hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å leie hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Å leie hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Eikdokka

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  10:44:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
NH-trenere har egne metoder, som de viser oss under kurs el. Og da er det meningen at vi skal sile ut det vi syns er bra, og derfor prøve og sette opp vårt eget.
Det er det jeg har gjort. Pakka alle de nyttige NHmetodene fra forskjellige trenere, silt det ut. Og brukt det jeg synes er havant.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Helt enig.

Natural Horsemanhip er for meg en levemåte med hestene, enkelt og greit. En livsstil er kanskje det rette ordet, fordi det jeg lærer i NH bruker jeg ikke bare med hest.

Therese
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  00:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
All oppmerksomhet er noe oppmerksomhet.
Oppførsel som er uønsket ignorerer man, oppførsel som er bra oppfordrer man. Da blir det lett for hesten å velge hva som er best...ingenting eller mye....

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Fasiten er det naturlige.

Opprinnelig postet av missy_

Og det naturlige kan være så mangt.

Kopi av melding:
Så rart da at vi NH folka Ikke trenger å slå eller være "litt" hardhendt med hestene våre for å få dem til å gjøre det vi ber om? Jeg har aldri slått en hest,bitt eller klipt eller hevet stemmen på noe vis. å alikevel gjør hesten min alt jeg ber den om. å tilgjengjeld får jeg et forhold til hestene nå, som jeg aldri har klart å oppnå før jeg begynnte å lære meg NH. Å da snakker jeg også om hester som ikke er mine.

Jeg kjefter heller ikke på hesten min hvis den ikke gjør det jeg ber den om. Gjør den ikke det jeg har bedt den om, har jeg ikke vært tydlig nok med beskjedene mine. Da prøver jeg bare en gang til. Men hvis hun står og sparker i veggen i boksen, grave med beina (vet det er noe hestene gjør for å sjekke om det er trygt å gå foran dem, ja.) mi betong gulvet, så får den ett lite smekk, eller jeg hever stemmen og sier Kutt uT! . Enkelt og greit.

Opprinnelig postet av Wenche=)

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  01:29:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
All oppmerksomhet er noe oppmerksomhet.
Oppførsel som er uønsket ignorerer man, oppførsel som er bra oppfordrer man. Da blir det lett for hesten å velge hva som er best...ingenting eller mye....

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Fasiten er det naturlige.

Opprinnelig postet av missy_

Og det naturlige kan være så mangt.

Kopi av melding:
Så rart da at vi NH folka Ikke trenger å slå eller være "litt" hardhendt med hestene våre for å få dem til å gjøre det vi ber om? Jeg har aldri slått en hest,bitt eller klipt eller hevet stemmen på noe vis. å alikevel gjør hesten min alt jeg ber den om. å tilgjengjeld får jeg et forhold til hestene nå, som jeg aldri har klart å oppnå før jeg begynnte å lære meg NH. Å da snakker jeg også om hester som ikke er mine.

Jeg kjefter heller ikke på hesten min hvis den ikke gjør det jeg ber den om. Gjør den ikke det jeg har bedt den om, har jeg ikke vært tydlig nok med beskjedene mine. Da prøver jeg bare en gang til. Men hvis hun står og sparker i veggen i boksen, grave med beina (vet det er noe hestene gjør for å sjekke om det er trygt å gå foran dem, ja.) mi betong gulvet, så får den ett lite smekk, eller jeg hever stemmen og sier Kutt uT! . Enkelt og greit.

Opprinnelig postet av Wenche=)

Opprinnelig postet av oleo

Den skjønte jeg ikke!

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  07:58:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ikke jeg heller..hmm..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  14:29:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble satt i sammen litt teit...
Men jeg mener at all oppmerksomhet er noe oppmerksomhet. Skraping, sparking, napping osv osv... er ikke ønsket oppførsel, da ignorere man det fremfor å gi oppmerksomhet, som for hesten likegodt kan være negativt oppmerksomhet.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  14:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønte veldig godt hva du mente oleo, er til en viss grad samme prinsippet med barneoppdragelse.
Barn som f.eks i klassesituasjon lager mye bråk vil veldig ofte få mye oppmerksomhet på negativ atferd fremfor de "usynlige" positive forsøkene på kontakt/ oppmerksomhet , så som du sier:

Kopi av melding:
All oppmerksomhet er noe oppmerksomhet

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  17:58:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ble satt i sammen litt teit...
Men jeg mener at all oppmerksomhet er noe oppmerksomhet. Skraping, sparking, napping osv osv... er ikke ønsket oppførsel, da ignorere man det fremfor å gi oppmerksomhet, som for hesten likegodt kan være negativt oppmerksomhet.

