hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke inn
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Vil ikke inn
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  19:40:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
ja, da har den gamle sleipingen min funnet at han kan benyttte seg av uteområde og all snøen som har kommet. Når forrytteren har kommet for å hente han de to siste dagene, har han enkelt og greit bare gått sin vei. Jordet er omtrent 8-9 mål om ikke mye mer, og det er altså umulig med all snøen som er nå. Han har da funnet ut at jeg går min vei/løper og jeg slipper å jobbe.
Jeg vil ikek at han skal fortsette sånn, så jeg har da tenkt å sette han i en liten paddock alene og jobbe med det, men hva om han begynner igjen når han kommer ut på store jordet? Jeg vil helst han skal gå i flokk der med de andre.

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  20:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Kan det være at han ikke kommer fordi han må jobbe hver gang forrytteren kommer? Kanskje bytte litt rutiner.. dvs at forytteren ikke tar inn hesten hver gang hun kommer men at hun kun koser med hesten. Event gi hesten en gulrot eller liknende så hesten ser på henne som noe positivt og ikke bare jobb..
Men dette er kanskje allerede prøvd ut...?

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2006 :  23:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror Lene23 har et poeng der.
Har sett dette flere ganger før og da var det at hesten assosierte det med noe negativt.
Man ser det også på hester som står i boksen.
På rideskolen gikk de ofte opp i et hjørne når man kom med sal og hodelag.
De forteller egentlig ganske tydelig hva de forventer..

Som Lene23 foreslår,skift rutiner.
Ta han feks ut kun for å pusse/massere/klø,og sett han så ut igjen.
Hadde det vært sommer kunne du gresset han,det gjør mirakler!
Man kan også leie en tur med innlagte "snuse-stopper" og "koseprat"-det funker også.

Det handler om å lure de litt.
Hester er ikke verdens glupeste dyr,det meste er svart (negativt)/hvitt (positivt) i dems øyne.
Sjeldent det er noe imellom så overdriv gjerne,men ikke mas.
Prøv å trigge hesten til å tro at det er belønning/bedagelig.

Et lite apropos..Kanskje sjekke at også hesten er frisk og ikke går og har små-vondt under trening.Det er som regel en grunn for alt.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/02/2006 :  01:26:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvis det er kun forrytter som har det problemt bør hun selv trene på oppkallingen av han. Selv om du trener på at han skal komme inn med deg er det ikke sikkert det hjelper i forhold til henne.
Hadde ikke gjerdet vært så stort hadde jeg foreslått at hun får han i bevegelse når han ikke vil komme. men hun har nok lite sjans til å jage han rundt på 8-9mål..

Ellers er jeg enig med de andre at han kanskje bør tas inn å bare koses med, og så slippes ut igjen. Ikke bare tas inn for å rides.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  21:16:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Da jeg skulle ta han inn la jeg merke til at han ville trekke seg litt unna, så jeg gikk en helt annen retning enn han og begynnte kose og småprate med to andre hester i steden, da sto han og glodde fælt på oss, til slutt kom han luntende og aget vekk de to andre hestene for å komme til meg. Jeg ga han da kraftfor jeg hadde tatt me meg i lomma, så var han da fornøyd og prøvde ikke gå når jeg tok på grima. Får tipse forrytter om at hun bør komme dager hun ikek skal ri også, og bare ta han inn og gi han litt mat feks. :)

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/02/2006 :  22:59:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er nok en god idè det ja. Late som man ikke er interessert i han, så kommer han nok bort for å få oppmerksomhet. Bare ha i tankene at hvis mat blir en vane hver gang kan noen hester begynne å nappe osv. Men sikkert greit i begynnelsen.
Ta han inn i boksen, gi han litt godis, og sette han ut igjen for eksempel:9

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  23:39:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke lest hele debatten, men hvis det er snakk om mat er vel poenget å ikke lage en fast rutine av om man har med seg godteri ut på beitet for å fange hesten. Noen ganger har du godteri med deg, andre ganger ikke. På den måten veit aldri hesten, men det vil alltid være en mulighet for at du har noe, og den muligheten kan man jo ikke gå glipp av, kan man vel?
Selv ville jeg begynt å hatt med godteri de første gangene til hesten kommer av seg selv/står stille så du får hentet den. Når den hadde gjort det ville jeg droppa godteriet en gang, og tatt med neste gangen. Slik ville jeg holdt på til jeg hadde fått en ujevn rytme på det (rart tenkt, men sant).

Ellers pleier jeg ofte å ha noe godt liggende i krybba til Cisco når han skal inn fra beite. På den måten forbinder han ikke det å komme inn med å bli ridd, arbeid og strev, men å få mat/noe godt. Og, jeg får heller ikke det nappeproblemet. Også her kan det gjøres kun innimellom, men aldri slik at hesten vet når.

Vi må jo kunne utnytte oss litt av det at hester er lettlurte matvrak
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 14/02/2006 :  12:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Enig der ja Ragnhild. Lurt å legge mat i krybba. Så forbinder han det med å komme inn som noe bra. Men ikke at det er du som har gidusen (som kan gi napping)

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  16:39:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg tok med kraftfor nå så han skulle få belønningen da han kom til meg. Jeg driver med klikkertrening på hundene, så er vel det som gjør at jeg tenkte i de baner :p

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/02/2006 :  19:21:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke innføre klikkeren på hesten i samme slengen?
Siden du allerede har kunnskapen. Så kan du o klikke når han viser tegn til å "la seg" fange inn...

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.