hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekkenmennesker?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Dekkenmennesker?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  22:23:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig mye overdrevent dekkenbruk,men..man får selv velge hva man vil ha på hesten sin.

Jeg har en kaldblods jeg bruker dekken på. Eneste grunnen er fordi han har lett for å fryse selv om han er kaldblods og han sliter litt med ledd,så da vil jeg heller legge på han et varmt dekken et at han skal få vondt i leddene. Men jeg overdriver aldri,begynner ikke med dekken før i slutten av septemer og da et regndekken m/fleecefor,det bruker han ut november. Fra og med desember til og med februar har han vinterdekken, og regner det i mars/april har han et lett regndekken. Han står aldri med noe inne med mindre det kryper ned til minus fem-åtte inni stallen.
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  22:46:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Så klart får man velge selv hva man skal ha på hesten sin. Men herregud, det finnes grenser
Tror heller hestene vil fryse litt istedenfor å ikke ha noe bevegelsesfrihet i det hele tatt!!!
Har mange skrekkeksempler på mennesker som legger 3-4 stalldekken på hesten, og ett regndekken f.eks over!
Hvor er bevegelsesfriheten da? Da kunne liksågodt hesten stått inne i boksen med mindre dekken å kunne bevege seg LITT, enn å bli yppet/sparket/herjet med av andre hester ute uten å kunne røre seg selv.

Mange delte meninger om dette temaet. Er lett å se ifra hvilken hestesport man er fra når man diskuterer dette temaet. Det er ofte di samme som går igjen

Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  23:06:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Det med dekkenbruk inne, er også litt bakvendt hos mange. det kan være like kaldt ute som inne (la oss si 0 grader både ute og inne). Hesten står med tykt vinterdekken ute, så kommer den inn, hvor den ikke har stor nok plass til å kunne løpe rundt og holde varmen på den måten, og får på seg ett tynt fleece dekken. Vel, inne i stallen er det jo lunere, men håper dere skjønner poenget.
altså: samme temperatur ute og inne, tynnere dekken inne, hvor den ikke kan løpe/holde seg i aktivitet for å holde varmen.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/12/2005 :  23:10:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ofte dekken inne, om det er iiise iiise kaldt.

Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  23:38:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Ja skjønner poenget. Men i mitt eksempel, var stallen varmere enn ute da=)
Solen har värmt oss,
men när den går ner
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 25/12/2005 :  23:43:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Hesten min står ute hele døgnet. Han står med et tynt vinterdekken og et tynt regndekken på utsiden av dette. Han har regndekkenet må utsiden fordi det er ganske slitesterkt. Da vil kanskje flere av dere tenke at jeg burde ha hatt en slitesterkt litt tykkere vinterdekken... Men jeg (sorry for å si det på godt norsk) "driter" ikke penger, og til våren går jeg over til bare å bruke regndekkenet.

Dette er en islandshest. Jeg rir han varm, men sjelden svett. Jeg har ingen mulighet til å la han stå inne etter jeg har ridd han svett, så han må ut med dekkena på. Ikke noe galt i dette?!

Må bare si at han er en mye happiere hest nå enn da han stod hele vinteren på boks inne om natten.

Under magen og på bakerst på beina (dekkenet dekker bra der, men han klarer allikevel å bli våt.... hehe) er han alltid våt. Ligger å koser seg på snøen og isen, og pelsen blir her våt. Den tørker selvsølgelig aldri helt nå som det er vinter og kuldegrader. Men det ser ikke ut til å gjøre han noe! Han er tørr og varm helt innerst ved huden.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  23:59:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja skjønner poenget. Men i mitt eksempel, var stallen varmere enn ute da=)

Opprinnelig postet av Kaldblods_rytter

Siktet ikke til deg, men bare sagt litt generelt

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  02:59:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange vil ikke ha pels for å slippe at hesten blir søkkvåt av svette, og jeg er blant disse. En hest som er søkkvåt av svette om vinteren bør ikke stå ute før den har tørket, og det er ikke gjort på 1-2-3 å få en hest som er søkkvåt av svette, tørr. Da velger jeg heller å ta meg litt ekstra tid for å slenge på ett dekken, enn å måtte la hesten min stå inne mer enn nødvendig for å bli tørr..

Pelsen blir jo ikke så veldig ren og funksjonell når den er full av svette heller. Man får jo bort mye av den tørka svetta når man børster, og for de som har dusj med varmt vann i stallen er det jo greit å få spylt av den, men det er ganske så mange som ikke har mulighet til å dusje hesten etter hver treningsøkt, og da er det greit å ha på dekken --> mindre pels --> mindre pels å tørke opp...:)

Enig Wenche!!

