hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk beinbeskyttelse...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Bruk beinbeskyttelse...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  09:28:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her; En hest som ikke blir behandlet som porselen, blir heller ikke som porselen. Ri i variert og ulent terreng for å styrke bena, det har jeg alltid gjort, og hesten min har aldri tråkka over e.l. (og det er ikke fordi hun er kaldblods og tåler en trøkk, min venninnes halvblods er også med oss på våre ekstremturer i fjellet, og han er like stødig)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  09:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med de andre her; En hest som ikke blir behandlet som porselen, blir heller ikke som porselen.

Opprinnelig postet av Natalie_S

Helt enig! Jo mindre, jo bedre =)

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  11:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser på det på denne måten...noen trenger litt ekstra utstyr i forskjellige situasjoner. Når man forventer at en hest skal kunne fungere i de situasjonene man plasserer dem i (trav,sprang,dressur,feltritt etcetc),så er vi også pliktet til å se på hver enkelt hest hva dem trenger av støtte og beskyttelse...

For å ta et eksempel.
Trav. I høyt tempo i trav trenger de fleste hester litt hjelp til å balansere seg rett,derav sjekken :)
Noen mer enn andre,derav ulik høyde på den.
Samme med beinbeskyttere,noen har behov for denne ekstra sikkerheten,andre ikke. Og det er ingen vits i sette det på hester som klarer seg fint uten...

Of Topic....når noen med en evt fake vip sender inn et slikt spørsmål,som evt andre også kan ha nytte av, så ser jeg ikke poenget i å kave seg opp... Så lenge andre og kan ha nytte av et spørsmål,har det sin hensikt å svare selv om avsenderen er "fake"...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  11:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Med største sannsynlighet er dette enda en fake-vip.
Hestemarked har vært offer for mye av dette siste tiden.
Ip,n avslører det,

Opprinnelig postet av In Nancyville

Hvordan ser du det i IP adressen????
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  12:12:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte også fake når jeg leste vipen (det var før jeg leste denne debatten). Var bare en følelse av at dette ikke stemmer. Dessuten virker det som om det er en jente og ikke en gutt som har skrevet den. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/12/2005 :  12:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jammen denne debatten kom beleilig skjønner dere.
For jeg leste akkurat i Ridehesten for november (tror jeg), en artikkel om nettopp dette med å bruke beskyttelse på beina. Og der ble det uttalt at det var overdrevet og liten vits i å benytte feks bandasjer på dressurhestens bein, da disse ikke ville støtte senene osv. noe likevel. Bare de ytterste ledd og sener. Vedkommende forfatter mente at de eneste som i grunnen hadde noe bruk for beskyttelse var hester i sprangridning, der man kunne oppnå slag direkte mot sener (altså benytte seg av senebeskyttere). Eller evt hester som tråkker seg.

Han mente at utover dette hadde ikke beinbelegg/bandasjer noen som helst positiv virkning under trening.
Opprinnelig postet av Guro

Når man begynner å argumentere med "har sebraer belegg på bena kanskje??", skjønner jeg hva slags tankegang som ligger bak.

"La hest være hest" tankegangen er fin nok den. Men jeg betaler mange tusen kroner for min hest i måneden, bruker all min tid og energi på den, og da vil jeg unngå treningsstopp så langt som mulig. Belegg, eller bandasjer, beskytter mot en del "hverdagsskader" som man kan få med litt uflaks. Og med enda mer uflaks, kan en slik hverdagsskade føre til alt fra en dag til en ukes treningsstopp. Med skikkelig griseuflaks, eller med brodder, kan det faktisk føre til større skader eller betennelser også, men det skjer heldigvis sjelden. La gjerne hest være hest, men min hest må være hest på mine premisser så langt den trives med det.

Ridning er for min del for dyrt til å ta sjanser. Selv små sjanser. Hadde jeg hatt en annen hest, under andre forhold, og med andre ambisjoner, hadde jeg muligens tenkt annerledes.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/12/2005 :  12:33:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og en ting til: Hadde sebraer skjønt konsekvensen av å få et alvorlig sår på bena ute i naturen (dvs. garantert bli valgt ut som bytte under neste jakt), og hatt belegg tilgjengelig, så er jeg rimelig sikker på at de hadde brukt dem ;) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/12/2005 :  13:20:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ja, beleggene er jo i grunnen "greit nok", det jeg var mer nysgjerrig på var disse påstandene om at bandasjer ikke vil støtte sener/leddbånd noe likevel så det ikke er noe vits i å bruke dem, i et slikt øyemed.

Ellers er jeg helt enig i at den siste kommentaren satte hele artikkelen i et litt "gosj så barnslig" lys, dessverre.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/12/2005 :  13:25:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
OT: Se vipen, der står det at Annes lille søte Spot står på samme stall som hans hest. Tviler litt..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

OT: Rosita var en hvit welshponni som stod på rideskolen jeg rei da jeg var liten. Den er dø nå.

Det er nok like sannsynlig at du har en hest som heter Rosita, som om at det faktisk finnes flere hester i verden som heter Spot.

Opprinnelig postet av spoff

Jaja, men Spot er et skjeldent navn da! Og det står jo at det er er shettis.
Denne gutten har vel tatt seg friheten og sanke sammen litt navn her og der, og skrevet de inn..

