hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilke hesteraser egner seg best til turridning???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 hvilke hesteraser egner seg best til turridning???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2003 :  14:01:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener islandshesten, fordi den er hardfør, sterk, utholdende,og veldig stødig!!!

jeg har ikke så veldig mye erfaring fra de andre rasene ,så derfor vil jeg gjernehøre deres sine meninger.

Mi

» VIP

Skrevet - 11/07/2003 :  16:03:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns de fleste hester egner seg til turridning!!
Alle har sine sterke og svake sider!
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2003 :  19:07:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes de fleste hester!!
Islandshesten er jo ok.,men ganske lav i høyden!
Kaldblodsen synes jeg egner seg ganske bra!
stødig på foten osv., å kan bære de fleste, å har ganske "kaldt" hode så...
Alle har sine sterke å svake sider

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 13/07/2003 :  08:42:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Man kan nok ri paa tur med hvilken som helst rase(bortsett fra Fallabella, for de er saa smaa at man kan ikke ri paa de;)), men de som er best egnete er de mest hardfoore og rolige rasene. Fjording, shettis(om du er liten nok), islandshest, dooler...etc...

Men om man bare skal ri paa tur, synes jeg det hadde vaert lurt av turryttere aa velge hesteraser som ikke kan brukes til saa mye annet. For eksempel er det lite vits i aa kjoope en dyr Holsteiner som gaar middels og vanskelige dressur klasser om du bare skal ri paa tur;) De mindre populaere konkuransehestene blir veldig fine turhester:) En blandingsrase gaar kjempe fint og:)
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  17:21:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Den perfekte turhest for meg er varmblodtraveren min. Nesten alltid like ivrig og sprek, og imponerer meg stadig med å komme seg fram i svært ulendt terreng. Herlig å ri i fjellet og i skogen på han! Rolig galopp (eller tølt) over "stokk og stein" er kjempegøy! Skal ikke påstå han er bedre enn alle andre i terrenget, men jeg trodde tidligere at varmblods var pingler så snart de kom av veien. Derfor er det så gøy å oppdage det stikk motsatte Jo visst kan han være veldig stressa og irriterende innimellom. Men jeg ville aldri bytta han vekk til en rolig rusle-hest
Ulempen med varmblodstravere er at de kan bli temmelig tynne hvis man skal ut på virkelige lang-turer på mange dager. De trenger en god del mer brennstoff enn f.eks. en fjording eller islandshest...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  18:34:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I andre sammenhenger sitter folk og "sutrer" fordi de mener fjording er best, mens ikke andre synes det. Eller araber.. Eller varmblodstravere.. Eller her islandshest (debatten starter iallfall der).

Nå er det jo øynene som ser som avgjør hvilken rase som passer seg selv best, men etter min mening er ingen raser bedre enn andre. Kan være enig i at noen raser er bedre egnet til å klatre i fjellet med eller dra på ørkenturer med, eller tilsvarende med andre grener. Men en rase er likevel ikke bedre enn en annen. Blir nesten litt irritert av sånne "Min hest er bedre enn din hest"-debatter. Unnskyld meg.. Men føler denne er litt sånn. Som sagt før. Ingen raser er på noen måter bedre enn en annen, men de har alle verdifulle egenskaper som vi som ulike invdider versetter ulikt. Synes igrunn folk med "Jeg har bedre hest enn deg"-holdning generelt er teite folk. Egentlig.. For hestene deres er jo toppers dem, selv om de kanskje ikke er min rase. Men selv om en rase ikke er min så synes jeg seriøst at alle raser er flotte hester med gode og verdifulle egenskaper!

Men kan være enig i at islandshesten på mange måter er en godt egnet turhest. Men jeg er også enig i at mange kaldblodige hester er det, og helt sikkert mange varmblodshester også. Fullblodsen er mer utholden, så om du legger opp turer mer på "distanserittsformen" er fullblodsen som kjent en hard konkurrent. Og hva med ørkenturer f.eks? Der er ikke den raggete islandshesten like godt egnet igjen, men super hest er islandshesten likevel!

