hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  19:10:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg veit.. Men han har sannsynligvis ikke plass i år,mulig vi kan bruke han neste år. Virker jo som om han ikke er likt av mange,fordi han kan avle vanskelige avkom. Jeg har bare møtt trivelige,men det er veldig viktig at avkommet fungerer i hverdagen.
Skal vi bare overhøre det som blir sagt om han og smelle til?
Har jo halvbroren,og han er til tider våken,men har et utrolig godt gemytt..

I forhold til Pilmingnist er det jo mulig at avkommet kan bli brukbart for vårt bruk.. Målet er ikke å lage en supertraver,men en trivelig hest som kan gå noen løp.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  19:56:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjøstad Jo har jo ikke akkurat begynt bra i avlen da........

Jeg likte selv Rigel Jo, men de alle ble best i regi eier Høgstad, hva gjør den mannen? Alm Rau jo var for meg FANTOMET selv........

Opprinnelig postet av linki

Jeg skulle egentlig bruke Alm Rau Jo

Når det gjelder Kjøstad Jo så har visst han vist seg å være lite fruktbar, og kan dermed ikke gi så mange avkom som andre (ifølge dyrlegen jeg brukte). Dessuten stod han i Sverige et år (2003), det var da jeg skulle bruke han, men pga rot i papirer ol, kunne man ikke sende sæd til Norge (før utpå sommeren, og det synes mange innen travhestavl blir for sent for bedekking, inkl jeg), derfor måtte jeg (og mange andre) vente til året etter. Dessuten er jo ikke de eldste avkomma hans så gamle ennå da

Og når det gjelder Jon og superhestene hans, så er de noe for seg selv ja, men vet dere hvilket svar jeg fikk da jeg spurte hvordan han får frem det beste i hestene?Jo, masse kos og ros!! Men jeg har trent hestene hans (inkl Rigel Jo), og det blir mye trening i bakker, i Sunndal er det ikke annet enn bakker

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  20:07:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er spang best du mener? Så er ikke han fulltegnet i år.

Vi har 2 avkom av Spang Best og er fornøyd:)

http://www.spangberg.no/
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 06/01/2006 :  20:50:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, ingen av dem har vært noen "fantom-avlere", men Dalar har svært få avkom men samtidig har han en meget sterk stamme, både moren og faren har vært svært gode avlshester, Slogum Bjørn har heller ikke mange avkom men flere med gode resultater, Bork Rigel er far til bla: Bokli Balder 2,310,987grl, Ulsrud Igel 1,267,194grl. Vinnikvikken 1,040,441grl, Turbo Rigel 1,033,712grl og Kvikk Borken 868,300grl. Nevnte disse fordi de er rimlige, er flotte å se på og så vidt jeg vet har godt gemytt ikke fordi de er super avlere men at de mest sannsynlig lager hyggelige hester som også hevder seg på travbanen, i hvertfall etter de to sist-nevnte. Gå til toppen av siden

Toril H

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  00:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Undres litt over dette som ble sakt om at Ravn Jahn hadde dårlig gemytt... Har du sett hingsten eller har du bare lest i hingstekatalogen? Der står det forresten bare: tendens til hardt gemytt.
Da jeg skulle bedekke hoppa mi falt jeg for Ravn Jahn,men var selv litt usikker på det som sto om gemyttet hans.Tok en telefon opp til hingsteholderen og han sa at Ravn Jahn var snill som bare det.Dro opp og så på hingsten og likte det jeg så.Altså sitter jeg idag med en nydelig og ikke minst utrolig snill 2-åring etter han.
Har møtt Ravn Jahn på travkjøringer mange ganger etter dette og aldri sett tendens til noe hardt gemytt(?).

Vil nok uansett ikke anbefale Ravn Jahn på hoppa di siden Trons Trollmin er etter Troll Jahn.Innavl er ikke bra!!!

Har selv planer om å bedekke hoppa mi igjen og har lyst til å bruke Keik Jo denne gangen.Han har et fint eksteriør og meget god stamme.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  14:10:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg likte selv Rigel Jo, men de alle ble best i regi eier Høgstad, hva gjør den mannen?

I årsrevyen var det i 2004 eller 2003 tror jeg... så står det litt om enkelte treneres mening om fôring etc.. Dersom du ser på Høgstads svar her så ser du at det er store mengder fôr, svært lite utetid og hard trening som er hans filosofi. Jada, hestene er knallgode som unghester, men de leverer skjeldent senere. Kjøstad Jo er ett eksempel (forøvrig en hingst jeg aldri ville brukt i avl)

Ser Bork Rigel er nevnt her. Han føler jeg at avler feige avkom men flotte ridehester. Bokli Balder har jeg sett close up og synes det er en hingst som ikke er veldig lekkert sammensatt, mye Bork Rigel i seg. Hans halvbror, Bokli Eld er mer lik sin mor (les: knøttliten) og er bedre sammensatt/helhetlig. På disse to er det imidlertid en knallgod morsstamme (kjenner godt til dette da jeg er medeier i en hest med samme morlinje) og det synes jeg faktisk trekker opp en hel del. Titter man nærmere på denne morsstammen med Solbergstjerna som kanskje en av de mest spennende så ser man at rundt den hoppa der glitrer det med kanoner.

