hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor valgte du det du valgte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hvorfor valgte du det du valgte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ina_R

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  14:31:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
.. med tanke på yrke/utdanning?

Hadde vært gøy å høre litt hvorfor dere valgte det yrke dere valgte (eller det dere holder på å utdanne dere til)

Ina og Løkken<3

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  15:06:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ville egentlig utdanne meg til veterinær, men pga for dårligt gjennomsnittskarakter på gymnaset måtte jeg se meg om etter en annen utdannelse. Så da ble det aronom, siden jeg var fast bestemt på og utdanne meg til noe der jeg kunne jobbe med dyr.
Stortrivdes i jobben med kyr og griser :)

Har senere tatt brevkurs i " Hestens abc " med og er utdannet dyrepasserassistent.

Er nå uførtrygdet pga diverse revmatiske lidelser :(

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  15:19:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg har også lyst til å jobbe med dyr, men så var det snittet. I år (til jul) hadde jeg et snitt på 4,85, og har hørt at du må ha 5,5 for å komme inn på vetrinærhøyskolen (vet ikke om dette er sant men)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  15:24:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Huff, har akkurat same problemet. Eg har 2- 4`arar og 11- 5`arar. Men det held ikkje. (No var dette nest siste halvåret på ungdomsskulen vel og merke).
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  16:03:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har også lyst til å jobbe med dyr, men så var det snittet. I år (til jul) hadde jeg et snitt på 4,85, og har hørt at du må ha 5,5 for å komme inn på vetrinærhøyskolen (vet ikke om dette er sant men)

Opprinnelig postet av *Ina&Løkken*

Anbefaler deg og sjekke det ut, min veninne tok denne utdannelsen i Ungaren. Og vet at i Tyskland er snittet lavere enn i Norge for og komme seg inn, mener og huske at Norge har noen av de strengeste kravene.
Hvordan snitt-kravene er i Ungaren er jeg usikker på, men etter og ha sett på nyhetene hvordan skolene og lærerne er, hadde jeg nok ikke selv hatt dette landet som førsteprioritert

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  16:22:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ville egentlig utdanne meg til veterinær, men pga for dårligt gjennomsnittskarakter på gymnaset måtte jeg se meg om etter en annen utdannelse. Så da ble det aronom, siden jeg var fast bestemt på og utdanne meg til noe der jeg kunne jobbe med dyr.
Stortrivdes i jobben med kyr og griser :)

Opprinnelig postet av Bente71

Hva kan man gjøre når man utdanner seg som agronom? Jeg vurderer å gå agronomen neste år, altså mitt siste år på vgs, men er litt usikker på hva man har mulighet til å jobbe med som agronom?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  16:45:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kommer ikke alderspoeng og andre evt tilleggspoeng i tillegg her, slik at snittet blir høyere?
Man kan jo ta allmenn på vgs, også valgfag der du får ekstrapoeng som ikke de på andre linjer får.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  16:48:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg ønsket meg en utdannelse med "to streker under svaret". At det til syvende og siste ble "stein og bensin" var vel litt tilfeldigheter tror jeg. Håper iallfall jeg får en jobb etter utdanningsslutt.
(og skulle jeg ikke få jobb ser jeg utrolig lite svart på det, for da tar jeg ped og blir lærer :-) Og jeg har i grunnen ganske lyst til det også:-))

Hvis det er snittet på ungdomsskolen som er problemet så har jeg bare et tips: jobb veldig hardt på videregående så har dere det inne. Husk at om dere ikke har helt matteaversjoner så gir realfagene fine ekstrapoeng. Jeg vet ikke hva inntaksgrensa er på veterinær jeg nå, men at den er høy det tviler jeg ikke på. Bonusen er at dere også får veldig gode arbeidsvaner, noe undertegnede sliter veldig med :-(

Guro
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  17:22:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, har akkurat same problemet. Eg har 2- 4`arar og 11- 5`arar. Men det held ikkje. (No var dette nest siste halvåret på ungdomsskulen vel og merke).

Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

Hadde 3-4ere og 1-6er og 2-sterke 5ere og 1 svak 5er, resten 5ere.

