hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor valgte du det du valgte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hvorfor valgte du det du valgte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:47:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Har tenkt litt på å ta veterinærutdanninga i England, for eg trur ikkje at krava er så store som her i Norge. Det eg kom fram til på ei side der eg las var du måtta ha i vert fall 4 i engelsk, og eg har 5.

Men eg har tenkt litt på det å gå landbruktsskule med naturforvaltning (hmm, vart dette rett?). Eg får vel ikkje studiekompetanse då? Nokon som er heilt sikkre? Eg har lyst å gå noko anna enn vanleg allmenn, men då må eg flytte eit godt stykke i og med at eg ikkje vil gå Gjermundnes. Men,men.

Forresten, er det nokon som kjenner til det å "studere hest" i England? Såg at der var ei her på hestemarked som var nede i Essex eller Wessex eller kva det heiter.

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  22:08:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
du får studiekompetanse jo...hvis du går alle 3 åra...
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  22:15:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har tenkt litt på å ta veterinærutdanninga i England, for eg trur ikkje at krava er så store som her i Norge. Det eg kom fram til på ei side der eg las var du måtta ha i vert fall 4 i engelsk, og eg har 5.

Men eg har tenkt litt på det å gå landbruktsskule med naturforvaltning (hmm, vart dette rett?). Eg får vel ikkje studiekompetanse då? Nokon som er heilt sikkre? Eg har lyst å gå noko anna enn vanleg allmenn, men då må eg flytte eit godt stykke i og med at eg ikkje vil gå Gjermundnes. Men,men.

Forresten, er det nokon som kjenner til det å "studere hest" i England? Såg at der var ei her på hestemarked som var nede i Essex eller Wessex eller kva det heiter.

Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

Du får studiekompetanse hvis du kjører følgende løp:

GK (vg1) - naturbruk
VK1 (vg2) - landbruk og naturforvaltning
VK2 (vg3) - naturforvaltning

på gk og vk1 kan du ha fordypning i hest.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  22:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
ja, det er akkurat dette eg har lyst til. Men går eg hestelinja/fordjupning i hest må eg ta eit år allmenn-påbygging (søstra mi gjekk hestelinja, går påbygging no). Problemet er jo at eg ikkje får lov, eg må gå allmenn. (seier mamma). Ingen av oss 3 døtrene til mamma har fått lov til å gå akkurat det dei vil, ho som går påbygging no fekk etter mykje om og men gå hestelinja, men mekken som ho også hadde lyst å gå fekk ho ikkje då.
Jaja, får vel diskutert meg fram til noko. Har tenkt litt på å gå media- linja, men eg tviler på at eg søkjer på den.

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 03/01/2006 :  13:25:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er meg.. Og det er i Essex, hehe!

Grunnene til at jeg endte opp her er mange. Jeg gikk vanlig allmen på vgs, og var i grunn drittlei.. Etter vgs tok jeg derfor et år på Torshus Folkehøgskole på hestelinja, et år jeg fikk max ut av! Før dette året hadde jeg også veldig lyst til å bli veterinær, men så var det dette med karakterer og poeng da.. Som Guro sier gir realfag fine ekstrapoeng, men ikke bare det, du ha minst 2MX og 2FY (altså matte og fysikk til og med 2 året på allmen) for å i det hele tatt kvalifisere til veterinærstudiene. Jeg valgte å ikke ha 2FY, for jeg innså fort at vet.studiene kom jeg ikke inn på likevel, selv om jeg hadde et snitt på nesten 5 pluss ekstrapoengene fra realfagene mine (hadde 6,5 ekstrapoeng av 7 maksimale).

Anyway, tilbake til hvordan jeg havna i England:
På Torshus fikk vi besøk av en fra Writtle College (der jeg går nå) som fortalte litt om det de hadde der. Jeg ble hekta der og da! Jeg ville bli veterinær for å jobbe litt med hest, og når det var hest jeg ville, hvorfor ikke bare hest?
Jeg sendte en søknad, og fikk svar svært kort tid etterpå om at jeg hadde kommet inn. Sendte så en søknad til lånekassen, og fikk masse penger, hehe!
I september flytta jeg over, uten å vite hva jeg egentlig gikk til, annet enn at det var masse hester der. Å komme i gang var egentlig ikke noe problem, og vi fikk velge hva slags praksis (ridning/stutteri) vi ville ha i løpet av få dager, så var vi i gang! Nå har jeg følgende fag: anatomi og fysiologi, bedriftsledelse, bedriftsøkonomi, industrial context (får gjøre oss kjent med all hesteindustri i UK), teori på ridning og stutteri, praksis på ridning og stutteri, og et fag som heter stable management, det er et praktisk/teoretisk fag som går inn på å rett å slett drive en stall.

