hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trøbbel med å levere tilbake hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Trøbbel med å levere tilbake hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  15:41:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

(Og som det ikke var nok styr nå, så begynte den også å bukke da jeg fattet galopp i dag, om dette er en vane hesten har, eller ikke vet jeg jo ikke ennå. Arggghhh... *frustrert*)

Opprinnelig postet av Wulfi

Lille Miss Viola gjør det svært ofte hun

Ikke så lurt å betale først, men kanskje du får solgt han igjen?

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 16/02/2006 :  21:13:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Enig med forfossima på dette.
Må dessuten si at hvis jeg hadde vært selgeren i dette tilfellet hadde jeg blitt kraftig provosert av din mail. Dette blir bare for dumt...10cm for høy?????

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  22:27:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Huffda...du har betalt ja.. Da er jo saken litt annerledes synes jeg. Har du betalt hesten, ville jeg som selger vært ganske sikker på at du ville ha den.
Om hesten er perfekt ellers, og du ikke får levert den tilbake får du heller se positivt på det - denne hesten kan du ha lenger fordi den ikke blir for liten for datteren din med det første. Som flere sier; kjøp en krakk :)

Bukking i galloppen er nok heller ikke en stor nok feil til at du kan levere den tilbake umiddelbart. Min hest bukker alltid ;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  16:29:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Så lenge den ble i største laget for en av oss, og at den bukker, gjør at den ikke passer til vårt bruk.

I kontrakten står det:

"Selger og kjøpe er enige om at kjøper skal få ha hesten på prøve i en nærmere avtalt periode for å finne ut om den passer til kjøpers bruk. Betingelsene for dette er avtalt slik: Prøveperioden er fra 11/2-06 til 18/2-06"

Ledelsen i klubben mener at jeg ikke bør gi meg på dette, men gå videre med saken.
den passer jo helt klart ikke til vårtbruk når jentungen ikke tør ri den, og det frister ikke meg heller, jeg er blitt for gammel til slike sprell...
Hadde selger sagt at den hadde en vane med bukking, så hadde vi slått fra oss hesten helt i starten.
Og når det gjelder bukkingen så sier selger at det bare er noe vi "finner på"... #"(#%&(")#%

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 17/02/2006 :  18:03:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ja, det er vel ingen har som sier du ikke har "retten" på din side, men måtte ting ble gjort på her var fryktelig dum. Det er en kjennsgjerning at det er risikabelt å kjøpe hest usett, selv med en god kontrakt.
Det er også uvanlig å betale hesten i prøveperioden, jeg har faktisk aldri hørt om noen som har gjort dette før. Noen betaler et lite depositum, men jeg forsto det slik at du har betalt hele summen.

Vi skjønner alle at dette er en lei situasjon for deg, men størrelsen burde dere kunne forutse, og bukking kan hester vennes av meg, er ikke nødvendigvis en vane den har selv om den gjør det hos deg, men det kan være en vane den får om du ikke jobber den vekk fra det.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  18:22:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Slik kan det gjerne gå når man kjøper hest usett. Man trenger ikke bil som drar henger for å dra å prøveri. :-) Om man blir redd om hesten bukker i en galoppfatning eller to, er man kanskje heller ikke moden for å ha hest? Dette er nemlig helt normalt.
Redigert av - Silje-og-Tindra den 17/02/2006 18:24:30 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  19:39:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om man blir redd om hesten bukker i en galoppfatning eller to, er man kanskje heller ikke moden for å ha hest? Dette er nemlig helt normalt.

Opprinnelig postet av Formosissima

enig i det. skal man eie en hest og ha ansvar for og trene den bør man takle slikt. er vel ikke rart om hesten "spreller" litt den første tiden, med nye omgivelser og mennesker..

skjønner selgeren veldig godt i denne saken, men håper det ordner seg for din skyld.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  22:18:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vi har brukt NRYFs standardkontrakt. I kontrakten står det:

"Selger og kjøpe er enige om at kjøper skal få ha hesten på prøve i en nærmere avtalt periode for å finne ut om den passer til kjøpers bruk. Betingelsene for dette er avtalt slik: Prøveperioden er fra 11/2-06 til 18/2-06"

Sånn jeg tolker den delen av kontrakten så har dere all rett til å levere tilbake hesten. Den passer ikke kjøpers bruk, eller datter av kjøper i dette tilfellet, når hun ikke klarer sale på den selv.

Fatter dog ikke hvorfor selger skriver at "Det er synd dere har kommet til at dere ikke vil ha hest. Immidlertid er det slik at dere har hesten på prøve for å finne ut om det er noe galt med den; ikke for å finne ut om dere er modne for å ha hest."
Dere skal jo ha hest, bare ikke denne hesten?

Jeg har ikke lest resten av tråden. Mulig at andre har påpekt det samme.

Håper dette ordner seg og at dere finner en hest som er perfekt for dere!

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  22:31:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(Og som det ikke var nok styr nå, så begynte den også å bukke da jeg fattet galopp i dag, om dette er en vane hesten har, eller ikke vet jeg jo ikke ennå. Arggghhh... *frustrert*)

Kommer selvsagt an på hvordan man vil ha hesten, et lite bukk nå og da pleier ikke være et problem, men akkurat nå taler vel alle feil til deres fordel.

Kopi av melding:
Om man blir redd om hesten bukker i en galoppfatning eller to, er man kanskje heller ikke moden for å ha hest? Dette er nemlig helt normalt.