Hadde jeg hatt en hoppe som skulle brukes i avl fremover hadde jeg reservert plass hos Alm Viktor (helbror til Alm Rau Jo) umiddelbart og satset på at det ble i 2007 men han er muligens fulltegna da og allerede.

Kos Knekten? Har ikke han rimelig dårlig gemytt?

Det er alltid masse synsing i avlen, folk har ulike meninger og preferanser. Man må ta det man selv føler passer hoppen sin og styre unna de linjene man selv ikke ønsker. Ett lite tips har jeg dog, uansett hvilken hingst du velger; det er ikke føllavgiften som koster med et føll. Det å fø hesten til den er startklar er det som koster, så ikke spar en tusing eller 5 bare for å spare. Det er ikke her pengene spares inn. Man trenger ikke ta de dyreste, men kan fint styre unna de billigste og mener jeg.

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 07/01/2006 :  14:33:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også lest den årsrevyen.

Men jeg har snakket med naboen til Høgstad og hun sier at hestene står mye ute. Hun sa også at han kjører bare bakker.

Vi har hatt 2 Kos knekten avkom og de er rolige og fine hester, men jeg har hørt at Kos knekten bet fingeren av en fyr. Fikk advardel da jeg kikket på han......
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/01/2006 :  16:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med Nordli Svarten?

Fordeler:
- Eldingfri
- Du får inn Pilminblod (jeg liker spes. godt Pilmin-hester..)
- Troll Jahn fri
- Jahn Sjur langt ute, tror faktisk du får ganske perfekt linjeavl på Jahn sjur ift hoppa di
- Ganske rimelig (kr 2000 + 8000 ved levende føll.)
- Nordli Svarten har veldig bra km/tid: 21,6a! Vant svensk kaldbl. kriteriet som 3-åring.

Eller hva med kriterievinneren Torpa Carl? Men da får du jo Eldingblod.. (Spikeld- Elding)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 07/01/2006 16:14:27 Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  20:48:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Anbefaler Nordli Svarten jeg også. Han har bra stamme, egenprestasjoner, helse og gemytt. Mange av avkommene hans er litt sent utviklet i forhold til en del andre hingster, så det lønner seg å ha god tid og grunntrene avkommene ordentlig, er dessverre en del av dem som har blitt "ihjelkjørt" som unghester. Vi har selv 3 avkom etter han og er godt fornøyd.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 07/01/2006 :  23:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja anbefaler også Nordli Svarten, han er jo fin hvis du ikke ser etter elding blod....... vi eier forresten kusina hans (samme morstamme) Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  09:34:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo,Nordli Svarten må være et godt alternativ. Svigermor eier hoppa,så hun må ta det endelige valget i forhold til hingst. Må nok nevne de forskjellige alternativene.. Hun er ikke travinteressert,så det er flott at hun vil ha travføll. En gang må være den første!
Hadde passet best om hun kan insemineres eller bedekkes i år,siden jeg bedekker ponnien,men når vi er så seint ute kan vi ikke regne med det..
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  12:34:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Nordli Svarten får du 100% sikkert plass på i år. Han er overhodet ikke fulltegna.

Sender deg forresten en privat melding om to hingster til du absolutt ikke må finne på å bruke.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  22:10:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen,tusen takk for alle gode svar og tips!
Alm Viktor er nok svaret,etter noen samtaler,og er helt enig i at det er greit å legge litt penger i hingst.

Jeg har ikke fulgt noe særlig med de siste årene,siden jeg synes det er mest interessant når man har aktiv traver å følge med på. Så de "nye" hingstene blir mer ukjente for meg. Ser ikke så mye hest in action.

Da blir det sportsponni til sommeren,forhåpentligvis duganes ponnitraver neste sommer og inseminering med Alm Viktor innen 4 år. Koster jo en del penger,og det er flere prosjekter på gang. Svigermor ville gjerne se an det første føllet sitt et års tid. Hoppa begynner å dra på årene,men tar seg forhåpentligvis selv om vi venter litt!

Igjen,tusen takk for at dere har engasjert dere!

Obs! Redigert for å rette superstor skrivefeil,denne hesten lever..

Redigert av - Kine og Tassen den 09/01/2006 10:34:03 Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 08/01/2006 :  23:29:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alm Rau jo han er jo død???????????!!

Vært død i 4 år. han døde da han var 4 år.

Redigert av - linki den 08/01/2006 23:30:58 Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 08/01/2006 :  23:41:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men helbroren hans lever da. Dessverre ikke full så god. På langt nær........

Broren Alm viktor har tjent 647.206 noe som er veldig lite synes jeg, han er nå 5 år. Men har bra rek.

Jeg stiller store spørsmålstegn ved holdbarheten ved disse hestene.
Far Rigel Jo ble bare 11 år. Alm Rau jo ble bare 4 år.
Kjøstad Jo var god i 2 sesonger. Storm Jo gikk bare 2 sesonger.
Frisli To jo var bare god 1 sesong

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.