hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten biter...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hesten biter...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  11:47:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
heij... jeg steller en lettdølsvallak somer 5 år... han ble kastrert i sommer og har en vannvittig uvane til å bite.. det er bare ikkje napping... han biter skikkelig... hele tiden... når man skal stelle han må man bette hodet han helt fast eller så biter han... det er fleresom er blit bete... jeg har enda ikke blitt bete enda men det er skummelt... å han gleffser... det er skummelt...
Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€

Lopke

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  11:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hesten ubehag? får han mye snop? Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  13:20:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
men hesten er ute hele døgnet og jeg rir han hver dag og han har selskap.... men de som har kjøpt han kjøpte han i sommar å da var han 5 år, og de som eide han før hadde ikkje rørt han nesten siden han var føll!
Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  13:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
oppdragelse da :) Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  15:28:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
de som eide han før lot han bare stå på et jorde sammen med moren han og hun er også slik. Men ejg vet ikke hva jeg kan gjøre for å få han til å slutte å bte. har kjøpt en sånn leke som man henger i stallen med sånn godt på... men harikke hengt denn opp enda.. skla gjørde det. men det kommer jo ikke til å få han til å slutte å bite... hvis jeg blir bestemt med han hviss han glerffser etter meg så blir han bare verre... han sparker også! det er veldig skummelt... så den hesten har jehg stooor respekt til... han har jo også selskap. Av en 25 år gammel hoppe... Lettdøl det også!
Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:46:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror du traff spikeren på hodet der selv...når du kjefter blir han værre,så nå er du blitt redd.
Sitter nok igjen mye hingst i ham og han har funnet ut at han kan bølle dere rundt ved å være busete.
Tester grenser,prøver om ikke han kan få være sjefen i flokken.
Har du først begynt å bli usikker bør du få hjelp av noen som vet hvordan og når han bør "tas".
Har du her litt feil "timing" eller gjør for lite ELLER for mye så blir det feil og hesten vil bare bli mer sint/frustrert og ikke bare fortsette men øke på.
Når han er så tøff som han er blir det farlig og da må du søke kyndig hjelp til å få oppdratt ham,for dette er kun som tidligere nevnt mangel på respekt.
Spør evt andre på stallen der som du har tillit til eller om det ikke er noen der som kan hjelpe,spør om noen vet om noen/kjenner noen som kan komme og undervise deg litt i hvor mye og hvordan du skal håndtere ham.

Hester er temmelig tøffe mot hverandre når de skal etablere rangordning og denne her er jo vant til å omgås hester og ikke folk,altså vil han behandle dere som han ville de hestene han tidligere har gått sammen med.
Det at han har vært hingst så lenge gjør ham enda tøffere.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  19:00:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Problemet mitt er jo det at jeg blir litt redd når han biter og sparker... og jeg bor på "landet" så han står jo bare i en fjøs...

og det er jo ingen som kan hjelpe meg hvis ikkje jeg må batale for det... føor da kan det sikkert komme en fra byen å trene han... men det har jeg ikke råd til.. og eierne er jo redd han så det er bare jeg som steller med han... men jeg skal si att han er blitt MYE bedre enn hva han var før...

Da kunne man ikke gå inn på beitet engang uten att han angrep oss. Nå kan man hente han på beitet og leie han inn.. men han kan finne på å bite...

han har enda ikke bitt meg men det er bare nesten... han har prøvd flere ganger... å jeg har gitt han en litt søy stemme da.. men jeg vet ikke om detc er rett!

Og når jeg er ute å leier han så legger han seg ned å rulle og etterpå så begynner han bare å gå rett hjem.. jeg har ingen sjangs til å holde ham igjen.

Jeg er 14 år.. har ganske lang erfaring.. men har alldri sett noe som dette! har hatt egen hest også... men hun døde, for hun ble påkjørt!

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  19:51:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner.
Vel,hadde du vært min datter (og det kunne du vært)hadde du ikke fått lov til å håndtere den alene.Men sånne råd hjelper deg ikke stort...så,Om eierene også er redd hesten burde det vel være en mulighet for at de kunne tenke seg å spytte inn litt penger for å få den oppdratt?
14år er ikke en alder da man harnokk erfaring til å skulle alene ta på seg ansvaret for en hest m sånne problemer.

