hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor valgte du det du valgte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hvorfor valgte du det du valgte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  11:16:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:
-Ja, eg har høyrt noko om dette 2FY og 2MX-greiene. Er dette sånn som kunn kan takast på vanleg allmenn, eller får du det uansett kor du går (med studiekompetanse)?

Du kan vel forsåvidt ta disse to fagene på allmen påbygning etter en evt yrkesfaglig utdanning, men jeg vil tro det er harde fag å komme seg inn i dersom du ikke har hatt realfag i det hele tatt på to år.. Jeg syntes det var vanskelig, og jeg gikk på allmen hele tida.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Jeg tar matte og fysikk nå, som forkurs til ingeniørutdanning. Vi har ikke navnene fra vgs på våre fag, men pensum tilsvarer innen matte 1MX, 2MX, og en del 3MX, pluss noe som ikke ligger inne i disse fagene, i fysikk er det 2FY pluss en del emner fra 3FY. Gikk medier og kommunikasjon på vgs, og hadde derfra kun 1MY, og kun det lille av fysikk som ligger i naturfag fra vgs. Etter vgs gikk jeg et år på fhs. Dvs at når jeg begynte på forkurset i høst hadde jeg ikke hatt matte på over et år. For meg gikk det helt greit.

Nå tar jo jeg kun disse to fagene for seg selv, og jeg er veldig glad for at jeg valgte denne løsningen, da det er ganske harde fag. Det tok litt tid før jeg kom inni det, men nå går alt veldig bra. Hadde aldri orket å jobbe så mye med fagene hvis jeg skulle tatt mange andre fag samtidig. Nå er jo ikke forkurset en løsning for dem som tenker på veterinærutdanning, men jeg ville anbefalt å ofre et ekstra år på å ta disse fagene for seg selv; som delkurselev på en almenn vgs, eller på privatgymnas.

Og en ting til; dere som mener at man trenger 2MX og 2FY for å bli veterinær; er dere sikre på at dette stemmer? Jeg vurderte nemlig selv å bli veterinær, og syns å huske at kravene var 2MX og 3KJ...slo utdannelsen fra meg på grunn av karakterene og kjemi (kjemi er omtrent det mest søvdyssende jeg har lært om på skolen:p)
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 05/01/2006 :  13:22:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og en ting til; dere som mener at man trenger 2MX og 2FY for å bli veterinær; er dere sikre på at dette stemmer? Jeg vurderte nemlig selv å bli veterinær, og syns å huske at kravene var 2MX og 3KJ...slo utdannelsen fra meg på grunn av karakterene og kjemi (kjemi er omtrent det mest søvdyssende jeg har lært om på skolen:p)

Opprinnelig postet av batta

Sist jeg sjekka var det iallfall sånn, sto ingenting om kjemi da, selv om man skulle tro kjemi var mer logisk nyttig å ha på et medisinsk studie enn fysikk.. Hadde både 2KJ og 3KJ jeg, og det er ikke søvndyssende! Masse artige forsøk, smell og røyk!

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  14:26:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av batta

Sist jeg sjekka var det iallfall sånn, sto ingenting om kjemi da, selv om man skulle tro kjemi var mer logisk nyttig å ha på et medisinsk studie enn fysikk.. Hadde både 2KJ og 3KJ jeg, og det er ikke søvndyssende! Masse artige forsøk, smell og røyk!

Sjekka søkerhandboka fra i fjor, og jeg har rett; man må ha 2MX/2MY/3MZ og 3KJ for å søke veterinærstudiet her i Norge. Eneste studiene som har kravene 2MX og 2FY er de med søkerkode MARI (marine fag).

Vet at det i utlandet er andre krav. Så litt på både Danmark og Ungarn når jeg vurderte veterinærstudiet. I Danmark må man ha matte, fysikk og biologi med en viss karakter (tror jeg). I Ungarn er det ingen spesielle krav, men en god del forkunskaper er nok å anbefale, da all undervisning foregår på engelsk, og i seg selv er studiet ganske hardt. Også verd å få med seg at man ikke har noen form for konteeksamen der; stryker man, må man altså utsette studiene et semester (gå om igjen).
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  15:54:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Søkte på Samordna Opptak, og der stod det som Batta sier at man må ha
2MX/2MY/3MZ og 3KJ.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 05/01/2006 :  17:32:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Ok, da har de sikkert endra. Jeg sjekka da jeg gikk på vgs, og det er to år siden nå..
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 05/01/2006 :  17:48:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjorårets poengrense til veterinærhøgskolen er for øvrig 68.1 for ordinærkvote og 60.6 for primær, altså rett fra videregående. Dyrepleierstudiet hadde i fjor 64.4 for ordinær og 55.0 for primær. Poenggrensene er den laveste poengsummen som fikk plass på studiet.
Poenggrensene til alle de forskjellige studiene i Norge (med unntak av Rudolf Steinerhøyskolen tror jeg) finnes her.

