hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

linki

Skrevet - 09/01/2006 :  09:55:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Braute er nå død. Døde på onsdag av kolikk, ble 28 år. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  10:37:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
linki:Var Alm Viktor det skulle stå,jippi for meg.. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  11:10:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Holdbarheten kan vel fort ha noe med fôringen de er utsatt for som unghester i Høgstads regi samt treningen? Han er en mann som satser beinhardt på unghestløpene det er jo der de tjener pengene sine. Mannen er kjent for unghestprestasjonene sine. Helt ærlig synes jeg nesten det står respekt av de hesta som gjør noe som helst i 5 års sesongen for han jeg. For all del, det står meget respekt av hans prestasjoner, men jeg mener at det er hans filosofi som gjør at hesta ikke varer evig, ikke hestene i seg selv. Nå døde faktisk Alm Rau Jo av kolikk da, jeg vil ikke påstå at det er noe tegn på "dårlig holdbarhet" akkurat. Rigel Jo døde vel og av "naturlige årsaker" (står stille for meg hva han døde av nå) og var et gigantisk tap for avlsnorge. De andre Linki nevner er hester som har prestert i 3 og 4 års sesongen, ikke lenger. Men se om det finnes så mange som har prestert så mye som disse og som varer særlig mer. Det er hardt å forsvare et slikt grunnlag når det ikke lenger er årgangsløp, men det er jo heller ikke 5 og 6 års sesongen ++ som Høgstad satser på. F.eks har han sagt at han ved juletider fôrer føllene (snart åringer) på 8 liter kraftfôr pluss vitamintilskudd og olje (kraftfôret er 1/3 grisepellets og 2/3 oppdrett). Voksne hester får 14 liter (1/3 energi + 2/3havre) pluss olje samt 6 kg høy og tilskudd. Man forstår jo at føllene fra tidlig alder får mye kraft som fører til hurtig vekst = ofte tidlig fremme = hardt starta = tidlig ferdig.Det er forresten han selv som har sagt at hesta ikke går mye ute etter at de har blitt løpshester men mulig han har gått vekk fra dette. Jeg tror kanskje at Alm Rau Jo hadde vært den hesten som kunne forsvart seg både som 5, 6 og 7 åring for han var et talent utenom det vanlige. Å avle på "nest best", hans helbror, anser jeg derfor som meget spennende.

Altså jeg synes det blir helt feil å sette spørsmålstegn ved holdbarheten til noen hester, samtidig som man klager på at Alm Viktor f.eks ikke er bra nok enda. Å tjene en million eller mer som 3 og 4 åring vil i nesten alle tilfeller føre til at hesten max klarer å hevde seg i 5 års sesongen. Hva mener du egentlig om Elding da? Han var slett ikke noe unikum i banen. Han var god, men ingen hadde forventet at han skulle bli så bra i avl med tanke på baneprestasjonene.

Alm Viktor er stammesterk, Eldingfri og faktisk også pen å se på. Han har vel slitt litt med enkelte ting, men det har lagt seg til litt. Han er fulltegnet i år og tror faktisk han er fulltegnet eller tilnærmet det neste år også så det er helt klart en hingst hoppeeiere har tro på. Kjell Håkonsen (han som hadde Rex Rodney for de som ikke er så inne i det) har jo uttalt seg vannvittig positiv om denne hestens talent.

Selv tittet jeg litt på Sverige faktisk selv om det er litt bakvendt egentlig. Faksen selv er det jo bare å glemme, han er vel fulltegnet. Men han har jo noen sønner.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 09/01/2006 :  11:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var vel ikke bare kolikk med Alm Rau Jo? (et el annet med tarmene?)

Med holdbarhet mente jeg også at han kanskje var noe "svak innvendig"

og det at Rigel Jo døde ung også.

Men den som lever får se;)

Alm Rau jo er en legende, var stor fan av han.

Og hva med at "bare" Høgstad får til Rigel Jo avkomma?
Er det ikke sånn det er?
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 09/01/2006 :  11:42:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
" Jeg er rar og har aldri likt hverken Moe Odin, Spikeld eller Alm Rau Jo."
xxxoooxxx

Dette har du skrevet tidligere. Har du skiftet mening? Du kunne bruke en hingst du ikke likte? El hans helbror?

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  12:11:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri vurdert Spikeld, Moe Odin eller Alm Rau Jo på min hoppe dersom ikke det skulle selges. Et føll etter Alm Rau Jo ville jo sikkert vært vesentlig mer lettsolgt enn en etter f.eks Nordli Svarten (siden han er nevnt). Så for salg kunne jeg brukt noen av disse hingstene selv om jeg ikke liker de (og ja eieren på disse hestene har også noe med at jeg ikke har sans for de, Steinlager f.eks har vunnet mange hjerter bare på å ha en så gjennomført trivelig eier). Jeg har aldri hatt noe i mot stammen til Alm Rau Jo, ei heller hans prestasjoner. Jeg har bare ikke hatt noe veldig sans for hesten i seg selv liksom. Men ja jeg liker broren. Synes han er mer tiltrekkende også. Forøvrig mange søsken jeg kjenner til, både hester og mennesker, der jeg kun liker den ene av de. Man er jo ikke identiske selv om man har samme mamma og pappa.