Når du skal leie ham,pass på at du har godt nok utstyr.
Lei den i hodelag så du har mulighet til å stoppe ham når han bare snur og går hjem med deg.
Gjør leieøvelser med ham.Dette for å gi ham noe å tenke på,at DU gir beskjed om hva han skal gjøre og når han skal gjøre det.Lei frem,stopp og gjør holdt.Lei frem igjen,stopp igjen.Når du skal stoppe så bruk kroppspråket ditt og ikke tøylen.Eller i hvertfall minst mulig.Stopp brått.Strekk deg oppover,gjerne tramp hardt i bakken idet du stopper.Om han ikke hører kan du gjerne prøve å rygge ham noenfå steg.Når han hører gir du masse ros,men ikke la ham gp frem igjen før du gir beskjed.

Om han biter etter deg når du steller ham skal du absolutt si ifra.
Bruk stemmen din.Prøv å holde et mørkt toneleie,(Litt mann,ingen pipeting her...) og igjen tremp i bakken.Om han går mot deg og forsøker å flytte deg vekk,IKKE VIK! Gå tilbake så han flytter seg unna deg.
Pass på at han holder oppmerksomheten på deg hele tiden,likekedes må du være våken rundt ham så han ikke får tatt tak i deg i et ubevoktet øyeblikk.
Truer han med å slå så hold deg nær inntil ham.Står du nær nok får ikke han slått.Og løfter han et ben,så ta igjen.Kjapp reaksjon,tramp mot ham,smekk til med flat hånd på skinka og bruk stemmen din igjen.
Ikke det at du skal stå og skrike til ham,det hjelper ikke,men lit mørkt toneleie og et kort,klart NEI!
Pass på at de stundene han står stille og ikke gjør noen streker,så er du nøye med å fortelle at han er fantastisk flink.Klø ham litt ved manken og skryt masse.
Ikke la ham få mat fra hånden og vær konsekvent (reager på samme måte hver gang du håndterer ham)

Men helt ærlig....de pengene dere evt bruker på å få hjelp er nok SVÆRT nyttige...

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  12:34:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
men hesten får aldri noe snop fra hendene våres hvis han får snop får han det i krybben sin.

Men alle naboene mater hestene med brødskalker. kan det være derfor?

vi har sagt til dem at det får de ikke låv til men de gjør det alikavell.

Det er synd for han er egentlig en veldig snill og veldig lettlært hest.

Håper jeg får noe svar fra dere!

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  15:24:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ja,får bli meg som svarer deg igjen da,selv om jeg tror ikke svaret jeg ga helt var det du ville ha..
Det at naboene putter i hesten brød kan ha forsterket adferden,men er neppe hele problemet.
Hadde han vært lydig nok ovenfor deg hadde han ikke forsøkt å ta deg SELV OM enkelte andre ga ham mat.
Eksempel:Islendingene mine er oppi lommene og inni klærne til moren min når hun besøker dem i luftegården,men aldri på meg.
Skolehester av den litt mer grinete typen kan gjerne ta en jafs av en uheldig stalljente som skal stramme en gjord,men aldri av instruktøren.
En hest som er ute etter noe godt vil også sjelden gå så hardt til verks som den du har beskrevet.
Snakk med naboene,forklar situasjonen.Det kan hjelpe litt og gjøre den jobben du må gjøre videre lettere.
Husk,en lettlært hest lærer de riktige tingene fort,men han lærer det som er galt akkurat like fort og det er langt vanskeligere å korrigere uønsket adferd når den har fått lov til å "være der" en stund.
Fremdeles,lykke til.

