hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galopptrening m travhest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Galopptrening m travhest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MJ123

Skrevet - 19/04/2006 :  17:26:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan! Hva slags synspunkter og erfaring har dere med galopptrening (ridning)av travhest? Nettopp begynt å trene tre varmblods(4,5,6 år), som stort sett har kun blitt kjørt og litt travridd tidligere...

Lene.

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  19:02:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir selv galopp-intervaller med min kaldblods...
Dette er noe som fungerer fint for noen,men ikke for alle...

En tommerfinger-regel er ofte at hester som er travsikre(ikke galopperer i løp) vil ha en god virkning av galopp-intervaller,mens en gjerne skal være mer forsiktig med med hester som ikke er like sikre,samt unghester.

Men slike hester har ofte godt av litt dressur-ridning på bane innimellom,for å balansere seg og styrke muskulatren,samt strekke ut.... *s*

Lykke til!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  21:14:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Synes galopp-intervaller er en god idè å bruke på hester som ellers er travsikre og som skjønner forskjellen på disse to gangartene ;)
Rir selv ikke galoppintervaller med noen av hestene våre.

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 19/04/2006 :  21:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gallopperer ikke med min...

Fordi han kan galloppere i løp... og der MÅ de lære å skille!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

ikkeibruk

Skrevet - 19/04/2006 :  22:48:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg rir galoppintevaller m hesten min .... Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  09:41:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg red galopp på alle de jeg trente da jeg jobbet på travstall. Men jeg begynte ikke galopptreningen før de hadde startet løp og i hvertfall ikke før de var 4.
Red ikke bare galoppintervaller, men brukte de som en hvilken som helst ridehest, galopp på tur, sprang,dressur osv. Fungerte veldig bra.
Hester som galopperte i banen ble faktisk mye mer stabile og dersom de galopperte var de mye lettere å få i trav igjen.
Har også hørt av andre som har hatt problemer med galopp i løp at dette ikke lengere var noe problem etter at de startet med galopptrening hjemme.
Men hver enkelt hest er jo et eget individ så man får bare prøve seg fram og finne ut hav som fungerer best for nettopp den hesten.
Gå til toppen av siden

Charlie04

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  10:58:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er bra å ri galoppintervaller, kanskje ikke på unghester da.

Rir det på min, hun galoperte mye i løp før men ble mer travsikker da vi begynte med galoppintervaller, mulig at dette gjorde at hun fikk løst opp litt i muskulaturen. Tar gjerne 2 galopp intervaller på jordet samme dag som hun skal gå løp, virker å hjelpe litt;) Men galoperer selfølgelig aldri når vi kjører eller rir på banen.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 20/04/2006 :  11:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm.... vurderer å begynne å galoppere med min..han er 5 år.. Syns dere jeg skal gjøre det?

Er litt redd og,, tenk hvis han begynner å feile av det... da er det gjort liksom....

Men interessant det dere skriver at de blir mer travsikre av å galoppere....har liksom alltid hørt motsatt jeg!

Charlie04

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  11:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan sikkert variere fra hest til hest om de blir mer travsikre av å galopere. Hesten min er lganske stiv i bakparten og sliter innimellom med krysslammelse, noe som ofte gjorde henne ofte ganske stiv i løp.. Men jeg synes etter å ha galoppert med henen, har hun blitt mer og mer travsikker.. Men hun har jo også blitt mer voksen og at hun skjønner hva trav går ut på.. Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  11:29:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Braastad: Det er bare å prøve!
Det er veldig få jeg snakker med nå om dagen som ikke praktiserer galopptrening med traveren(e) sin(e), det har blitt veldig vanlig i motsetning til tidligere.
Til og med travhester som blir benyttet i monte blir trent i galopp.
Så jeg tror ikke du har noe å frykte.
Gå til toppen av siden

MJ123

Skrevet - 21/04/2006 :  08:05:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Får se hva jeg får gjort med disse hesta etterhvert.. Hadde vel vært lurest å fått litt dressurridning på dem, for stivere hester tror jeg aldri jeg har vært borti!! Blir nok flere spørsmål fra meg på disse sidene etterhvert Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  08:36:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også ridd mye dressur og det har jeg virkelig fått igjen for. Hestene har blitt mye mer harmoniske og ikke minst fått mer lik muskulatur på hver side.
De fleste traverene har jo mer muskulatur på høyre side i og med at de må ta i mer på den siden i svingene på banen.
Dette kjenner man lett når man rir, ved at det føles som salen sklir mot venstre hele tiden.
Dette er rett og slett et resultat av at muskulaturen er større (høyere) på høyre siden sli at salen blir liggende litt skjevt. I hvertfall har jeg opplevd det slik.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/04/2006 :  10:19:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dressur med travere har jeg kjempe stor tro på!!

Rir en del dressur med min, volter, sepentiner og versader i skritt og trav. Bøyer inn og ut..løser opp, samler...

Men jeg er fortsatt litt skeptisk til den galoppen... Det frister jo , men ....Han har aldri har blitt galloppert med, og fungerer bra i løpsbanen nå, med det treningsopplegget han har... (uten gallopp)...

Men han har det altså med å galoppere i løp... detter fort ned i trav igjen, men...

De to siste løpene har han fått 2. og 3. premie, gått fine løp i tet og rygg leder og spurta fort på oppløpet...men altså med en innlagt galopp i hvert av løpene, der han taper noen sekunder, og kommer dermed lengre ned på premielista... For å si det sånn: hadde ikke galoppen kommet i disse løpene hadde han godt mulig stått med to seire nå. Derfor er jeg skeptisk til å galoppere...

Galoppen er noe som skal vekk...derfor er jeg ennå litt pysete...(foreløpig, til han har stabilisert seg, har bare gått 8 løp..)

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  10:59:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forstår din skepsis, spesiellt siden det går så bra nå. Du kan jo eventuellt vente med å prøve til han får dårligere resultater slik at det ikke er så mye å tape uansett. For at det går opp og ned i trav er vel noe vi alle vet!
Jeg tror imidlertid ikke at galopp i trening skal få han til å galoppere mer i løp etter å ha gått 8 løp.
Ved galopptrening utvikler de jo en annen type muskulatur og styrke enn de gjør i trav, i tillegg øker det lungekapasiteten, har jeg hørt. Det virker jo logisk i og med at de puster på en helt annen måte.
Jeg tror en hest trenger all den styrken og utholdenheten den kan få under et travløp og at galopp er med på å øke dette.
Det er som toppidrettsutøverene sier: allsidig trening er veien til målet.
Jeg er en stor tilhenger av allsidig trening og mener at en traver absolutt ikke bør bli trent kun med vogn og i trav.
Enhver hest bør kunne brukes til det meste men hver rase har et spesiallfellt og med travere blir det da trav.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/04/2006 :  20:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er sant det....det kommer tilsnok nedturer i dette "gamet"..hehe

Tror jeg skal drøye den litt siden den fungerer fint nå, og ta tipset ditt om å prøve det i en periode den ikke er helt på topp! Takk for tipset...

MEDALLION

Skrevet - 25/04/2006 :  12:35:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Jeg syntes d er bra trening, men ikke hvis hesten har vondt i beina!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.