hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Krysslammelse - hvordan komme igang igjen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Krysslammelse - hvordan komme igang igjen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  10:18:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pånni fikkk krysslammelse/tying-up forrige lørdag etter å ha tatt vel mye av under løshopping. Hun "stivnet" ikke helt av men viste motvilje mot å gå, men dette løsnet etter kun kort tid. Etter råd fra veterinær gikk jeg en del med henne og hun virket tilsynelatende ok helt til hun tisset og jeg så at urinen var sterkt misfarget av avfallsstoffer (myoglobin?) som brytes ned i musklene ved krysslammelse. Vet. ble tilkalt og pånni fikk sprøyte (muskelavslappende+vit) samt en påfølgende Finadyne kur i pulverform. Har kutta omtrent alt av kraftfôr
unntatt det lille jeg gir medisinen i. Kompenserer med store mengder høy. Har skrittet henne hver dag siden hendelsen og småtravet litt de siste dagene. Hun virker tilsynelatende "back to normal", men er livredd for å legge press på henne for tidlig. Har lest om x-lammelse til øynene ble store og våte men finner ikke noe entydig svar på hvordan man skal gå frem med trening etter en slik runde. Det er mange varianter av x-lammelse, endatil en som kun rammer fullblodser. Videre sier både vet. og "hestefolk" så mangt. Hun er i allminnelig god form og har blitt brukt 4-6 dager i uken; hovedsakelig dressur og tur. Hun er en "energibombe" som må bli brukt jevnlig - iallefall ved normal fôring.

Noen som har hatt hester med x-lammelse og som har råd?

Redigert av - Opal den 04/02/2006 10:20:27

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  14:49:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Gamle hesten min hadde krysslammelse og det var ganske kraftig...
Måtte bare gå forsiktige leieturer med ham i begynnelsen og kunne ikke begynne å ri før etter et halvt år og da bare skritteturer.Og et år etterpå var han veldig bra igjen så da hadde jeg tenkt å begynne å ri ham skikkelig opp igjen men desverre så døde han da av andre årsaker...

Og jeg fikk hele tiden beskjed om at det ikke var sikker han ville bli fullt ridbar igjen,
men etter et år var han nesten normal igjen....
Så vil anbefale å trene den helt forsiktig opp igjen,ikke overdrive noe som helst.....
Det kan ta lang tid før det er helt bra,noen hester bare et par uker og noen et par år mens andre aldri blir helt bra igjen...

Men det hørtes ikke ut som din hest var så veldig hardt ramma...Eller?
Så får håpe det går bra og ta tiden til hjelp...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.