Kopi av melding:
Jeg skjønte veldig godt hva du mente oleo, er til en viss grad samme prinsippet med barneoppdragelse.
Barn som f.eks i klassesituasjon lager mye bråk vil veldig ofte få mye oppmerksomhet på negativ atferd fremfor de "usynlige" positive forsøkene på kontakt/ oppmerksomhet.

Jeg er med på tankegangen. Men hva skal man gjøre da, hvis hesten din står og napper deg i armen? Hvis man bare overser det, så vil jo ikke hesten skjønne at det den gjør er galt, og dermed fortsette med nappingen. Til slutt vil dette bli en stygg uvane, som kan bli vanskelig å kvitte seg med.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  18:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv en hest som kan være litt sånn at han kan dra i gridelåser,elsker å bli klødd på tunga osv.. Jeg oppmuntrer på ingen måte unghesten min til å gjøre det samme,men har ikke vært så striks på det min gamle gjør,det er tross alt vi som har fått han til å gjøre disse tingene.

Jeg har selv gått på skole der vi hadde en lærer som jeg er veldig glad for at jeg ble kjent med. Hun har en fin filosofi når det gjelder hest,bruker vel NH som mange her kaller slike ting(noe jeg personlig synes er et moteord). Jeg kunne håndtere hesten slik jeg mente var mest hensiksmessig,så lenge jeg alltid kunne forklare hvorfor og det fungerte for meg og hesten. Hadde jeg problemer krevde hun en forklaring på hvorfor jeg gjorde ting som førte til negativ oppførsel. Dette lærte jeg mye av,det er fort gjort å gjøre ting fordi alle gjør det.
Jeg bruker ALDRI kjetting på en hest,taugrime og et langt tau virker vel så bra for meg,og hesten forstår. Leier jeg fremmede hester som er vanskelige passer jeg på å alltid ha et langt tau eve. hingstebitt.
På stevner bruker jeg hodelag ved leiing,det er også ofte påkrevd.
Jeg mener at det er like viktig at en hest er skolert og lydig fra bakken,før man rir eller kjører med den.

Tilbake til dette med oppmerksomhet/overse ikke ønsket oppførsel. Jeg er ikke helt enig.. Jeg roser dersom hestene mine oppfører seg pent,og de får positiv oppmerksomhet i form av stryking når de gjør riktig ved innlæring. Men jeg overser ikke masete,utålmodig og frekk oppførsel av den grunn. Jeg kan si kutt ut til min gamle hest og han gir seg,men noen ganger må det andre metoder til.
Eks: Skraping i gulvet når de står på gulvet,f.eks. før en ridetur.
Hesten skraper og gir seg ikke ved tilsnakk. Her ville jeg gjort det ubehagelig for hesten ved å gi den masse unødvendig jobb og noe annet å gjøre. Hesten skraper,jeg flytter den to skritt til siden,fortsetter den vil jeg fortsette å be den flytte seg rundt. Hesten blir som regel lei av dette ekstra maset skrapingen fører med seg og vil forbinde det med noe negativt av seg selv. Løsningen ligger ganske enkelt oppi hodet på hesten,de er ikke dumme.
Eks: Leiing. Hesten stresser når den skal leies ut,vil helst gå før den som leier og gasser på. Her vil jeg først lære den å flytte seg fra meg og respektere meg. Prøver den å gå før meg ville jeg i verste fall "kaste" tauet mot den for å gjøre den oppmerksom på at den skal gå bak. Ville ha brukt god tid og hesten hver gang den prøver å overse meg. Blir litt det samme som å ta halvparader for å bremse hester under ridning.
Eks: Napping. Hvorfor napper hesten? Jeg ville først og fremst ha unngått å stille meg i en posisjon der hesten kan kan nappe. Ville ha forklart hesten hva jeg ser på som min komfortsone,så får den heller holde seg på 1 meters avstand når jeg holder den. For en hest er dette helt naturlig og bør ikke være vanskelig å lære. Hesten skal selvfølgelig også få kos,men kun når jeg inviterer til det. Ellers går det an å bruke metoden med unødvendig jobb.

