hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppvarming og avskrittning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Oppvarming og avskrittning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Jollypopp

Skrevet - 05/02/2006 :  19:35:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJollypopp  Svar med kopi av melding
Jeg var på besøk hos en venninne for en stund siden, og var med henne i stallen til hesten hennes... Der oppsto det en diskusjon som jeg har tenkt litt på

Om hesten går på beite hele dagen, og du kommer og skal ri klokken 14.00, trenger du da å varme opp? Det var noen som mente at hesten varmet seg opp selv når den gikk på beite, så de pleide å trave rett fra stallen uten å varme opp noe mer, for den var allerede oppvarmet. Det gjalt og når de skulle ri på banen, da begynte de rett på trav, sjenkelvinklinger o.l.

Se samme personene som mente at hesten varmet seg opp selv, mente at den skrittet av seg selv på beite også, så de skrittet ikke av etter harde(eller mindre harde...) økter, de bare slapp hestene ut på beite. Samme når de var på tur, da stallen der hesten til venninna mi står(og de andre hestene) ligger ganske høyt og det er en fin galoppbakke opp som noen pleier å galoppere opp når de skal tilbake til stallen... Da galopperer de nesten inn på gårdsplassen og setter hesten ut.

Selv mener jeg at man alltid skal varme opp og skritte av, men er det noen som mener noe annet? Varmer hesten opp selv, og skritter den seg av selv? Har tenkt litt på dette

Ett menneske uten ironi er et menneske uten sjel. Et menneske uten sjel er et tomt menneske. Kan et tomt menneske kalles et menneske?

Ina_R

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  19:38:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg mener at man alltid skal skritte av og skritte opp. Det at den varmer opp selv og skritter av selv høres for meg utenkelig ut.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  19:42:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro en hest som har stått ute hele dagen behøver mindre oppvarming enn en som har stått inne hele dagen, og omvendt med nedskritting (skal ut eller inn), men varmer alltid opp og skritter alltid ned.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/02/2006 :  20:08:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er generelt nøyere med ned-skritting enn opp-skritting.
det hender jeg begynner å jogge hesten straks jeg har selt på.
Men som regel skritter jeg en runde og to i starten også, særlig om hesten har stått inne..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 05/02/2006 :  22:46:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Hesten har jo gått en del på beitet over lengre perioder, så den er jo ikke like 'stiv' som om den kommer rett fra en boks. Skal man bare ut på en tur så er det vel ikke så nøye med skikkelig oppvarming da, men skulle jeg jobbet hesten på bane ville jeg likevel bøyd den gjennom og varmet opp med tanke på det som den skal gjøre på banen i så fall. Men det kan jo like gjerne gjøres i løs form trav. Så opp- og nedskritting kan vel diskuteres, men jeg lar alltid hesten få roe seg ned etter trening selv om den skal rett ut, og også bli skikkelig myk og varm før trening selv om den kommer rett fra beite
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 05/02/2006 :  22:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppvarming handler ikke bare om å varme opp hestens muskler, men om å gjøre hesten oppmerksom og lydhør for dine signaler, slik at du slipper å bruke ridetimen til å få hesten til "å slutte å tulle".
Dette gjør nok ikke hesten på beitet...

www.selkie.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  23:04:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oppvarming handler ikke bare om å varme opp hestens muskler, men om å gjøre hesten oppmerksom og lydhør for dine signaler, slik at du slipper å bruke ridetimen til å få hesten til "å slutte å tulle".
Dette gjør nok ikke hesten på beitet...

Opprinnelig postet av Selameyjan

helt enig.
jeg er mer nøye med å skritte av, uansett om hesten skal rett ut på beite eller inn på boks, hesten skal være helt ferdig skrittet før vi gir oss. skritter som regel av og leier ca 10 min etterpå, litt for min egen del også.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  23:34:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg mener at man bør skritte både opp og av, men hvor lang tid avhenger jo fra hest til hest. Her er det forskjellige ting som innvirker, som f.eks alder, stivhet, hvor mye utegang den har, hvor ofte den går, hvordan den jobbes/mosjoneres osv.

Hesten min rir jeg stort sett på banen hver dag, hvis den ikke longeres eller har ridefri. I tillegg til at den ris går den ute i paddock, skrittemaskin eller på bånd(tredemølle), så den er ute to ganger hver dag. Jeg skritter allikevel godt opp før jeg begynner å trave. Først noen runder på helt lange tøyler, så tar jeg opp tøylene og gjør litt løsgjørende øvelser i skritt. Så setter jeg i gang å trave etter ca. 5-10 min. Da traver jeg et par runder, så begynner jeg å gjøre litt versader og sjenkelvikninger. Når jeg skritter den av skritter jeg til den ikke puster så tungt lenger, har jeg jobbet den hardt skritter jeg litt lenger.

For de som lurer på hvorfor jeg kun rir den på banen er det fordi den er litt vill på tur, og det er stort sett med livet som innsats (nesten) Men jeg pleier å kunne skritte den en runde rundt gården etter riding, og hvis den blir vill går jeg av og leier den ute. Men jeg ser ingen vits i å ri tur, med trav og galopp når jeg vet hvordan den blir.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  23:59:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gikk idrettslinja på gymnaset for maaaange år tilbake. Læreren min der hevdet da at oppvarming er mye viktigere enn ut tøying.
Teamet dukket på nytt opp igjen, da i et helse og kostholdsblad fra utlandet, hvor de faktisk hadde med hest og ridning som eksempel.
Det de igjen har slått fast er at oppvarmingen er den viktigste brikken i et sunt treningsliv...og de presiserte da at en hest sin kropp har akkuratt de samme ligamenter og sjelett plassert, ved samme navn(da latinsk) som det vi mennsker har, og effekten og hensikten var helt lik på hest som på menneske.