Ja, folk pakker på hestene sine litt for mye unødvendig utstyr "nå til dags"... I vinter må Daytona nøye seg uten vinterdekken og hittil fungerer det supert!! (Ehe.. det var en viss dårlig service i hööks som gjorde at dekkenet ble sendt tilbake..) Sinnsykt irriterende!!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

S.Rinaldo

» VIP

Skrevet - 26/12/2005 :  11:14:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann..

Jeg hadde en fjording på for før, som jeg hadde på utegang, og trente en new forest vallak som også sto på utegang. Aldri hatt så mye som et dekken på de, samme om det var -20 grader ute. I begynnelsen ville vi ikke ri hestene så svette når det var så kaldt ute, pga de ble jo søkk våte, så da ble det rolige turer bare, vi var veldig obs på at hestene ikke skulle bli svette. Men en dag satt vi å så på hestene ute i hagen, de løp rundt å leka og herja ( de sto i en flokk på 5 hester) tilslutt var de gjennombløte av svette, og de så ikke missfornøyd ut med det, det så ut som de storkoste seg. Svetten tørket fort inn, pelsen reiser seg jo, og de tørket fort. etter dette rei vi de litt hardere, vi tok jo ikke full fart turer siden det var så kaldt, men det gjorde ikke noe om hestene ble litt svette. Etter rideturen en dag kjente vi innerst i pelsen ( da var hesten kjempe svett) innerst i pelsen var det helt tørt:)

Jeg tenkte som mange andre, stakkars hesten min må stå ute i den kulda her ( da snødde det og sludda veldig) og var masse - grader ute. den må da fryse tenkte jegl. jeg dro opp i stallen for å sjekke hestene, de så ikke missfornøyd ut de, de sto å spiste å kosa seg, jeg kjente på pelsen demmes, innerst var de kjempe varme, så de holdt godt på varmen. Greit fjordingen har masse pels, men new foresten utvikkla aldri no særlig vinterpels, han fikk bare litt tykkere pels, men han frøs ikke, han storkoste seg ute hele døgnet rundt i kulda. Hestene har aldri vært syke, selvom vi har sotte de rett ut i hagen når de har vært svette uten å legge på noe som helst dekken. de har bare hatt bedre helse) synes hvertfall vi:D
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  11:18:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Hei igjen, da var vi nok de samme erfaringene med å la hestene stå ute uten dekken Pelsen blir mye finere(mer glans osv.), hestene får mye bedre bevegelsesfrihet, og kan kose seg mer:)
Solen har värmt oss,
men när den går ner
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  15:44:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Pelsen blir mye finere(mer glans osv.),

kommer helt ann på det...jeg bruker dekken på min langhårete fjording ute, og han har aldri hatt så fin pels...kjennes ut som silke, men pelsen utafor dekkenet er mer " seigt", men det kommer jo av at det er fettlaget i pelsen som gjør det slik....han har ingen problemer med å bevege seg...han "burner" rundt som en gal med dekken han...'

men ellers er jeg enig med de andre her...

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  16:06:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ville heller hatt på et dekken når det ble kaldt istedefor å ha hesten inne.
Opprinnelig postet av lucky june

Og hva legger du i kaldt?

Det er ikke ofte at været skifter fra 1- til 20- på en blunk, virker som noen her "forventer" at det gjør det.
Om en hest er vandt til og gå uten dekken i 1-, klarer den og gå ute i 2-.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

var en som skrev at når det var kaldt(tror det var snakk om nærmere -20) så sto hesten inne. da syns jeg det må være bedre å legge på et dekken så hesten fortsatt kan få komme ut om dagen.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  17:14:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Synes selvfølgelig også det er bedre å legge på hesten et dekken enn å la den stå inne
Men når noen legger på opptil 3-4dekken på hesten da må jeg jo nesten reagere Kjøp heller et solid og ordentlig utedekken da=)

Solen har värmt oss,
men när den går ner
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  17:39:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Hm, både enig og uenig med mange her! De fleste hestene på stallen jeg rir på går med flere dekken. Ikke pga. at det er fancy eller kult, men fordi de er barberte! Alle hestene går mye, og hvis de ikke blir barbert blir de veldig svette, og deretter syke hvis de står ut i kulda.
En av fjordingene på stallen bruker 4 dekken når han er ute, og ikke bare råtynne fleece-dekken.. Det er faktisk nødvendig! Fjordinger er hardføre ponnier, og tåler mye kulde - mye pga. mamutpelsen! Og når de da blir barbert, som fjordingen på stallen, er det veldig uvant! Derfor må eieren bruke mange dekken for å kompensere tapet av pelsen :P Er vel ikke noe galt i det?
Jeg syns man må se an hesten før man bedømmer om det er så teit å ha på mange dekken!

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  18:06:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
4 dekken er vel ganske unødvendig...det finnes da tykke vintertepper...men man gjør som man vil, men jeg ville aldri lagt på 4 dekken
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.