hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trøbbel med å levere tilbake hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Trøbbel med å levere tilbake hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

ToneK

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  19:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men nå er det jo sånn i kjøpsloven som også gjelder hest mener jeg?? at kjøper har angrefrist. Eller tar jeg helt feil nå??

Opprinnelig postet av Lopke

Kjøpsloven gjelder ved kjøp av hest ja, men man har ingen "angrefrist". Det kommer kun av angrefristloven, som gjelder for fjernsalg som f.eks. internettkjøp, telefonsalg og lignende. Det må være fra en som handler i næring(næringsdrivende) og til en forbruker.
Den eneste muligheten man har for å heve kjøpet er hvis det forekommer en mangel, forsinkelse av noe slag (ikke aktuelt går jeg ut ifra etter de opplysninger som er kommet frem her), eller eventuelle rettsmangler ved selve kjøpet (heftelser ol.). Altså at hesten ikke stemmer overens med det du har blitt opplyst om er eneste "vei ut" av kjøpet etter loven. Kan være skulte skader, feil alder ol.

Tilbake til saken, så tror jeg du kan ha problemer med å få ordnet det i og med at du allerede har betalt. Joda, kontrakter skal holdes (Kong Christian Den Femtis Norske Lov ), og du har jo kontrakt på at du kan levere den tilbake under prøvetiden hvis den ikke "passer". Men jeg tror at det uasett ville tatt så mye tid og penger å få fikset opp i det at det nesten lønner seg å la vær. Men det er jo bare å gå til en advokat å høre hva han/hun har å si... Det lar seg sikkert gjøre med en dyktig jurist, men kan være vanskelig da du har betalt, som kan sees på som en "godkjennelse" av at du vil ha hesten! Noe motpartens jurist garantert vil prosedert på.

Anbefaler deg å lese kjøpsloven; http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19880513-027.html&dep=alle&kort+,+titt=kj%d8psloven&

Mvh.

Tone
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  19:50:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner jo også at selger ikke synes dette er noe gøy, han hadde regnet med at vi skulle ha hesten. (Det regnet jo vi også med.)
Han var uvillig til å la oss ha hesten på prøve, derfor tilbød jeg meg å betale hesten, slik at han skulle være sikker på at vi ikke skulle prøve oss på moe tull.

Vi visste hvor høy hesten var, ja, men ikke at den høyden skulle bli et problem for vår datter å komme oppå. (Eller å ta hodelag på.) DET er delvis vår feil sikkert.
Nå er høyden bare EN av grunnene til at vi ønsker å levere hesten tilbake. Han har det med å bukke for nesten hver galoppfatning, og DET har selger aldri nevnt med et ord.
At hesten bukker så ofte er ikke normalt vil jeg si. Av de 50 andre hestene på senteret, er det INGEN som bukker SÅ ofte, selv om enkelte av og til kan finne på det.

Noen nevnte i tråden at jeg hadde sikkert visst dette hvis jeg hadde "giddet å prøveri hesten." den kommentaren såret, for det var ikke snakk om å gidde... Jeg hadde rett og slett ikke mulighet til å reise. Og det er jeg lei for!
(Og uansett om man prøverir, så er det vel ganske vanlig å ikke kjøpe hest uten å ha den på prøve.)

Noen andre nevnte å ta en telefon til selgeren, det har vi prøvd. Helt forgjeves.

Kontrakten er soleklar: Vi har hesten på prøve for å se om den passer til vårt bruk. Det gjør den altså ikke. *enkelt og greit*
(Så om vi vil levere den tilbake pga høyden, bukking, sykdom, biting, eller hva som helst annet er jo egentlig likegyldig så lenge den ikke passer til vårt bruk.)

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  20:03:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Noen nevnte i tråden at jeg hadde sikkert visst dette hvis jeg hadde "giddet å prøveri hesten." den kommentaren såret, for det var ikke snakk om å gidde... Jeg hadde rett og slett ikke mulighet til å reise. Og det er jeg lei for!
(Og uansett om man prøverir, så er det vel ganske vanlig å ikke kjøpe hest uten å ha den på prøve.)

