hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fra traver til ridehest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Fra traver til ridehest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-madeira-

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  23:27:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nettop fått meg hest på helfôr; han er en 13 år gammel varmblodstraver. Han har blitt travtrent og gått løp inntil 01. Fram til høsten 05 har han ikke blitt brukt i det hele tatt, etter hva jeg har forstått, og fra høsten 05 til nå har han blitt brukt litt på tur. Jeg har snart hatt han i en uke nå, og prøvde han i ridehallen for et par dager siden; han kunne ingenting. Jeg er interessert i å ri han en del på bane etterhvert, og lurer derfor på om noen av dere har tips til hvordan jeg kan trene han? Først og fremst må han bygge opp de rette musklene, slik at det blir lettere for han når bane-treningen evt skulle begynne. Han peser som en gal av å gå eller små-trave opp en liten bakke, så kondisen må forbedres. Han har såkalt "hjortehals", hva kan man gjøre med denne? Og så er han ganske ubalansert og stiv.. Håper noen har gode råd å gi meg, takknemmelig for alle svar! :)

-Madeira-

lino

» VIP

Skrevet - 24/01/2006 :  23:40:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Vil anbefale deg å lese tråden om omskolering av travere og min tråd som heter noe slikt som "hesten min er stiv som en stokk" eller noe slikt. Lykke til :)
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  15:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Aller først ville jeg ridd på tur i skogen! Få opp kondisen og styrken med rolige koselige turer i ulendt terreng. Hvis han har hjortehals ville jeg ikke trave eller galoppere på ham, men klatre og skritte rolig på lange tøyler og jobbe med at han skal ha en lang avslappet form i skritt. Deretter kan du begynne med dressur og bøyning (som er eneste og riktigste vei for å få en hest til å jobbe i riktig form). Og les gjerne tråden som det blir referert til over her, men ikke ha for dårlig tid.
Masse lykke til og kos deg, for nå begynner du på en omskoleringsperiode som du lærer masse av!

Frøydis
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/01/2006 :  12:12:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Stopp og start er utrolig viktig, også, selv om det kanskje høres litt banalt ut..
mAnge travhester er vandt til å skrittte avgårde mens det byttes kusk, eller når man slipper løs fra kjettingene. Stopp og start er sånn sett veldig fin trening, så hesten hører på forholdende hjelpere, og da er det også større håp for at halvparadene dine går igjennnom når du skal begynne med mer "avanserte" ting.

Har gjort dette med mange travhester, og når de først forstår den "mentale utfordringen" som ligger i å skulle konsentrere seg og stå tille i alt fra et til ti sekunder, og faktisk vente på beskjed om å gå fram igjen, - så har du ofte en meget villig hest, som etter min mening ofte er mer gøy å ri på enn en "seigridd" ridehest. Lykke til!

(Forresten kan du jo også godt sjekke "Markus Ridhandbok" på www.levad.nu . Den er på svensk, men er ganske praktisk innrettet, med direkte forslag til øvelser etc. Ikke spesielt for travhester, men nyttige øvelser uansett hest. )
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 03/02/2006 :  13:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Med tanke på at hesten ikke har vært i noenlunde bruk på lenge er det viktig å ikke kreve mye av den. Om den blir stillt for store krav til, men makter ikke på grunn av manglende styrke, så kan du ende opp med en vred og ubrukelig hest.
Ri/kjør turer i skog og mark, la han gallopere på sletter, etter hvert i oppoverbakker.... Vektlegg trening med styrke og kondisjon. Etterhvert som han kommer i form ville jeg tatt han med på banen igjen, men ikke før. For når man er på banen er det lett å glemme hestens tilstand og fokusere på mer enn det hesten egentlig tåler....

Lykke til
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.