Redigert av - Bustetrollet den 11/12/2005 13:27:09 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  14:04:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"La hest være hest" tankegangen er fin nok den. Men jeg betaler mange tusen kroner for min hest i måneden, bruker all min tid og energi på den, og da vil jeg unngå treningsstopp så langt som mulig. Belegg, eller bandasjer, beskytter mot en del "hverdagsskader" som man kan få med litt uflaks. Og med enda mer uflaks, kan en slik hverdagsskade føre til alt fra en dag til en ukes treningsstopp. Med skikkelig griseuflaks, eller med brodder, kan det faktisk føre til større skader eller betennelser også, men det skjer heldigvis sjelden. La gjerne hest være hest, men min hest må være hest på mine premisser så langt den trives med det.

Ridning er for min del for dyrt til å ta sjanser. Selv små sjanser. Hadde jeg hatt en annen hest, under andre forhold, og med andre ambisjoner, hadde jeg muligens tenkt annerledes.

Opprinnelig postet av eligj

Enig! Eikdokka må nå stå i 3 måneder og er kanskje i gang i skritt/trav om 10 måneder, og det kunne vært forhindret med bare å putte på to enkle senebeskyttere som tar deg 30 sek.
Må legge til et Eikdokka -aldri- har skadet seg før dette, på 13 år. Så uhell kan skje, uansett hest.

Jeg tror heller jeg ville brukt de senebeskytterne jeg, nå må Eikdokka bruke bandasjer jevnlig resten av livet sitt.

Det er mulig beinbelegg er blitt en trend sak, men det er vel kanskje en god ting?

Edit for å si at Eikdokka har aldri blitt "dillet" med, dvs. hun har aldri hatt på senebeskyttere,unødvendig bandasjer eller dekken. Men fortsatt klarte hun å skade seg. Uhell kalles det, og jeg vil gjøre litt ekstra for at det ikke skal skje igjen.

Therese

Redigert av - Eikdokka den 11/12/2005 16:42:00 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 11/12/2005 :  15:08:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
OT: Se vipen, der står det at Annes lille søte Spot står på samme stall som hans hest. Tviler litt..

OT: Rosita var en hvit welshponni som stod på rideskolen jeg rei da jeg var liten. Den er dø nå.

Det er nok like sannsynlig at du har en hest som heter Rosita, som om at det faktisk finnes flere hester i verden som heter Spot.

Opprinnelig postet av spoff

Jaja, men Spot er et skjeldent navn da! Og det står jo at det er er shettis.
Denne gutten har vel tatt seg friheten og sanke sammen litt navn her og der, og skrevet de inn..

I løpet av mine omgang med hester har jeg kjent to shettiser ved navn Spott, den ene var riktignok i Sverige, men dog..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  15:58:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Enig med de andre her; En hest som ikke blir behandlet som porselen, blir heller ikke som porselen.

Opprinnelig postet av Natalie_S

Helt enig! Jo mindre, jo bedre =)

Opprinnelig postet av lillings

enig, så enig...!
ei jeg kjenner pakker alltid hesten sin inn med dekken, bandasjer, osv. sprøyter å medisin for hvert minste lille rift i pelsen. vet ikke om noen hest som er så mye syk, vondt i beina osv.
hester som er vant til og gå med beinbelegg, bandasjer får ofte problemer på beitet og skader seg myye lettere den dagen de ikke blir ridd med benbelegg.. så for meg virker det som det er litt dumt å venne hesten til og gå med benbelegg hele tiden. klartt det kan være lurt å ha på om du vet du skal på en tur eller gjøre øvelser som går ekstra hardt utover bena, som feks sprang, lang tur på hardt undelag osv.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  19:09:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Selv bruker jeg senebeskyttere på frembeina bare for å være på den sikre siden. Bruker de både på tur, i dressur og i sprang. Bruker det også hvis Cisco skal ut på beite med andre hester for første gang. Da blir det gjerne litt herjing. Men har han gått med hestene før går han uten. Akkurat med beina er jeg heller litt forsiktig enn litt for slapp. Allikevel vil jeg ikke se på meg selv som en "overbeskyttende hestemamma". Bedre å være føre var, iallefall på akkurat det punktet er iallefall min mening. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/12/2005 :  22:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Des mindre man pakker på hestene, des mindre skader/sykdommer.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  22:30:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Vel, for å legge denne debatten litt over på oss mennesker da. Når vi driver med en sport, så bruker vi gjerne beskyttere på f.eks. beina. Vi bruker dem for at senene i beina skal bli fortere varme, dermed mer elastiske, og dermed minsker sjansen for seneskader. - så hopper vi over til hesten igjen- Det er vel noe av den samme grunnen til at vi bruker bandasjer på hester? Senene blir fortere varme, dermed mer elastiske, og sjansen for seneskader minsker betraktelig. Det er min teori, og det er derfor jeg heller bruker bandasjer når jeg longerer, enn belegg, fordi bandasjene varmer mye mer, og gjør senene mer tøybare.

Men til vanlig bruker jeg sjelden bandasjer og belegg. Kun hvis jeg skal ri tur hvor jeg vet at det er mye hardt underlag, eller jeg skal longere, eller drive med sprang.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.