hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære kort galopp?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Lære kort galopp?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lino

» VIP

Skrevet - 31/01/2006 :  20:51:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Når hesten kun har en "grusom" rask galopp, hvordan lærer man kort galopp?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  21:00:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener du med "grusom" rask galopp? Og hvordan er hesten å ri på ellers? Hvordan er formen og styrken?
For at en hest skal kunne sette seg ordentlig og samle seg i en kort galopp er det avgjørende at den har styrke i bakpart og rygg, og har en god balanse. Når en hest bare løper i galoppen, mangler dette fordi den ikke er sterk nok til noe annet, men også andre faktorer kan spille inn (sal som ikke passer, vondt en plass osv).

Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  21:33:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Finnes mange debatter om hvordan man bygger opp en bedre galopp. En av disse debattene besvarte jeg senest i går: "oppskriften på den gode galopp" (med henvisninger til tidligere debatter).
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 31/01/2006 :  22:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva mener du med "grusom" rask galopp? Og hvordan er hesten å ri på ellers? Hvordan er formen og styrken?
Opprinnelig postet av Hege J

Hmm.. Ja, hva mener jeg med det..
Det føles som om galopperer på samme måte som han traver i travertrav, sånn laaaaaang og flat!? Jeg er ikke så flink til å beskrive..

Hadde ikke fått med meg trådene spoff henviser til, får lese dem!

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  22:38:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hadde travhest på for 2003/2004. Ho kom rett fra travtrening. Når eg fekk ho var det berre full fart i galloppen, og når eg sendte ho fra meg tok ho venstregaloppen uten problem på bane. Det som gjorde underverk var overgangar. Fra skritt/trav, trav/skritt, skritt/holdt, trav/holdt..osv.. Trente på det på bane i nokre mnd, stoppa/overgangar på kvar bokstav på bana. I tillegg til øke/minske volte i trav, sepentinar, bomarbeid, osv for å styrke og mjuke opp hesten. Plutselig kom den korte galloppen på tur, og etter kvart også på bane, sjølv om eg nesten ikkje hadde ridd ho i gallopp.

Edit: leif

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita

Redigert av - Løkki den 31/01/2006 22:39:41 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  23:25:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Regner med det er din hest dette gjelder, og det er vel en kaldblods så vidt jeg husker (?).Travere trenger litt fart for å holde galloppen, de har ikke balanse eler styrke til å gå kort gallopp. Overganger (som nevnt over) kan hjelpe, men for min del så er det bærende dressurøvelser (som versader, kontraversader, travers) som virkelig har hjulpet på galloppen.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  23:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Hege J

Hmm.. Ja, hva mener jeg med det..
Det føles som om galopperer på samme måte som han traver i travertrav, sånn laaaaaang og flat!? Jeg er ikke så flink til å beskrive..

Hadde ikke fått med meg trådene spoff henviser til, får lese dem!

Opprinnelig postet av lino

Mulig han galopperer med forbena og traver med bakbena?
Mange travere gjør det av stressårsaker og manglende styrke i rygg og muskulatur ellers.
Jeg galoperte omtrent ikke med min hest første året jeg hadde ham, kun ved longering.
Aller viktigst er først og fremst å få ham til å søke ned og slappe av i skritt og trav, når det er gjort kan man begynne å tenke på litt mer samling.
Det lønner seg ikke å tro at ved å galoppere mye så vil han etterhvert søke ned, mest sannsynlig vil han styrke motstandsmuskler du ikke ønsker at han skal ha( dette gjelder i alle gangarter).

Man må skynde seg sakte

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  10:41:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ja, han går på tøylen i skritt og trav, så det er ikke noe problem med det.
Ikke at jeg stresser med å galoppere, men jeg liker å planlegge fremover og vite hva jeg skal gjøre den dagen jeg skal begynne å jobbe med galoppen.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 01/02/2006 :  12:53:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Som gunvor, Log B beskriver over her, og som du selv sier, jobb med det andre først.
Overganger, volter versader osv.
Så skal du se at galoppen kommer av seg selv etterhvert.
Når hesten er sterk nok til å galoppere påvolte uten rytter, kan du kanskje trene litt galoppfatninger mens du longerer. Lettere for hesten å balansere kun seg selv først.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  19:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, han går på tøylen i skritt og trav, så det er ikke noe problem med det.
Ikke at jeg stresser med å galoppere, men jeg liker å planlegge fremover og vite hva jeg skal gjøre den dagen jeg skal begynne å jobbe med galoppen.

Opprinnelig postet av lino

Å gå PÅ tøylen er ikke det samme som å gå TIL tøylen.... Viktig å se/føle/forstå forskjellen på dette.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  22:06:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Vel, jeg vet forskjellen og han går på tøylen :)
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  22:27:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å gå PÅ tøylen er ikke det samme som å gå TIL tøylen.... Viktig å se/føle/forstå forskjellen på dette.

Opprinnelig postet av oleo

Det er ikke helt unormalt (også for rutinerte ryttere) å omtale det at hesten går til ettergift, det å gå på tøylen i samme betydning som å gå til tøylen.

Jeg pleier å si at man rir hesten på tøylen, selv om man i ridningens betydning faktisk rir hesten til tøylen. Årsaken til at jeg sier dette er nok fordi alle rundt meg, også instruktører jeg rir for, omtaler dette som å gå på tøylen.

Vi har tidligere hatt en debatt om dette å gå på eller til tøylen. Igrunn litt interessant, da definisjonen på tøylen i sin forstand lett kan misforstås.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 01/02/2006 22:27:52 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  22:40:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Sant Spoff.

Kunne forøvrig vært interessant hva dere mener er forskjellen mellom å 'gå på tøylen' og å 'være til tøylen'. Forklar gjerne.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/02/2006 :  01:29:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Tror alle mener det samme her. Bare forskjellige navn på det.
Så lenge man vet hva det dreier seg om er det vel samme f''' hva man kaller det!!!
hmf.. blir litt irritert av flisespikkeriet her inne noen ganger

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/02/2006 :  11:31:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oleo kan jo ikke mene at det er det samme iom at det blir påpekt en forskjell. Jeg har det med å være litt ukorrekt å ikke helt tenke meg om når jeg kommer med "på", "til" osv. uttalelser. Altså mener jeg som spoff skriver "samme sak" uansett uttrykk.

Guro
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  12:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror oleo mener at til tøylen er det riktige, da hesten kommer i riktig holdning først da du rir den til tøylen. når du rir en hest på tøylen oppfatter jeg det som om det er mer "rom" for juks. vet ikke hvorfor jeg oppfatter det sånn, har kanskje noe med hvordan jeg er opplært?
til slutt, si at man rir en hest i riktig form/holdning da er man kvitt det problemet "til/på tøylen.
men jeg er enig med carambee, tror alle mener det samme, uansett hvordan de uttaler seg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.