Første semester er snart over, og jeg angrer ikke et sekund! Det er et kjempespennende studie, og i tillegg til hestekunnskapen så får man jo språkerfaring helt gratis! Neste semester skal jeg ha mer ernæringsfysiologi, noe jeg gleder meg masse til! Neste år får vi velge mye mer hva vil ha av fag, og vi kan velge alt fra unghest-trening til bedriftsledelse.

En annen fordel er at vi har laaaange ferier! Sommerferie fra midten av juni til oktober, tre uker til jul, ei uke i februar og tre uker til påske. Jeg drar hjem til Norge og jobber i feriene, studielånet blir jo relativt stort etterhvert, men jeg mener det er verdt hver krone!

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  13:34:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja, det er akkurat dette eg har lyst til. Men går eg hestelinja/fordjupning i hest må eg ta eit år allmenn-påbygging (søstra mi gjekk hestelinja, går påbygging no). Problemet er jo at eg ikkje får lov, eg må gå allmenn. (seier mamma). Ingen av oss 3 døtrene til mamma har fått lov til å gå akkurat det dei vil, ho som går påbygging no fekk etter mykje om og men gå hestelinja, men mekken som ho også hadde lyst å gå fekk ho ikkje då.
Jaja, får vel diskutert meg fram til noko. Har tenkt litt på å gå media- linja, men eg tviler på at eg søkjer på den.

Dette syns jeg er urettferdig gjort av moren din. Hvis man ikke får lov å gå det man ønsker, har man lettere for å mistrives med fagene på skolen. Så prøv så godt du kan, å få moren din til å skjønne at du må få lov til å velge det du selv har lyst til, da vil dui få bedre karakterer også

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  14:27:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er dessuten ulovlig å hindre mennesker i å ta den utdannelsen man ønsker. Når man er fylt 15 år har man rett til å velge utdannelse selv, og dette er noe alle foreldre burde være klar over!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  15:54:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Ja, er HEILT einig!

Kopi av melding:
Som Guro sier gir realfag fine ekstrapoeng, men ikke bare det, du må ha minst 2MX og 2FY (altså matte og fysikk til og med 2 året på allmen) for å i det hele tatt kvalifisere til veterinærstudiene. Jeg valgte å ikke ha 2FY, for jeg innså fort at vet.studiene kom jeg ikke inn på likevel, selv om jeg hadde et snitt på nesten 5 pluss ekstrapoengene fra realfagene mine (hadde 6,5 ekstrapoeng av 7 maksimale).

-Ja, eg har høyrt noko om dette 2FY og 2MX-greiene. Er dette sånn som kunn kan takast på vanleg allmenn, eller får du det uansett kor du går (med studiekompetanse)?

Kopi av melding:
Anyway, tilbake til hvordan jeg havna i England:
På Torshus fikk vi besøk av en fra Writtle College (der jeg går nå) som fortalte litt om det de hadde der. Jeg ble hekta der og da! Jeg ville bli veterinær for å jobbe litt med hest, og når det var hest jeg ville, hvorfor ikke bare hest?
Jeg sendte en søknad, og fikk svar svært kort tid etterpå om at jeg hadde kommet inn. Sendte så en søknad til lånekassen, og fikk masse penger, hehe!
I september flytta jeg over, uten å vite hva jeg egentlig gikk til, annet enn at det var masse hester der. Å komme i gang var egentlig ikke noe problem, og vi fikk velge hva slags praksis (ridning/stutteri) vi ville ha i løpet av få dager, så var vi i gang! Nå har jeg følgende fag: anatomi og fysiologi, bedriftsledelse, bedriftsøkonomi, industrial context (får gjøre oss kjent med all hesteindustri i UK), teori på ridning og stutteri, praksis på ridning og stutteri, og et fag som heter stable management, det er et praktisk/teoretisk fag som går inn på å rett å slett drive en stall.

Første semester er snart over, og jeg angrer ikke et sekund! Det er et kjempespennende studie, og i tillegg til hestekunnskapen så får man jo språkerfaring helt gratis! Neste semester skal jeg ha mer ernæringsfysiologi, noe jeg gleder meg masse til! Neste år får vi velge mye mer hva vil ha av fag, og vi kan velge alt fra unghest-trening til bedriftsledelse.

-Høyrest kjempe spennande ut! Kva du kan bli etter å ha fullført der da? Er det mange år? Kor mykje kostar det for eit skuleår?

