hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nekter å stå stille!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Nekter å stå stille!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 30/01/2006 :  17:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Fjellvåk nekter å stå stille under oppstigning, når vi rir barbak, så er det ok, men når vi rir med sal, så er det helt umulig omtrent å få han til å stå stille... HAr sine gode dager, men det er andre som har sagt dette og... siden han er en ganske stor hest, i alle fall i forhold til meg, så er det ikkje alltid like enkelt å få han til å sta stille...Har noen noe tips om koss eg kan få han til å sta stille? eller i allefall øve på å stå stille?

Tillit og respekt er ikke det samme:)

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  17:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta deg litt ti til å øve masse opp og ned. Bruk gjerne klikketrening. Klikk (evt. ros) når han står stille. hver gang han fluter seg si bestemt nei still han tilbake slik han sto og ros.

Må inrømme at jeg ikke er proff når jeg kommer til dette, men tror da det vil fungere hvis du er tålmådig. Det må du være uansett.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  17:51:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvordan stiger du opp når du har sal på? Stiger du opp på samme måten som når du rir barbak?

Line.
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 30/01/2006 :  18:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan stiger du opp når du har sal på? Stiger du opp på samme måten som når du rir barbak?

Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Når eg stiger på barbak, så hopper eg oppå på ryggen hans, på magen, (står på nåke) men når eg har sal på, så stiger eg opp på vanlig måte, i stigbøylen... Kan jo prøve å gjere det med salen også... hoppe oppå...

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  18:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil på det sterkeste anbefale å stige opp via krakk el annet å stå på. å stige opp i stigbøylen er ikke videre behagelig for hesten.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 30/01/2006 :  22:37:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i det å stå på noe med sal også! Det er belastning på ryggen,bommen i salen og stigbøylereima når man går opp fra bakken

Er kjempeglad nå for å ha lært Bajass å komme til krakken siden jeg må gå opp fra høyre! side pga av foten min Tror nok at han også syns det er mer behagelig

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/01/2006 :  00:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er som andre her nevner, mer komfortabelt for hesten om du bruker krakk. Det er også bedre for salen din.

Men jeg ville trent litt lydighet (så lenge du vet hesten er frisk vel og merke).
Jeg ser også på vipn din at du er forholdsvis ung,så kan en mer erfaren gjøre dette sammen med deg ville det vært best. Da lærer du dette også til en annen gang-for den kommer..

Når hesten vil gå, reager raskt ved å drive den fremover og rundt deg 2-3 runder.Du kan godt ta det i trav så må den anstrenge seg litt.
Fest et leietau til ene bittringen så slipper du bruke tøylen.
Driv den frem på en liten volte.
Etter noen repetisjoner vil hesten raskt forstå (forbinde) at det er mer tungt (negativt) å gå frem enn og bli stående stille.
Vi benytter oss med andre ord av at hesten er "lat" så lenge den ikke får velge selv å gå/løpe. Bruk mot hesten det den starter,da er det ikke så "morsomt" lenger..Tro meg.

Alternativt kan du rygge hesten noen få skritt.
Poenget med dette er at det er du som gir den beskjed og ikke at den får velge dette selv.

Dette anbefaler jeg på bakgrunn av at du er sikker på at hesten ikke har vondt noe sted som er relatert til salen/ridningen.
Du må også være 100% bevisst på hva du gjør- "les" hesten riktig og bruke presis timing. (Ikke overdriv eller bli sint). Vær konsekvent og fornuftig.
Klarer du dette vil hesten gi deg tillit og respektere deg, å stå stille når du ber den om det. Garantert!

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 31/01/2006 00:35:32 Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  08:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
pass på at du også stiger på riktig. vallaken min begyte plutselig sånn en gang, da jeg hadde en annen forrytter på han. ble litt frustrert, for han hadde jo ikke gjort det før. og når jeg var på kurs tok jeg opp dette. kurs lederen sa til meg at grunnen kunne være at hadde vondt i ryggen, og hun fortalte meg at det var viktig at man satt seg riktig i salen. så når jeg kom hjem fortalte jeg dette til forrytteren min (som var ganske uerfaren) lærte han hvordan han skulle sette seg på rolig. etter det slutta vallaken min å bevege seg når vi skulle på han. så regner med at vond rygg var grunnen.
så råder deg å sjekke ryggen han's for å være sikker :)

