hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min er stiv som en stokk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hesten min er stiv som en stokk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

lino

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  12:07:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
..det er nesten slitsomt å ri ham på bane, siden han er så stiv.
Han trenger masse utdannelse før han blir en god ridehest (han har jo gått som traver til nå), så planen min i første omgang må jo bli å styrke musklene og gjøre ham mindre stiv.
Når jeg rir ham på bane rir jeg masse volter, halvparader, sjenkelvikninger og forparts- og bakpartsvendinger, samt mange overganger fra skritt til trav, trav til skritt og skritt til holdt. Galoppen holder vi oss unna, siden han er så stiv - han klarer ikke stoppe raskt nok, og for han å svinge i galopp nå vil bare være vondt både for han og meg..

Men har noen av dere forslag til andre ting som bør trenes på, som er med å bygge muskler og gjøre han mykere?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  12:33:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres jo ut som du tenker riktig! Er viktig å variere arbeidet og ikke gå for fort frem. Ri masse klatring osv på tur også, det styrker mye. Diverse bomøvelser kan også være løsgjørende. Longering eller tømmekjøring er også fint en gang innimellom. Det kan også være lurt å lage seg en viss plan for hva man skal trene på, hva som går bra/ikke bra osv.

Jeg hjelper til med en unghest nå, og med han holder jeg på litt på bakken- flytter rompa osv slik at jeg vet at hesten forstår hva jeg mener med hjelperne. Det kan også være lurt i omskolering av en traver.

Ellers er det litt vanskelig å si konkrete øvelser når man ikke har sett hesten, men gjerne skriv litt mer!

Hege Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  12:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville nok fått en equiterapaut/hestemassør til å se på han. Veldig mange ex travere som ikke er helt i orden i kroppen sin (ridehester også for den sakens skyld) Da finner du ut om han har noen låsninger og skjevheter som gjør det vanskelig/umulig for han å bli sterkere/mykere.
Men om han klarer for/bakpartsvendinger og skjenkelvikinger og volter... Da er det vel ikke helt galt..
å ri 8 tall med tempo vekslinger, er bra. jo lettere han blir å kontrollere tempo på jo sterkere blir han. Da snakker jeg om muskler i rygg,nakke og bakpart. Mange travere har jo desverre en sterk underlinje, og skal man ha de som ridehest er det overlinja som trenger styrke.

Øvelser som styrker og gjør hesten myk og smidig er travers og versader!
Men først og fremst ville jeg fått en equiterapaut til å "gå" over hesten.
lykke til
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  14:15:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Takk for svar :)
Kanskje en hestemassør hadde vært tingen, ja?

Voltene hans er ikke noe særlig pene, for han bøyer seg jo ikke i det hele tatt på vestre hånd, og bare bittelitt på høyre hånd. Men jeg merker fremgang i hvert fall, og det er kjempedeilig.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Maren&Grandezza=)

» VIP

Skrevet - 29/11/2005 :  22:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa jeg har på for nå er stiv i skuldra. Vi bruker å "tøye" henne etter trening. Blir på samme måte som når vi tøyer ut. Vi løfter opp benet og strekker det ut framfor hesten, ca. opp til mitt på låret. (kommer litt ann på hvor stiv hesten er.) Så strekker vi og bøyer litt hver vei. bare forsiktig, så hun ikke skal strekke sener ol.
Dette kan gjøres på alle bein, men på bakbena skal du strekke fram og ned. dette funker veldig fint på Grandezza, og vi kjenner allerede forskjell etter noen ukers behandling.:)

Lykke til:D
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 30/11/2005 :  15:14:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Er ikke dette farlig om man gjør det feil?
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2005 :  15:26:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

jo det er det. lett og forstrekke muskler. jeg ville latt noen som kunne det godt vise deg å forklare.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 30/11/2005 :  16:03:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ja, jeg tør i alle fall ikke gjøre det selv når jeg ikke vet hvordan. Men tror ikke jeg kjenner noen som kan det heller..
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

CarOline^^

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  00:29:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er han så stiv da?