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  16:36:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Her kan du se litt mer om yrket agronom.(også agronom i økologisk landbruk)

Opprinnelig postet av *Ina&Løkken*

Det var en fin side Ina

Opprinnelig postet av Wenche=)

Ja, kikker litt innpå der en gang i blant, men kan være mer forvirrende enn læringsrikt noen ganger men:P

Men finner vel på noe. Å studere i England høres mer fristende ut enn Tyskland. Men har kun 4 i Engelsk, men på vgs skal den forbedres :)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  10:51:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Eng utdanning i England: Det er ganske mange utdanningsmuligheter innen hest i Storbritannia i forhold til Norge. Flere universitet og college har hestefag og BHS har egne utdanninger. Se http://www.bhs.org.uk/Content/Job-Home.asp
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/01/2006 :  11:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er snart ferdig utdanna sykepleier..

Jeg er glad i mennesker, og ville ha en jobb som gav meg utfordringer. Det er et veldig givende yrke, fordi en gir mye av seg selv, når en prøver å gjøre pasientens dag lettere..

Det er relativt lett å få seg jobb som sykepleier, og det er ganske lett å finne seg en stillingsprosent som passer deg, dersom en i en periode ikke ønsker å jobbe fulltid. I tillegg er det få yrkesgrupper som gir så mange valgmuligheter som sykepleieryrket.

For meg var det mer en modningsprosess enn et "kall".. Begynte på sykepleien når jeg var 22 år. Tror ikke jeg var moden nok til det før den tid..(rett etter videregående).

Syns det er kjempegøyt yrke, kan anbefale det på det varmeste! En ting som er kjekt med sykepleierutdanningen er at det er fin veksle mellom praksis og å være på skolen.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 04/01/2006 :  14:03:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eng utdanning i England: Det er ganske mange utdanningsmuligheter innen hest i Storbritannia i forhold til Norge. Flere universitet og college har hestefag og BHS har egne utdanninger. Se http://www.bhs.org.uk/Content/Job-Home.asp

Opprinnelig postet av MissEva

Utdanninga du kan få gjennom BHS er ikke en akademisk utdannelse, altså, du får ingen grad (bachelor, master osv.), men mer noe som kan likne på den utdanninga vi i dag kan få på Starum. Det er rett og slett lengre kurs, som gir deg et diplom som bevis på at du er kvalifisert instruktør, stallmester, hovslager osv.
Den utdanninga jeg tar gir meg en bachelorgrad, noe som tar lengre tid, og jeg har mulighet for å avansere til mastergrad, og til og med doktorgrad om jeg vil...

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:Som Guro sier gir realfag fine ekstrapoeng, men ikke bare det, du må ha minst 2MX og 2FY (altså matte og fysikk til og med 2 året på allmen) for å i det hele tatt kvalifisere til veterinærstudiene. Jeg valgte å ikke ha 2FY, for jeg innså fort at vet.studiene kom jeg ikke inn på likevel, selv om jeg hadde et snitt på nesten 5 pluss ekstrapoengene fra realfagene mine (hadde 6,5 ekstrapoeng av 7 maksimale).

-Ja, eg har høyrt noko om dette 2FY og 2MX-greiene. Er dette sånn som kunn kan takast på vanleg allmenn, eller får du det uansett kor du går (med studiekompetanse)?

Du kan vel forsåvidt ta disse to fagene på allmen påbygning etter en evt yrkesfaglig utdanning, men jeg vil tro det er harde fag å komme seg inn i dersom du ikke har hatt realfag i det hele tatt på to år.. Jeg syntes det var vanskelig, og jeg gikk på allmen hele tida.

Kopi av melding:
-Høyrest kjempe spennande ut! Kva du kan bli etter å ha fullført der da? Er det mange år? Kor mykje kostar det for eit skuleår?

Du får etter tre år en bachelorgrad, men hva du får den i avhenger av fag du velger. Du kan etter bachelorgraden velge å avansere til å ta en mastergrad, det tar 1-2 år, avhengig av hvor effektiv du er.. Jeg skal i første omgang ta en bachelor, så får jeg se etterpå om jeg orker å hive meg på en master med en gang, kan jo ta den senere også..