Dette har/kan jeg også merke selv...de gangene jeg virkelig varmer godt opp, da 20-40 min uten ut tøying, er jeg mye mindre støl 2 dager etter enn om jeg har kortere oppvarming og da tøyer ut etterpå. Det er ikke farlig å trene støle muskler men for en hest som ikke tenker helt likt som oss så føles det jo som rent ubehag og kan lett assosieres med ridningen, noe som ikke er ønskelig.

Jeg pleier å ri en tur i litt variert terreng før en økt med arbeid på ridebanen, eller å gå lange tøyler først. Jacob Kielland er veldig for å bruke alle vikende øvelser i oppvarmin og en trenger ikke ha vært igjennom alle gangarter for å ha en godt oppvarmet hest... Får man hesten til å gli/smøre alle ledd, strekke godt ut,rygg, nakke osv, bruke muskelgrupper i vikende øvelser osv så kan man ha en meget godt oppvarmet hest som kun har jobbet i skritt. Det er min teori da...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 06/02/2006 :  00:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å svare helt konkret på spørsmålet: Tror en hest som går på beite trenger like god oppvarming som en annen hest. Hesten vil bevege seg mer men ikke på en måte som klargjør kroppen for arbeid og evt samling.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  07:14:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Om man tar seg tid til å sette seg ned å se på hva hestene egentlig gjør på beite, så ser man veldig fort at det hestene driver med på beite er ikke noe oppvarmning i det hele tatt... Ser hestene mine iallefall nå på vinteren bruker mye tid på å stå å gnage på trær, er også mye soving på de og de forflytter seg ikke akkurat mye rundt...

Så både oppvarming og avskritting er veldig viktig!!

Jeg har ei Araber hoppe som sliter med en skade i den ene skulderen etter feilskoing, og om jeg ikke hadde varmet opp eller skrittet ut henne kunne jeg tilslutt bare glemt å få rikket hesten av flekken.. Hadde stivnet helt... Dette har skjedd et par ganger når hun har stukket ut av beite og løpt rundt som en gal og blitt stående etterpå... Ikke noe artig syn!!

Les også forøvrig disse emnene:

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=4377&SearchTerms=oppvarming

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=855&SearchTerms=oppvarming

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

.::annepijah93::.

» VIP

Skrevet - 06/02/2006 :  18:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener at man skal varme opp hesten uansett. litt av vitsen er jo at hesten skal bli varm så den ikke strekker seg, men selvsagt er jo dette opp til hver enkelt.
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  18:31:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg varmer alltid opp, men hvor mye avhenger blandt annet av:

• Hvor hardt hesten skal jobbe

• Hvor lenge

• Hestens alder

• Hvordan jeg varmer opp(effektiv oppv. eller ikke)

• Hva hesten har gjort før(eksempelvis vært på beite og løpt)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  19:19:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det kommer an på. Jeg tar utgangspunkt i hva jeg konkret vil ha ut av rideøkten dersom jeg er på bane; noen ganger velger jeg å legge inn en runde frisk trav på hver hånd tidlig i økten, da min erfaring er at dette kan vekke sovende hester osv. Men varme opp gjør jeg alltid når det kommer til bane/turridning på stallhester. Skritter alltid godt av og leier tilbake til stallen (med gjorten litt åpen) dersom jeg har ridd på bane.

På svigers' hester forholder det seg litt annerledes, da de sommerstid har en rekke beiter, bl.a. et par som er et godt stykke unna stallen. Da varmer jeg opp kondisen når jeg går fra beitet, så slenger jeg på nødvendig utstyr, strekker litt og går i gang med hva nå enn jeg har tenkt for den turen. Likeså tilbake til beite; kan gjerne trave inn på gårdsplassen (sånn rent bortsett fra at jeg ikke pleier å gjøre det), ta av utstyret og skritte ned på vei tilbake til beite.
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  19:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg varmer alltid opp og skritter alltid av igjen etterpå. På andalusieren jeg har på fôr, må jeg av og til varme opp i ca en halvtime (!) før han er like god og myk som kaldblodshoppa mi er etter 5-10min. Når det er kaldt varmer jeg også mer opp en hvis det er varmt. Hestene er mer tøyelige når det er plussgrader i lufta, og dette gjelder spesielt hester med forkalkning o.l. Merker selv hvro roligere jeg og hesten min er hvis vi har skrittet av, enn hvis vi har galoppert rett hjem. Du kan jo tenkte deg selv hvor dårlig du hadde funket uten oppvarming i forhold til hvordan du fungerer etter at du har varmet opp.
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  20:00:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
Dyrlegen vår har sagt at MINST 20 min skal brukes på oppvarming og avskritting. 10min av oppvarmingen hvertfall skal være trav. Dette forebygger skader, pga hvis du ikke varmer opp, er det senene og leddene som blir belastet og ikke musklene. Det sa hvertfall dyrlegen;p
Jeg skritter 15 min før og etter jeg har ridd. Det hjelper nok litt med att hesten har vært ute på forhånd, for da har den hvertfall fått strukket på seg litt.

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.