Jeg har en gammelfar ved navn Schwoll som nå er 21 år, og han blir selv veldig stiv. Han kan bli så stiv at han blir slitsom å jobbe med. Har du sjekket hvordan underlaget er der du rir da? Er det hardt? Er han riktig skodd? Det kan jo også hende han blir veldig støl hvis du har ridd han hardt en dag, men ikke løsgjordt han ordentlig dagen etter.

Det jeg pleier å gjøre med min vallak er å SKRITTE han GODT opp, dermed galopperer jeg han et par runder på både høyre og venstre hånd, slik at han blir varm og god i kroppen før jeg starter med overganger og øvelser. Jeg rir også med hjelpetøyler på han. Siden han til tider kan bli så stiv er det mye lettere å løsgjøre han hvis jeg har på hjelpetøylene. Jeg vet ikke om det eventuelt kan fungere til din hest, men har du prøvd å ri med det noen gang?

Det er en del hester som faktisk foretrekker å galoppere fremfor å trave. Galoppere er mye lettere for de. Etterhvert som hester blir eldre, er de mye lettere å varme opp i galoppen. Det gjør jeg. Da blir traven helt himmel etterpå.

Du kan jo også massere på de stedene han eventuelt er litt øm. Lete etter stedene på kroppen til hesten din.

Så, jeg vet ikke om noe av dette kan falle i smak jeg.

Mvh. Caroline Lund
Gå til toppen av siden

CarOline^^

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  00:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, forresten, er det noe vits i å begynne med øvelser hvis du ikke har løsgjordt han ORDENTLIG?
:))

Jeg hadde prøvd å galoppere med han, stoppe. Galoppere - stoppe, galoppere - stoppe. Eller galopp - skritt, galopp - ned i skritt and so on. Holde på slik hele tiden helt til du begynner å merke forbedringer. Det er mye bedre å heller jobbe med å løsgjøre han ordentlig, enn å begynne med øvelser. Gangartene er jo tross alt grunnarbeidet for alt annet.

Hehe. Kunne ikke dy meg med å skrive inn når jeg så "innlegget" ditt. Kjente meg så godt igjen dette med stivheten.

- Caroline Lund
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  13:42:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Forskjellen på din og min hest, Caroline er at din er stiv fordi han er gammel, mens min er stiv fordi han kun er travtrent den siste tiden.
Han er nå sjekket av massør, og det er ingenting galt med musklene hans, han er bare ikke vant med å måtte bøye seg.

Og hadde du sett hesten min tror jeg nok ikke du hadde gallopert ham på bane, han har ikke muskler nok til å stoppe raskt eller svinge ordentlig, det gjør bare vondt for både hest og rytter.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

CarOline^^

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  19:35:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK, "Liz". Alder eller ikke, mener jeg ikke har så mye å si, stivheten er der allikevel. Det var bare et forslag. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  21:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Uhm, hæ?
Jeg sa ikke at det var noe galt i forslaget ditt, men det er jo en forskjell på hvorfor hesten blir/er stiv når det er snakk om hva man skal gjøre med det. Jeg setter pris på alle innspill, jeg..
Og hva er poenget med navnet mitt i anførselstegn?

Forøvrig er han ridd på bane i dag, han bøyer seg langt bedre nå enn for en uke siden. Kjempedeilig å se fremgang! :)

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  20:14:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Syns du er flink jg Lino! Jg sliter med det samme som deg så alt for ofte!
Alt det du skrev øverst om ridningen din hørtes flott ut! Stå på jg har måtte trent på alt du skriver om jg oxo! klemmer fra Fox å helene

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 02/12/2005 :  21:35:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Takk, det er veldig hyggelig sagt av deg :)
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  21:24:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Snakk med en fysioterapeut/kiropraktor eller en equiterapeut!

Det hjelper

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.74 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.