hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk beinbeskyttelse...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Bruk beinbeskyttelse...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Kaizergutten
» VIP

Skrevet - 10/12/2005 :  21:38:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns alt for mange hester ikke bruker beinbeskyttelse. Mine hester bruker det alltid. Det er kun når vi skritter i banen at det ikke er på ellers bruker vi alltid det. En venn av meg mistet sn fire år gammle hingst pga at den trødde over! Den hesten hadde hele livet foran seg. Den var etter Zalmiak firfood og en veldig bra mor! Den hoppet med letthet 100cm og gikk allerede etter kort tid LA dressur. En topp hest! Jeg annbefaler alle og bruke beinbeskyttele.. Da slipper karnskje dere og miste den aller beste vennen deres!

xxxx

Skrevet - 10/12/2005 :  23:17:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fantasihester trenger det ikke vel...
Redigert av - xxxx den 10/12/2005 23:20:11 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 10/12/2005 :  23:45:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Dette er noe av det mest tullete jeg har hørt! Hester som ikke trenger beinbeskyttere bør ikke bruke det mener nå jeg! Så lenge de greier å passe beina sine selv bør en la dem gjøre det, de blir bare "herda" av det. Dessuten: en hest kan like fint trå over med vanlige beinbelegg. De beskytter kun mot slag og stryking fra andre bein, evt bommer. Hvis du skal ha noe beskyttelse mot overtråkk må du ha på treningsbandasjer veldig stramt og ned under koden.

Jeg foretrekker å forebygge overtråkk ved å trene variert og i variert terreng. En sterk hest som er stø på foten tråkker ikke over så lett, tror dette er mye viktigere enn å drive å polstre dem i hytt og pine. La hestene være hester!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  23:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fantasihester trenger det ikke vel...

Opprinnelig postet av In Nancyville

Hva mener du med det??

Ellers enig med Anniken: la hester være hester..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/12/2005 :  23:58:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anniken,ikke vits å engasjere seg.
Med største sannsynlighet er dette enda en fake-vip.
Hestemarked har vært offer for mye av dette siste tiden.
Ip,n avslører det, få innlegg og bildene som er lagt i galleriene.
Det er noen drittunger med ekstremt mye fritid til overs som ikke har så mye annet å gjøre enn å legge ut en haug "debatt-spam" her og fantasi-viper.

Redigert av - xxxx den 11/12/2005 00:04:41 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/12/2005 :  00:04:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg blir litt fort tent på sånne ting.. Hadde jeg tenkt meg om hadde jeg kanskje ikke giddet å svare, men hvem vet, kanskje vi kan skape en konstruktiv debatt rundt bruken av beinbelegg, selv om det kanskje ikke var trådstarters intensjon?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/12/2005 :  00:05:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jammen denne debatten kom beleilig skjønner dere.
For jeg leste akkurat i Ridehesten for november (tror jeg), en artikkel om nettopp dette med å bruke beskyttelse på beina. Og der ble det uttalt at det var overdrevet og liten vits i å benytte feks bandasjer på dressurhestens bein, da disse ikke ville støtte senene osv. noe likevel. Bare de ytterste ledd og sener. Vedkommende forfatter mente at de eneste som i grunnen hadde noe bruk for beskyttelse var hester i sprangridning, der man kunne oppnå slag direkte mot sener (altså benytte seg av senebeskyttere). Eller evt hester som tråkker seg.

Han mente at utover dette hadde ikke beinbelegg/bandasjer noen som helst positiv virkning under trening.

Tanker anyone??

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/12/2005 :  00:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Snobben-gutt" har sikkert noe på hjertet. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/12/2005 :  00:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
OT: Se vipen, der står det at Annes lille søte Spot står på samme stall som hans hest. Tviler litt..

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/12/2005 :  00:15:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg må si meg litt enig med det som står i Guro's innlegg. Jeg har alltid brukt minst mulig beinbelegg på de hestene jeg har hatt opp igjennom åra, heller tenkt som så at de blir iallfall ikke flinkere til å passe seg selv dersom en driver og overbeskytter hele tia.

Jeg har også hatt en hest med "et bein i hvert hjørne", han veiva og slo seg sånn med beina at han måtte ha stryksokker på. Selvfølgelig bruker jeg da det, vil jo ikke ha hest med hovne og varme bein fra slag heller..

Det med bandasjer i dressur kan forsåvidt virke ganske logisk. En liten stretchbandasje mot tonns trykk? Nja, det gir kanskje ikke så mye støtte?

Det jeg egentlig mener er vel så lite som mulig, men så mye som nødvendig.

Hva som er nødvendig kan det kanskje også komme mange meninger på.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  00:20:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan ser dere i IP adressen at det er en fake VIP??