Har planer om å gå idrettsfag 4 år med skyting vedsiden av, men etter det er jeg enda ikke sikker. Vetrinær er et alternativ, gjerne utlandet om jeg ikke kommer inn i Norge. (Må vel forbedre engelsken først da kanskje :p) Men forbereder meg på å jobbe hardt på vgs.

Edit for å legge til at jeg går fortsatt i 9ende så har fortsatt tid igjen til å velge:)

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 02/01/2006 17:24:43 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  17:33:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding

[/quote]

Hva kan man gjøre når man utdanner seg som agronom? Jeg vurderer å gå agronomen neste år, altså mitt siste år på vgs, men er litt usikker på hva man har mulighet til å jobbe med som agronom?

Opprinnelig postet av Wenche=)

[/quote]

Jeg husker veldig dårlig for tiden.. Men jobb på gård er et av alternativene hvertfall ( det var mitt valg etter endt utdannelse ), men mener og huske at du kan jobbe i diverse dyrebutikker, kenneler, staller, Agro? ( usikker på om du må ha argoteknikker-utd. til det ). Rett meg om jeg tar feil her!
Men at du kan jobbe på de fleste plasser med dyr, untatt kontorjobbene som jeg mener og huske en trenger argoteknikker-utd.til.
Kan også være at en del har endret seg siden jeg gikk på skolen.

Når min veninne gikk landbr.skolen kunne hun ta gymnasfag som tilleggsfag og få mer poeng til vet.utdannelsen sin, det kunne ikke jeg i " min tid ".

Det kan godt være at dette er oldtids-info om agronomutdannelsen, så kanskje noen andre kan oppdatere her?

Hilsen fossilen Bente

Ina_R

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  17:39:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Her kan du se litt mer om yrket agronom.(også agronom i økologisk landbruk)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  18:17:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Her kan du se litt mer om yrket agronom.(også agronom i økologisk landbruk)

Det var en fin side Ina

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  18:28:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Snittet på ungdomsskolen teller ingenting for å komme inn på Universitet og lignende, bare så det er sagt ;-) Alderspoeng og lignende teller ikke for de som kommer rett fra videregående - det er to kvoter; primær og ordinær. Husker ikke helt, men en av dem er for de som kommer rett fra vgs, og er en del lavere. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  18:51:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ordinær er for de som kommer rett fra vgs og ikke har alderspoeng.
Tar man fag om igjen, folkehøyskole, militæret eller får alderspoeng, kommer man i primærkvoten, der er inntakskravene høyere fordi folk som regel har med poeng.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  19:01:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ordinær er for de som kommer rett fra vgs og ikke har alderspoeng.
Tar man fag om igjen, folkehøyskole, militæret eller får alderspoeng, kommer man i primærkvoten, der er inntakskravene høyere fordi folk som regel har med poeng.

Opprinnelig postet av lino

Det er motsatt av hva Lino sier her.
Primærvitnemål vil si det vitnemålet du går ut fra videregående skole med. Det får du lov å bruke (under forutsetning av at du ikke har endret det ved å ta opp fag osv.) fram til du er 22 (tror jeg)

Ordinærkvoten er "alle andre".

Guro
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:33:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid likt realfag, men det var vel egentlig bare tilfeldigheter at jeg havna på sivilingeniør linja med fysikk og matematikk (visste igrunn ikke hva en sivilingeniør var da jeg gikk på vgs), jeg hadde mest lyst til å gå medisin, men visste jeg ikke kom inn rett fra vgs, så såg jeg at fys/mat linja hadde en spesialisering innen biofysikk og kreftbehandling, så jeg begynte der. Syntes vel aldri at jeg hadde valgt riktig, men siden det ble gjort endringer i opptaket til medisin mens jeg gikk siv.ing, slik at avbrutt profesjonsutdanning ikke lenger ga tilleggspoeng, måtte jeg isåfall gjøre meg ferdig. Og da slo jeg fra meg legeyrket, helt til jeg begynte på masteroppgaven min, hadde ikke lyst å jobbe innen dette feltet (litt for teknisk for min del), eller dvs hadde igrunn ikke lyst til å begynne å jobbe i det hele tatt, så dermed søkte jeg medisn, og kom inn, har ikke angret et sekund
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.