hanfla

» VIP

Skrevet - 14/01/2006 :  18:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med kurre.. Sett deg i respekt, blir mye bedre for både deg og hesten om han har respekt for deg.. jeg har en vallak som det var mye hingst i, han var ikke på langt nær så "ille" som du beskriver, men også han hadde en tendens til å nafse etter meg og å ta kontroll... men etterhvert har han lært seg at jeg er sjefen, og nå er vi beste venner.. hjalp veldig å snakke med dyp stemme når han gjorde noe galt og belønne han med en gang han var flink.. håper dette var til noe hjelp og LYKKE TIL... Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  23:36:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
i dag når e va i stallen var han ikkje så grinat som han bruk å vær men han prøvd se litt.. dæ e jor d va å tramp i bakken å sa et klart næi, med bestemt stemme.. Gikk veldig bra! å bare på meg med ett surt blikk og sluttet! ellers så e bærre hærli faktiskt...

han e så snill når han bærre har bestæmt se førr å vær snill men så e dæ nån tidsponkt men det ska e prøv å ordn... han e blittt mykkje beire sia i sommar ihværtfall da de kjøpt han... då bærre steila han å sånn! men nu kan man gå bak han og stirggle han utn att d skjer stort. Men e ska prøv fleire av forslagan men e ska spessielt holl me tel dæ mæ å tramp i bakken å sei ett klart næi....

En klart vinner...
funka kjæmpebra!

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

Lukas&Tora=D

» VIP

Skrevet - 18/01/2006 :  21:36:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan være at han en gang i tiden fikk ALT for mye snop! Det kan han ha blitt agressiv av! Prøv og gi han en bit snop! Glefser han det i seg?

Står hesten på en rideskole? Da kan hesten bli aggresiv av og bære nybegynnere hele tiden!

Var du redd ham i begynnelsen? Siden andre ble bitt? Kanskje du ikke visste det men egentlig var det! Da merker han at: Hun derre kan jeg gjøre hva jeg vil med! *glefs* Eller er du sånn som forsiktig tar på hesten og nøler litt når du går inn? prøv og gå rett på ham mens du ser i lufta og tenker på noe som du blir sint av! Gå rett mot ham! Prøver han på noe så smekk til ham! Ett hestebitt gjelder ti menneskebitt!
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  22:24:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
prøv og gå rett på ham mens du ser i lufta og tenker på noe som du blir sint av! Gå rett mot ham! Prøver han på noe så smekk til ham! Ett hestebitt gjelder ti menneskebitt!

Opprinnelig postet av Lukas&Tora=D

Huff... Hadde jeg sendt deg inn til hingsten jeg har i trening her,og du hadde fulgt din egen "plan" der,hadde han slått deg rett i bakken...

Det er en stor forskjell på å gå hesten i møte med en bestemt holdning,og med en forbannet holdning... Har du en usikker hest,snur den gjerne baken til,og stikker...har man en dominant hest,vil den ofte reagere med å bli forbanna selv...
Samtidig vil du sende han ulike signaler,ved å ha en sint holdning,mens du samtidig viker unna med blikket... Ikke bra.

Denne hesten det er snakk om,er nylig kastrert,og ettersom mange hingster har den uvanen å bite,er det meget mulig det henger endel igjen. Så lenge dem som håndterer hesten opptrer bestemt,og korrigerer ethvert forsøk på biting,så vil dette oftest gli over av seg selv.
Så her ville jeg gitt samme råd som hun allerede har fått av Kurre.

Om man "smekker" til hesten får man kun et resultat...en hest som fremdeles biter,men i etterkant kaster seg vekk fra slaget som den vet kommer...
Altså blir man ikke kvitt en uvane på denne måten,man lærer hesten enda en ny...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 18/01/2006 22:27:40 Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  23:48:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
prøv og gå rett på ham mens du ser i lufta og tenker på noe som du blir sint av! Gå rett mot ham! Prøver han på noe så smekk til ham! Ett hestebitt gjelder ti menneskebitt!

Opprinnelig postet av Lukas&Tora=D

Om man "smekker" til hesten får man kun et resultat...en hest som fremdeles biter,men i etterkant kaster seg vekk fra slaget som den vet kommer...
Altså blir man ikke kvitt en uvane på denne måten,man lærer hesten enda en ny...

Opprinnelig postet av Lene.

