hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekkenmennesker?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Dekkenmennesker?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  17:21:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Litt brå start synes jeg.. Hva skal hesten ha på seg når det er 20- grader ute da?

Hesten til ei som sto oppstallet på stallen jeg rir på måtte ha på seg en del dekken når det begynte med minus grader. Den forrige eieren sa at den brukte så mye energi og krefter for å holde seg varm slik at den gikk ned i vekt.

Opprinnelig postet av ** Marthemoor **

Var den ment til meg? Når det begynner å nærme seg så kaldt, står hesten inne. Islandshester er hardføre hester, og når de ikke er vant til dekken, tåler de enda mer!

Opprinnelig postet av Isabel och Perla

Den var neppe ment til deg, men trådstarter.........

-Marte Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  00:54:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ingen av våre varmblodstravere bruker dekken ute...
De klarer seg utmerket med den pelsen de har ;)
Bruker kun dekken når vi transporterer dem om vinteren,
og etter dusjing på travbanen...

Opprinnelig postet av Carmelita

Håper dere lar hestene tørke før dere slenger på dekken? Hvis hesten får på dekken over en fuktig og rå pels, vil det veldig fort oppstå soppinfeksjoner på huden til hesten..=/ Hvis hesten min er svett etter tur om vinteren, får hun stå inne med ett ulldekken, som trekker til seg fuktigheten og fører den bort, og får på vanlig utedekken når hun har tørka, og får komme ut igjen..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  00:56:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Enig med deg! Har en varmblodstraver selv (går ikke løp lenger, men uansett) og bruker dekken under transport... Men jeg bruker også regndekken når det snør og ulldekken innimellom... Hoppa har fått godt med pels så det fungerer enda bedre enn föringa i dekkenene... Synes jeg iallefall...

Mulig jag skrv feil, det var tre shabraker ok to pad`er.. Men alikevell... Man kan umulig få kontakt med hesten?! Og salen vil nok ikke passe heller, som noen andre mente her...

Eieren menta at hesten hennes var en "pinglehest" men tror heller det er eieren som har gjort den til det...

Jeppjepp.. Mine synspunkt...

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  11:33:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville heller hatt på et dekken når det ble kaldt istedefor å ha hesten inne.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  14:49:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Carmelita

Håper dere lar hestene tørke før dere slenger på dekken? Hvis hesten får på dekken over en fuktig og rå pels, vil det veldig fort oppstå soppinfeksjoner på huden til hesten..=/ Hvis hesten min er svett etter tur om vinteren, får hun stå inne med ett ulldekken, som trekker til seg fuktigheten og fører den bort, og får på vanlig utedekken når hun har tørka, og får komme ut igjen..

Opprinnelig postet av Wenche=)

Vi bruker dekken som trekker ut fuktigheten =) Er kun et fleecedekken (Cooler?) som trekker bort fuktigheten.. Når hesten er tørr, får den komme ut, eller hvis det er sent, være inne =)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/12/2005 :  15:29:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det så mange som er redde for litt pels..?

Leser så mange som skriver:
"Den må ha så og så mange dekken, for at den ikke skal sette pels!"
Hva så om den setter pels?

Ingen bruker hestene så hardt som oss som trener travhester, de blir søkkvåte av svette
etter en treningstur/ etter et løp. De får ullteppe på etter treningen, (trekker ut fuktigheten, gjør ingenting om de er våte når det blir lagt på), og de står kun med et tynt regndekken ute, som holder dem tørre, den er ingenting for i det. Dette er nok, mener jeg.

Er mest enig med Carmelita jeg...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:26:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker ikke dekken på Lopke. Har et regndekken, ett ull til stallen og et vinterdekken. Hun liker heller ikke å ha det på. Men jeg vil heller at hun får vinterpels når det er kaldt. Så er jeg sikker på hun ikke fryser. Hvis jeg venner henne til dekken nå blir jeg veldig avhengig av å ta det av og på etter været. Ser jeg hun tar av eller fryser vil jeg selvfølgelig bruke det, men synes det er best uten så lenge hun kan. Dessuten er det ikke mange dager med minusgrader og helt ærlig tror jeg ikke hesten trives med dyne i den temperaturen. Hester fryser ikke så fort som oss mennesker. Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:28:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Mange vil ikke ha pels for å slippe at hesten blir søkkvåt av svette, og jeg er blant disse. En hest som er søkkvåt av svette om vinteren bør ikke stå ute før den har tørket, og det er ikke gjort på 1-2-3 å få en hest som er søkkvåt av svette, tørr. Da velger jeg heller å ta meg litt ekstra tid for å slenge på ett dekken, enn å måtte la hesten min stå inne mer enn nødvendig for å bli tørr..

Pelsen blir jo ikke så veldig ren og funksjonell når den er full av svette heller. Man får jo bort mye av den tørka svetta når man børster, og for de som har dusj med varmt vann i stallen er det jo greit å få spylt av den, men det er ganske så mange som ikke har mulighet til å dusje hesten etter hver treningsøkt, og da er det greit å ha på dekken --> mindre pels --> mindre pels å tørke opp...:)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:39:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Litt brå start synes jeg.. Hva skal hesten ha på seg når det er 20- grader ute da?

Hesten til ei som sto oppstallet på stallen jeg rir på måtte ha på seg en del dekken når det begynte med minus grader. Den forrige eieren sa at den brukte så mye energi og krefter for å holde seg varm slik at den gikk ned i vekt.

