si aldri. Jeg rir med samme bitt som jeg brukte på dølen før (epletrinsa med rulle). Hun fungerer veldig bra på det, da hun ikke biter seg på, sånn som hun har en tendens til med vanelig trinse.
Hun går greit med hack. Går bedre med grime da... Hun er så følsom.

Så sånn er det...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2003 :  05:00:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Formålet med at Hööks i det hele tatt sender ut en katalog er for å vise frem hva de har av diverse utstyr. Målet for en butikk på den størrelsen må jo selvsagt også være å ha noe for "alle". Etterspørsel styrer markedet som kjent. Det finnes sikkert noen som vil ha den slags bitt, og da må markedet kunne tilby dem det. Feil eller ikke, slik fungerer nå verden.

I utgangspunktet er det ikke så enkelt at alle hester kan ris på en bestemt type bitt. De fleste har jo kjøpt sin hest en gang, det kan være hesten er feilridd - og derfor helt ufølsom for det meste av innvirkning. Slik lar seg ikke rette på en dag, og for sin egen og andres sikkerhet - ja, benytt et sterkere bitt i en periode.

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2003 :  10:42:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Troutley....
ble litt små hissig når jeg leste innlegget ditt, men ngreit du skal ha dine meninger.
ja enkelte hester på island blir behandlet umennskelig røft, men de fleste hestene blir behandlet pent, selv om de ris inn litt kjappere enn her hjemme. og de gale og ammenvonde hestene fra island, har jeg enda til gode å møte. De fleste er redde og veldig mange hester fra Island trenger en stund til å falle til ro, av 2 grunner:
1. De har vært igjennom en stressende og for noen traumatisk reise
2. de fleste hestene er oppdrettet i naturen, ridd inn og deretter solgt. de er rett og slett ikke vant til mennesker

og bittet er spesialdesignet for å passe til den lille islandshesten, bittet er laget for å skjerpe signalene og for å få en skjerpet hest.
Man skal ALDRI ri på stang med mindre hesten er 100% lydig for tøylen i utgansgpunktet. Stangen brukes IKKE fordi hestekarene på isalnd måtte ha et bitt til å rive istykker munnen på hestene sine.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2003 :  19:32:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først må jeg brae si at jeg er veldig enig i det vixi sier. Både i det med formålet til at Hööks har bilder av disse bittene i katalogen sin, og det at ikke alle hester går likse bra på forskjellige bitt.

Så Shilamon.
Skjønte du kom til å reagere på det, men jeg sier bare min erfaring...
Da har vi møtt forskjellige islandshester. Jeg kan ta et eksempel. En hest som kusina mi rei mye før. Jeg var med henne. Han var fra Island, og han var sterk, mannevond (mest mot menn, ikke oss jentene). Husker ikke hvordan bitt han gikk på, men det var nok trinse. Han hadde vært i Norge i over 20 år. Han var vel noe over 30. Hvor lang tid trenger en hest på å venne seg til mennesker? Hm..

Men jeg ser ikke helt poenget i å bruke et skarpt bitt når hesten ikke har behov for det... Bare for å skjerpe hesten? Høres litt unødvendig ut spør du meg. Er man en god rytter trenger man ikke et av verdens sterkeste bitt for å skjerpe singalene og skjerpe hesten asså! Det må jeg si!
Vi har nok to vidt forskjellige meninger om det bittet.

Og du, hvorfor har du så mye imot kombinasjonsbittet, når du synes det er helt ok å ri med islandshestbitt(hvis hesten er lydig nok til å ikke gå på det)?
It doesn't make sense to me...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2003 :  20:48:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke se noe galt i hverken kombibitt eller islandsstang! Bittet blir som hånden som holder det. Samme styrken. Tror kombibittet er4 laget for å få lettet presste på munnen og lettet presset på nesen istedenfor bare der som på en hack. Tror kombitrinsen er et veldig bra bitt i de rette hender jeg! Jeg syns mange overdriver ting og tang. En trinse i feile hender kan gjøre mye mer skade i de feile hender enn hva en feks jaktkandahar kan i de rette hender... men men, hver sin mening...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2003 :  21:51:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommentar til Stormy
Vel.. Jeg er enig i at et bitt nødvendigvis ikke trenger å være sterkt hvis rytter er flink og bruker bittet rett. Men du kan ikke ha samme vekt og bruke samme kraft i hånda på ethvert bitt. Nå er selvfølgelig kunsten å ri med minst mulig kraft, og også på trinsebitt (og rir man så perfekt på trinsebitt, så holder man seg selvfølgelig til trinsebitt). Men hvis du har hatt litt enkel fysikk og skjønt poenget med vektstenger så skjønner også du at selv den følsomme rytter må og bør være ekstra følsom med et bitt med vektstandeffekt (f.eks. dette islandshestbittet, bessoabittet brukt på lavre ring, kandarstanget på et komplett kandarhoselag). Vektstenger forsterker nemlig kraften du har i din hånd nettopp med disse vektstengene. Nå gir gjerne vekstengene annen effekt også. Blir ofte et ekstra trykk over nakken fordi sidestykkets feste til vektstanda beveger seg ytterligere når du tar i tøylen som er festet til en vektstang. I tillegg er ofte utformelsen på sidde bittene når det gjelder munnstykket noe annerledes, som også gir en effekt. Men vektstenger = mindre kraft fra din side. Det er det som er poenget med vektstenger.. Men selvfølgelig kan dette fungere bra dersom rytter kjenner til dette, og gjør dette rett. Hvis man på død og liv får noe effekt av å ri med mest mulig mikkmakk på hesten sin..

Selvfølgelig kan kombinasjonen av effekten et vektstangbitt gir oppnå ønsket resultat hos noen, og det kan godt tenkes at det også er et fornuftig valg å ri på et slikt bitt for enkelte. Og har du den perfekte hånd så gjør det kanskje ingen skade. Men å tro at en lett hånd kan ri nøyaktig med lik hånd på et vektstangbitt blir galt. Du må (iallfall bør) være ennå lettere og mykere når du begynner å fikle med vektstenger.

Personlig er jeg lite for å prosjektere i dill og dall. Jeg rir dressur, og rir foreløpig på et nivå hvor kun trinsebitt er aktuelt. Dessuten er trinsebittet et bitt jeg kjenner godt, og vet godt hvordan jeg skal bruke og hvordan det fungerer. Jeg har også god erfaring med at det fungerer bra for meg og de hestene jeg rir. Derfor velger jeg alltid trinsebitt. Foreløpig har jeg aldri ridd en hest som ikke kan ris på trinsebitt. Men jeg har ridd med andre bitt tidligere likevel. Bl.a. litt med pessoabitt for mange år siden. Det fungerte jo også greit, men så lenge trinsebitt også er greit og jeg selv kjenner det best så rir jeg kun på trinsebitt. Selvfølgelig kan gal bruk av trinsebitt også gi skade. Men gal bruk av et sterkere bitt gir mer skade. Og du skal være rimelig uerfaren for å ødelegge en hest med trinsebitt, selv om det selvfølgelig går ann. Men jeg synes også det er litt utfordring i å kunne ri en hest som ris mye på pessoa og mye på hjelpetøyler f.eks. uten hjelpetøyler og med trinsebitt. En hest som er vant til hjelpemidler er da vanskelig å få gjennom, men jeg klarer da det også. Og det synes jeg er en bra ting, og mye mer å være fornøyd med enn om jeg rir en hest til knekk i nakken med pessoabitt og gramantøyler.. Det er for meg utrolig stygt!

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.