hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  22:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Da jeg har lite greie på kaldblodsavl,prøver jeg meg med et innlegg her. Er det noen som kunne tipset meg om passende hingst?

Hoppa er etter Trons Trollmin og mor etter Reitlappen. Mormor er e.Sønnavinn.

Hun er fri for Eldingblod,så vidt jeg kan se.

En hingst med gode bein,god helse,godt gemytt er viktigst.

Håper noen kan tipse om noen! Har sett på en del hingster,men er usikker på hva som vil være heldig i forhold til stammen hennes.

Mvh Kine

Tone_

Skrevet - 05/01/2006 :  22:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden hoppa de er fri for Elding-blod fins det jo mange spennende alternaltiver!
Hvilken prisklasse hadde du tenkt deg, og hvor i landet bor du?

Kan anbefale Pål Even... Etter Elding og Solbergstjerna.. Han er far til min Svarten..;) Jeg har fått to flotte Pål Even avkom.. han står hvertfall i Sandnes. Men jeg tror det går ann å få sending av sæd til de fleste hingst-stasjoner.. Avkommene etter Pål Even er veldig lett-travende, og jeg tror han skal passe til hoppa di og. Ser det er Troll Jahn- blod i hoppa di, det er det også på mitt Pål Even -avkoms morside. (Så om du bedekker med Pål Even får avkommet en del likt med min..)

Ellers har du jo mange bra hingster: Spikeld, Sjefen, Moe Odin..
Om du vil satse Elding-fritt avkom er Spang Best en hest jeg liker godt..

Det er mange hingste-annonser i Årsrevyen, så du kan jo kikke der om det er noe interessant..

Hvilke hingster har du sett på da?
Lykke til med valg av hingst!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  01:23:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har veldig gammel stamme. Kanskje friske opp med Elding el Jærvsøfaks blod. det er det som er slager blodet nå.

Vi skal bruke H.G. Balder (Lome Elden e Elding nr 1 nå) og Åsajerven Jærvsøfaks sønn - toppstammet og vant kriterie i år)
H. G skal nå være fulltegnet.

Begge passer dine hoppe. Åkre Lurifax etter Jærvsøfaks er også spennende.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  01:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ellers er Spikeld, Moe Odin og sjefen spennende som Tone sier, men de har slitt med sykdom og skader. Moe Odin har slitt bla a med tykt blod?

men jeg ville ha brukt de for det. Det er Kanoner. Dårligst av de er Sjefen (prestasjoner)
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  01:28:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er forskjell i pris. Spørs hvor høyt du vil gå;) Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  01:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
du vil få Troll jahn på 3 ledd på begge sider, slik som verdensrekordholderen Mack Lobell har det(speedster 2g 3 ledd).
de sier at de blir entaktet de som har det 2*3 ledd, altså bare 1 speed.
Holder samme tempo hele veien.

Skal du bruke det til trav el som ridehest?

Redigert av - linki den 06/01/2006 01:39:25 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  08:45:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!
Har tenkt på Pål Even og Spang Best,men er litt usikker på om det er det beste valget. Vallaken min er etter Bestjerker,og har et fantastisk gemytt,men veit ikke om Spang Best har fått det samme gode gemyttet. Jærvsøfaksavkommene jeg har vært borti,har vært veldig tøffe,så jeg vil uansett ikke bruke han. Lykke Gutten er også uaktuell,har sett litt for mye fanteri av han.

Dette vil bli en hobbyhest,vil at den skal duge til både trav,kjøring og ridning. Dette med gemytt er derfor veldig viktig. Den vil bli amatørtrent.

Holder til på Østlandet,er jo en del hingster innom hos fam. Hoel (som bor noen kilometer unna),men da er jeg vel nødt til å bruke Eldinghingster?
Kan ikke bruke en veldig dyr hingst,hadde tenkt til å bruke 10-15000.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  09:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom du er ute etter en hobbyhest,og føler gemyttet teller mest,vil jeg anbefale deg å ta en prat med diverse hingste-holdere og forklare situasjonen. De vil som oftest kunne fortelle deg om gemyttet da passer dine mål. Men du bør også velge litt etter hoppas utseende,en hoppe med lang rygg,kan fungere best med en hingst med litt kortere rygg feks, Som også en meget kraftig hoppe eksteriørmessig,vil komme best ut med en lettere bygget hingst ectect
Ettersom du har en elding-fri hoppe har du mange alternativ,og om du noensinne skulle finne på å selge føllet i etterkant ville det absolutt lønne seg å bruke en hingst som produserer avkom som springer i banen...og da må du også se etter det
Ang gemytt så har nok hingsten litt å si ja,men hoppa er den som vil komme til å prege føllet mest,og vil derfor ha mest innvirkning.
Men for all del,noen hingster bør man styre unna dersom gemytt er av de viktiske kriteriene... ;)

Var en trav-trener som sa dette om alm svarten avkom: "Om du får valget mellom ei almsvarten-hoppe og ei kurv med jordbær....for guds skyld,ta jordbæra!"