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 31/01/2006 :  08:26:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Tror jeg ville ha sjekket salen, om den passer og ikke er vond for hesten.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  14:22:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Du kan også følge etter hesten hver gang den går, så den skjønner at den ikke kommer bortr fra deg, uansett hva den gjør er du der. Når du er vel opp og den går i gang før du ber om det, rygg dobbelt så mange skritt som hesten går frem. Så blir det ganske slitsomt å gå, istedenfor å bare vente. UTROLIG mange hester som har denne uvanen, tror det er for rytterne ikke gidder gjøre noe med det :\

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 31/01/2006 :  18:07:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så sant så sant det du skriver Bea om det at hesten "bare" går... Er dessverre slik selv; at hesten SKAL stå i ro til jeg er I salen... Vet det er skikkelig sløvt av meg men... bajass står sånn høvelig i ro bare jeg ber han om det-- etter at jeg er kommet i salen også Men det beste hadde jo vært at han sto til han fikk signal til å gå- hver gang
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  21:06:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min begynte å rygge når jeg skulle gå på. Når han da begynte å rygge, så fortsatte jeg å rygge han. Man må da får hesten til å gå moderat bakover (ikke bare sånn forsiktig litte granne). Gjorde vel dette noen ganger, så stod han helt stille.

Nå seinere rygger han en sjeldent gang, og da trenger jeg bare å rygge han 1 gang, så står han stille!

Bruker også det med rygging når han ikke vil på henger. Som det skrives over her, så er det riktig at det er du som må hesten til å gjøre det. Men hvis hesten begynner å ta noen steg bakover, så er det bare å fortsette å få den til å gå bakover så lenge at det er du som bestemmer det. Litt vanskelig å forklare det her... hehe....

Du kan også ta han på noen volter rundt deg i stedet for å rygge. Dette er ofte mer problematisk da man trenger noe litt lenger enn tøylene som oftest, og plass til å gjøre dette.

Tilbake til det med hengeren. Jeg vekslet på å rygge han og ta han med i rundpadokken. Der måtte han han trave. Det fungerer som straff for hesten. Etter litt så gikk han på hengeren som bare det! Og nå sist gikk han på hengeren på 3. forsøk!

Så disse metodene fungerer når hesten ikke står stille når man skal på, til lasting på henger, og sikkert en del annet også!

Hesten er lat, så det er greit og humant å bruke lungene på den som straff i stedet for å slå og bli irritert. Det har det aldri kommet noe godt ut av

Gå til toppen av siden

Ekornet

» VIP

Skrevet - 03/02/2006 :  16:37:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
har selv hatt hester der jeg hadde samme problem. Det jeg gjorde (som funka kjempebra) var å bøye hestens nakke før jeg steg opp. Hvis hesten begynte å gå, måtte den gå i små sirkler. Når den da stoppet, slapp jeg tøyelene med en gang, slik at den fikk halsen fri, og forstod at den gjorde det riktige. Neste gang tok det mye kortere tid til den stoppet, og etter en liten stund stod den stille når jeg steg opp. Har aldri mer hatt problemer med dette senere. Jeg tror det funka bra på grunn av at hesten måtte jobbe ekstra når den begynte å gå uten at jeg ba den om det.
Håper dette kan hjelpe deg og hesten din
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  00:41:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hesten står stille når du stiger opp uten sal? da høres det ut som om den ikke vil stå i forbindelse med at den har sal...kan være fordi du da går opp på en annen måte, som er å "henge" på ene siden av salen før du kommer deg oppå. eller fordi salen ikke passer ol. sjekk ut alle sånne ting før du beslutter at hesten din kun er ulydig.
Gå til toppen av siden

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  09:44:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vil på det sterkeste anbefale å stige opp via krakk el annet å stå på. å stige opp i stigbøylen er ikke videre behagelig for hesten.

Opprinnelig postet av lucky june

Hei! jeg er for såvidt enig med deg!
På grunn av at det er betydelig mye bedre for hesten om man står på noe når man skal gå på, på den måten haler du og sliter MYE mindre i salen /stigbøylene under oppstigning. Men man må jo nesten kunne stige på uten å stå på noe også.
Si du var ute og red i skogen, du falt av, og der var det ingen krakk du kunne stå på... hvordan skulle du kommet deg opp?
Men jeg er ganske enig med i at dersom du har tilgang til en krakk eller lignende ville hesten satt pris på om en brukte den!

Mvh
Heidi

Heidi --<-@ Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  10:06:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja selvsagt skal hesten tåle det, men en sjelden gang gir mye mindre ubehag og slitasje enn hver gang
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.