Så enig så enig. Da vil hesten bare gjøre det til en lek å skynte seg å trekke seg unnna den handen som er på vei. Dette vil kunn gjøre hesten enda mere respektløs,å gjøre den trygg i sin tro på at du ikke er hans venn.

Du slår jo ikke venner sant? Å det er det du vil oppnå med denne hesten? Du kan tenke deg det at hvis du vil ha han som venn så slår man ikke sant! Men du skal selfølgelig ikke godta slik respektløshet fra hesten heller,men ikke ty til vold eller straff. Det vil ikke løse ditt problem.

Altså folk straffet eller slår når de går tom for effektive ideer. Ikke vis hesten at du blir sint,det vil bare lære den å trykke på de riktige knappene hos deg. De er ganske fantasifulle når det gjelder biting eller annen uheldig adferd som gjør deg sint.

Det du kan gjøre er:

1. Ikke la hesten få komme så nært at den får mulighet til å bite. Blokker ditt personlige rom ved å vifte med armer, eller få han til å rygge når den er for nær.

2. Gjør deg selv fortjent til hans respekt.
Hvis han hadde respektert deg ville han ikke drømt om å bitt deg.
Hester kan være som tennåringer, all dårlig oppførsel kommer fra en ting: -lite respekt.
Lek the seven games med hesten din. (det er flere tråder med forklaring på de på forumet her) Det vil bygge vennskap og respekt med hesten din.

3. Han hadde en grunn. Hesten biter aldri uten grunn, han føler seg enten truet eller har vondt eller rett og slett ikke bryr seg katta om hva du vil.

Du må ikke straffe han, det vil bli det samme som å smekke en unge fordi han ble redd å tissa i boksa.

prøv å se det fra hestens synsvinkel. prøv å tenke over din egen adferd når du er sammen med hesten, gir du han nokk fysisk og psykisk stimulering hver dag?

Hvis du kjenner hester,så vil ikke dette komme som noen overraskelse.
hester ser hvem de kan bite og hvem de kan bestemme over, bare ved å se hvordan du går,beveger deg og snakker på. De er utrolige smarte dyr.

4. Unge hester har som natur å være ekstra nappete og lekende. Dette har kanskje din blitt straffet for med slag eller lignende. Som har gjort han slik han er nå.

Ungheste er fulle av energi å kan knapt vendte til å komme ut å leke hesteleker, for de ser på deg som en lekekamerat ( blir litt generelt dette) å de kan bli litt røffe av å til,for de skjønner ikke at du ikke tåler så mye som andre hester, så ikke krev så mye.

5. En unghest krever en med masse savvy ( vett og forstand, logisk tankegang innen hestehold) Start med the seven games, å gi masse kos i sone 1 ( mule) masser og gnu bestemt med kjærlig på mule,kinn og leppene.

6. * Find ut hvorfor hesten biter, det kan ha mange grunner.
* Ikke la han komme nært nokk.
* Gjør deg selv fortjent til hans respekt via the seven games.
* Ikke straff han,det vil du bare miste tillit og respekt på.
* personer med savvy( vett og forstand, logisk tankegang innen
hestehold) blir sjelden bitt,så skaff deg mere savvy.
* Gi mye oppmerksomhet i sone 1 ( området rundt mulen)

Dette ble et langt innelegg,håper jeg fikk nådde igjennom her.
Uansett lykke til:)

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  02:24:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vi har sagt til dem at det får de ikke låv til men de gjør det alikavell.

Hm, dette har jeg villet tatt opp med folka...

Et tips som alltid funker godt når hesten biter er å dra til den over mulen HVER ENESTE GANG han biter. INGEN unntak. Etter et par måneder er nok problemet borte.. Dette gjorde jeg på Brave Star da han var fæl til å bite og han blei kjempegrei!!
Vet om flere som biter hesten i mulen om den biter. Du kan jo prøve begge deler å se hva som fungerer best. Men UANSETT, vær KONSEKVENT og BESTEMT!! IKKE vis hesten at du er redd!
Ønsker deg lykke til!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.