Opprinnelig postet av Wulfi

Beklager, det kom kaskje litt for hardt ut. Ikke min mening å såre deg Wulfi.. Beklager så mye..
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  20:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns nå Wulfi har all rett til å levere hesten tilbake! Du har jo papirene på din side. Stå på

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  22:16:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg håper hesten kommer tilbake til selgeren, for dere er feil eiere for den.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  22:25:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ullsokken; Dersom en av brukerne trenger en erfaren læremester, så hadde det kanskje vært en fordel å prøve hesten først, og ikke bare kjøpe en usett hest? ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg er helt enig i at man bør prøveri/-kjøre hesten først om man har muligheten til det. Dette uavhengig om du er på jakt etter en læremester eller en unghest.

Kopi av melding:
men jeg lurer på en ting, såvidt jeg vet er det en fullblods hest vi snakker om her. fullblodser er vel ikke akkurat kjent som perfekte "førstegangs ponnier"? og heller ikke for sin lave mankehøyde og rolige temranment?
må si jeg ikke helt skjønner hva du tenkte på da du kjøpte denne hesten...

Opprinnelig postet av mariie

Tror ikke wulfi har nevnt noe om at verken hun eller datteren trenger en læremester. Det ordet var det jeg som brukte.

Ellers så finnes det stor variasjon innenfor fullblodsens temperament og høyde. Generelt så er fullblodsene noe store og heite for et barn, men det finnes unntak her som blant alle andre raser.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  22:45:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg håper hesten kommer tilbake til selgeren, for dere er feil eiere for den.

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Oi oi... dette var litt krast å si da du ikke kjenner vedkommende, verken forge eier eller nåværende eier. Men ja, jeg kjenner nåværende eier (altså Wulfi og datteren) og ville sagt de burde hatt en hest mellom 145 og 155. Verken Anja (Wulfi) eller datteren er så høye , så dette ville vært en bedre størrelse for de både med tanke på arbeidsmessig (påsaling osv) og ridemessig.

Men til deg Anja; lykke til med å levere den tilbake! Kjempedumt å sitte med en "vare" du ikke er fornøyd med. Og neste gang, bruk god tid, og handle med hodet og ikke hjertet (siden jeg vet du er litt impulsiv.... )

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  23:49:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Her var det visst veldig mange som bare var enig med selgeren...
Men uanz hvis jeg hadde solgt en hest til noen som ikke var fornøyd med den hadde jeg sef tatt den tilbake istedenfor at den skulle være hos noen som egentlig ikke ville ha den eller bare bli solgt videre.Men det finnes jo di som bare tenker solgt er solgt,thats it lissom.

Jeg syns det hørtes ut som dere burde hatt retten på deres side og fått lov å levere tilbake hesten.
Men tror nok det blir vanskelig siden han ikke vil gå med på det, selv om dere ble enige om det,er en sjangse å ta å kjøpe usett hest av ukjente folk,masse rare folk i denne verden gitt.

Men ønsker deg lykke til å håper at den får komme tilbake eller hvertfall solgt ham til noen som virkelig vil ha ham;)

