hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trøbbel med å levere tilbake hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Trøbbel med å levere tilbake hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Wulfi

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:21:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg har, som noen av dere vet, en hest på prøve denne uken. I går bestemte jeg meg for at vi nok skulle levere han tilbake til selger, så jeg sendte han en mail hvor jeg skrev: "Heisann

Nå har det gått noen dager siden Dance To Dawn kom hit, og vi har fått prøvd han litt, både innendørs, og utendørs.
Han er en utrolig god gutt, og like snill som et påskelam å holde på med. Alltid vennlig mot andre hester som står på stallgangen, våken, og nysgjerrig.
Dessverre så sliter vår datter med å sale på han selv, for han blir litt for høy for henne. Og selv om det svir lang inn i hjerterota så må vi nok bare innse at hun ikke er klar for en så stor hest ennå. Og jeg er ikke i stallen hver dag selv, så noen dager MÅ hun klare seg på egenhånd. (Hadde han vært 10 cm mindre hadde han vært perfekt… Hehe)
Derfor må vi nok levere han tilbake igjen til helgen Så jeg lurte på om det passer best med lørdag, eller søndag for dere?

Mvh Wulfi Wulfesen"

I dag fikk jeg svar fra fyren:

"Hei
Hyggelig å høre at dere ikke har hatt problemer med Dance to Dawn; og at han således svarer til de forventninger dere kunne ha ut fra den informasjon jeg gav dere før dere hentet hesten. Det er synd dere har kommet til at dere ikke vil ha hest. Immidlertid er det slik at dere har hesten på prøve for å finne ut om det er noe galt med den; ikke for å finne ut om dere er modne for å ha hest. Slik du beskriver det er det ingenting i veien med hesten. Jeg vil således ikke ta hesten tilbake.

Mvh
Duste Dustesen"

Vi har brukt NRYFs standardkontrakt. I kontrakten står det:

"Selger og kjøpe er enige om at kjøper skal få ha hesten på prøve i en nærmere avtalt periode for å finne ut om den passer til kjøpers bruk. Betingelsene for dette er avtalt slik: Prøveperioden er fra 11/2-06 til 18/2-06"

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:35:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Det står jo rimelig klart i kontrakten at du skal prøve om hesten passer til ditt bruk, ikke om det er noe galt med den..

Jeg ville svart tilbake med henvisning til kontrakten, og si at ingen penger vil bli betalt (regner med at du ikke har betalt han..???) og at selger kan få hesten sin tilbake når som helst.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:37:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg har betalt han jo, (DUMME DUMME MEG!!!) men skulle jo få pengene igjen dersom vi valgt å levere han tilbake. :(
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  10:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Han er fremdeles eier av hesten og er pliktig til å ta i mot den så lenge dere ikke vil ha den, såfremt dere har avtalt at den kan leveres tilbake når som helst i løpet av prøveperioden.
Jeg er såpass bitch at jeg ville kjørt den tilbake og satt den på gårdsplassen deres, det har jeg gjort tidligere da ei venninne ikke fikk levere tilbake forhesten sin.
Selger har ingen rett til å bestemme at dere må kjøpe den, og kommer ingen vei med det heller, dere har loven på deres side.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  10:43:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har betalt han jo, (DUMME DUMME MEG!!!) men skulle jo få pengene igjen dersom vi valgt å levere han tilbake. :(

Opprinnelig postet av Wulfi

Åh, vel da sliter du. Har du betalt er hesten din.
Han kan nekte å ta den tilbake, men det er kontraktbrudd fra hans side. Nekter han fremdeles må du kontakte advokat, og det kan bli like dyrt som å selge hesten videre.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  11:27:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i at du har ditt på ditt rene i forhold til kontrakt,men jeg kan også forstå selger. Grunnen til at dere vil levere han tilbake er at han er for stor for datteren din. Dette er vel noe man kunne ha forutsett på forhånd,og ikke gått så langt som å kjøpe hesten før man finner det ut?
Veit at det er lett for selger å la seg irritere av slike begrunnelser,det er jo et levende dyr det er snakk om. Kanskje det er lettere å ta en tlf. til selger og prøve å bli enige. Mulig selger har lest litt mellom linjene,og lagd seg et eget bilde av dere.

