hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er salen for stor?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Er salen for stor?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  16:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mistenker at salen til Perla er for stor. Men aner ikke hvordan jeg skal finne det ut! Aner heller ikke merke eller str. Salen er en islandssal, og man kan se mellom ryggen og salen, og stikke en hand gjennom og ned til rompa hvis man ikke har på genser, og en tynn arm (skjønner?). Hvordan kan jeg enkelt og greit finne ut om den er for stor? Hun er ikke øm i ryggen etter ridning. Er ikke så god til å forklare ;P

Hvis jeg finne ut at den er for stor, hva skal jeg gjøre da? Har ikke mulighet å kjøpe ny, så er det en spessiell sjabrak eller pad eller noe som gjør at den "passer mer"?

Isabel og Perla for alltid <3

LivM

Skrevet - 02/01/2006 :  16:27:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et bilde hadde vært fint Vanskelig og skjønne utifra beskrivelsen. Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  16:30:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg er da ikke en ekspert på saltipassing da, men da jeg kjøpte salen min fikk jeg forklart hvordan salen skal ligge om den passer.

På manken skal man ha tre fingre mellom salen og manken, er det plass til færre fingre, er salen for stor. Om man får plass til hele hånden, er salen for liten.

Enkelte saler skal også ligge slik at for- og baksvisselen (på salen, om det heter det da?) ligger like høyt, men ikke alle saler er slik.

Ellen Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  16:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et bilde hadde vært fint Vanskelig og skjønne utifra beskrivelsen.

Opprinnelig postet av LivM

Neste gang jeg skal ri henne (neste helg etter denne helgen)

Da kan jeg ta bilder!

Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  16:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er da ikke en ekspert på saltipassing da, men da jeg kjøpte salen min fikk jeg forklart hvordan salen skal ligge om den passer.

På manken skal man ha tre fingre mellom salen og manken, er det plass til færre fingre, er salen for stor. Om man får plass til hele hånden, er salen for liten.

Enkelte saler skal også ligge slik at for- og baksvisselen (på salen, om det heter det da?) ligger like høyt, men ikke alle saler er slik.

Opprinnelig postet av Electra Non-Stop

for- og baksvisselen er like høy. Jeg for plass til hele hånda mi, og ta ta arma helt til baksvisselen. Det kan umulig være for liten, fordi da må det være noe grundig feil!!

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  17:59:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Hvis den er for stor, så vil den ligge å trykke på manken. men hvorfor mistenker du det egentlig?
-Marte Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  18:07:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis den er for stor, så vil den ligge å trykke på manken. men hvorfor mistenker du det egentlig?

Opprinnelig postet av *littledevil

Fordi jeg synes den ser stor ut, og vil ikke ta sjangser.

hanfla

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  18:16:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et annet tips er at salen ikke skal ligge lenger bak enn det bakerste ribbbeinet til hesten.. bare å følge det oppover å sjekke... også kan du kjenne med hånden din under salen på putene liksom.. der skal det være jevnt "press" på hånden din ovenifra hele veien... Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  18:25:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hvis du får plass til hele armen under salen når gjorden er strammet så er den ikke bare for trang, den er alt for trang!
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  18:30:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

for- og baksvisselen er like høy. Jeg for plass til hele hånda mi, og ta ta arma helt til baksvisselen. Det kan umulig være for liten, fordi da må det være noe grundig feil!!

Opprinnelig postet av Isabel och Perla

Baksvisselen skal på de fleste saler ligge ca 2,5 cm høyere enn forsvisselen, når salen ligger korrekt i salleiet. Altså at du har lagt salen fremme på manken, og dratt den bakover til den stopper. Salputene skal ligge stødig nede på ryggen, og ikke vippe. Hvis den vipper, passer den ikke. Man kan selvfølgelig ikke forvente at den skal ligge HELT nedpå ryggen, men det skal ikke være mange millimeter om å gjøre. Når man står bak hesten, skal man kunne se gjennom kanalen som er mellom salputene. Bommen på salen må ligge slik at den ikke hemmer hestens bevegelse. Fremre del av salputene skal heller ikke klemme på manken til hesten, etter du har starmmet gjorden.

Dersom du ikke har råd til ny sal, er det en mulighet å kjøpe en saueskinns pad eller gel pad til å legge under. Hvis salen er veldig mye for stor, er det absolutt å anbefale å kjøpe en helt ny sal. Dersom du putter mye mellom salen og hesten, vil du få lite kontakt med hesten gjennom salen, samtidig som at det kan presse mer på ryggen til hesten, og skape ryggproblemer.

Lykke til

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  18:32:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av *littledevil

Fordi jeg synes den ser stor ut, og vil ikke ta sjangser.

Du kjenner til Anka på sletten? Har en del bilder av henne på vipen. Salen SÅ stor ut på hennes rygg, men den passet ganske godt. Kanskje litt for liten faktisk :P

-Marte Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/01/2006 :  18:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og ca. midt på setet der du sitter, skal det dypeste punktet være. Om det ikke er det, passer ikke salen.

Rosita's sal så stor ut de første ukene jeg brukte den også, men har vendt meg til synet.

Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  18:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo en islandshest sal, og Perla er jo en veldig edel islandshest. Og i tillegg skal den jo ligge litt lengre bak enn vanlige saler. Hva burde jeg gjøre? Jeg for til å å putte handa under... Hmm.

oleo

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  20:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det lille du beskriver vil jeg ganske sikkert tro at salen faktisk er for smal....og ikke for stor. Syns islandsal produsenter er generelt dårlig på bommvidder. Nesten utelukkende alle islandshester jeg har sett går med for smale saler.... Ikke alle hester sier ifra om de har en vond sal, heldige er de som har en hest som gjør det da man har mulighet til å gjøre noe med problemet før det er for sent og hesten da er blitt sur og irritert....og ryggen er blitt formet av salen og ikke motsatt slik man ønser, at ryggen former salen.
Du kan ta en kleshenger av stål eller annet tøyelig stålmateriale å brette den utover hver side av manken, bøye den likt etter ryggen på hesten for så å legge den inni salen din. Får du den ikke inni så er salen for smal. Da bør du ta kontakt med salmaker. Kan anbefale Fossum eller Ilseth eller Hanne Borgersen om hun er å få tak i. Ved å legge noe under denne salen vil den bli enda trangere.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 02/01/2006 20:49:47 Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  21:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ta noe bilder fra forskjellige vinkler neste gang jeg skal ri henne, også legge dem inn her. Så kan dere se, fordi jeg er ingen ekspert.
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.