Opprinnelig postet av Formosissima

Men det er en uvane som ikke skal være der. Om en av brukerene av hesten trenger en trygg lærehest så er det ikke noe med bukking.
Om jeg hadde hatt råd og skulle kjøpt meg en hest ville jeg sett meg om etter en lærehest uten uvaner. Gjør ikke meg noe om hesten bukker og spretter, men det hadde det gjort om jeg hadde vært grønnere.

Angående liten rytter og stor hest så kan det bli et problem. Er ikke bare bare å ri når man er loppe på elefant, hjelperene virker kanskje ikke slik de burde eller hesten er vant med.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  23:20:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ullsokken; Dersom en av brukerne trenger en erfaren læremester, så hadde det kanskje vært en fordel å prøve hesten først, og ikke bare kjøpe en usett hest? ;-) Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  10:41:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ingen mulighet til å reise ned dit for prøveri hesten, det var derfor vi holdt fast på at vi MÅTTE få ha den på prøve. (Noe han var svært uvillig til). Vi tilbød oss å betale hele hesten, så han ikke skulle tro at vi prøvde oss på noe tull...

At en hest bukker en gang og to er til å leve med. At en hest bukker nesten hver gang man fatter galopp (4 ganger i går), passer ikke til oss siden vi har en datter som også rir. Jeg forventer faktisk at hesten ikke gjør det, selv om jeg vet at det KAN skje.

Ingen av mine tidligere hester har vært slik som dette, og sportssjefen i klubben er helt enig i at hesten bør leveres tilbake. (hans ord betyr faktisk ganske mye for meg, siden han er utdannet berider, og vet hva han snakker om.)

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  11:49:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ok, da skal jeg ikke uttale meg mer i diskusjonen, siden jeg ikke er utdannet berider og ikke vet hva jeg snakker om når jeg sier at det er helt normalt at hester bukker i galoppfatninger.

Men la oss ta et tankesprang;
Du blir ført bort av ukjente mennesker. De setter deg i en trang og humpete bil. Du blir kjørt langt (i dine egne øyne). Du blir tatt ut på et ukjent sted hvor du ikke kjenner noen; du er redd, du har ikke fått gå på do på lenge og du er sliten. Du blir satt i et bittelite rom - eller et stort åpent et med mange ukjente mennesker som stadig skal borti deg. Så begynner de menneskene som tok deg å kreve ting av deg - ting du som forvirret, redd og usikker ikke får til så bra akkurat der og da; du svarer med forvirring. Go figure.

(PS: Når du legger inn et innlegg på et forum må du forvente å få svar som du kanskje ikke vil høre. DS)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 18/02/2006 11:50:20 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  12:00:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
skriver gjerne under på Formosissima's innlegg!

men jeg lurer på en ting, såvidt jeg vet er det en fullblods hest vi snakker om her. fullblodser er vel ikke akkurat kjent som perfekte "førstegangs ponnier"? og heller ikke for sin lave mankehøyde og rolige temranment?
må si jeg ikke helt skjønner hva du tenkte på da du kjøpte denne hesten...

men hold oss oppdatert da, er veldig intresert i å høre utfallet av denne saken

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  14:07:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg lest og tenkt litt over situasjonen din. For det første lurer jeg på hvor høy denne fullblodsen egentlig er...??? Da tenker jeg på at datteren din vokser vel stadig og en hest som er 10 cm for høy nå kan være en fin størrelse om ikke så lenge.. med mindre hun er ferdig vokset?
eller bruk en krakk :)

For det andre fikk du vel vite høyden på hesten før du kjøpte? siden du er avbildet med en shire på vippen din har du vel en formening om hvor høy 160 og 170 er??

Jeg hadde nok blitt litt provosert som selger jeg og. Og komme tilbake å si at "nei buksa passer ikke, jeg vil ha en annen størrelse" virker for korttenkt. At den bukker kunne du ha sjekka ut hvis du hadde giddet å prøveri hesten. Og at du allerede har betalt for den gavner jo ikke din sak.

Men nå er det jo sånn i kjøpsloven som også gjelder hest mener jeg?? at kjøper har angrefrist. Eller tar jeg helt feil nå??

Ellers synes jeg det var en veldig flott hest og ikke alle hester går perfekt hver dag. En fullblods som læremester til ditt barn synes jeg virker dumt. spesielt når du ikke har prøvd den. Var det umulig at datteren din ble med da dere hentet hesten?

Jeg håper du får solgt den eller får levert den tilbake for den har vel fortjent en eier som er glad for kjøpet. Kanskje derfor den bukker fordi den føler en irritasjon fra deg?

Forresten på riksoto ser jeg en hest av samme navn som din. Det er vel ikke en løpshest vi snakker om her?? for da...????????
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  15:40:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Her var det jammen mye pes for å ikke ha prøveridd hesten...og på sett og vis skjønner jeg det, men gjort er gjort og spist er spist osv.
Videre syns jeg du skal ta samtaler med vedkommende selger på telefon, det er mye lettere å få en "ping pong" samtale på telefon enn via mail. Skriv ned noen punkter på forhånd, så man ikke mister hodet og blir usakelig er også lurt.

Håper dere iallfall finner en løsning alle kan være fornøyde med. samtidig syns jeg det er viktig at du ikke begynner å dra fram andre "feil" nå i ettertid det kan virke mot sin hensikt i forhold til å ha en selger som er nogenlunde på gli, og villig til å se saken fra flere sider.
(selvsagt med mindre det er feil som dukker opp først nå...av typen forkalkning osv)

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.