hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekkenmennesker?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Dekkenmennesker?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  02:32:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Ei jeg kjenner er et av de varste dekkenmenneskene jeg har sett noen gang! Da det var plussgrader ute, og slutten av August hadde hun satt på hesten sin en bogbeskytter, er stalldekken og et regndekken (Pluss enda et, men kommer ikke på hvilken).. Synes virkelig det er unødvendig med 4 (!) dekken på en varm Augustdag!! Hva synes dere om overdrevent dekkenbruk?! Tenk på hvor mange dekken hesten må ha når det blir virkelig hardvinter da!! Ble helt stum jeg.. Er selvfølgelig for dekken og bruker det selv på Daytona, men kun et regndekken når det regner/snør, ulldekken, stalldekken, transpørt og svette.. Osv.. Men ikke samtidig...

En annen ting var at hun brukte fem salunderlag!! To shabraker, en teddypad, en gelpad og en saueskinnspad! Man kan vel vinke forvel til all kontakt til hesten med setet med 5(!) underlag?!

Hva tror dere??

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  09:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bogbeskytter er jo strengt tatt ikke noe dekken, det jeg jo bare en "trøye" man setter på bogen for å forhindre gnag der.. Ellers så hadde hesten min også regndekken og no tynt stalldekken på seg også i varmegrader tidelig i høst (husker ikke helt når hu begynte med det), hun har ikke noe fler dekken på seg nå - bare varmere dekken. Men synes det er greit å begynne tidelig med tynt i overgangen for at den skal holde varmen uten å trenge å begynne å sette pels jeg da..
5 salunderlag?? kunne jo da absolutt ikke ha en sal som passet da, da ville det jo ikke blitt plass.. Den sysntes jeg hørtes rar ut!

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  09:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm.. leste feil under salunderlag, men fikknå med meg at det var endel pad`r der, står fortsatt ved at salen ikke kan passe, men litt mer forståelig da jeg ser at mesteparten av det var pad`r..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  09:30:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har sett eksempel på det selv, folk som putter på hestene sine allslags dekken. Ei jeg kjenner satte på hesten et bobledekken i juli, og hesten fikk noe som minnet om heteslag. Irriterende.

Kanskje litt unødvendig med så mange underlag, det er vel ok med ett underlag og noen pad`er, men med unødvendig mye bruk vil jeg tro at salen ikke passer helt.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  09:48:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Skjønner meg ikke på folk. Ser det er MANGE som bruker unødvendig mange dekken. Hvorfor ikke bare kjøpe ett godt ett til hver anledning? I steden for å f.eks legge lag på lag med stalldekken for å få en erstatning på vinterdekken? Alt for mange som gjør det...
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 24/12/2005 09:49:39 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  09:55:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er vel strengt tatt ikke antall dekken som avgjør om det er rett eller galt. Tynne dekken gjør kanskje at man må legge flere lag, og skal man unngå at vinterpelsen setter seg må man begynne tidlig. Mulig august er tidlig, og starten er voldsom, men det har jeg ikke tenkt i å spekulere i i og med at jeg ikke vet hva slags dekken det er, hvordan hårlaget på hesten oppfører seg og hva slags kvalitet det har, og hva slags klima dere har i stallen og ute i august.

Men det høres ut til at hun trenger hjelp til å finne en god sal, med hjelp fra en som kan endel om saltilpassing.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  10:45:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er voldsomt å ta på 3-4 dekken. Det tyder på at ingen av dekkenene er særlig tykke. Invester heller i ett tykt, godt vinterdekken. Når hesten får på seg 3-4 dekken, så hemmer det frambeins bevegelsene til hesten, og det trykker ned hårlaget til hesten, og den vil ikke bli varm uansett. Hestene "krysser" hårene, slik at det blir rom hvor det blir plass til varm luft. Får den på mange dekken, vil det bli ttrykk på pelsen, og disse rommene vil bli borte. Det er også fare for soppinfeksjoner dersom pelsen ikke får pusterom under dekkenene. Jeg bruker selv dekken på hesten min, og har en tid nå brukt to dekkener på henne, det har da vært ett fleece dekken underst, og ett foret regndekken over. Det har jeg brukt fordi jeg ikke hadde noe "mellomting" mellom vinterdekken (300 gram fyll) og det forete regndekkenet. Men nå har jeg fått kjøpt meg det, så nå har jeg ett dekken til forskjellige "nivåer" av kuldegrader.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  13:45:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når hesten får på seg 3-4 dekken, så hemmer det frambeins bevegelsene til hesten, og det trykker ned hårlaget til hesten, og den vil ikke bli varm uansett.
Opprinnelig postet av Wenche=)

enig med wenche der, det blir ikek særlig varmt med fire tynne dekkener.