Opprinnelig postet av ** Marthemoor **

Var den ment til meg? Når det begynner å nærme seg så kaldt, står hesten inne. Islandshester er hardføre hester, og når de ikke er vant til dekken, tåler de enda mer!

Opprinnelig postet av Isabel och Perla

Nei, var ikke ment til noen. Har faktisk ikke sett igjennom de andre innleggene. Det var bare at den hesten kunne bli skadelig tynn hvis den ikke fikk nok varme.

~*MaRtHe*~
Redigert av - ** Marthemoor ** den 25/12/2005 18:57:47 Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:48:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
helt enig med wenche...

eg bruker også dekken på hestene mine,da slipper eg å tenke på å tørke 1m lang pels etter at de har blitt svett!tar mye kortere tid når de ikke har fått skikkelig vinterpels..
viss eg ikke hadde trent hestene så de ble svett nesten hver dag hadde eg heller latt de fått vintrpels for då hadde det ikke vært noe problem...

men å kle på hesten 3 4 dekken synst eg er å overdrive en smule...
mine heste står med max 2 samtidig og då er det et fleecedkken og ett vanntett=)skal spandere på nye utetepper til de no=)sånn at eg har for alle tempraturer:P
men når de tjukke utedekkene er klissvåte må jo eg ha fleece under de andre regnteppe for det er litt tynnere..

og 3 sharbraker???hallo,om å gjøre å ta på hesten mest mulig eller??hmmm..

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  19:02:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
En hest på stallen sto med tykt mørkt regndekken i +25 i august i år... Ikke tilgang på skygge i paddocken. Hestene mine sto å svettet... Alle sto uten dekken...
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  19:10:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel jeg lot ponnien stå uten dekken, han lagde seg DEN pelsen. Begynte jo å svette så fort du hadde travet noen runder. Vaska du han så tørka han jo ikke på evigheter og han begynte å fryse. Valgte rett og slett å barbere han. Nå står han med to dekken, men jeg synes dette blir bedre for begge parter. Han slipper og fryse, dessuten tar det mye mindre tid for meg å slenge på to dekken enn å drive og spyle han for så å legge på et dekken så han kan tørke.
Men å ha på mer en to dekken virker en smule overdrevet. Ville da heller kjøpt et varmere dekken. Mine kommer nok bare til å gå med to så lenge jeg ser at de fryser med bare et. Så det blir kanskje to-tre måneder. Dette er litt en fisefin stall med dekken, men de brukes da likevell med fornuft.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  20:44:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Hei !
Synes det er blitt mye dekkenhysteri de siste årene. Greit nok, dekken er kjekt å ha innimellom. Men hester er hester, som kan klare seg uten dekken så framt de ikke er barbert. Har vært borti alt fra fullblodsarabere, new forest til kalblods som har klart en nord-norsk vinter(gjerne 20- og lavere temperaturer) UTEN DEKKEN!! Uten å fryse, bli syke. Og har kunnet blitt trenet normalt.

Har hørt mye rart opp i gjennom årene.
''Hesten min må ha dekken. Han får kraftfor.''
''Det ser ut som det er synd i hesten min når han står ute uten dekken''
''Hesten min må ha dekken, hvis ikke ødelegges pelsen''
'' Synes hesten min ser penere ut med dekken. Dessuten har jeg god råd, og kan kjøpe både martingaler og hackamore osv.''

Dette er ting som er helt på trynet. Det er blitt mote å henge på hesten alt mulig greier fordi det ser pent ut. Nå sporer jeg kanskje litt ut, men uansett.

Ikke misforstå, jeg har ingenting i mot dekken så lenge det brukes med fornuft!!!

Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/12/2005 :  21:56:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ville heller hatt på et dekken når det ble kaldt istedefor å ha hesten inne.
Opprinnelig postet av lucky june

Og hva legger du i kaldt?

Det er ikke ofte at været skifter fra 1- til 20- på en blunk, virker som noen her "forventer" at det gjør det.
Om en hest er vandt til og gå uten dekken i 1-, klarer den og gå ute i 2-.

Eneste gangene jeg bruker dekken er når den er svett etter en ride/kjøre tur, og lar dekkene ligge der til hesten har blitt litt kaldere.

Men, om det blåser og er kaldt eller at det regner, så lar jeg Rosita stå inne. For jeg har såpass stor boks og store vinduer og får inn såpass med lys at det er ikke noe problem. Så kan jeg også ordne slik at hun får gå inn og ut som hun vil.

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  22:20:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er fullstendig klar over at de fleste hester klarer seg veldig fint uten dekken, men må si meg enig med bla wenche her.. Er greit at man ikke trenger å vente flere timer på at hesten skal tørke etter ei treningsøkt.. Mange har dessuten tillgang til et ridehus de kryper inn i på vinterstid, inkl meg selv.. Synes faktisk hesten min skal slippe å jobbe der inne i full vinterpels (kler jo selv av meg når jeg kommer inn..) så min går med opptil flere dekken (inne + utedekken) og hals, noe som hun ikke gir utrykk av å lide noen nød av. Men for all del alt til sitt bruk, har man ikke behov for det så ikke bruk det..
ja, er litt hysteri med dekken men det er det jo med det meste enten ene eller andre veien (minst eller mest mulig) både med utstyr, sko og treningsmetoder..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.