Litt vanskelig å forklare dette her,håper noen skjønner hva jeg mener.
Første bud må være gjensidig respekt og tillit,men mennesket må være en naturlig leder.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  22:20:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wenche

Ikke nødvendigvis. Hvis du fremfor å evt snakke til han, dytte han eller som mange gjør, klyper tilbake, i stedet bare går vekk fra han og gjør noe annet. Evt hvis du føler du må korrigere han så skuff borti halsen hans med overarmen din, på den måten vil han unngå å assosiere hånden med korrigering. Min lille tass hjemme er ikke av den veldig nappe/klype typen men kunne fort blitt det og det ikke var for at han har koblet dette med godt og dårlig sammværveldig klok hest!!!
Altså..når han har vist interesse for å klype meg så har jeg heller gått fra han, for så å komme tilbake, og er han da interisert i meg, og ikke i jakka mi så klør jeg han(noe som er det beste i hele verden). Begynner å han å nappe hender det jeg spør han om å rygge, ta opp en fot, gjøre andre ting. Da koser vi etterpå fordi da bestemmer jeg når og hvordan jeg vil kose. Han har sin måte å kose på som ikke er så deilig for oss mennesker, så han må lære å kose på andre måter...som for han fungerer aldeles utmerket...
Det skal også siers at det er forskjellig på måten de napper på også. min hest tok aldri tak eller kløp. Han er mere litt sånn klø manke napper, roterer med mulen, uten å bite hardt. Har man en som napper hardt og bter så vil man jo reagere automatisk fordi det er vondt. Skvetter man da til så er det bare å gå etterpå. Ikke gjøre noe mer ut av det. Det at hesten da ikke får mere oppmerksomhet er straff nok i selg selv...

Vi har en hest i stallen som er ganske voldsom av seg... Vi har ikke klart å karlegge noe mønster i dette, da det kommer helt i hytt og pine. Noen dager klikker det helt når hesten er alene, andre ganger når stallen er full. Eieren skjenner hver gang hesten gjør dette, og hesten gir seg i ett minutt, så går det en liten stund før hesten starter på nytt og eieren skjenner. Når man har gjort dette i ti år så bør det ringe en bjelle etter min mening. Hesten har enda ikke gitt seg, og eieren har enda ikke koblet at det de gjør ikke virker. Kanskje på tide å legge om taktikken?! Da, i mitt syn overse hesten... Komme først når hesten står stille og er rolig... Det hadde vært det beste for alle, hest som folk, men også for innventaret i stallen.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 20/12/2005 13:33:59 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  23:56:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en hest i en hesteflokk sparker etter lederhesten - vil lederhesten overse det?

Jeg er delvis enig når det gjelder dette med å belønne ønsket adferd og overse uønsket, men jeg tror det er tilfeller hvor dette ikke er gunstig. Noenganger tror jeg det er nødvendig å gå til aksjon og gjøre noe for å vise hesten at dette ikke tolereres. Spesielt i situasjoner som går utover deg (eller andre) fysisk, situasjoner som kan bli farlige samt situasjoner hvor hesten krenker din posisjon som leder (ved f.eks å brøyte seg frem uten å ta hensyn til at du står i veien)

Redigert av - Skogstroll den 19/12/2005 23:58:53 Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  00:33:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å overse uønsket atferd - samt belønne en positiv atferd tror jeg er det mest effektive.
Et eksempel i forhold til hund - hunden river og sliter i båndet når man går tur - for hvert 5 skritt napper/røsker man i halsbåndet til hunden. Virker faktisk korrigeringen? Eller opplever hunden at den som oftest får "fri" rett før man napper - fordi de fleste da skal ta litt ekstra kraftig i og gir ut litt på båndet før selve rykket? Er ganske så interessant å se på de som operer på den måten - hunden er 8 år gammel, eierne er sånn sett konsekvente gjennom alle 8 årene - men hunden drar allikevel i båndet, all "korrigeringen" har ikke fungert i det hele tatt, hunden bare legger seg mer og mer på(i tillegg til at det må være veldig lite hyggelig for både eier og hund når hver tur er "rykk og napp", samt at det kan føre til alvorlige nakkeskader hos hunden).
Hester som napper - hva skjer når man korrigerer de med en form for straff? De blir enda flinkere til å unngå korrigeringen... Ja, atferden stopper der og da - men på sikt, nei..
Så det beste er da å lære hesten å holde en viss avstand under treningen så den faktisk ikke kan nå deg, evt.gi den en annen oppgave. Spesielt unghingster kan være fæle til å nappe - fordi de vil leke, det er måten de trener seg opp for å bli hingst(heldigvis ikke min, he,he ).
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  03:08:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Hvis en hest i en hesteflokk sparker etter lederhesten - vil lederhesten overse det?