en annen ting som også er litt viktig er å ikke ta på hesten et for varmt dekken. da svetter hesten også blir det kaldt utover eftan når det blir kaldere i lufta.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  13:53:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns det er voldsomt å ta på 3-4 dekken. Det tyder på at ingen av dekkenene er særlig tykke. Invester heller i ett tykt, godt vinterdekken. Når hesten får på seg 3-4 dekken, så hemmer det frambeins bevegelsene til hesten, og det trykker ned hårlaget til hesten, og den vil ikke bli varm uansett. Hestene "krysser" hårene, slik at det blir rom hvor det blir plass til varm luft. Får den på mange dekken, vil det bli ttrykk på pelsen, og disse rommene vil bli borte. Det er også fare for soppinfeksjoner dersom pelsen ikke får pusterom under dekkenene. Jeg bruker selv dekken på hesten min, og har en tid nå brukt to dekkener på henne, det har da vært ett fleece dekken underst, og ett foret regndekken over. Det har jeg brukt fordi jeg ikke hadde noe "mellomting" mellom vinterdekken (300 gram fyll) og det forete regndekkenet. Men nå har jeg fått kjøpt meg det, så nå har jeg ett dekken til forskjellige "nivåer" av kuldegrader.

Enig med Wenche der. Skjønner heller ikke hvorfor man ikke insvesterer i et tykkere dekken, enn å pakke hesten inn i 3-4 som tilsvarer samme tykkelse som et ordentlig vinterdekken hadde gjort! Det må da være både upraktisk og "bomsete" for hesten å gå rundt med, særlig når den er ute og gjerne tar noen hopp og sprell!

Kan tenke meg at på dersom sånne "pakk inn hesten UANSETT" folk hadde kommet over Aromayo, hadde de blitt helt i fra seg! Hesten er jo HALVT araber! Gitt, de kan vel ikke få pels? Pånnisen har nå like mye pels som en fjording! Fikk høre mye i sommer, "den hesten må du jo ha dekken på til vinteren!".. Han fryser ikke han.. Er bare glad jeg slipper å bruke dekken jeg.
Hadde vært en annen ting dersom jeg hadde ønsket mindre pels på han, da kunne jeg alltids ha latt han gå med et tynnere dekken for å hindre at pelsen vokste seg så lang som den er nå!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  13:55:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Når hesten får på seg 3-4 dekken, så hemmer det frambeins bevegelsene til hesten, og det trykker ned hårlaget til hesten, og den vil ikke bli varm uansett.

enig med wenche der, det blir ikek særlig varmt med fire tynne dekkener.

en annen ting som også er litt viktig er å ikke ta på hesten et for varmt dekken. da svetter hesten også blir det kaldt utover eftan når det blir kaldere i lufta.

Opprinnelig postet av mariie.

Når du er inne på det, så skjønner jeg heller ikke hvordan 3-4 dekken oppå hverandre kan "puste".. Kan umulig holde jevn temperatur på hesten hele tiden, må bli klamt og varmt ettehvert..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 24/12/2005 :  13:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er glad hesten min ikke bruker dekken. Eller, min og min.. Hun er jo også en islandshest, som er vant til slikt. Hun vet ikke en gang hva dekken er! Hun har aldri frøset. Alle hester skulle ha vært slik at de ikke må ha dekken så snart det begynner å bli kaldt. Skjønner såklart hvis de ikke ha fettlag osv pga. nettopp at de bruker dekken. Og det paddene og sjabrakene, snakk om å overdrive.
Isabel og Perla for alltid <3
Redigert av - Isabel och Perla den 24/12/2005 14:12:26 Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  14:08:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Syntes det hørtes litt merkelig ut, tidelig start med utrolig mye dekken. Og hvorfor så mange?
I august gikk vel min hest med et forholdsvis tynt dekken, og her starter man tidelig med dekken på hestene. Likevell trenger man jo ikke fire dekken, har aldri før sett en hest med så mange. Må være et morsomt syn :P
Salen ja. Virker som om noen burde hjelpe henne med sal hvis den ikke passer uten å ta alslags mulig rart under.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  14:23:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Litt brå start synes jeg.. Hva skal hesten ha på seg når det er 20- grader ute da?

Hesten til ei som sto oppstallet på stallen jeg rir på måtte ha på seg en del dekken når det begynte med minus grader. Den forrige eieren sa at den brukte så mye energi og krefter for å holde seg varm slik at den gikk ned i vekt.

~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/12/2005 :  14:25:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva skal hesten ha på seg når det er 20- grader ute da?

Opprinnelig postet av ** Marthemoor **

Ingenting

Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 24/12/2005 :  15:05:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt brå start synes jeg.. Hva skal hesten ha på seg når det er 20- grader ute da?

Hesten til ei som sto oppstallet på stallen jeg rir på måtte ha på seg en del dekken når det begynte med minus grader. Den forrige eieren sa at den brukte så mye energi og krefter for å holde seg varm slik at den gikk ned i vekt.

Opprinnelig postet av ** Marthemoor **

Var den ment til meg? Når det begynner å nærme seg så kaldt, står hesten inne. Islandshester er hardføre hester, og når de ikke er vant til dekken, tåler de enda mer!

Isabel og Perla for alltid <3
Redigert av - Isabel och Perla den 24/12/2005 16:21:35 Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  15:30:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Ingen av våre varmblodstravere bruker dekken ute...
De klarer seg utmerket med den pelsen de har ;)
Bruker kun dekken når vi transporterer dem om vinteren,
og etter dusjing på travbanen...

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.