hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser du hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Spiser du hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

lino

» VIP

Skrevet - 24/01/2006 :  10:01:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg ser et klart skille mellom hesten jeg har for selskap, glede og vennskap, og kuene som er nyttedyr. Selv om jeg har knyttet meg til mang en ku opp gjennom livet, har det aldri vært noe problem å spise dem fordi jeg hele tiden har visst at det er derfor vi har dem. Kuer er ikke selskapsdyr slik hester og katter er.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/01/2006 :  11:13:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ble litt forvirra. Mener du at dyr ikke har like stor rett til å leve som oss eller ikke?
Uansett, her dreper man dyr for at man selv skal få godt kjøtt. Man dreper også dyr for å henge opp hodene eller pelsen dems på veggen. Jeg mener det er veldig unødvendig. På en måte er det noe annet med rovdyr, fordi de ikke spiser annet enn kjøtt. Mennesker dreper dyr, og kaster de som er dårlige. Det er ikke bar det, for de fleste av dyrene som blir drept for å spiser har hatt et forferdelig liv. Bare for at vi skal få bedre kjøtt...

Opprinnelig postet av Hestemix

Nå tror jeg du misforsto meg litt.. Jeg mener ikke at dyr ikke har like stor rett til å leve som oss, men mennesker spiser dyr, sånn fungerer naturen. Dyra spiser jo hverandre de også, så hvorfor er det mer urettferdig at vi spiser dem enn at andre dyr gjør det? Vi er også skapt kjøttetere (eller mer korrekt: for å ha et variert kosthold som også inneholder endel kjøtt), selv om vi spiser andre ting også.

Jeg og er imot pelsdrift for den del, å drepe dyr bare for pels når vi har andre ting å kle oss i er for meg helt meningsløst. Det er bare jåleri som utsetter dyr for unødig lidelse.

Kjøtt blir noe helt annet. Vi trenger kjøtt for å få proteiner, og kjøtt er en naturlig del av kostholdet til et menneske. Hadde det vært så vel at alle kunne leve på kjøtt henta fra ville dyr, som alle hadde hatt et fritt og godt liv så hadde jo det vært flott, men det er ikke sånn verden fungerer i dag.. Fakta er at det er for mange av oss, og da blir vi nødt til å holde dyr som husdyr, og også slakte dem for å spise, skal vi ha nok.

Jeg er ikke en sånn fanatisk kjøttspiser, jeg spiser ikke kjøtt hver dag engang, men det er ikke fordi jeg synes det er galt å drepe dyr for å spise dem.

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  12:53:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Likevel... Det er urettferdig at de ikke skal få leve så lenge som mulig.

Hvorfor det?

Mennesker er rovdyr, sånn har det alltid vært. Hva med en ulveflokk som tar en elgkalv? Er det også urettferdig? Den har jo heller ikke levd så lenge som den "kan".

Jeg tror det blir veldig vanskelig dersom man skal tenke sånn. Her i England har de en veldig sterk trang til å redde alt, rett å slett forlenge liv. Se f.eks den hvalen som svømte opp i Themsen, den ble syk (ikke så rart, det er ferskvann, og i tillegg er Themsen en av verdens mest forurensa elver), men likevel skulle disse engelskmenna på død og liv prøve å redde den! Min mening var at dyret måtte få slippe med det første.

Det samme gjelder smådyr og kjæledyr her til lands. Jeg har sett hunder i "rullestol" (har bakbeina i en slags sele med hjul på, hunden er lam i bakbeina), hunder og katter på tre bein, en hest her på skolen i fjor fikk en alvorlig sårskade etter reaksjon på antibiotika (mistet nesten all huden på hele kroppen), fortsatt skal de for enhver pris redde dem.. Hvilken livskvalitet står disse dyrene igjen med?

Nå ble dette litt OT, men jeg synes ikke man absolutt skal forlenge dyras liv fordi de har "like stor rett på å leve lenge" som oss.

Ja, dyr er koselige, men de er også mat.. Sånn er naturens gang..

Opprinnelig postet av Anniken B.

Man kan ikke si stort mer når du sier det så godt!
I all omgang med dyr må man beholde bakkekontakten og fornuften.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  15:22:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Nå har jeg mye jeg gjerne skulle sagt, men, men.

Det er greit å spise kjøtt mener jeg, men igjen sier jeg at det er ganske urettferdig (menr jeg!) at man skal drepe de uten at de har hatt et fint liv, og blitt voksene i det hele tatt. Nesten alle mennesker vil jo leve til de blir gamle enn å dø unge. Dyr er ikke så dumme som vi tror, det kan godt være de mener det samme.

Jeg synes bare veldig synd på de stakkars dyrene som står på et lite møkkete sted trengt sammen bare fordi at VI skal få god mat! hvorfor ikke la dem leve et normalt liv så lenge som mulig?

Edit: Skrivefeil

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

Redigert av - VictoriaTh den 26/01/2006 13:40:45 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/01/2006 :  15:33:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har jeg mye jeg gjerne skulle sagt, men, men.