Er for bruk av bandasjer i trafikken, da med reflekser :)
I dressur brukes hvite kun for å se hestens benstillinger tydeligere..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/12/2005 :  00:30:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: Se vipen, der står det at Annes lille søte Spot står på samme stall som hans hest. Tviler litt..

Ja da. Bikkjer,masse hestenavn og ulykker går igjen hver gang.
Basket-hest har de og. Awesome!

Fra spøk til alvor: Vi ble vel enige her sist (og oppfordret av Mix) til å overse dette samt sjekke før man svarer. Noen engasjerer seg jo veldig å bruker lang tid på å skrive for å hjelpe/bidra.
Som oftest til ingen nytte..

Man ser jo med en gang at det alltid er nye brukere..

Redigert av - xxxx den 11/12/2005 00:32:02 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/12/2005 :  00:31:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg tror også dette med beinbelegg er veldig mye en trendsak. Man skal bruke beinbelegg, og helst av riktig merke. På mange staller føler jeg det blir sånn "bruker du ikke beinbelegg??" også får man et blikk som om man bryr seg mindre om hesten sin av den grunn. Kanskje man til og med behandler hesten dårlig fordi den ikke har beinbelegg på...
Nå har jeg vært så heldig å hatt "egen" stall sammen med søstra mi de siste åra, bortsett fra et år på folkehøgskole med svært fornuftige folk, så jeg har ikke blitt overfora med dette styret. Likevel ser jeg tendensene rundt på diverse staller, må nesten le da jeg ser ekvipasjer som skal ut på rusletur med bandasjer foran og bak, og helst kopper på frambeina..
Det verste er kanskje hester i bittesmå padocker med gjørme godt opp på foten, og likevel godt polstra fra kode til kne..

Jeg har også vært litt i travmiljøet for noen år siden, hjalp en "hestekar" i stallen hans, og han kjørte så og si aldri med belegg, kun når han var på Leangen på hurtigkjøring. Var hestene hans halte av den grunn? Aldri, ikke en dag heller! Aldri sett hester med sterkere bein jeg! Stødige og flinke til å passe beina sine selv, hester som går med belegg støtt og stadig kjenner jo ikke om de kakker litt borti seg selv, og da prøver de heller ikke å unngå det.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  00:39:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

OT: Rosita var en hvit welshponni som stod på rideskolen jeg rei da jeg var liten. Den er dø nå.

Det er nok like sannsynlig at du har en hest som heter Rosita, som om at det faktisk finnes flere hester i verden som heter Spot.

--

Jeg tror det Snobben-gutt forsøker å fortelle er at beskyttere faktisk kan gi nødvendig beskyttelse. Hvor vidt en hest bør brukes eller ei dersom den ikke kan gå uten blir for teit. Det er som regel ikke snakk om å ikke kunne gå med eller uten.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg en gang har opplevd at hesten jeg longerte ble skremt, og løp av gårde slik at jeg glapp han. Han tråkket seg, og fikk et stygt sår på koden fordi han hadde brodder på. Hesten stod i flere dager fordi han hovnet opp, og var varm, og viste tegn til at han trengte litt hvile. Dette hadde jeg unngått ved bruk av kopper. Det er ikke snakk om at hesten ikke kan gå uten kopper, det er snakk om at man kanskje ikke har råd til at klomsete ting skjer fordi man tråkker litt feil ved et uhell.

Hvorfor bruker vi kne-, albue- og håndbeskyttere når vi går på roller blades? Dersom det faktisk er slik at vi som oftest sitter på fire er det vel ikke noe vits å gå på roller blades? Har vi derimot evne til å gå oppreist, på to med roller blades, blir det raskt litt morsommere. Men det kan jo være at man skulle komme utfor å tryne, selv om man aldri gjør det.

Hvorvidt slike bandasjer, og slike belegg gir den støtten man tror har jeg ikke tenkt til å kommentere. Dette har jeg ikke forsket noe særlig på.

Mulig jeg er blind, men jeg ser ikke hvorfor denne VIPen skal være mer fake enn alle de andre VIPene. Alle har jo verdens beste hest Men ok.. Noen voldsomme historier. Sant..

Hvordan ser dere IP-adressen? Hva er IP-adressen til en fake VIP? Jeg bare spørr.. Jeg undres over dette utsagnet

Edit: Sjekket litt nærmere, men likevel er ikke alle argumentene for at VIPen er fake gode nok.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 11/12/2005 00:51:19 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/12/2005 :  00:42:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ikke sant..Men ikke alle skriver og formulerer seg på samme måte. Samme det, gidder ikke engasjere meg mer.

Redigert av - xxxx den 11/12/2005 00:44:01 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  08:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg må bare spørre igjen: hvordan ser dere på IP adressen den er fake?? Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.