hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilke hesteraser egner seg best til turridning???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 hvilke hesteraser egner seg best til turridning???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  21:45:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg tror alle raser er fine turhester, men det er jo noen som er bedre i noen slags terreng, og andre er bedre i andre typer tarreng... (hvis dere forstår)... Tror også at det med hvor stødig hesten er i terrenget har noe med hvor vandt den er til det. kommer jo helt ann på individet. har ridd på tur med mange slags hesterraser, og det er ivertfall ingen jeg har tenkt: "blææ denne hesterasen suger i terenget"...
har møtt flere "klomsete" islandshester i terrenget også. red en islandshest i sommer. den bare snublet hele tiden, og klomset seg av gårde på en nesten rett sti. Ikke den beste tur hesten synes jeg...

tihi Gå til toppen av siden

Somlåå

Skrevet - 16/11/2004 :  17:34:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rir selv kaldblodstraver og da synes jo jeg seff at hun er flinkest Men det mener jeg, hun er utrrrrooooolig stødig! rir henne masse i skog og mark i kjempebratt terreng oppover og neddover og det er ofte glatt.... hun er så snill at det kjennes ut som om man sitter helt banelig for hun er så kjempepåpasselig npr hun flytter beina om at rytteren skal sitte trygt på Så på tur er hun helt suveren!

-sPikE-

Opprinnelig postet av sPikE

heizann

Någen her??
Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  19:31:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syns de fleste hester egner seg til turridning!!
Alle har sine sterke og svake sider!

Opprinnelig postet av Mi

jeg er helt enig jeg=)
alt fra shettis til shire.
alt etter hvordan hesten er....

Elsker deg, Felex ! (L) <33 Gå til toppen av siden

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 13/08/2005 :  15:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syntes fjordinger er fine tur hester. men nå er jo det min mening men slikt som varmblods, araber, fullblods, halvblods, berber, osv syntes jeg ikke er så veldig brae tur hester. hvis du bare skal ri turer med hesten din ri litt dressur osv vil jeg anbefale på mitt sterkeste disse rasene: haflinger, fjording, kalblods, islandshest, welsh ponnier, og shetlandsponni.

når du ser harmoni melom hest og rytter vet du at det er det perfekte par.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 13/08/2005 :  15:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville da si at fjordingen er den beste turhesten for ungdommer og små voksne eller store barn.

Selv så har jeg ei nordlandshoppe på fôr og hun fungerer bra som turhest når hun har muskler og kondis! Men så er hun samtidig en fin konkurranseponni for de laveste klassene=)

Kaldblodshesten fungerer også veldig bra synes jeg! Spesielt for voksne og ungdommer!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  20:10:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I andre sammenhenger sitter folk og "sutrer" fordi de mener fjording er best, mens ikke andre synes det. Eller araber.. Eller varmblodstravere.. Eller her islandshest (debatten starter iallfall der).

Nå er det jo øynene som ser som avgjør hvilken rase som passer seg selv best, men etter min mening er ingen raser bedre enn andre. Kan være enig i at noen raser er bedre egnet til å klatre i fjellet med eller dra på ørkenturer med, eller tilsvarende med andre grener. Men en rase er likevel ikke bedre enn en annen. Blir nesten litt irritert av sånne "Min hest er bedre enn din hest"-debatter. Unnskyld meg.. Men føler denne er litt sånn. Som sagt før. Ingen raser er på noen måter bedre enn en annen, men de har alle verdifulle egenskaper som vi som ulike invdider versetter ulikt. Synes igrunn folk med "Jeg har bedre hest enn deg"-holdning generelt er teite folk. Egentlig.. For hestene deres er jo toppers dem, selv om de kanskje ikke er min rase. Men selv om en rase ikke er min så synes jeg seriøst at alle raser er flotte hester med gode og verdifulle egenskaper!

Men kan være enig i at islandshesten på mange måter er en godt egnet turhest. Men jeg er også enig i at mange kaldblodige hester er det, og helt sikkert mange varmblodshester også. Fullblodsen er mer utholden, så om du legger opp turer mer på "distanserittsformen" er fullblodsen som kjent en hard konkurrent. Og hva med ørkenturer f.eks? Der er ikke den raggete islandshesten like godt egnet igjen, men super hest er islandshesten likevel!

"Hest er best"

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 14/07/2003 18:34:53

Opprinnelig postet av spoff

Helt enig med Spoff i dette.
I tillegg mener jeg at en kan trene opp hesten sin til diverse turer en liker, men noen noen raser er bedre egnet enn andre. Kommer helt an på hva du legger i ordet " tur ", for det kan jo være så mangt; klatreturer i skog og mark, skogsturer, langturer i utmark, langturer på skogsveier, veier osv. osv.
Men generelt mener jeg en kan trene opp hesten sin uansett rase, mer enn mindre.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 13/08/2005 20:11:35 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.