hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  16:29:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har jo ikke akkurat så mange avkom.

Tror ikke Borken har så verst pris nå. ligger vel mellom 8-10000 et sted.

Da får du et avkom med gml stamtavle da......
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  16:49:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil føllet bli helt ubrukelig,med andre ord? Det vil ikke klare å prestere så mye som de nye racerne?
Som sagt,jeg har lite peil.. Og lenge siden trav var noe jeg engasjerte meg i.
Vil jo ikke ødelegge mulighetene..
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  16:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville ikke ha brukt han. men du bestemmer hvem du vil bruke selv.
det nye som er in: Barnebarn av Elding.

Jeg har bestemt meg for å bruke H.G balder (ser ut som vbl og er barnebarn av Elding). Men han er allerede fulltegnet. Elding hester har et meget flott eksteriør. Hesten Norne(e elding) er en fantastisk ridehest som konkurrer på banen (tjent 800 000) og starter i barokk konk.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  16:57:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det sier seg selv hvor bra han er når han har fått 7 avkom siden 1998.............. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  17:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har blitt enig med svigermor om at vi vil holde avkommet Eldingfritt,skjønner du..
Og jeg er vel litt kjerringa mot strømmen.
Vil avkommet være lite å avle på hvis det blir hoppe? Syns han er så flott,frisk er han og. Men dersom avkommene har 0 verdi er det jo bortkasta tid og penger..
Uff,kan nok komme til å dumme meg ut..
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  17:04:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må legge til at hun har et avkom etter Auvin,det var heller ingen suksess.. Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  17:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Auvin hadde også gml stamme.

Det er veldig utradisjonelt det du gjør;) Det skal du ha...

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  17:14:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde jeg hatt Eldingfri hoppe tror jeg at jeg hadde valgt Eldingfri hingst og faktisk, evt en hingst med Elding lengst mulig ut. Jeg synes det er altfor mye Eldinghester, men det er nå meg (og jeg har nå eid det sjøl så jeg kan igrunn ti still).
Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Helt enig, hadde heller ikke valgt Elding-hingst (og gjorde det heller ikke) Er også stor fan av Rigel Jo blod, ikke bare fordi han har gitt mange gode travere, men pga gemyttet til disse hestene, de har et svært godt gemytt, rolige og greie å ha med å gjøre, dessuten er de edle og langbente (hvis du er intr i det). Trist at både han og supersønnen hans Alm Rau Jo er døde, men som xxxoooxxx nevner så har han mange kårete sønner (Kjøstad Jo, Frisli To Jo, Storm Jo)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  17:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med det er forskjell på å være utradisjonell,og å være dum!
Begynner å føle meg litt dum,for det er svært få av avkommene hans som har tjent over 100 000.
Egenprestasjoner og avlsverdi er to forskjellige ting,ja..
Skulle avkommet virkelig slått til og tjent en del penger,hadde det jo vært sensasjonelt.. Hehe..
Nå får jeg mate litt baby,får heller styre med det her når jeg er litt klarere i toppen.
Takk for all hjelp!
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  17:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøstad Jo har jo ikke akkurat begynt bra i avlen da........

Jeg likte selv Rigel Jo, men de alle ble best i regi eier Høgstad, hva gjør den mannen? Alm Rau jo var for meg FANTOMET selv........
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  17:44:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat fra Trav og galopp-nytt fra i fjor:
Statistikk 2004
Elding tar nesten alt

Eldings avkom tjener ikke lenger like mye som før, men hva gjør vel det når «familieformuen» øker hele tiden? Elding har nå følge av tre sønner på statistikken. Avlssensasjonen Lome Elden er allerede oppe på tredjeplass!

Eldings avkom tjente rundt to millioner kroner mindre i 2004 enn i 2003. Omtrent lik var inntektsreduksjonen fra 2003 til 2002. Likevel kjører Elding-blodet inn mer enn noengang på norske travbaner. Det bidrar Eldings sønner til. Slik vil det forbli i mange år framover.
De fire Elding-gutta på toppen av statistikken kjørte inn 27 125 204 kroner av premiepotten på norske travbaner i fjor. Siden den totale premiepotten var på 75 962 000, snakker vi om 35.7 prosent! Elding skal i år stå til avlstjeneste hos Amund og Harald Kvåle på Lauvåsen avlsstasjon i Fannrem i Sør-Trøndelag.