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  23:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
OT,men: Jeg lurer litt på hvorfor folk selger hester til noen som ikke har sett hesten,da er det vel fort gjort at slike situasjoner oppstår?
Personlig ville jeg ikke ha solgt en hest til noen som ikke dukker opp i egen person og ser på dyret,det hadde jeg rett og slett ikke hatt mage eller samvittighet til.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 19/02/2006 :  00:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn som jeg forstår kontrakten så er du i din fulle rett til å returnere hesten. Om grunnen er saklig nok eller ikke skal ikke jeg legge meg oppi. Du og datteren din skal jo tross alt trives med hesten. Å kjøpe hest er ikke bare bare. Lett for å bli litt revet med når man ser denne flotte hesten også, og lukker kanskje litt øynene for realiteten.
Kanskje dere kan finne dere en hest litt nærmere, så dere har mulighet til å prøveri den et par ganger, både du og din datter. Eller ha hesten på for en stund før dere bestemmer dere for å kjøpe.
Dersom jeg hadde funnet en hest jeg skulle dele med datteren min så tror jeg nok at jeg hadde avskrevet hesten dersom den stod så langt borte at jeg ikke hadde mulighet til å prøveri hesten. Det finnes så mange uærlige mennesker i dag, at man kan egentlig ikke stole på noen Tror også jeg hadde blitt litt betenkt dersom selger var motvillig til prøvetid.
Når jeg så etter ny hest for et par måneder siden så var et krava mine at jeg skulle ha hesten på prøve, minimun 1måned. 1 uke er ingenting. Hesten trenger et par dager for å roe seg, og viser nok ikke sitt "sanne jeg" før etter et par uker, både på godt og vondt
Håper at dette ordner seg for dere og at dere kan få levert hesten tilbake. Selv om det kan bli vanskelig å få selger til å betale dere tilbake pengene, så har du loven på din side, så det nok bare til å ikke gi seg. Kanskje dette er en sak for fobrukerombudet?
Lykke til og hold oss oppdatert da
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  01:12:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
det er flere ting som er gjort litt dumt i dette tilfellet. Wulfi skulle aldri betalt hesten - og skulle aldri skrevet mail om at "hesten er helt perfekt, den skulle bare vært litt lavere". Det at du har funnet ut at den bukker nå, høres for selger bare ut som en dårlig unnskyldning. Men gjort er gjort, og jeg synes du må stå på ditt... Kontrakten sier prøvetid, og dere har prøvd og funnet ut at den ikke passer.

Pass bare på at du ikke sletter noe som helst av det skriftlige som har foregått mellom dere. Viktig å ha beviser om dette skulle dra ut...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  12:53:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skjønner jo også at selger ikke synes dette er noe gøy, han hadde regnet med at vi skulle ha hesten. (Det regnet jo vi også med.)
Han var uvillig til å la oss ha hesten på prøve, derfor tilbød jeg meg å betale hesten, slik at han skulle være sikker på at vi ikke skulle prøve oss på moe tull.

Vi visste hvor høy hesten var, ja, men ikke at den høyden skulle bli et problem for vår datter å komme oppå. (Eller å ta hodelag på.) DET er delvis vår feil sikkert.
Nå er høyden bare EN av grunnene til at vi ønsker å levere hesten tilbake. Han har det med å bukke for nesten hver galoppfatning, og DET har selger aldri nevnt med et ord.
At hesten bukker så ofte er ikke normalt vil jeg si. Av de 50 andre hestene på senteret, er det INGEN som bukker SÅ ofte, selv om enkelte av og til kan finne på det.

Noen andre nevnte å ta en telefon til selgeren, det har vi prøvd. Helt forgjeves.

Kontrakten er soleklar: Vi har hesten på prøve for å se om den passer til vårt bruk. Det gjør den altså ikke. *enkelt og greit*
(Så om vi vil levere den tilbake pga høyden, bukking, sykdom, biting, eller hva som helst annet er jo egentlig likegyldig så lenge den ikke passer til vårt bruk.)

Opprinnelig postet av Wulfi

Jeg skjønner det med at du ikke hadde mulighet til å prøveri.. Kjøpte selv en hest i fjor, og den stod langt oppe på østlandet, så jeg tok
heller en råkjangs og fikk hesten ned usett. Men; jeg hadde hesten på prøve i 3 uker først, jeg hadde aldri tatt kjangsen uten. Hvem var det i grunn som foreslå at hesten skulle betales når den var på prøve, men at de kunne returneres dersom hesten ikke var som forventet?
Dersom det var eierens forslag, tror jeg nok at jeg i en slik situasjon hadde vurdert det om igjen. Det virker litt "Muffens" da.

Men uansett, gjort er gjort, og hesten er jo kjøpt. Men siden det står i kontrakt at hesten kan leveres tilbake, så ser jeg ikke helt problemet for eieren.(selv om jeg kan skjønne at årsaken virker noe "rar"). Men alikvel står det jo i kontrakten, så da er det bare noe han/hun må finne seg i.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

spotti

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  22:47:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herremin for en søt hest.....du burde ikke ha problemer med å selge han igjen da..... men lykke til med saken din.... Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  09:34:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Ja, han er kjempesøt, (selv uten muskler. Hehe...) og verdens snilleste på stallgangen. Men desverre ikke rett hest for oss.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  18:23:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Så du har annonsert han for salg nå eller?
www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.