hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skummelt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 skummelt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  21:11:06  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
dagmøy liker ikkje hinder... eg har hoppt litt med ho over kvist hinder og sånn. men ho har veldigt lite lyst og skeiner som regel unna... eg lar ho snusa på hinderet og visa at det ikkje er farligt..når ho eg rir med hopper med hesten sin på beite galopperer dagmøy etter men ho skeiner alltid unna hindera sjølv om den andre hesten hopper.... ka er det som gjer dette..

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  21:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kan ha mange ulike grunner- hesten liker ikke å hoppe, salen passer ikke, hesten har vondt, den har dårlig erfaring med hopping fra tidligere, hesten og/eller du selv er usikker osv osv. Jeg vil i første omgang anbefale deg å søke hjelp hos en trener som er i nærheten av deg.
Prøv først å finn grunnen(e) til hvorfor hun ikke vil hoppe, og ta det deretter derfra. Er veldig vanskelig å svare på dette over nettet.
Ellers må jeg si at det er fint å kunne hoppe med hesten sin for å få variert treningen, men da må dere begge ha glede av det!

Hege Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  22:42:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller hva med lita jente uten noen særlig sprangerfaring på stor og feit fjording uten heller noe særlig sprangerfaring? Ikke stygt ment altså, men støtter du henne godt nok opp mot "kvistene" med både sete og sjenkel i tillegg til tøyler? Er nemlig ikke nok å bare styre henne mot og henge i tøylen når hun skjener bort fra hinderet. Og hesten må komme i en balansert gangart mot hinderet, og det kan kanskje også være litt vanskelig når hesten er såpass tung.

Mener ikke noe stygt her med kommentarene mine, men skriver bare tankene mine etter å ha vært inne på vip`en din og kikket og lest...

Ofte er det greit å lære rytteren først på en god hest (helst på rideskole slik at du får med detaljer som sjenkel, sete og støtte) og så kan man prøve å lære opp den uerfarne hesten etterpå...

Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  18:57:31  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
eg har sitt dagmøy hoppa litt på beitet så eg trur ho ikkje har vondt...hmmm. eg har hoppt sia eg var 9 trur eg.. men det er ikkje så ofta .... men det kan henda du har rett... men eg lage på ein måte ein tunell med beina og har kontakt med munnen.og rett før hinderet klemmer eg litt ekstra med sjenklene.... eg hopper med aurora, men ho er jo ganske grei og hoppa med då.. men det er sant at degmøy ikkje er verdens tynnaste =P... men ho er ikkje lat. men ei dei jentene som rei ho inn som var eldre enn meg fekk ho heller ikkje til og hoppa.... men men det er nokk meg...=( Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  20:08:36  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
ps det der meg å henge på tøylen.. eg er ganske forsiktig når det gjelde tøylene .. hesten har følsom munn og bør ikkje rives i..... dagmøy høyrer bedre på sjenklar enn på tøyler.. så noko henging i tøylen blir det ikkje masse av.... og det at hesten er for tung,eg har jo sitt på ein rideleir at ein ardenner blei brukt i sprang... ikkje for og var spydig alså.. du er jo masse meir erfaren en meg og eldre... men eg er litt uenig med deg når det gjelde dagmøy Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  20:19:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
når torhild skriver at hesten er såpass tung så tror jeg ikke hun tenker på rasen, men at hesten er overvektig. og selv om en ardenner er brukt i sprang så kan den være for tung.
kjener en som brukte ardenner i dressur, men den måtte avlives pga at det ble for stor slitasje på beina.
å hoppe på beite er noe helt annet enn å hoppe med utstyr og rytter på ryggen.
begynn med bommer og bli sikker selv først så vil jeg tro hun hopper etter hvert så sant hun ikke har noe ubehag av noe slag.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  20:04:07  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
ja det trur eg du har rett i.... eg ska nokk øva ein del på at ho er stødig og fin i gangartane og så begyna og hoppa... ri over nokre kavaliettar og
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.