Junior nærmer seg
Elding hadde 299 avkom til start i fjor. Det er hans høyeste antall startende avkom noensinne. Men avkommene har færre starter enn i både 2003 og 2002. Elding synker både i snitt per avkom og snitt per start. Det er et tegn på at kaldblodssporten fortsatt er i rivende utvikling. Utviklingen er det i første rekke Elding som har sørget for selv.
I år som i fjor følger Lykke Gutten nærmest sin far på statistikken. Lykke Gutten tilhører Eldings tredje årgang, født 1992. «Gutten» økte med nesten 1.8 millioner kontra fjoråret. Lykke Gutten øker ikke mye på snittallene, men nok til at han befester sin stilling som nasjonens nest beste etter pappa.

Kometen
Lykke Gutten er foreløpig Eldings beste sønn i avlsboksen, men det spørs hvor lenge. Bakfra halser to lillebrødre med skumle hensikter.
Lome Elden var fjorårets store utropstegn på avlsfronten. Debutsesongen er ikke mindre enn sensasjonelt bra. I hans aller første årgang slo Lome Elden til med tredjeplass på statistikken med bare 28 startende avkom. Skyhøye snittall forteller om 3-åringer som har hevdet seg i årgangsløpene. Største bidragsyter er naturlig nok superhesten HG Balder som regnes som et enda større talent enn sin far, som igjen ble regnet som det største talentet kaldblodssporten hadde sett.
Høyt snitt per start kan også Spikeld vise til. 1.18-traveren fortsetter klatringen med bare to årganger på bane og har ikke til hensikt å stoppe på fjerdeplass.

Tapre Braute klorer seg fast
Braute holder stillingen på femteplass for tredje år på rad. Han er best av «ikke-Eldingene». Det gjør Braute til tross for at antall startende avkom synker. De som er igjen, starter flittig og tjener fine penger. Braute er en undervurdert plussvariant i norsk avl.
Spang Best hadde et bedre år i fjor enn i 2003. Det skyldes i første rekke et sterkt økende antall startende avkom. Snittallene øker bare marginalt.
To solide hopp gjør også Elding-sønnene Høiby Kongen og Pål Even. Høiby Kongen har økt sine snittall betydelig, mens Pål Evens framgang i første rekke kommer av mange flere avkom til start.

Mindre Kos og lite Jo
Kos Knekten tok en meritterende tredjeplass i 2003, men falt til femte i fjor. Det er ikke noe dramatikk i det. Tallene er stort sett de samme, men en jevn strid mellom tre hingster, falt ut i Kos Knektens disfavør. Han er likevel to plasser bedre ut enn i 2002.
Derimot er Rigel Jos fall betydelig. Den avdøde Alm Rigel-sønnen faller fra fjerde til fjortendeplass til tross for flere startende avkom. Rigel Jos snittall var meget gode i 2003. Nå slår få startende avkom feil ut for ham.
Faller gjør også stakkars Atom Vinter. Den fordums superstjernen har klamret seg fast i hingstetoppen i årevis, til tross for at han skal være ubrukelig for norsk avl. Et stadig synkende antall avkom i banen trykker Vinter'n ubønnhørlig nedover på statistikken.
Også en annen gammel stjerne, Bork Rigel, er på vikende front, selv om hans snittall stiger. Det er synkende antall startende avkom som gir utslag for Bork'n.

Fire over 100 000
Fire avlshingster endte over 100 000 kroner innkjørt per avkom. Lome Elden er nevnt. Lapp Nils overrasker som den andre. Svensken bykser to plasser opp på statistikken og inntar niende.
Også Lex Jon og Tyrigutt har sterke snittall. Rett nok med bare to og ett avkom på bane, men det beviser at de har kvaliteter. Også Slogum Bjørn kan vise til et fint snitt per avkom, selv om det ikke rekker til mer enn 24. plass.

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  17:51:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk ikke satt inn statistikken fra 2004 her, sendte deg den på mail. Snart så kommer statistikken for 2005

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  18:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk,takk!
Du har gjort meg litt klokere!
Hva med Braute? Er det helt på jordet?
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  18:56:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei du er ikke helt på jordet, men han er dyr - og mye galopp i avkom Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  18:59:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er et veldig bra tilbud:)

PRIS SPANG BEST

BEDEKNING 0.-
LEVEDE FØDT 8 DAGER 8000.-
OPPSTALLING HOPPER 80.-/dgn m.føll 90.-/dgn.
ALLE PRISER +MVA. K.S
Spang Best tilbyr i år gratis oppstalling og veterinær hvis hoppa din hoppe ikke blir drektig.
Mulighet for fast veterinæravgift
Les betingelser under "STASJONEN"
2000.-

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.