Dødsårsaken til Alm Rau Jo er oppgitt til kolikk med tarmslyng. Han hadde 11 strake seiere før han døde, siste start var vel 2 uker før han døde eller noe så jeg synes vel ikke dette tyder på dårlig holdbarhet. kolikk kan ramme alle.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 09/01/2006 :  12:35:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis jeg ikke husker helt feil ble han syk rett etter siste seier og døde noen få dager senere. jeg har ikke noe i mot Alm Rau Jo. Han var min "store" favoritt.

Synes det er bare er rart at de beste blir best i Høgstads regi.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/01/2006 :  13:12:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og ja eieren på disse hestene har også noe med at jeg ikke har sans for de

Hva mener du med dette?

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:09:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Gidder ikke ta noen lang diskusjon på akkurat det Tone, men det er slik i verden at noen er man mer enig med enn andre, noen liker man mer enn andre og noen sympatiserer man mer med enn andre. Eieren til Steinlager f.eks er en av de jeg synes er alle tiders og ja det påvirker helt klart min oppfatning av hesten også. Det hadde ikke vært så moro med Steinlager om han hadde vært eid av Rimi-Hagen som solgte den for X antall mill til Italia etter endt sesong liksom (uten sammenligning til de øvrige hesters eiere forøvrig). Jeg har konkrete grunner for de alle sammen, og ja noen av de er garantert dårlig begrunnet men følelser er lite å gjøre noe med liksom, jeg føler mer for enkelte enn andre. Starthester fra forumer rundt om er f.eks myyye mer spennende enn starthesten til en kar jeg har møtt på et par ganger som har vært tverr og grinete f.eks For all del, det er jo ikke hestens feil, og det er vel kanskje riktigere å si at jeg ikke er hysterisk fan av kretsen rundt en hest og dermed ikke klarer å hoppe like høyt i taket over prestasjonene eller få tårene til å sprute slik de gjorde for meg da Steinlager slo Gidde Palema på Bjerke.

Jada mulig jeg er barnslig som ikke har enkelte hester som min favoritt selv om de er kjempegode i banen, men jeg vet det er mange flere med meg som mener det samme, mulig de bare ikke tør å si det. Må bare få spesifisere at jeg likevell kan synes at hestene er bra hester, gjør noe bra for sporten og har noe å gjøre i avlen selv om ikke jeg har "I love Gampestjerna" på filofaxen min akkurat. Jeg er ikke så teit at jeg ønsker de hestene vekk eller noe heller, for all del. Så ikke folk begynner å trekke egne slutninger her.

Forøvrig burde jeg spesifisert at det likegodt kan være en trener jeg har dårlig erfaring med som gjør at jeg ikke "faller for" hans hester. Jeg burde ordlagt meg annerledes jeg burde ikke skrevet "aldri likt" men heller "aldri vært veldig opptatt av" eller "vært kjempefan av". Beklager det :) Burde heller hylle de kretsene rundt de hestene som er noe helt for seg selv og som skaper en stor glede i og utenfor sporten. De som yter det lille ekstra og som har karisma (både hest og eier) litt utenom det vanlige
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  16:34:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vil bare legge til at Rigel Jo måtte avlives pga en skade han fikk etter å ha hoppet ut av en paddock, den holdt seg i sjakk endel år, men tilslutt var det ingen annen utvei. Så, som xxxooooxxx sa, så har ikke dette med holdbarhet å gjøre. Jeg har ikke mye greie på travtrening, men slik jeg har forstått det (etter å ha snakket med travfolk), så satses det enten på gode unghester ELLER gode eldre hester, vanskelig å få til begge deler (Høgstads hester er jo ikke bare gode som unghester, de er ekstremt gode). Grunnen til at jeg liker Høgstads hester er det gode gemyttet, og Rigel Jo sønnene er edle og langbente, og siden jeg ville ha ridehest, så passet dette meg ypperlig (selv om jeg veldig gjerne skulle hatt føll etter Alm Rau Jo)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 09/01/2006 :  17:19:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit å vite:) (Visste ikke det med Rigel Jo) Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:00:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Hvis Rau Jo blir stilt til vårs, ville jeg ventet på han. Nydelig hest på alle vis.
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 10/01/2006 :  16:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan nok si med en gang at han ikke blir kåret, egen prestasjonene er for dårlig. Har ikke rundet 300 000 kr en gang.
Tror også han har vært vist og ble ikke godkjent. premie 0.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:49:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Stemmer at Rau Jo alt er vist og at han ikke ble kåra. Han ble prøvd på høstkåringa i 2004. Han har tjent litt over 100 000 siden den tid men er også vesentlig eldre. Jeg vet ikke om det bare var egenprestasjoner som gjorde at han ikke gikk gjennom nåløyet men det er vel ikke voldsomt stor sannsynlighet for at han går igjennom kåringa til våren, om de i det hele tatt har tenkt til å vise han da Gå til toppen av siden

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  17:18:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Bork Rigel er en flott hingst.
Har selv en hingst etter han,og han er kjempe snill.

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.