Det er greit å spise kjøtt mener jeg, men igjen sier jeg at det er ganske urettferdig (menr jeg!) at man skal drepe de uten at de har hatt et fint liv, og blitt voksene i det hele tatt. Det blir jo det samme som å spise et menneske el. lignende(på en måte).

Jeg synes bare veldig synd på de stakkars dyrene som står på et lite møkkete sted trengt sammen bare fordi at VI skal få god mat! hvorfor ikke la dem leve et normalt liv så lenge som mulig?

Fordi dette ikke er økonomisk mulig. En bonde som har 25 kyr, og x antall ungdyr har ikke ubegrensa med plass i fjøset. For at bøndene skal ha profitt må de sende dyra til slakt så fort de er store nok.

Tenk deg om bonden skulle hatt alle oksene sine hjemme på stas bare fordi "det er bedre for dem"? Da har han fort ikke hatt noen jobb. Ja, det høres grusomt ut, og ja, det hadde vært fint om alle dyr hadde levd fritt og godt gjennom et langt liv, men det går bare ikke an i den virkelige verden..

Som Kurre sa er det viktig å holde bakkekontakten i omgang med dyr. Man må være i stand til å innse at de dør engang, og vi kan ikke gi alle dyr et langt og "verdig" liv.

Når det er sagt synes jeg Norge har kommet langt innen dyrevelferd. Mye kunne selvsagt ha blitt gjort annerledes, og det er blitt satt mye mer fokus på dette de siste årene. Likevel er det en lang vei å gå før alt er slik det ideelt sett skulle vært, men vi er på god vei mot mer løsdrift og utegang. Og dette er jo bra, selv om dyra kanskje lever til de er bare et år eller to, så har iallfall disse åra vært bra.

Edit for å legge til at jeg synes det blir helt feil å dra inn det med å spise mennesker.. Det er noe helt annet, og bør ikke dras inn i en debatt om hvorvidt vi skal spise dyr eller ikke..

Redigert av - Anniken B. den 24/01/2006 15:36:54 Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  15:41:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Ok, du kan støtte det du vil, men når er jeg ferdig med denne disken.

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  15:46:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
tja, her trenger jeg vel bare si meg veldig ening med Anniken B
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  16:42:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tja, her trenger jeg vel bare si meg veldig ening med Anniken B

Opprinnelig postet av mariie.

Jeg også

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  16:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovedvekten må alltid ligge på at dyret har hatt så god livskvalitet som mulig og en så human avlivingsmetode som mulig før det blir mat.
Det være seg hest ,kanin (jada,spiser det også jeg!!) gris eller kylling.

Og av den grunn spiser jeg heller hest enn for eksempel kylling fra Prior.

Å trekke inn kannibalisme i dette her blir for dumt.Det får være grenser for menneskeliggjøring av dyr.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  19:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Ening med Hestemix jeg På det meste i alle fall=)
(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  19:38:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med Kurre - selv om jeg nok helst ikke spiser hestekjøtt.

Men jeg er ikke bekymret for om dyrene har et langt liv osv.

Jeg er selv jeger - og har ingen problemer med å avrette ryper, ekorn, rev, skjære.... Har heller ikke noe problem med å spise dyr, selv om jeg noen ganger tenker meg litt om.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/01/2006 :  19:58:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
For meg blir det iallfall veldig hyklersk å først kose meg med biff og annen kjøttmat, for å så klage på hvor fælt det er at vi dreper dyr for å spise dem...

Jeg koser meg med kjøttet mitt med god samvittighet, vet hvor det kommer fra, og synes fortsatt det smaker like godt.

Edit; leif..

Redigert av - Anniken B. den 24/01/2006 19:59:18 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  14:54:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Syns Kurre sier mye bra!

Spiser dyr, og kommer til å gjøre det.
Er med fattern på jakt og skal ta jegerprøven etterhvert.
Men vi mennesker har alltid spist kjøtt, det er slik vi har overlevd, ved å gå på jakt og fått tak i kjøtt. Men det er selvsagt noen dyr jeg helst ikke vil spise pga personlige forhold. (som hest, vil helst unngå å spise det.)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  16:57:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tror ikke dyret vi slakter, tenker å nei,jeg er ikke voksen enda, og derfor kan du ikke ete meg...

det blir for dumt rett og slett...

hadde ikke vi slaktet elgen,kua,sauen... så ville naturen fikset det på et vis på et eller annet tidspunkt...

men jeg ville ikke spist hest, selvom det er naturlig å slakte dyr for å få kjøtt...

Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  17:04:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding

Hvilken religion tilhører du?

Opprinnelig postet av Lopke

[/quote]

jeg er adventist.. mannen min sa at hest var en av tingene vi ikke spiste.. så da lar vi vær med det....

mvh Mia.....
Redigert av - Goytil den 25/01/2006 17:08:34 Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.