Linki: At en traver sliter med "tungt blod" vil da si at hesten er overtrent,så den får i overkant av røde blod-legemer i boldet...? Og da vil jo ikke dette kunne gå videre i avl til avkommene?
Rett meg her om jeg tar feil...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  10:17:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kikket litt på Ravn Jahn,syns han virket topp helt til jeg hørte om gemyttet hans.
De mest aktuelle nå Spang Best,Åsaelden eller Pilmingnist. Litt usikker på om Pilmingnist avler nå..?
I forhold til kjøreavstand og hvordan hingstene er,holder jeg en knapp på disse. Si ifra hvis jeg er helt på viddene!
Hoppa har et trivelig gemytt,men hun bør nok ikke bedekkes med noen heitere hingst. Hun er lang og relativt sped,så noe masse og kortere rygg er nok lurt å satse på. Vil også ha en hingst med skikkelig hingstepreg og holdbar kropp!

Redigert av - Kine og Tassen den 06/01/2006 10:17:36 Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 06/01/2006 :  11:26:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Bruk ikke Spang Best!! Beklager, men han avler så mye hete avkom, snakker av erfaring, og mange blir sendt til slakt for de er rett og slett ikke håndterbare på noen måte.

Morten Antonsen har en flott hingst!! Han heter Steinsvad Eld og har et flott temprament og lynne. Har nå bedekt hoppe med han og er meget spent. Han har et lynne som passer til tur/hobbyhest og som konkuranse hest. Han er ikke altfor dyr heller og passer fint inn i din klasse. Du får jo også igjen 4000,- om hesten går godkjente mønstringsløp......kan være å ta med seg kanskje??

Du bor i Akershus og Antonsen holder til oppe i Gran og det er ikke alfor langt å dra fra Blaker/Fetsund/Aurskog-Høland, som jeg gjetter du bor i ettersom du har Martin og Atle Hoel bare noen kilometer unna.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  11:38:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt Eldingfri hoppe tror jeg at jeg hadde valgt Eldingfri hingst og faktisk, evt en hingst med Elding lengst mulig ut. Jeg synes det er altfor mye Eldinghester, men det er nå meg (og jeg har nå eid det sjøl så jeg kan igrunn ti still).

Ikke Lykke Gutten(e.Elding) i hvertfall, avler slagmerrer. Jeg liker godt Rigel Jo, men han er jo død men har noen kårede sønner. Selv har jeg meget sans for Alm Viktor, men han er fulltegna i år i hvertfall. Jeg og har sans for Solbergstjerna-blod, den hoppa er fenomenal. Mange kårede hingster med Solbergstjerna blod i seg.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  12:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glad for innspill her! Vil helst ha noe Eldingfritt ja,men så er det det å styre unna Troll Jahn og..ikke enkelt det her.

Har sett både og etter Spang Best,men det har vel mye å si hva slags mennesker som tar hånd om de og hva slags hoppe som står som mor? Har hatt det litt i bakhodet ja,men tar i hvertfall en telefon uansett.. Han ligger rundt maks av det en bedekning kan koste.

Stensvad Eld er flott ja,men er litt usikker på de beina hans. Blir det Eldinghingst,er han et alternativ.

Alm Viktor er flott ja,og stammen kan matche fint,men han er vel dyr?

Har veldig lyst på Pilmingnist jeg da,har alltid likt han så godt.. Veit at eierne bor i nærheten her,men hvor er han?!

Hoppa trenger ikke å bedekkes i år,så det er ganske fritt i forhold til det.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  12:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må legge til at Haakesjuravkom også står høyt hos meg,men er vel ikke flust av direkte etterkommere etter han.. Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 06/01/2006 :  12:31:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bork Rigel, Slogum Bjørn og Dalar er tre av de nydeligste kaldblodshingstene jeg vet om. Slogum Bjørn har et aldeles herlig gemytt! Han var med på montelisenskurs da jeg tok det og han er skikkelig fin altså! Dalar er også veldig grei og nyyydelig! Bork Rigel er min kaldblods favoritt han har en sinnsyk utstrålig! Vet ikke hvordan gemyttet hans er da. Tre Elding-frie alternativer er det i hvertfall Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 06/01/2006 :  14:26:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jeg ikke sikker på Lene. Men er det bare det som feiler Moe odin? Var det ikke noe annet også? Husker så lite da jeg lider av "ammetåke"

Jeg ville uansett kunne ha brukt han.

Bork Rigel avler ikke han dårlig? slogum Bjørn er ok. men dalar virker som han kan avle dårlig.
Bork Rigel har ihverfall vært 100% frisk. Fin og holdbar.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  15:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Moe Odin har slitt med musklaturen,veit ikke om de fant ut av det..

Bork Rigel er fin han,frisk er han og,men han blir nok for dyr.

Ringer eieren av Pilmingnist i morra,er han "still going strong",satser vi på å bruke han. Noen som har noen synspunkter når det gjelder han?
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.