"Hest er best"

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 14/07/2003 18:34:53
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 15/07/2003 :  10:46:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
-Helt enig Spoff! -Bra sagt! Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 15/07/2003 :  13:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hei!
Kommer litt ann på hvordan turer du rir!
Den beste turhesten er vel den du føler deg trygg på!'Jeg og venninna mi rir masse turer i skogen og da mener jeg dype, svarteste skauen altså, og da er Islandshesten perfekt! Man kan forflytte seg relativt fort over myr og røtter i tølt=)
Holdt på å dø på meg den gangen jeg red varmblodsen til venninna mi i skogen...Hadde følelesen av at han kom til å dette hele tiden og jeg fikke masse greiner og stuff i ansiktet=)
Så skogturer er vel best på mindre heste mener nå jeg, om du ikke har intensjoner om å dra medd deg hele skauen hjem innunder hjelmen=)
Men som sagt, den perfekte turhest er din egen...for den er du mest vant til og trygg på=)

Ellbell& Thirla
Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2003 :  11:38:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Det er jeg helt enig om , Islandshester er fine tur hester.
Gå til toppen av siden

Charly03

Norway

Skrevet - 17/07/2003 :  22:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter min mening er arabern en kjempe fin tur hest...i hvertfall min ;)
Mange sier at man ikke burde skaffe seg araber til tur ridning på grunn av at den er så pinglete, gira etc.
Men mange av de er faktisk veldig fine tur hester, hesten min er veldig forsiktig men hvilken skade gjør det? jeg synes det bare er bra, han vet altid hvor han setter foten, og har den gode kondisen, kan klarte i timmeshvis, han er også veldig sterk og utholdene og veldig stødig. :)
Travern kan også være en fin turhest!Og selfølgelig islandshesten.

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2003 :  01:29:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei.

jeg vil ikke komme med noe på stand om hvem hest som er best i tur og terreng, selvfølgelig er det andre raser som passer bedre til den tingen og en annen til noe annet, men som en tur hest, vil jeg nok bare si at der passer alle, fra en shettis til en diger shirer, selv så har jeg vært mye på tur med fjordinger, haflinger, varmblods ridehest, varmblods traver, fullblod, kaldblods, shettis, araber, ja jeg har ridd sinsykt mange forskjelligehester og jeg vil ikke påstå at noen av de var bedre en noen andre, de selv har sine egne måter å gå på, feks, den ene danske varmbloden som jeg hadde, hun gikk ikke oppi vann pyttene hun hoppet over de, og over små bekker der hester egentlig bare tusler over der hoppet hun over, andre jeg har ridd har nølt og andre bare brast oppi, alle er forskjellige, men alle kan passe like godt på tur, men det sier jo seg også selv at man setter ikke en veddeløps hest mitt oppe i bratteste fjellet, som aldri har sett en stein før og bare godt på banen, de vil vel ikke takle det like bra, ihvertfall ikke med det første.
Alle de forskjellige hestene jeg har ridd på, så er jeg like fornøyd med alle sammen, alle har hver sin gode måte og utføre sin tur på:=)

Klemz prospect

Pia
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  21:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullblodsen min er helt rå i terrenget! Det er jo fordi hun VET hvor tynne bein hun har =P Hehe! Hun er flink, og går ikke der hun vet at det ikke er helt sikkert. Men selvfølgelig blekner hennes terrengegenskaper når hun er på tur med dølahesten min =) Han er RÅÅÅ i terrenget! Hadde han med på fjellet. Han er helt rå. Skal se han når det er usikker bakke (myr eller noe). Da graver han i bakken for å sjekke! Tror han at det er sikkert, setter han beinet veldig forsiktig ned der han gravde. Så kan han gå =) Blei litt sjokka på førsten når vi rei på tur med han, har ikke vært borti liknende! Stilig assa!
TrOuLtEy Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  15:44:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Den fineste turhesten er en sprek og glad men kald i hodet, lydig og fornuftig... Sånne hester finner du vel i alle raser?!?!?
Jeg henger meg ihvertfall ikke opp i raser omtrent uansett hva en hest skal brukes til, men det er klart at du må legge opp turen etter hvor flink og rutinert hesten er på tur. Ikke bare bare å kreke seg fram i denne steinura vi bor i
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  17:16:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir selv kaldblodstraver og da synes jo jeg seff at hun er flinkest Men det mener jeg, hun er utrrrrooooolig stødig! rir henne masse i skog og mark i kjempebratt terreng oppover og neddover og det er ofte glatt.... hun er så snill at det kjennes ut som om man sitter helt banelig for hun er så kjempepåpasselig npr hun flytter beina om at rytteren skal sitte trygt på Så på tur er hun helt suveren!

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 11/12/2003 :  14:05:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

De hardføre hesterasene er gode til turridning. Om man vil ha en stødig hest som kan brukes på fjell og skogsturer er jo døl og fjording veldig fine turhester:)
Gå til toppen av siden

maco

» VIP

Skrevet - 01/01/2004 :  17:33:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at den beste turhesten, er den som egner seg til det.
Rett & slett. Den bør passe for deg, og da ordner resten av seg selv..

Hvis du & hesten liker tur, så er det den beste turhesten..
Ellers så synes jeg hardføre hesterasene...

Etter min egen mening, så liker jeg kaldblodser best.. :)
De som er gode å runde :)

~Marianne & Dutchess~
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.