Men i følge kontrakten har du rett til å levere han tilbake,så lykke til!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  11:30:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Uff da. Det var nok ikkje særleg lurt i det heile tatt. Du burde nok venta med det til prøveperioden var over.

Etter kontrakten har du rett til å levere hesten tilbake, men kor lett det blir å gjennomføre det er ei anna sak.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  11:35:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Han kan få komme til meg, han var jo skjønne hesten
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  11:49:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vil bare nevne at dere jo har funnet noe galt med hesten: Den er for stor.
Videre vil jeg bare si at jeg syns det kan være en fordel å løfte av telefonrøret, og ringe, mail er ofte lett å avfeie. Det er mye lettere å ta opp ting og ikke minst refere til avtalen osv. på en mye mer effektiv måte om man snakker med hverandre framfor at man driver og sender mail.

Dere får ha lykke til iallfall :-)

~Guro
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  12:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Uff da. Det var nok ikkje særleg lurt i det heile tatt. Du burde nok venta med det til prøveperioden var over.

Etter kontrakten har du rett til å levere hesten tilbake, men kor lett det blir å gjennomføre det er ei anna sak.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Var det jeg også tenkte, ja. Blir kanskje lettere å selge hesten videre, men da blir man vel ikke kvitt den så raskt som til helgen.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  13:33:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg forstår deg, men her forstår jeg jo faktisk selger også. At hesten er for stor er noe jeg synes dere skulle ha sett på forhånd - jeg regner med at begge to prøvered hesten, iom. at begge to ser ut til å egentlig skulle bruke den like mye?

Om hesten er stor er det ikke verre enn at man tar en bøtte å stå på for å sale opp, og benytter seg av en kant til å stå på for å komme opp. Jeg regner med at datteren din kommer til å vokse mer også.

Det er et dyr man holder på med, ikke en forbruksvare.

Således er jeg faktisk enig med selger, men jeg skjønner deg også.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 16/02/2006 13:39:37 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  13:46:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Høyden på hesten kan vel ikke akkurat ha kommet som noe sjokk? Nå aner ikke jeg størrelsen på hverken hest eller datter, men om problemet er at hun ikke klarer å sale på hesten selv, kjøp en krakk.

Jeg forstår selger veldig godt. Det virker lite gjennomtenkt fra din side, og er et problem som er meget lett løselig. Heller en hest som er 10 cm for stor enn en som bukker.

Man kan heve kjøp dersom hesten ikke svarer til selgers informasjon/det er noe galt med den. At den er 10 cm for stor kan ikke anses som galt. Det er meg bekjent ikke helt vanlig å betale hele hesten i prøveperioden heller, men det er jo deres valg og gjør ting vanskeligere for deg nå.

Rent juridisk kan dette trekke litt ut om han vil være vanskelig selv om du trolig vinner tilslutt. Prøv å megle om en ok løsning, hvis ikke, vær glad for at du har funnet en snill og flott hest som kanskje allerede neste år er passe høyde for din datter. I mellomtiden, lær henne teknikken med å sale opp stor hest og kjøp noe å stå på
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  14:46:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Vi var IKKE nede og prøvde/eller så hesten på forhånd, det var derfor vi sto fast på at vi MÅTTE få ha den på prøve en ukes tid, noe selger gikk med på.
Siden jeg ikke har lov å kjøre med henger så var det min mann som var nedover og hentet hesten.

(Og som det ikke var nok styr nå, så begynte den også å bukke da jeg fattet galopp i dag, om dette er en vane hesten har, eller ikke vet jeg jo ikke ennå. Arggghhh... *frustrert*)

Jeg innser jo nå at jeg har vært veldig dum som betalte for hesten, men siden vi hadde en kontrakt, og siden dette var en voksen mann, så regnet jeg med at det ikke skulle være noe problem å levere tilbake hesten.

Wulfi

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  14:48:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han kan få komme til meg, han var jo skjønne hesten

Opprinnelig postet av lino

Han er på tilbud denne mnd.

lino

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  14:58:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jah, hva skal du ha for dyret?
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  15:01:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Vel, som man reder ligger man. Beklager. Å kjøpe en hest usett skal jeg ikke si så mye om. En prøveperiode er en periode -før- du betaler, ikke etter. Men du visste uansett høyden på hesten - håper jeg. Å bukke når galopp fattes er noe alle hester kan gjøre. Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.