hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å leie hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Å leie hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

lino

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  21:25:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Og min erfaring med NH er at det er langt fra så ikke-voldelig som de skal ha det til..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  21:28:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i dette og.. var på kurs med XXXXXX XXXXX XXXXX og må si at jeg ikke angret på at jeg ikke tok Lopke med. Lynes det var litt vel hardhendt behandling. Men selvfølgelig mye bra å lære og. Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  21:34:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
men så for gudskyld ikke fei alle under en kamm da! Jeg bruker NH og er ikke hardhendt. Norske NH instruktører som ikke har skjønt prisippet er så som så,men Den trenings metoden jeg bruker er ikke voldelig. NH prinsippe er i mot straff og hardhendt behandling så det kurse måtte være av noen som har missforstått kraftig.

edit: leif

Redigert av - missy_ den 16/12/2005 21:37:57 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  21:40:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vil jeg ikke nevne navn, men tror ikke personen har missforstått noe som helst. Er en veldig anerkjent NH person med bøker, film og masse foredrag bak seg. Ser også at flere her på forum er ivrig tilhenger av denne personen. MEN det ble sagt mye bra også.. sikkert bare meg som stussa litt :) Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  22:08:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og min erfaring med NH er at det er langt fra så ikke-voldelig som de skal ha det til..

Opprinnelig postet av lino

de som driver med voldelig natural horsemanship driver faktisk ikke med natural horsemasnhip. da er det kun et begrep de bruker..
feks jeg kan si jeg driver med sprang, men aldri hoppe et eneste hinder. men da er det ikke sånn at siden jeg sier jeg driver med sprang, så gjør jeg det uansett.. hvis dere skjønner?
Kopi av melding:

NH har masse bra å by på, men å si at alt annet er feil blir litt for arrogant..
opprinnelig postet av lopke

hvem sier det? tror ingen i denne debatten har sagt det...

Kopi av melding:
Problemet mitt er ikke hva dere sier eller mener, men måten dere sier det på. Som om dere sitter med en fasit alle andre er for dumme til å skjønne, det blir for dumt.
opprinnelig postet av lino

hvordan hver enkelt person utrykker seg på har vel mer med personligheten og alderen og ikke hvilken måte de liker og behandle hesten sin på...

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  22:09:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg vet hvem du mener. Å hvis jeg tenker på rett person så er ikke du den eneste som har stusset på han nei. Jeg syns også han er hardhendt, men er ikke noe tilgjenger av han selv jeg,så da forstår jeg deg plutselig mye bedre.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  22:16:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp.. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  22:23:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

er et par debatter som omhandler personen her inne tror jeg..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  22:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke vær så sikker på det.. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  23:16:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
nei samme det..
men jeg syns det blir dumt å si som lino gjør, at hun har erfaring med at NH er voldelig. da er det faktisk ikke NH hun har erfaring med. men innefor alle treningsmetoder osv innenfor hest finnes det jo dårlige trenere...

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  23:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen er voldelige.. andre ikke. Felles for dem er at de kaller seg NH folk. Så derfor vil det også finnes forskjellig oppfattelser av NH. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  23:55:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

tror NH har blitt litt mote..
alle liker å si at de praktiserer NH, spør jeg dem mer om hesteholdet, sier de ting som ikke samsvarer med det i det hele tatt.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  23:56:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes jo like mange NHfilosofier som det finnes NHtrenere.

Å hevde at all NH er voldelig og hardhendt viser jo bare at man ikke har satt seg inn i hva NH virkelig er.
Det blir like dumt som om jeg skulle dømt alle travfolk (eller dressurfolk, sprangfolk osv) nedenom og hjem fordi NOEN av de er hardhendte mot hestene.

Redigert av - Skogstroll den 16/12/2005 23:56:50 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  00:53:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det finnes jo like mange NHfilosofier som det finnes NHtrenere.

Å hevde at all NH er voldelig og hardhendt viser jo bare at man ikke har satt seg inn i hva NH virkelig er.
Det blir like dumt som om jeg skulle dømt alle travfolk (eller dressurfolk, sprangfolk osv) nedenom og hjem fordi NOEN av de er hardhendte mot hestene.

Opprinnelig postet av BabyLunah

Helt enig. Jeg driver med både sprang, dressur og NH, skal jeg da dømmes fordi noen i de grenene jeg driver med ikke driver på "rett"? Det vil alltid være noen innenfor alle grener som får grenen/treningsmetoder osv osv til å virke dårlig (forferdelig dårlig setning, men håper noen forstår!).

For meg er ikke NH en metode, men en måte å kommunisere med hesten på, som jeg bruker hver gang jeg holder på med den. Det handler om forståelse og respekt, og innebærer selvsagt noen metoder for å komme nærmere hesten og for å styrke båndene til den. Det finnes "mange veier til rom", og det er utrolig leit at noen kaller det de driver på med for Natural Horsemanship. Ordet "Natural" sier mye i seg selv, så det er meget synd at enkelte misbruker det.

Men over til tema.
Er veldig omstridt det med leiing. Jeg hadde en NH time i dag med unghesten jeg rir, og han har en tendes til å ville være veldig nære og nærmest oppå meg. Jeg får absolutt ikke den avstanden jeg vil ha, og må konstant skyve han vekk. For å si det kort- ble jeg egentlig ikke helt enig med meg selv hvor jeg egentlig ville ha han! Hadde en liten episode der det raste masse snø fra taket, og han hoppet bokstavlig talt rett opp! Men han reagerte ved å løpe unna meg, så jeg slapp å få han på meg.

Poenget er, etter det, følte jeg meg litt mer vel med å ha han litt på siden av meg, men UTEN at han skulle gå klin inni meg. Dette er da lettere sagt enn gjort på han enda, men han kom seg på slutten. Er viktig at de skjønner hvor grensene går og er var for press hvis de skal gå såpass nærme. Den forrige hesten min hadde jeg alltid 2 meter bak meg, og der gikk hun alltid fint og trasket som en hund:) Så slik sett vil jeg si at det varierer litt fra hest til hest og situasjon til situasjon.

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/12/2005 :  02:40:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
NH-trenere har egne metoder, som de viser oss under kurs el. Og da er det meningen at vi skal sile ut det vi syns er bra, og derfor prøve og sette opp vårt eget.
Det er det jeg har gjort. Pakka alle de nyttige NHmetodene fra forskjellige trenere, silt det ut. Og brukt det jeg synes er havant.

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.