hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Priser på unghester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Priser på unghester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  22:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet jo at prissetting ikke er enkelt, men tenkte likevel jeg skulle høre hva folk her mener om priser på unghester!

Synes det er vanskeligere å si pris på disse, siden de enda ikke har (fordi de ikke kan av naturlige årsaker) vist til så mye, men "bare" har kapasitet.

Har sett unghester i alle prisklasser. Siste sjokkerende pris på en unghest jeg hørte om, var 10 millioner:) Men jeg ser at det er veldig mange unghester som ligger på rundt 100000 (i skandinavia).

Blir litt surrete innlegg, men hva ville dere feks gitt for min?
Født 2001, startet 110 (kapasitet til å gå rundt 140), går endel øvelser opp til middels (kun startet og vunnet LC 1 gang. Potensiale for høyere øvelser), meget god stamme, frisk, kjempe snill og god hest, veldig rolig og kald (selv om hun er nysgjerrig og våken), positiv og lett å ri på.

Trenger ikke si hva jeg betalte for henne, men jeg har sett flere lignende hester på priser på rundt 150000.
Er bare litt nysgjerrig jeg nå:)

Hege

slettet3

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  23:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det hadde vært en god unghest av meget gode foreldre så er jo prisen som oftes sky høy.. JEG vile ikke gidd mer en vertfall 60.000,- ca for en unghest under 3 år. Prisen på din vil jeg tippe på ca 100.000-150,-
Er ung å har kapasitet. Men jeg mener jeg vile ikke gidd mer enn 150, selfølgelig muligens under 100 også da jeg verken har sett eller prøvd hesten. Men er en del unge lovende hester som selges idag for 70-100.000,- er vel en vanlig pris det..

Om du skal tjene på salg så setter man jo opp prisen høyere enn det man kjøpte for dersom hester er blitt bedre/mer rutinert. Men om jeg skulle ha lett etter ny hest så vile ikke prisen vært høyere enn 100.000,- da en hest som er en del stevne vant, å skal være både fin dressur og spranghest. Men jeg er nå ikke sån så kjøper ferdig utdannet hest i hendene, bedre å trene å beholde selv syns jeg

Men seriøst 10 mill!? Da måtte det vært en hest som hadde hoppet 4 m å gått 100 ganger dobbelt GP nivå *fnis* Hva slaks rase å bruksnivå den var? Bilde?

Redigert av - slettet3 den 25/04/2006 00:00:38 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  00:14:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig hadde jeg ikke betalt over 60-70 for en unghest (opp til 4-5 år) Men etter det stiger jo prisen fort dersom hesten viser den har kapasitet.
Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  00:42:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Ville kansje ha gitt ca. 80-100.000kr for din kansje, viss jeg hadde hatt så mye penger i hånda :P Men tror ikke jeg hadde kjøpt unghest for mer enn 70.000, selv om den har god stamtavle og kapasitet..

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  09:43:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
70.000 MAX Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  11:55:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja noe av spørsmålet er vel hvor mye det egentlig er verdt å gi for en unghest?
Jeg er iallefall ikke så hypp på å betale feks over 200000 for "kapasitet". For hvordan kan man egentlig vite om det er verdt det?

Hege Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  09:24:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det å vite om det er verdt det er vel alltid en sjanse å ta når man kjøper unghest, men man får jo et innblikk i hvordan hesten kan bli som voksen hvis man ser på stamtavlen (resultater, gangarter, eksteriør), bevegelser, eksteriør, lynne osv. Men helt sikker på at det blir en topphest kan man jo aldri bli, siden mange av de gode unghestene blir borte i 4-årsalderen pga feil ridning/trening.. Synd, men sånn er det desverre..
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  12:43:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til syvende og sist er det jo treninga av unghesten som vil avgjøre kapasiteten dens.

Og det er jo ingen garanti, men en sjanse å ta uansett.
Ser at enkelte betaler masse for ei bra stamtavle på en vallakk, men ikke klarer å ri hesten opp i de høye klassene som forventes.
Hva er stamtavla til en vallakk egentlig verdt?

Nytter lite å betale tusenvis av kroner for en hest etter kjente foreldrer, om man ikke klarer å ri hesten opp til forventet nivå.
Min unghingst er etter merittert arabergaloppør, men han er jo ikke dermed en fiks ferdig galopphest.

Men har man en godt grunnridd unghest av god stamme så er den jo verdt en del.
Kan man i tillegg avle på den, går prisen opp i mine øyne.
Personlig synes jeg en del unghester er for mye ridd og startet i forhold til alder.
Vil ikke ha en sliten unghest som ikke holder i lengden, da ville jeg heller valgt en mer uridd en til lavere pris.

Anette Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  13:21:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg heller synes ikke det er noe vits i å "ri ihjel" unghester, men det er vel økonmiske grunner som gjør at mange gjør dette. På en annen side "skal" jo unghester feks gå 120 når de er 5 år (i forhold til breeders), er dette for høye krav?
Hege Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  15:32:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er alt for høye krav, men du vil nok få forskjellige svar fra forskjellige personer.
Ville aldri kjøpt en hest som går 120 hoppning som 5-åring.

Nå har vi tatt det veldig rolig med min unghest, han er til sammenligning "bare" rimelig godt grunnridd nå.
Han er 5.
Hopping har han nesten bare gjort uten rytter hittil.
Sier ikke at alle skal gjøre som meg, det får folk avgjøre selv.
Men jeg ser ingen grunn til å stresse.
Han vil nok bli satt mer i gang i månedene framover, så får vi se hva som skjer.
Målet er en god allroundhest som har glede av treninga.

Dette med økonomi kan sikkert ha noe å si med tanke på salgshester.
Der er det vel om å gjøre å selge hester på høyest mulig nivå.
Men for meg som privatperson, vil jeg si at det kanskje er bedre økonomi å "skynde seg sakte" da det er mindre sjanse for overbelastning både psykisk og fysisk.

Pris er vanskelig å vurdere.
Synes det viktigste er at du er fornøyd med hesten og prisen, så får de andre si hva de vil...

Anette Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  17:19:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
prisen på en unghest er jo som regel ikke bare avhengig av kapasitet, men også av hestens helse og psyke. Det er jo de kriteriene + den treningen hesten får som oftest bestemmer om hesten blir virkelig god. Dersom hesten har stort potensiale er det jo naturlig at prisen blir deretter, men da er det vel i hovedsak ryttere som ønsker å satse på ridningen som ender opp med disse hestene. Ellers syns jeg prisen på en unghest med god psyke som har potensiale til å gå lette og middelsklasser og har god stamme bør ligge på mellom 60-150000 etter dens treningnivå og helse Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.