Hva du kan bli avhenger fullt og helt av hva slags fag du velger. Peiler du deg mer inn mot stutteri og drift kan du bli driftsansvarlig ved et stutteri, eller drive ditt eget. Evt kan du jobbe innen avlsbransjen på andre steder som uavhengig av et spesielt stutteri, f.eks med kunstig inseminering, dna-analyser, rådgivning osv..
Du kan gå grundig inn på det med fôring, og kan bli distributør eller kontrollør av fôr, evt en som analyserer fôr og utvikler nye fôrtyper.
Du kan også ta mer praksis, og rett og slett jobbe praktisk med hest, men dette har jeg valgt å gå bort i fra, da det er ting jeg også kan lære i Norge, samt at forskjellene mellom hvordan man gjør ting (sett ut ifra forskjellig klima o.l.) i England og Norge er så store at jeg ikke ser det helt store behovet for å lære hvordan de gjør alt rent praktisk i England. En annen ting er at det er dette arbeidet som er desidert dårligst betalt, og du kommer til å sitte med et relativt stort studielån du må betale ned på, samt at man skal jo også leve..
Andre ting du kan jobbe med: journalist i hestebransjen, salg av utstyr/fôr/hester, hvor som helst innen veddeløpsbransjen (innmari mange yrker innenfor management!), rideskole, stutteri, salgsstall. Du kan også ta en mer vitenskapelig utdannelse som går mer på anatomi og biologi på cellenivå, og da blir du i grunn kapabel til å jobbe som forsker på både hest og andre dyr.
Det er også mange andre yrker som jeg ikke kommer på i farta, og man må også evne å se utenom det som finnes i Norge. Vårt lille fjelland er utrolig begrenset når det kommer til yrkesmuligheter innen hest, og jeg kommer nok til å jobbe noen år i utlandet før jeg kommer tilbake til Norge, rett og slett for å få arbeidserfaring og for å kunne bruke utdanninga mi i praksis på et videre spekter enn det jeg kan her hjemme.

Når det gjelder kostnadene så koster det jo endel.. Nå har det seg sånn at utenlandsstudenter må betale mye av utdanninga si selv, noe jeg i grunn synes er urimelig dersom utdanninga man tar ikke finnes i Norge. Vi får jo stort lån i lånekassen, men vi må jo betale det tilbake også..

Et år koster ca 80 000 i skolepenger, og hvis du bor på skolen så koster det i overkant av 40 000 i året. Dvs at et år koster mellom 120 - 130 000 kr i bare skolepenger og hybel (som er inkl mesteparten av mat). I tillegg kommer jo personlige utgifter, og dette blir ofte en god del mer enn det man hadde tenkt seg dessverre.. Man får totalt 160 000 av lånekassen pr år. Dvs at du sitter igjen med ca 40 000 i året som du kan bruke på deg selv.

For mitt vedkommende så gjelder ikke dette regnestykket helt.
Jeg jobber en god del når jeg er hjemme, og tjener i overkant av 50 000 i året, og har derfor relativt god råd nå (noe som ikke hjelper så veldig mye når jeg bruker så mye penger.. ). Jeg har en plan om å skjerpe meg, sånn at jeg ikke bruker så mye, og sitter igjen med en god del på konto når jeg er ferdig. Et av mine problem er at maten vi får servert på skolen rett og slett er bare ekkel, sånn at jeg lager min egen mat, som jeg da må kjøpe selv, i tillegg til at jeg allerede betaler for mat på skolen inkludert i husleia mi.. Jeg har spurt om jeg kan få redusert husleie mot å ikke få det matkortet vi kan bruke i kantina, siden jeg ikke bruker det likevel, men det gikk visst ikke an...

Neste år skal jeg bo privat, altså utenom skolen, og det er visst en god del billigere. Hadde jeg visst mer om det hadde jeg nok valgt det i år også.
Samtidig er det å bo på skolen første året en kjempefin måte å bli kjent med det sosiale på, og bli kjent med nye folk. Jeg har funnet noen å flytte sammen med neste år, og det å dele leilighet med flere er nok det absolutt billigste alternativet. Du kan kanskje få ordna noe sånt til førsteåret også, men da kommer du antagelig sammen med noen du overhode ikke kjenner, og sjangsen er der for at det kanskje ikke går så bra.. Ikke for det, den sjangsen er jo der med folk du allerede kjenner også.

Håper dette kan gi noen svar, bare spør hvis det er mer dere lurer på.

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 04/01/2006 :  14:43:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

synes egentlig du bør drite litt i hva moren din sier, det er tross alt din utdannelse og ditt liv det er snakk om, ikke hennes...kan være vanskelig å gjøre noe mot foreldrenes vilje, men av og til må man nesten kjøre sitt eget løp...
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  15:03:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av MissEva

Takk for linken. Skal se om jeg får tid til å se på sidene når jeg har tid

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  17:28:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel jeg går allmenn. For å holde alle muligheter åpne og fordi det er det jeg hadde lyst til. Er vel kanskje litt skole lei men likevell. Allmenn vil jeg gå :)
Senere vet jeg ikke. Spørs litt på hva jeg vil bli. Kanskje jeg tar BI hvis jeg ikke vil jobbe med hest. Blir det hest jeg vil jobbe med blir det nok noe i utlandet på noen slags måte. Noe berider utdannelse eller ridelærer utdannelse eller noe muligens? Lar det være temmelig løst ennå. Føler at det ennå er et år til jeg virkelig må begynne og tenke. Når det nærmer seg siste året på skolen.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.