hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære kort galopp?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Lære kort galopp?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Torpedo

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  01:30:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Må bare si at det er alt for mange som virkelig tror hestene går på tøylen selv om de ikke gjør det, hesten skal ikke bare bøye nakken, man merker virkelig om hesten går på tøylen.. oppgitt av småunger som skriker hysterisk hver gang de tror hesten går på tøylen!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  11:11:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tror oleo mener at til tøylen er det riktige, da hesten kommer i riktig holdning først da du rir den til tøylen. når du rir en hest på tøylen oppfatter jeg det som om det er mer "rom" for juks. vet ikke hvorfor jeg oppfatter det sånn, har kanskje noe med hvordan jeg er opplært?
til slutt, si at man rir en hest i riktig form/holdning da er man kvitt det problemet "til/på tøylen.
men jeg er enig med carambee, tror alle mener det samme, uansett hvordan de uttaler seg.

Opprinnelig postet av lucky june

Der jeg kommer fra betyr uttrykket å ri hesten til tøylen at han henger på tøylen, og det er ikke riktig.
Når jeg sier at hesten går på tøylen går han for meg i riktig form.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  18:17:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, tydelig at det var rom for flere definisjoner av dette. Men ja. lucku june har rett. Jeg mener og er lært til å ri hesten til tøylen. Da i direkte oversettelse(slik jeg ser det og hva jeg da mener) å RI hesten frem i/til samling. Som et resultat av balanse og sete, aktivisering av bakpart så søker hesten seg naturlig frem i samling uten driekte innvirkning med tøylen. Jeg har alltid assosiert å gå på tøylen, å knekke i nakken da tøylene er av størst innvirkning.
Men...det blir jo vanskelig å si at det heter det og det når det kanskje kan bety eks det motsatte et annet sted...

Redigert da jeg ville presisere i paretes at dette er hva jeg mener og legger i utrykket.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 05/02/2006 23:14:33 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  20:30:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Direkte oversettelse av hva?

Her er et utdrag av det internasjonale reglementet til F.E.I. D.v.s. det som gjelder over hele verden:

Article 401, Object and general principles (F.E.I. Dressage rules feb 05):
6. In all his work, even at the halt, the horse must be "on the bit". A horse is said to be "on the bit" when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extensions or collection of the pace, and he accepts the bridle with a light ans soft contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

Direkte oversatt blir vel det 'på bittet', så vidt jeg kan se. Et uttrykk som favner om langt mer enn hvor 'flink' hesten er til å bøye på halsen sin, eller hva slags kontakt rytteren har med hesten i sin hånd.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  22:13:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det ville vært bedre om du svarte på spørsmålet istedenfor å redigere innlegget ditt Oleo, men ok - jeg forstår hva du mener. Synes bare at det er litt dumt å endre innlegg etter at andre har svart på det, men det er nok bare meg. Ikke noe galt med det du skriver, så det er sagt.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  23:11:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er helt enig med oleo. når det er snakk om direkte oversettelse var det sikkert ikke ment som oversettelse fra en engelsk tekst?
var iallfall ikke slik jeg oppfattet det.
men folk må få si og mene det de vil. lino har lært det motsatte av meg, dvs at lino tror jeg jukser og motsatt

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  07:54:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om hesten knekker i nakken er den bak bittet. I følge min (og F.E.I.'s) definisjon.

Redigert for å si at dere gjør det lettere om dere bruker de rette uttrykkene. Det finnes flere gode bøker om emnet som forklarer disse. Så slipper vi å få denne blandingen av begreper som kun fører til forvirring og misforståelser.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com

Redigert av - Destrier den 06/02/2006 09:30:54 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.