hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekkenmennesker?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Dekkenmennesker?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  18:25:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med kross. En fjording, klipt eller ikke klipt, trenger ikke 4 dekken på for å holde varmen ute. Et innedekken med vanntett dekken over for å holde hest og dekken tørr ute er det ingenting i veien med, men å bare hive på lag på lag med dekken er bare tull. Når hesten er ute i luftegård kan den dessuten bevege på seg for å holde seg varm skulle den bli litt småkald. 4 dekken må bli utrolig tungt og ubehagelig å ha på seg for hesten.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/12/2005 :  18:28:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke skjønne at det blir så mye varmere jo flere dekken. Slik som når vi har på flere par sokker og en trang sko til slutt. Ofte blir det kaldt og stivt da..

Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 26/12/2005 :  18:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes selvfølgelig også det er bedre å legge på hesten et dekken enn å la den stå inne
Men når noen legger på opptil 3-4dekken på hesten da må jeg jo nesten reagere Kjøp heller et solid og ordentlig utedekken da=)

Opprinnelig postet av Kaldblods_rytter

Jeg synes heller at hesten skal stå inne. Fordi dekken ødelegger fettlaget til hesten, og jeg er veldig for at de skal beholde det. At hesten står inne en dag eller to, har den absolutt ikke vondt av. Det går jo alltids an å leie den litt. Skjønner selvfølgelig hvis det er is-kaldt over flere dager, at hesten må ha på seg dekken. Sikkert maange som er uenig med meg her, men det er min mening!

Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  20:28:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ull er noe av det varmeste som en kan ha på seg. vil tro at hvis man har et skikkelig tykt ulldekken vil man kunne fjerne to tynne stalldekken?
ellers er det dyrt med dekken så om man velger å bruke to gamle istedefor å kjøpe et nytt til 1500kr så skjønner jeg faktisk det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  20:58:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Appropå bevegelsesfrihet under flere dekken, så var frøkna mi ute med tre på seg idag (antibaktriellt innerst - innerste lag alltid tørrt - stall pluss utedekken) og at både hun og nabohesten hadde full bevegelsesfrihet var veldig tydlig når vi kom å skulle ta inn..
Hos oss er regelen ett dekken på ved utslipp og dette fører jo til minimum to dekken, for noen også tre siden de står med to inne pga div årsaker.. Tror nok ingen av disse lider og de får beveget seg det luftegårdene tillater, de fleste er barbert og i full trening. Ang pels, så er også frøkna utrolig blank og fin i pelsen selv med fullt dekkenbruk..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  21:02:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes heller at hesten skal stå inne. Fordi dekken ødelegger fettlaget til hesten, og jeg er veldig for at de skal beholde det. At hesten står inne en dag eller to, har den absolutt ikke vondt av. Det går jo alltids an å leie den litt. Skjønner selvfølgelig hvis det er is-kaldt over flere dager, at hesten må ha på seg dekken. Sikkert maange som er uenig med meg her, men det er min mening!

Opprinnelig postet av Isabel och Perla

at hesten bruker dekken et par ganger i mnd ødelegger ikke fettlaget. jeg er også for at hesten skal bevare sitt naturlige fettlag, men har ikke dekkenskrekk akkurat! hestene har ikke vondt av å stå inne i et par dager nei. men hesten min trives absolutt ikke inne en dag en gang, da blir den rastløs og urolig, fyller i beina gjør hun også. tror de fleste hester trives bedre ute med dekken en å stå inne 2 dager i strekk... ja, det går jo alltids ann å leie den litt, men blir vel kjedelig for hesten å stå inne i resterende timer tenker jeg. kommer jo veldig an på hva den er vant til, men hestene her på stallen er vant til og være ute ca 12-16 timer hver dag, å da blir de utrolig rastløse vis vi ikke setter dem ut.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 26/12/2005 21:03:54 Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 26/12/2005 :  21:25:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Isabel och Perla

at hesten bruker dekken et par ganger i mnd ødelegger ikke fettlaget. jeg er også for at hesten skal bevare sitt naturlige fettlag, men har ikke dekkenskrekk akkurat! hestene har ikke vondt av å stå inne i et par dager nei. men hesten min trives absolutt ikke inne en dag en gang, da blir den rastløs og urolig, fyller i beina gjør hun også. tror de fleste hester trives bedre ute med dekken en å stå inne 2 dager i strekk... ja, det går jo alltids ann å leie den litt, men blir vel kjedelig for hesten å stå inne i resterende timer tenker jeg. kommer jo veldig an på hva den er vant til, men hestene her på stallen er vant til og være ute ca 12-16 timer hver dag, å da blir de utrolig rastløse vis vi ikke setter dem ut.

Opprinnelig postet av mariie.