Renate
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  19:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ok, da har de sikkert endra. Jeg sjekka da jeg gikk på vgs, og det er to år siden nå..

Var vel på VKI jeg slo veterinærutdanningen fra meg, det er tre år siden, og da var kravet 2MX og 3KJ, så det har nok vært sånn ei stund...
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 15/01/2006 :  14:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå akkurat begynt å mitt 2.semester på lærerutdanningen.Prøvde meg som frisør på VK1,men det passet meg ikke så da ble det påbygging og nå lærer.Jeg stortrives,er for tiden ute i min 2.prakisperiode på a'3 uker,er i 2.klasse på småskolen og jeg koser meg skikkelig.Jeg elsker å jobbe med barn.

Når jeg er ferdig utdannet om 3,5 år(hmm..) så tenkte jeg at jeg skulle enten ta ridelærer utdanningen eller spes.ped,slik at man kan jobbe med tilpasset opplæring.Drømmen må være å jobbe med barn samtidig med hest.Kanskje fremtiden min blir å jobbe på en sted med vansligstilte barn som har hest som terapi/behandling...

Jeg vet ihvertfall at jeg har valgt riktig denne gangen

Ride with the wind Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  15:54:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Heisann! Jeg og er en av de som alltid drømte om å bli veterinær, men det er jo ikke akkurat lett og komme inn. Så jeg utdannet meg til sykepleier istedet. Men har funnet ut at jeg ikke vil jobbe med det resten av livet. man lever jo tross alt en gang Så rett etter jeg ble ferdig som sykepleier begynte jeg på veteropatutdannelsen på NORSK AKADEMI FOR NATURMEDISIN. Dette er en utdannelse jeg virkelig har god tru på;) og stortrives!

Hilsen Hanne

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  17:09:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter ungdomsskolen gikk jeg naturbruk ved Selbu vgs og de 2 siste åra ved skjetlein vgs. Det siste året tok jeg naturforvaltning som ga generell studiekompetanse. Etter dette jobbet jeg 1 år som avløser og 1 år i barnehage. Det trivdes jeg så godt med at jeg utdannet meg som førskolelærer ved Dronning Mauds Minne høgskole i Trondheim. Jobber nå som førskolelærer ved en helt nyåpna barnehage og stortrives. Anbefales! Gå til toppen av siden

-Toril-

» VIP

Skrevet - 25/01/2006 :  12:16:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI :)

jeg gikk landbrukskolen, første året er temmelig likt for alle med litt av alt (nå kan man vel kanskje ha fordypning i hest der å?) andre året gikk jeg hestetilpasset, å siste året ble det naturforvaltning for å få studiekompetansen. jeg stor trivdes alle tre årene å har aldri angret på det valget :D Valgte landbruksskolen først å fremst pga hestelinja, men kommer fra gård å så det kan hende det hadde blitt det uansett!

Så prøvde jeg meg på folkehøgskole med hestelinje, emn det ble litt "smør på flesk" for å si det sånn... hadde hatt de meste av teorien på landbruksskolen ol. så jeg sluttet etter noen mnd.

Nå går jeg andre året naturforvaltning på høgskole, trives bra her :) skal bli en bachelor grad til slutt da... altså tre år, men jeg sliter litt i matte så det blir vell kanskje ett ekstra år før jeg er ferdig.

Etter bacheloren tenker jeg på å ta pedagogik i tilleg slik at jeg også kan undervise innenfor naturforvaltning...eller kanskje jeg vil gjøre noe helt annet...hvem vet?

-Toril-
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  15:05:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Mor mi maste alltid om at jeg skulle blitt sykepleier.. Men det er ikke et bra alternativ når man blir litt sky i stressende situasjoner og til tider mye folk rundt.. Liker meg ikke så godt da.. Men for å unngå fullstendig verdenskrig satte jeg det som 3 valg, i den visshet om at jeg kom inn på førstvalget.. Nemlig Landbruk og naturforvaltning... "sjefa" var ikke så begeistret, men hu gjorde ikke så mye ut av seg heller..
Grunnen til at det ble den "linja" var vel at jeg var litt skolelei, ville holde på med dyr, og at skolen jeg gikk på hadde 2 hele praksisdager i uka, og tre med teori..
Er agronom utdanna.. Og har forpaktet gård og driver med "okseoppdrett" (kjøper kalver på 80 kg, og forer de opp til slakt), trives godt med det..

Skulle jeg ha valgt annerledes i dag.. Hadde jeg nok begynnt tatt *Transportfag* istedet, men men.. Skulle jeg komme på det, finnes det jo halvårskurs på det også..

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.