Jeg er delvis enig når det gjelder dette med å belønne ønsket adferd og overse uønsket, men jeg tror det er tilfeller hvor dette ikke er gunstig. Noenganger tror jeg det er nødvendig å gå til aksjon og gjøre noe for å vise hesten at dette ikke tolereres. Spesielt i situasjoner som går utover deg (eller andre) fysisk, situasjoner som kan bli farlige samt situasjoner hvor hesten krenker din posisjon som leder (ved f.eks å brøyte seg frem uten å ta hensyn til at du står i veien)

Opprinnelig postet av BabyLunah

Jeg er ikke hest og det vet hesten min aldeles godt...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 20/12/2005 03:08:46 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  12:17:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke ha gått fra hesten når den gjorde noe galt,Oleo. Gjør hundene eller hestene mine noe ulovlig under håndtering,ville de bare blitt forvirret og engstelige dersom jeg hadde gått fra dem. Jeg mener at det er verre straff enn å korrigere dem der og da. Alle individer er forskjellige,men jeg mener mine metoder fungerer på mange. De er heller ikke voldelige,og hestene forstår sammenhengen. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  13:48:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten gjør ikke noe galt, den gjør bare noe som jeg ikke synes er like godt. For han er jo dette det ene rett å gjøre, han er jo en hest.

Jeg ser bare hvor lenge andre må holde på for å fjerne uønsket adferd med å være verbale og evt klaske til hesten fremfor å bare overse hesten når det skjer. Jeg gir også oppgaver for å få hesten min på andre tanker. Det å snu rompa til gjør jo at du ikke stiller deg i en situasjon hvor hesten når deg, men napping kan jo skje når som helst og hvor som helst, så hvis man skal unngå dette helt så kan man jo ikke være i nærheten av hesten da. Jeg kan se om folen min har lyst til å ta en liten napp, og da går jeg/snur meg vekk fra han. Jeg har også måttet si NEEEI med mørk stemme, men det blir mere en spontan reaksjon på en spontan adferd. De feslte hester kobler dette med stemme fort, og vi er mennesker og det er vårt språk, hester er tilpassningsdyktige. Bedre å bruke stemme enn å slå, men til trening og innlæring av unge hester har jeg mest tro på ignoreringsprinsippet.

redigert da jeg glemt et ord

Redigert av - oleo den 21/12/2005 22:31:44 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  11:44:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg er ikke hest og det vet hesten min aldeles godt...

Joda, den vet nok kanskje det. Men den kan faktisk kun komunisere slik hester komuniserer. Den kan ikke lære seg menneskespråk. Og da er det opp til oss å lære oss "hestespråk", ikke omvendt. Og derfor sammenligner jeg situasjoner i en hesteflokk med en situasjon mellom menneske og hest.

Hesten kan bare tenke som en hest, vi mennesker kan lære oss å tenke som hester. Og da synes jeg vi bør gjøre det.

Jeg tviler på at hestene gir oss så mye særbehandling hva komunikasjon angår bare fordi vi har to bein istedenfor fire. Og at en rangordning mellom hest og menneske finnes er det vel ingen som tviler på lenger? Alle som har et minimum av erfaring med å håndtere hester har vel merket foskjellene på en hest med respekt for deg, og en hest uten respekt. Hester er ærlige dyr, det er ikke særlig vanskelig å merke hvordan ståa ligger an.

Å si "neeei" er ikke alltid nok. Noenganger man man sette de på plass fysisk, med mindre man vil bli overkjørt helt.

Jeg synes det er å undervurdere hesten litt jeg... når man påstår at det ikke finnes en rangordning mellom hest og menneske.

Redigert av - Skogstroll den 21/12/2005 11:46:07 Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.