Ja, det er klart

alexax

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  23:12:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Ble litt mye for/mot nå, det som gjør det spennende
Men jeg står fortsatt på mitt. 4 dekken er FOR MYE!
Hvis en hest går med så mange dekken til vanlig er det ikke rart den fryser lett, fettlaget ødelegges av slikt

Men igjen, jeg er IKKE imot dekken(bruker selv). Vet noen hester faktisk trenger det, og det skal jeg ikke forhindre.

Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 27/12/2005 :  01:30:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ble litt mye for/mot nå, det som gjør det spennende
Men jeg står fortsatt på mitt. 4 dekken er FOR MYE!
Hvis en hest går med så mange dekken til vanlig er det ikke rart den fryser lett, fettlaget ødelegges av slikt

Men igjen, jeg er IKKE imot dekken(bruker selv). Vet noen hester faktisk trenger det, og det skal jeg ikke forhindre.

Opprinnelig postet av Kaldblods_rytter

Trenger de det, så trenger de det, selvfølgelig Men er ikke så glad i dekken, jeg!

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  01:48:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hm, både enig og uenig med mange her! De fleste hestene på stallen jeg rir på går med flere dekken. Ikke pga. at det er fancy eller kult, men fordi de er barberte! Alle hestene går mye, og hvis de ikke blir barbert blir de veldig svette, og deretter syke hvis de står ut i kulda.
En av fjordingene på stallen bruker 4 dekken når han er ute, og ikke bare råtynne fleece-dekken.. Det er faktisk nødvendig! Fjordinger er hardføre ponnier, og tåler mye kulde - mye pga. mamutpelsen! Og når de da blir barbert, som fjordingen på stallen, er det veldig uvant! Derfor må eieren bruke mange dekken for å kompensere tapet av pelsen :P Er vel ikke noe galt i det?
Jeg syns man må se an hesten før man bedømmer om det er så teit å ha på mange dekken!

Opprinnelig postet av pygmeen

Tilbake til det at da er hvert enkelt dekken for tynt. Putt gjerne på gode varme dekken, men kjøp heller ETT dyrt, godt, tykt dekken i god kvalitet, fremfor å bruke 4 middels tynne dekken.

En annen ting er at når man putter på en hest mer enn 2 dekken, så vil vanligvis ikke de restrerende dekkenene ha noe funksjon. Bare prøv. Holder du hånda di utapå ett dekken, så kjenner du ingen varme. Er det ett ordentlig utedekken, så er det vindtett, og da slipper det ikke varm luft UT gjennom dekkenet heller, så da vil de ytterste dekkenene bare presse på det underste, og luftrommet mellom hesten og det innerste dekkenet, hvor det skal/bør være varm luft, og gjøre at det heller ikke har noen funksjon. Og da vil hesten aldri bli ordentlig varm uansett. Er hesten barbert, så får den jo ikke plutselig vinterpels av å være litt kald. Hvis hester blir kalde, så begynner de å løpe/holde seg i annen aktivitet for å skape varme. Ble litt rotete dette her, men er utrolig trøtt nå..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  20:14:37  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
fjordhest hoppa eg steller går ute året rundt uten dekken. men har ein stor stall ho kan gå inni når ho vil. og hu trivest veldigt godt med det. har eit tynt sommer dekken for ho er så plagga av mygg og kleg
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  11:27:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
dere som har på sånn der 4 dekken lissom,finn nå bare frem et tykr gammelt ullpledd som dere har hjemme-litt sying og fanasi og ips så har du et varmt og godt teppe til hesten din...ikke koster det noe heller....=)
tror omtrent eg har tatt alle ullpleddene vi har hjemme inn i stallen eg,kjekt å slenge over hesten når den er svett,våt ol...

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  12:42:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det var ikke dumt:) selv investerte jeg i et ulldekken til hver av hestene da jeg må ha ullteppene mine selv så jeg ikke fryser fast på sofa'n. hvis det er skikkelig kaldt legger jeg ullteppene under vanlig utedekken og de er gode og varme og ikke har de problemer med å løpe hoppe sparke etc.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Frk. Zilja

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  18:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg bruke bere dekken på hesten min viss eg skal ta han ut å da snøa veldi masse, sånn at hu ikkje skal bli kald av snøen så legge seg på ryggen og ellers så svettedekken itte eg har vaska hu... Lar og heller vinterpelsen voksa ut naturli enn å bruka dekken fordi han ikkje skal bli så tjokk i pelsen.. Da e jo naturli for hestane å få tjokkare pels når da blir vinter.. Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  00:08:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har på stalldekken og et vinterdekken på kaldblodshoppa mi når det er over -20 ute. Dette gjør jeg fordi jeg ikke vil hun skal ha noe særlig vinterpels, hun blir gjennombløt på hver tur. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.